Vilka bromsar ska man köpa?

Kör enduro och känner att det är dags att uppgradera men är ytterst osäker på vad man ska köpa.
Jag har några alternativ:
Sram code RSC
Sram G2 RS
Shimano XT
Skriv gärna för och nackdelar med dessa så jag kan bestämma mig.

Av dom du listar hade jag valt Code RSC. Jag har G2 R på min stigcykel och det är inget att hänga i julgranen. Shimano har jättemycket problem, så jag hade inte köpt XT. Hope Tech 4 är bästa bromsarna jag har använt.

4: Shimano SLX m 4pot-ok.
Som XT minus akne-hål i spakarna och tydligt billigare. Snällare vätska än DOT. Enklare luftning än Sram..

Men vad kör du med nu? Alltid enklare att stanna i samma mekaniska standard.

Jag har Code RSC på stighojen och magura mt5 på DHn. Mer kräm i mt5 skulle jag säga om det är viktigt och mycket billigare (tror jag).

Många, jag inklusive, trycker inte om känslan av Sram bromsar. Prova först.
Shimano XT verkar ofta har problem, SLX inte.
Jag föredrar Magura, men flera tycker inte om det, MT7 eller MT5 Pro om du vill har fyrakolvs, MT Trail Sport om två kolvar bak räcker.

Senast ändrad:
Att dom läcker olja och har flytande bite point är väl dom största.
Jag har kört både sram rsc flera år samt Shimano Deore och nu XTR och har ej upplevt några problem som du nämner.
De problem jag haft är alla kopplade till sram där blomskolven i plast svälde pga just dot vätskan. De kanske har fått ordning på detta problem i dagsläget?!

Fördel med Shimano som jag ser det är mineralolja kontra dot samt att Shimano är lättare att lufta.

Som någon nämner tidigare är SLX bra bromsar för pengarna.

Shimano är lite mer on off än sram men det är en vanesak och efter 1 till 2 turer har man anpassat sig.

Jag har kört både sram rsc flera år samt Shimano Deore och nu XTR och har ej upplevt några problem som du nämner.
De problem jag haft är alla kopplade till sram där blomskolven i plast svälde pga just dot vätskan. De kanske har fått ordning på detta problem i dagsläget?!

Fördel med Shimano som jag ser det är mineralolja kontra dot samt att Shimano är lättare att lufta.

Som någon nämner tidigare är SLX bra bromsar för pengarna.

Shimano är lite mer on off än sram men det är en vanesak och efter 1 till 2 turer har man anpassat sig.
Jag har haft SRAM där det sväller, men betydligt mer Shimanobromsar som läcker och har flytande bitepoint. Jag har ett par Shimano SLX som läckte och jag pallade inte göra något med det. Ligger i en låda i förrådet oanvända. Sedan köpte jag Hope... Formula är billigt och väldigt bra (dock ingen modulation), men dom har också sina egenheter...

Jag har haft SRAM där det sväller, men betydligt mer Shimanobromsar som läcker och har flytande bitepoint. Jag har ett par Shimano SLX som läckte och jag pallade inte göra något med det. Ligger i en låda i förrådet oanvända. Sedan köpte jag Hope... Formula är billigt och väldigt bra (dock ingen modulation), men dom har också sina egenheter...
Lägg ut på köp och sälj så tjänar du en hacka. Slx bör vara lättsålda ?

Shimanos problem är att dom läcker olja och har flytande bitepoint. Dom har också haft dessa problem i massa år. SRAM haft haft att komponenter i handtaget sväller och blir jättedåligt. Det verkar vara lite mindre frekvent, men var så i många år. Jag vet inte om det har försvunnit, men det kan mycket väl fortfarande vara så. Hope har ju tillverkat bromsar utan sådana problem sjukt länge, men dom kostar typ en förstfödd son.

SLX har jag och är nöjd. Tror det märks mer att gå upp i skiva än serie. Kör 210 ifram och 180 ibak. Skulle vilja köra 210 ibak också men ramen sätter stopp. I grunden så handlar det nog om volym i bromshuset och ytan som kolven kan pressa belägget mot disken.... Dvs allt som inte står i specen från tillverkaren är avgörande. ;)

Sram har ju funnits ljuset och erbjuder DB8 och Maven som har mineralolja som bromsvätska. De ska ha lite stummare (Shimano)känsla jämfört med "standard" Sram gummikänsla aka moderation. De har ju också "uppfunnit" shimanos servo-wave och kallar den sving-link tror jag, för att minska leverpull till bitepoint, dock har de inte behagat inkludera det i DB8-reglagen, Maven-reglagen har det dock.
Bägge har dock Srams vanliga sätt att lufta, fast med ny specifikation på gängorna "för att man inte ska kunna ta fel" (läs: de vill sälja nya luftningskit). Men man kommer iallafall undan DOT-vätskan.

Edit: kollat lite fakta.

Senast ändrad:
Just nu har jag tektro Orion 4p och dem funkar väl men dem har riktigt dålig "modulation" och låser sig väldigt lätt. Kraften finns där men inte riktigt nog i några tillfällen.
Du skulle kunna prova att byta till nån annan typ av bromsbelägg först. Det kan göra rätt stor skillnad. Trickstuff har fina belägg som dock slits rätt snabbt, men det ska gå åt en bra bunt innan det kostar som nya bromsar.

Formula är billigt och väldigt bra (dock ingen modulation), men dom har också sina egenheter...
Har du kört Formula Cura 2 eller 4 då? För jag upplever att 4 har mer modulation än Shimano över lag, dock betydligt mindre än Sram. Cura 2 är väldigt on/off dock..

Men kan väl hålla med om att även Cura4 är närmare Shimano än Sram.

Kör ju xtr nu men lockande för att serva o sen sälja faktiskt ?
Ta dom! En kasse bärs i inköp och en miljard när du säljer dom vidare. Det är bara 8 kolvar där du behöver identifiera vilken som läcker, sedan fixa detta, nya belägg och BAM! Du är miljadär. Det viktiga är att jag får en kasse bärs. Och att inte min identitet nämns vid senare försäljning...

Har du kört Formula Cura 2 eller 4 då? För jag upplever att 4 har mer modulation än Shimano över lag, dock betydligt mindre än Sram. Cura 2 är väldigt on/off dock..

Men kan väl hålla med om att även Cura4 är närmare Shimano än Sram.
Jag körde första Cura med 2-kolv. Jag gillade verkligen dom, som en pinne rakt i hjulet, bara PANG! Sjukt mycket stoppkraft. Däremot så var det alltid svårt med frigång mot skivan och ett par bromsar pajade. Pris/prestanda ligger dom fortfrande högt på listan, men jag vill verkligen inte ha saker som går sönder.

Jag körde första Cura med 2-kolv. Jag gillade verkligen dom, som en pinne rakt i hjulet, bara PANG! Sjukt mycket stoppkraft. Däremot så var det alltid svårt med frigång mot skivan och ett par bromsar pajade. Pris/prestanda ligger dom fortfrande högt på listan, men jag vill verkligen inte ha saker som går sönder.
De var väl värsta rage'n här för 4-5 år sen nånting, tills de började läcka eller gå sönder i slanginfattningarna eller nåt sånt?

Du skulle kunna prova att byta till nån annan typ av bromsbelägg först. Det kan göra rätt stor skillnad. Trickstuff har fina belägg som dock slits rätt snabbt, men det ska gå åt en bra bunt innan det kostar som nya bromsar
Är ganska trött på mina tektro, visst dem funkar väl men blir tråkigt när hjulet låser sig lätt. Därför känns det som nya bromsar är bättre än att försöka att fixa de gamla

Det var säkert jag som stod för hypen! Minns faktist inte vad dom dog av, men jag skulle ju lätt köpa Formula över Shimano med min erfarenhet. Om jag var fattig skulle jag köpa budget SRAM innan Formula eller Shimano. Om jag ville lägga ut flis köper jag Hope. Hayes och TRP har jag ingen erfarenhet av. Det känns som bromsar är en marknad där de flesta produkterna är ganska dåliga.

Är ganska trött på mina tektro, visst dem funkar väl men blir tråkigt när hjulet låser sig lätt. Därför känns det som nya bromsar är bättre än att försöka att fixa de gamla
Du säljer in Trektro till mig! Jag vill bara att dom ska låsa hjulet när man trycker in på bromsen. Du ska inte välja Formula Cura eller Hope Tech 4 om du vill att du ska kunna trycka in reglaget en massa utan att hjulet låser sig.

Jag förstår, fick med dem på min Slash och jag gillade inte Orion bromsarna, jäkligt mysko handtag och ingen skön känsla det lilla jag använde dem. Bytte till SLX och är nöjd. Hade lite problem med traveling bitepoint i början men inte nu efter några vändor. Bra bang for the buck. Vill man ha något creddigare så är väl Hayes Dominion rätt väg.

De var väl värsta rage'n här för 4-5 år sen nånting, tills de började läcka eller gå sönder i slanginfattningarna eller nåt sånt?
Hat två par Cura2 och två par Cura4. Cura4 har jag inte haft några problem med (rätt många gångtimmar och luftningar) men det ena paret Cura2 tror jag läckte från start (köpte begagnade :-/) och det andra paret har nog tagit stryk över att sitta på cykel som stått ute året runt, oklart om de läcker men det är väldigt svampig känsla, vet inte om det är nåt som svällt i dem eller vad problemet är. En luftning har inte hjälpt iaf.. Har köpt o-ringskit men inte orkat riva isär dem riktigt än.

Vet inte riktigt vad jag vill säga med denna anekdotiska bevisföring egentligen. Fler cyklar innebär iaf inte alltid att man cyklar mer om nån nu trodde det. Man får lägga tid på att fixa saker istället.

Du säljer in Trektro till mig! Jag vill bara att dom ska låsa hjulet när man trycker in på bromsen. Du ska inte välja Formula Cura eller Hope Tech 4 om du vill att du ska kunna trycka in reglaget en massa utan att hjulet låser sig.
Jag har inte hunnit testa min Cura2 där bak på Izzon, fick dit den i förrgår, men kört med frambromsen ett tag ?
Inser att jag har liknande preferenser som dig gällande bromsar ?
Frun kör på mina gamla R1 Racing, magiska de också!

Det var säkert jag som stod för hypen! Minns faktist inte vad dom dog av, men jag skulle ju lätt köpa Formula över Shimano med min erfarenhet. Om jag var fattig skulle jag köpa budget SRAM innan Formula eller Shimano. Om jag ville lägga ut flis köper jag Hope. Hayes och TRP har jag ingen erfarenhet av. Det känns som bromsar är en marknad där de flesta produkterna är ganska dåliga.
Kanske det, och Ax3l o Glitch som dödade den...
Har själv just köpt ett beggat på DB8, för iof nästan lika mycket som de säljs för på Bike-discount eller R2... och med tyvärr kapad bakslag, skit med intern kabeldragning, särskilt när jag satt dem på en Bird med öppen dragning, ska bli intressant att testa dem när jag fått hem luftningskit. Shimanos usp för mig har alltid varit initialavstånd belägg-skiva, on/off-känslan, vätsketypen och hur lätta de är att lufta, men jag har haft några ok som läckt på vägen.

Har aldrig haft något problem med att luft SRAM efter Avid-tiden då det var hemskt. Bromsar är ju en komponent där väldigt mycket på marknaden är rätt dåligt. Shimano och SRAM och har ju haft sina problem under mycket lång tid utan att lyckas fixa det.

Att hjulet låser sig lätt betyder ju om något att bromsarna är jävligt bra. Och just därför kan du labba med andra klossar istället för att köpa sämre bromsar.

-------

Övrigt: Jag har Formula Cura4 på stigcykeln och hatar känslan i reglagen. Alldeles för hård fjäder som gör att man måste trycka mer än nödvändigt, även om de tar väldigt bra. Blir trött i bromsfingrarna helt enkelt.

Att hjulet låser sig lätt betyder ju om något att bromsarna är jävligt bra. Och just därför kan du labba med andra klossar istället för att köpa sämre bromsar.

-------

Övrigt: Jag har Formula Cura4 på stigcykeln och hatar känslan i reglagen. Alldeles för hård fjäder som gör att man måste trycka mer än nödvändigt, även om de tar väldigt bra. Blir trött i bromsfingrarna helt enkelt.
Du cyklar väl aldrig utför? Blir du trött i bromsfingret på stig?

@jofahjalm Hur många Shimanobromsar har du bränt egentligen?

Jag tar ju lätt att jag behövt byta 2-3 läckande handtag och 1-2 ok på tio år mot att känslan inte är SRAM-kass.

Minst 2 av handtagen tror jag dessutom jag haft sönder själv pga överfyllning av bromsarna. Slutat ha sönder handtag sen jag kom på det.

Kollade i fotoarkivet och Zee-bromsarna som köptes våren 2016 håller än. De kördes på stigcykling 16-20 och sedan på DH:n sen dess. Ev har ena handtaget gett upp nu, eller så var jag bara kass på att lufta det på fyllan i Hafjell på midsommar.

Senast ändrad:
Man kan inte ha för starka bromsar, oavsett om man kör stig eller utför #åsikt

Jag tycker Cura 4 har väldigt bra pang/krona, och då är min referns Trickstuff Diretissimma som jag kör på mina två hojar. Hade jag behövt testa något nytt för under 5k/paret så hade jag testat Hayes Dominion a4, de verkar vara grymma.

@jofahjalm Hur många Shimanobromsar har du bränt egentligen?

Jag tar ju lätt att jag behövt byta 2-3 läckande handtag och 1-2 ok på tio år mot att känslan inte är SRAM-kass.

Minst 2 av handtagen tror jag dessutom jag haft sönder själv pga överfyllning av bromsarna. Slutat ha sönder handtag sen jag kom på det.

Kollade i fotoarkivet och Zee-bromsarna som köptes våren 2016 håller än. De kördes på stigcykling 16-20 och sedan på DH:n sen dess. Ev har ena handtaget gett upp nu, eller så var jag bara kass på att lufta det på fyllan i Hafjell på midsommar.
Jag vågar inte utala mig om antal, men ett gäng. Till Shimaos fördel ska det sägas att jag hade ett par gamla Deore som överlevde sjukt länge och fortfarande kämpar på. Dom gick genom två Five-ramar och hade aldrig några problem. Men från min erfarenhet är det inget jag skulle utsätta mig för igen.

Just nu kör jag med tektro Orion 4p
Jag hade sådana på en hoj och de var så usla att enkla 2 kolvs deorebromsar var som natt och dag.
Det är svårt att slå shimanos 4-kolvsvarianter (deore duger alldeles utmärkt om man inte behöver verktygsfri reach adjust och XT är bara onödigt att lägga extrapengar på). Men man kommer aldrig fel med shimano normalt sett.

Men om man säger så här, de flesta bromsar av någorlunda vettig sort är bättre än tektro orion..

Senast ändrad:
Du cyklar väl aldrig utför?
Inte annat än de utförsbackar som förekommer på helt vanlig stig, nej.

Blir du trött i bromsfingret på stig?
Ja, uppenbarligen. Eller, det är mest att det stör. Det finns liksom ingen anledning att ha ett reglage som man måste brottas med. Finns ju såna med otroligt lågt motstånd så man verkligen har full kontroll utan ansträngning.

Lurar på att prova kombon Shimano-reglage med Cura-ok. Shimanula?

Mina zee och saint har aldrig läckt. Det har därimot ultegra och XT nyare än 785 gjort, på löpande band. Tröttsamt tillräckligt så att XC hojen fick Hope. Hope har ju mineral-ok numera med så det kan vara en väg att gå.

Zee/saint med nya generationen handtag är det bästa jag provat. Bra kraft och överlägsen modulation, imho.

Hade Cura 2, de funkade kalas. Hade sen Cura 4 de läckte i slanginfattningen.
Grymt sköna när allt funkade som det skulle, höll på göra mig galen när jag luftade och luftade, köpte flera luftningskit osv. tills jag till slut hittade boven i dramat....
Lite pyssliga med att få frigång mot skivan bra som nämnt, men när de funkar kanon. Hoppas de fixat slangkvaliteten vid det här laget.

Tillbaka
Topp