Vikten i hjulen!

Fritzon

Ny medlem
Vikten i hjulen!
Har googlat runt lite och det verkar ju vara någon sorts hjuluppgraderingshets i dessa forum som jag får erkänna att jag börjar dras med i... Har bantat min Trek Superfly 6 från de 12.2 kg utan pedaler som den vägde vid inköp till 11.3 genom diverse smådelar. Har nu börjat snegla på singelklinga men fick då rådet att uppgradera hjulen i stället. Hjulparet (utan kassett och skivor) väger ca 2,2 kg. Tycker cykeln känns lätt och fin men det kan ju alltid bli bättre... ?

Har hittat ett par Fulcrum Red Power HP för ca 2 400 kr som uppges väga ca 1,7 kg ihop. (29 tum). Hur stor skillnad gör 500 g på hjulen? Blir det en STOR skillnad? Är det värt kostnaden? Blir jag en lyckligare cyklist/människa?

Cyklar både pendling på grusväg och så ofta jag bara kan tekniska stigar i skogen.

Vikten i hjulen!
Den kommer att kännas lite rappare, klart värt det om det får dig att cykla mer!

Annars tycker jag att man alltid ska ha två hjulpar ifall man smäller ett hjul, är sjukt trist att inte ha någon cykel alls.

Vikten i hjulen!
Två par är väldigt trevligt om man ser till däcken också. Två olika uppsättningar på sommaren med några lättrullande på ena och lite kralligare på andra och på vintern är det fint med dubb istället för de lättrullande.
Sen var de ju inte kriminellt dyra heller!

Vikten i hjulen!
Fritzon sa:
Har hittat ett par Fulcrum Red Power HP för ca 2 400 kr som uppges väga ca 1,7 kg ihop. (29 tum). Hur stor skillnad gör 500 g på hjulen? Blir det en STOR skillnad? Är det värt kostnaden? Blir jag en lyckligare cyklist/människa?
Är det skillnad på 250gr per nav så är skillnaden helt okay men inte livsavgörande.
Är det skillnad på 250gr per fälg så kommer du bli som cyklandes på små fluffiga rosa moln...

[Håller med andra om att det är värt det om inte annat för att kunna ha olika däck att byta snabbt mellan.]
[För att få flyt på både gruspendling och skogsteknik.]

Vikten i hjulen!
Ok. Om viktskillnaden sitter i nav eller fälg har jag ingen aning om... Då jag inte tävlar, förutom Strava då ?, så har jag ingen ambition att lägga tusentals kr på cykeln för lite skillnad. Ska jag lägga lite pengar ska det märkas...

Vikten i hjulen!
Lägsta vikten jag får fram verkar vara 1750g? Sen bara högre siffror.

Prisvärda hjul annars kan jag tycka. Lägg till lite pesetas och beställ lättare från actionsports annars :)

Hjulvikt känns.

Vikten i hjulen!
Satsa på eclipse slang eller slangless om du kör med tung slang i nu.
Trodde alla hade minst två hjulpar, ett finhjulpar och ett par slit å släng:-)

Vikten i hjulen!
Absolut kommer det bli en skillnad när du byter till lättare hjul.
Jag upplever själv att cykeln blir rappare och lättare på tekniska partier där jag tidigare haft problem.
Gick själv från ett par crossride som vägde 2.1 kg till ett par Fulcrum som vägde in på 1.7 kg. 27,5"
Den lätta vikten tillsammans med att jag började köra slanglöst var rena himmelriket för mig.

Så absolut, det gör skillnad.
Och när du samtidigt byter hjul, byt till singelklinga.
Kör du t ex 2 delat idag så sparar du ca 2-400 gram på att byta till singelklinga beroende på vad du har idag.

Vikten i hjulen!
emmer sa:
Kör du t ex 2 delat idag så sparar du ca 2-400 gram på att byta till singelklinga beroende på vad du har idag.
Fast det är lätt att förlora 2-3 hekto på en vid kassett och då är man tillbaka på ruta ett (samma omfång, samma vikt :-) )

Fast med trendigare cykel, det måste väll ändå väga upp?

Vikten i hjulen!
Willie sa:
Fast det är lätt att förlora 2-3 hekto på en vid kassett och då är man tillbaka på ruta ett (samma omfång, samma vikt :-) )
Självklart.
Trendigt och happykorrekt är viktigare än bra :-)

Vikten i hjulen!
emmer sa:
Självklart.
Trendigt och happykorrekt är viktigare än bra :-)

För mtb så är det nog mer "bra" än trendigt. Enkelheten...:)

Vikten i hjulen!
Tanken var att klicka hem en 11-42 kassett samtidigt för att ev byta till singelklinga längre fram. Vill kolla hur stora klingan fram (36T) funkar med 42T bak och i så fall vilken storlek på singeln det bör vara.

Tillbaka
Topp