Vilka armbågsskydd är bäst för stigcykling?

Jerry

Aktiv medlem
Hej Happy!

Vad rekommenderar ni för armbågsskydd idag för stigcykling?

Prio 1: Dem ska vara lätta och bekväma så att jag ids ta på mig dom.

Kikat lite på POC's men dem finns bara i storlek M (på cykloteket åtminstone).
Vilka fler finns det, 661?
Fyll gärna på med fler.

Är lite osäker på storleken men jag tror att jag åtmistone behöver Large eller motsvarande.

Senast ändrad:
Jerry skrev:
-------------------------------------------------------

> Kikat lite på POC's men dem finns bara i storlek
> M (på cykloteket åtminstone).

Tror att de har fler storlekar inne oavsett vad som står på hemsidan. De håller på att fasa ut gamla versionen mot den nya (och 200 kronor dyrare) varsion 2.0. Åtminstone förra veckan så gällde lagersaldot på nätet den gamla versionen, medan de hade gott om den nya, fast den inte fanns synlig alls. Ring eller åk förbi och kolla.

Tigaz skrev:
> armbågsskydd för xc????

Det är trångt i startfållorna nu för tiden.

xc ... förlåt jag har ju inte ens lycra på mig i skogen.

jag menar igentligen stigcykling i hellas m fl platser runt stockholm.

:-)

Tigaz skrev:
> armbågsskydd för xc????

Det finns de som kör med full riddarrustning också. Så varför inte.

Jag har ett par TLD ibland när jag kör dh som är rätt små och smutta, de borde vara funkis till stigcyklisten som inte vill skrapa armbågarna

Jag kör med POC's armbågsskydd (1.0 om det nu kommer en uppdatering nu). De är mjuka och sköna, lite dyra dock.

Jag önskar att jag hade gjort det innan jag behövde det, då hade jag sluppit titanstift i armen, två nedsövningar, 27 stygn, ett halvårs rehabträning och en för resten av livet svagare armbåge och underarm. Fast det bara var XC.

Daddy D.Lux skrev:
> Wow, fram med chipsen, det här har potential att
> bli en hjälmtråd.

Varför ska man ha hjälm på armbågarna?

Tjena!

Jag kör på POC's senaste (VPD 2.0) och är grymt nöjd. Jag gick inte samma öde till mötes som nisseson, men mina erfarenheter räckte för att ta den (dyra) kostnaden. Skydden sitter bra på plats och är väldigt följsamma, framförallt då man fått upp lite värme i kroppen. Kan varmt rekommendera dem.

Började också utan armbågsskydd med efter några vurpor i stenar kan jag inte längre stödja mig på armbågarna. Med bra skydd kan man också träna upp en fallteknik där man sparar handlederna.

Om man inte vill provocera andra med åsynen av skydden, så kan man skaffa en billig flaxig tröja att ha över. Det blir lite hål ibland men det lagar man lätt.

Läglig tråd, håll på att krossa armbågen i Kållerado igår så nu blir det att shoppa. Och ja, det var (aggressiv) XC :)

/Mats

Jag har ramlat i stökiga partier också och satte ner underarmen precis ijämte en sylvass sten. Tanken i mitt huvud gick då genast till vad som hänt om jag kraschat lite hårdare och inte lyckats se stenen och sätta armen ijämte. Det krävs inte mycket kraft på "fel" ställe för att det ska gå åt helvete.

Jag kör redan med knäskydd.. Och jag tror mitt självförtroende på cykeln kommer öka mycket mer med armbågsskydd då jag inte behöver vara lika rädd att skada mig. Då kommer säkert cyklingen vara roligare också. Sen att jag kör med SPD gör ju att man kan välta åt sidan lite oftare än annars...

Ska nog köpa ett par POC då det verkar vara svårt att få tag i bra armbågsskydd.

Spricka i revben är nog min värsta skada...hm, kom på att jag bröt Lida Loop då jag körde knäet i en rot. Det var på gränsen att de skulle behövas sys, men tejpning räckte. Tur det...hade ingen lust att ta mig till sjukhus för ett par stygn.

Enda skyddet jag har är hjälm och ja, jag kör endast i lycra...alltid lycra...till och med när jag cykelpendlar.

Jag kör med Troy Lee Design EG5500. De är lätta och smidiga och funkar alldeles utmärkt för stigcykling tycker jag.

POC är ju bra.

Jag kör med Sweet nu, funkar finemang för mig.

Har haft 661 veggie wrap, tänkte ha ett lätt och smidigt skydd. Fail på den, satt inte bra alls...

Har tidigare testat med 661 veggie wrap och det slutade nästan alltid med att dom gled av armbågen.

Funderar på att testa IXS X-Hammer-Series armbågsskydd.

Jag funderar också på att skaffa armbågsskydd. Kör med fox pro launch (osäker på namnet) till knäna och dem är jag jäkligt nöjd med, borde rimligtvis armbågsskydden likna dem.

Tillbaka
Topp