Vikten i hjulen!
Har googlat runt lite och det verkar ju vara någon sorts hjuluppgraderingshets i dessa forum som jag får erkänna att jag börjar dras med i... Har bantat min Trek Superfly 6 från de 12.2 kg utan pedaler som den vägde vid inköp till 11.3 genom diverse smådelar. Har nu börjat snegla på singelklinga men fick då rådet att uppgradera hjulen i stället. Hjulparet (utan kassett och skivor) väger ca 2,2 kg. Tycker cykeln känns lätt och fin men det kan ju alltid bli bättre... ?
Har hittat ett par Fulcrum Red Power HP för ca 2 400 kr som uppges väga ca 1,7 kg ihop. (29 tum). Hur stor skillnad gör 500 g på hjulen? Blir det en STOR skillnad? Är det värt kostnaden? Blir jag en lyckligare cyklist/människa?
Cyklar både pendling på grusväg och så ofta jag bara kan tekniska stigar i skogen.
Har hittat ett par Fulcrum Red Power HP för ca 2 400 kr som uppges väga ca 1,7 kg ihop. (29 tum). Hur stor skillnad gör 500 g på hjulen? Blir det en STOR skillnad? Är det värt kostnaden? Blir jag en lyckligare cyklist/människa?
Cyklar både pendling på grusväg och så ofta jag bara kan tekniska stigar i skogen.