Vilka bromsar till pendlaren?!

ondisc

Ny medlem
Blir så förbannad för att jag inte lyckas lösa mitt i-lands problem! Jag sätter ihop en ny pendlare med Shimano Alfine (Centerlock) och kan nu inte välja vilka bromsar jag ska ha. Priset springer iväg för att jag måste köpa centerlock skivor eftersom de inte ingår i alla skrivbromsset.

brakes.jpg ht=380

Alt 1: (Pris: 1500kr)
Shimano LX M585 Hydraulic Disc Brake Set
PS -> IS adapter
Shimano XT78 160mm Skivor

Alt 2: (Pris 1450kr)
Avid Ball Bearing 7 MTB
Avid Speed Dial 7
Vajer och hölje

Alt 3: (Pris 1500kr)
Shimano Deore Disc Brake M525
PS -> IS adapter

Va fasen ska man välja?! BB7 är nog nästan bäst om man spanar in reviewsen på MTBR.com men det är ett riktigt bra pris på LXen. Trots allt bara en pendlare som ska ha bromsar...

Tacksam för alternativ och respons!

Senast redigerad av en moderator:
BB7

Räcker med en för framhjulet. Bakhjulet kan ha en vanlig v-broms eller vad som nu sitter där. Den använder man knappt ändå, och en v-broms klarar att låsa bakhjulet, vilket är mer än en bakbroms behöver klara.

Jag hade hellre kört de hydrauliska. Kör med BB7 på min inbred och visst funkar de men känslan är inte lika bra som i de hydrauliska. På en pendlare vore det dessutom trevligt att slippa vajrar som kan gegga igen av saltslask och annat trist.

Ja, vilket dilemma!

Har en BB5 för framhjulet men tänkte på att man kanske kunde shimsa ut den så den kan sitta där bak. Borde gå?! Sedan sätta en ny BB7 fram. 28" hjul på 26" ram så v-bromsar bak är dock inte aktuellt.

LX alla gånger!
Med reservation för att jag bara kört Road varianten av BB7.
Men LX'en är klart trevlig. Dessutom flera generationer nyare än Deore 525 som visserligen är en slitvarg men väldigt gammal vid det här laget.

EDIT: Jag har alltså båda själv.
525 har jag bara provkört.

Vill man inte ha skivor med centerlock köper man en problemsolver.. en liten pryl som konverterar centerlock till IS 6-bult standard....

Då kan du köpa vilka set du vill...där det ingår skiva.

Shimano Deorebromsarna är ohyggligt mycket bang for the buck! Har dom på pendlaren och är tvärnöjd, finns ingen anledning att gå på dyrare alternativ.

Köper du från Bike Discount har dom en no-name centerlockskiva (hade iaf i höstas) för runt hundringen, funkar även den bra.

Plush: En sådan adapter kostar mer än ett par centerlock skivor. Har redan tänkt på det! :-)

Stampe: LX-bromsarna är väl ett steg bättre är Deore iaf för samma pengar, tror du inte det?!

ondisc skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Stampe: LX-bromsarna är väl ett steg bättre är
> Deore iaf för samma pengar, tror du inte det?!

Kan inte svara för det då jag inte testat LX-bromsarna, men jämför jag mina XT på skogshojen med Deore på pendlaren så är det då samma bromsverkan. Skulle jag bygga nytt för stigcykling och välja delar själv typ som Johan A gjort med sin 29") skulle jag utan tvekan svälja prestigen och välja Deorebromsar över annat. Visst, dom väger väl ett par gram mer men vad fasen gör det när man inte är viktjägare.

Mao handlar det nog om vad man definierar som "bättre". Vikt, ja då är LX bättre. Bromsverkan, nja tveksamt.

Däremot är det en jäkla skillnad att gå nedåt i skalan och t.ex. titta på Alivio, där märker du en drastisk skillnad på bromsverkan.

ondisc skrev:
-------------------------------------------------------
28" hjul på 26" ram så v-bromsar bak är dock inte aktuellt.

Inget hinder. Finns adaptrar för det med.

Någon som vet om det är ungefär samma tjocklek på bromsskivor från olika märken? Om Shimanoskivor passat för ett ok från Avid?

Jag har själv nu bytt från v-broms till mekanisk skivbroms på min pendlare:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/812797/834001#msg-834001
Och jag måste hålla med om att mina BB7 viserligen funkar mycket bra och det är skönt att slippa höra v-bromsklossen mot en lerig fälg.
Men nu när jag testat en vända och öst på lite på Järvafältet så märker jag direkt att det inte är i närheten av mina hydrauliska på andra hojen, inte alls samma känsla och "bett".

Hade jag fått göra om det så hade jag definitivt lagt till lite och köpt hydrauliska bromsar istället.

Tillbaka
Topp