Vilka bromsar till bygget..?

Kimpa951

Aktiv medlem
Har plockat ihop en Nukeproof Scout 290 med en mix delar:

XT 1X12
Rockshox Yari 160mm
Race face dropper
Nukeproof Horizon V2 hjul
Maxxis Ardent gummin
Shimano Saint pedaler
Absolute Black oval drev
Nukeproof Bash
Nukeproof Horizon styre

Men jag har bromsarna kvar att köpa/byta ut från dom deore som sitter på..

Vet inte riktigt vad jag vill ha. har sneglat lite på XT 8120 4-kolv.. Men jag vet inte om det är värt nästan 4lax..

Någon annan som sitter på nåt guldkorn som ger bra stop per krona :D ?
Gillar Shimano PGA att det är servicevänligt.. Men är öppen för andra märken också.

moros

Aktiv medlem
Bromsverkan är nog rätt snarlik om man jämför 520, Deore, SLX och XT fyrkolvsok (utan att själv ha testat men vad man sett från reviews). Det jag skulle funderat över på vad du vill ha för möjlighet i framtiden. 520 och Deore tar väl inte metallbelägg t.ex? De har heller inte banjokoppling så kompatibiliten "uppåt" om man vill uppgradera finns inte utan att dra om slangen. När det gäller handtagen så handlar det väl primärt om verktygslös reach-adjust på SLX och sen justerbar free stroke som kommer på XT. Sen så är det ju viktjakten man betalar för ovanpå det.

moros

Aktiv medlem
Åfan, det visste jag inte, det får jag kolla upp. Om så är fallet så får jag stryka dem från min lista över tänkbara uppgraderingar från mina befintliga tvåkolvs-XT.
Kan ha fel, D02S funkar nog till Deore förresten.

Edit: De stödjer metall men står lite kryptiskt längre upp i specen " *: Only compatible with resin pad " för att sen ange D02S som "option"

Däremot stödjer de kanske inte "finned" pads

moros

Aktiv medlem
Verkar väl funka med de gamla padsen då också tolkar jag det som även om dessa kanske inte stöds "officiellt"

qma

Aktiv medlem
Jag tror metall-beläggskompabiliteten gäller skivorna, inte oken. Vet dock inte var gränsen går "nedåt".
Exakt så. (Jag kör stig med gamla Deore M615 2-kolvs med ice-tech skivor och sintered pads som känns toppen och aldrig gjort nåt dåligt...)

Kimpa951

Aktiv medlem
Snyggt. Då vet jag vara helt kass på att leta (frun har alltså rätt.. 🤷🏻‍♂️)
Men om man skulle söka sig utanför Shimano, vad skulle man kunna få för nåt likvärdigt isåfall. Nu lutar det iofs åt XT, men man vet ju aldrig

Åkerskog

Medlem
Magura mt5! Mycket bromskraft! Ev med shimanohandtagen om man har svårt för komposithandatgen som är riktigt sköna men känns lite plastringa och billiga. Har inte prövad själv men andra här verkar nöjda med hybrider. Ska köpa mt5 ok till mina xt hantag till andra hojen nu. Bytte till mt5or på enduron och har vart mycket nöjd med dem.

Kimpa951

Aktiv medlem
Magura MT5 🤔🤔
Snabb googling och dom verkar vara en het kandidat!
Får fortsätta kolla lite omdömen.

Edit: har inte hittat något dåligt alls om dom 🤔
Dom verkar faktiskt leverera det jag efterfrågar.
Bra pris och riktigt bra bromsverkan.

Tål att tänkas på

Senast ändrad:

OlofSx

Aktiv medlem
Magura MT5 🤔🤔

Tål att tänkas på
Spanat på dessa jag också men är nog mer inne på de nyare MT Trail Sport istället, tycker 1-fingers handtagen ser bättre ut och själva bromsarna ska vara minst lika bra som MT5 vad jag förstår. Priset är typ samma.

Implosion

Aktiv medlem
Magura MT5 🤔🤔

Tål att tänkas på
Jag har MT5. Nöjd med mina, förutom att de är lite jävligare att lufta än andra bromsar. Finns dock en hel del matnyttig info gällande luftningen, så det är inte omöjligt att få till dem bra. :)

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle byta Ardent till DHR2 MaxxTerra fram och Dissector bak, Ardent är inte bra på nånting.

Jag kör Magura MT4 och är nöjd, förutom att Maguras klossar behöver mycket inbromsning. Kör nu med Trickstuff Power klossar. Snabb luftning är mycket enklare på Magura bromsar än på andra tillverkare. Vid kortning av slang, som jag har gjort ofta, behövs ingen luftning als.

Kimpa951

Aktiv medlem
Jag skulle byta Ardent till DHR2 MaxxTerra fram och Dissector bak, Ardent är inte bra på nånting.

Jag kör Magura MT4 och är nöjd, förutom att Maguras klossar behöver mycket inbromsning. Kör nu med Trickstuff Power klossar. Snabb luftning är mycket enklare på Magura bromsar än på andra tillverkare. Vid kortning av slang, som jag har gjort ofta, behövs ingen luftning als.
Jag har märkt det... Jag har en kompis som hade åkt på Ardent och han va svinnjöd... Jag har nu lärt mig att han inte är att lita på ;)

Kimpa951

Aktiv medlem
Fortfarande inte beställt nåt. Jag är helt inne på Magura nu. Men är lite osäker på deras känsla i handtagen.. Någon som kan ge ett expert utlåtande hur dom känns i förhållande till Tex Shimano?
Annars så går det ju alltid att köra ShiGura som många verkar göra. Med Magura ok och shimano handtag, Dock är denna kombo lite dyrare.
Men det lutar åt MT5 om ingen annan avråder helt från det.

revben

Aktiv medlem
Skippade MT5 p.g.a handtagen, kör MT Trail istället. Kan inte direkt säga att Shimano eller Magura har bättre känsla än den andra för min del, nöjd med båda. Tycker att Magura ger mycket för stålarna och de är (subjektivt) bättre bromsar överlag än de Shimano jag haft men jag har å andra sidan aldrig kört 4-kolvs ok från Shimano. Nästa gång jag ska handla bromsar lär Magura ligga bra till för att få mina pengar igen.

Kimpa951

Aktiv medlem
Jag körde en liten chansning nu och beställde MT5. Drygt 2lax för ett det är sjukt bra pris. Skulle handtagen vara helt kass så blir det Shimano handtag framöver :) .

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer