Vilka bromsar?

Vilka bromsar?
Kör själv med Shimano MT520/MT501 4-kolv,(mkt underskattade och prisvärda bromsar!) fram+bak och metalbelägg på bägge.Samma belägg som Saint/Zee använder.
Dom klämmer på 203mm Shimano RT99 fram+Bak.

Mer än tillräcklig bromsverkan,och en bra känsla i handtagen....inga "trösklar" eller plötsliga hugg,lätt att dosera bromskraften.
Overkill för vanlig stigcykling,men vill veta att det stannar när jag väl behöver det,och inte fadar i första taget...

Använder frambromsen mycket,sitter liksom i ryggmärgen efter all hojåka,(har skiftat så fram är högersida på styret...),och gillar metalbeläggen även där.
Sen är jag typen som bromsar kort och hårt,ligger inte och "släpar" på bromsarna nerför.....bromsa sent och hårt innan en böj fick man lära sej i Roadracingen.?

Men är nog en personlig sak med bromsar,handlar mest om känsla och förtroende för grejorna skulle jag tro.
Bromstekniken är ju helt rätt även i skogen. Vi andra kämpar för att lära oss ?

Vilka bromsar?
Och RT66 minst.

Jag är bara orolig att jag klyver en hund eller nåt med 220mm. Mer sugen att testa Saint egentligen.

Ingen har tagit upp de enorma fördelarna med resin fram och metal bak. Rubber in the front, metal in the back säger Sam hills mekaniker.
Vilka är de enorma fördelarna då? Jag kör metall i båda ändar, bromsar bra och håller länge.

Vilka bromsar?
Vilka är de enorma fördelarna då? Jag kör metall i båda ändar, bromsar bra och håller länge.
Resin ska väl ha lite bättre bett i bra förhållande men klarar inte att släpa ner för ett berg?

Sen vet jag inte hur sant det är. Han måste väl hitta på nåt att säga när han får vara med i pinkbike. Mekanikern alltså.

Jag testar nu bara för att men cykeln står i källaren så svårt att bedöma..... Jag hann konstaterar att den är tystare i regn i alla fall.

Självklart mer intressant att testa Saint.

Vilka bromsar?
Shimanos belägg med fenor (för 4-kolv) är bara irriterande med allt oljud och rassel. Kör resin fram och metall bak på mina 7120 (BBB och KoolStoop) på 220/200 skivor, väldigt nöjd med bromskraften.

Vilka bromsar?
Jag bytte till en gammal rt86 fram och det höll sig tyst ett bra tag men nu är det total misslur efter gårdagens 3h runda med frilufsarna.
Säkerligen för att flickan inte använder frambromsen.
Bak är tyst med original tektro.

Inkörd är den väl knappt heller mer än det jag orkade på gatan men jag är rätt säker på att den blir tyst efter en rengörning.

Tillbaka
Topp