vilka cyklister riktar sig dagens racer åt??

Petri

Ny medlem
Ja vad ska man säga.

Var på tema sportia idag hämtade ett hjul till en vetran racer, Men nya cyklar idag rijtar sig tydligen mot personer mellan 62-80kg alltså inget för mig som väger 103+ det innebär ju at cykeln eller hjulen lär ju bli skev o annat av min vikt nu är jag inte överfet så men ändå.
90kg är väl målet men det lär ju ändå inte räcka för en ny racer då den mest troligt inte pallar min vikt.

så frågan är vad fan ska man hojja på då??

Zipps hjul går att beställa i 'clydesdale' variant som tål tunga åkare...
Så det finns hopp för dig :)

Jag jazzar runt på en tcr med shmimanohjul med 16 ekrar och väger in på dryga 90 så det finns nog cyklar som håller för dig också

(hjulen har hållit sig raka också kan kanske tilläggas)

lät bara så konstigt näär han sade att racer cyklarna är för cyklister som väger max 80kg om man inte köper en hybrid då men då är det ingen landsvägs hojj på samma sätt längre.

men så jäkla klena kan väl inte hojjarna för landsväg vara så dom inte pallar att cyklas på om man väger mer än 80kg?

Du ska nog inte lita allt för mycket på vad team sportia har för tankar i ämnet.
Gå till en riktig cykelbutik och kolla!

Jag väger +90 och har inte lyckats pajja några delar (förutom en ram, som landad i en lyktstolpe)
Mina Ksyrium träningshjul har hängt med sen 2003
Så nog finns det prylar som håller

Nä, Team Sportia ska du nog inte gå till och köpa cykel. 90-100 kg är inga problem alls, du kan i stort sätt välja vilken ram du vill att hojja på.

Vad det gäller hjul så kanske man inte ska välja de lättaste tävlingshjulen innan du kommer ner under 90 kg men annars så ska det inte vara några bekymmer. Jag lät bygga ett par träningshjul på Ultegra nav och Mavic CXP 33, 32 håls fälgar. Skottsäkert, ganska lätta och relativt prisvärt : )

Tjena.

Har en billig kineskolfiberram och fulcrum r5 hjul. Väger runt 90kg allt håller än utan problem har till och med råkat köra lite för fort uppför vissa kanter o.s.v och hjulen är fortfarande helt runda vad jag kan se.

Grejjerna håller för mer än man kan tro :)

/H

Det viktigaste är hur man behandlar prylarna när man bygger hjulet. En bra hjulbyggare kan göra underverk (om än motvilligt) med delar som beter sig som smör när det är maskinbyggt.

P.S. Ja, jag överdriver, men om hjulet är tålmodigt uppbyggt med hjälp av tensiometer och kraftfull massage så tål det mycket mer än ett maskinbyggt. D.s.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Zipps hjul går att beställa i 'clydesdale'
> variant som tål tunga åkare...
> Så det finns hopp för dig :)

Tyvärr var det lång leveranstid på zipp 808 baknaven i Clydesdale utförande.

Själv väger jag lite drygt 105kg (pendlar även till jobbet med ombyte, så lägg till några kilon för det) och det enda jag har haft problem med på cykeln är bakhjulen där hjulen har blivit skeva och ekrar har gått sönder etc. (Har inte fått mina Zipp Clydesdale än).
Löste den biten med att beställa ett bakhjul som Cykelcity byggde med en sisådär 32 kraftiga ekrar (har glömt vilket märke det var :( ) på och en Mavic CXP 33 fälg.
Det bakhjulet har jag kört lite drygt 1000 mil på utan några som helst problem.
Ett tips är också att skaffa bra däck (Continental GP4000 kör jag själv med) och vara extra försiktig med saker som kan ge genomslag (järnvägsövergångar, hål i vägen, trottoarkanter etc).

Min cykel i sig är av kolfiber, så den blir inte skev ;)

Lycka till med din cykling!

En del fabrikat på både hjul och övriga komponenter har restrektioner om cyklistens vikt för att garantin skall vara giltig. Jag kan förstå det på de aldra lättaste cyklarna, för där har man helt enkelt skalat bort såpass mycket material så att det inte tål lika hög belastning, framförallt vid stötat(tex potthål). Tex Mavic, Shimano och Campa har restriktioner på vissa av sina komponenter.
Det är viktigt att komma ihåg att det inte gäller hela programet.

Om du känner dig osäker och vill ha något där garantin inte ställer till problem på någotsett, köp en Trek/Gary Fisher.

Det är väll som nämnts ovan mest en garantifråga.
Att de mest extrema tävlingskomponenterna optimeras till den viktklass som de flesta tävlingscyklister håller är väll för övrigt inte så konstigt....

c.sääv skrev:
> Såg en jätte tjock gubbe från Danmark som åkte
> på en racer.

I danmark råder ju vid denna tiden på året cykelhysteri.
När TdF börjar så hittar massor av folk sina gamla lycra-outfits och ger sig ut på vägarna i det landet, att några hittar över hit händer väl också.

c.sääv skrev:
> Såg en jätte tjock gubbe från Danmark som åkte
> på en racer.

Blir ingen bra tråd utan bild.

fatguyinspandex-1-01.jpg ht=300

VeloLink skrev:
>
> Blir ingen bra tråd utan bild.

Jag vet inte om jag tycker att tråden blev så mycket bättre med bild :-)

/s-o

pratade med en cykel butik i stan han menade på att det delvis beror på hur många ekrar ett hjul har men mest lät det som att jan aldrig hört talas om att cyklar har mån speciell gräns så.
men trek har i alla fall ingen viktgräns. så team sportia yrade nog mest tror jag

vissa ramar har säkert viktgräns, tyckte jag såg något på nån wilier jag glodde på.

Ritchey och Bridgestone hade det förr på sina stålhojar, det är nog mer förr så att gamla stålramar har en övregräns innan skiten böjs. Men väger man 100pannor så är det ju inte vidare klokt och köpa en addict för en väldig massa pengar som väger jätte lite, känns ju som att utmana ödet. Kona har ju sin Hoss för stora killar t ex.

Det jag rent generellt tänker på mer är väll att det inte går o ligga så långt ner i böjjen om man är fet då magen är i vägen för benen?

nja som jag sade så är jag inte "fet" men lite överviktig bara 183cm lång brett skelett tränat friidrott hockey kampsprter öl dricaknde sovvliggande nu cyklar jag :)

så jag kan inte säga att jag är fet direkt men överviktig 90 pannor siktar jag på

Rock skrev:

>
> Om du känner dig osäker och vill ha något där
> garantin inte ställer till problem på
> någotsett, köp en Trek/Gary Fisher.

har en gary fisher som andvänds att köra landsväg och lite grusväg som är minst 14 år gammal där orginalhjulen sitter på. har varit uppe i över 100 kg och vänt och under åren jag haft den har jag vägt allt från 70 - 100 kg så dom håller för allt möjligt

och den eviga viktfrågan...

Min status:
- 103-110kg
- Starka ben
- Kör långlopp och landsväg
- Har shimano 16/20-ekrade hjul till lvg som gått tre säsonger utan riktning
- Tävlar i långlopp (MTB) på Crossmax SL, har ej riktats på tre säsonger
- Kör med lätta styren, styrstammar, sadlar och kolfiberprylar, inget av detta har gått sönder

Den enda del jag haft problem med var en Easton EA70 styrstam som skulle vara jättestark, den klarade inte av att hålla i styret...

Slutsats: Skit i vad säljare och flugviktare säger, de har normalt ingen aning om vad de pratar om. Allt snack om att vi över 100 måste välja andra sadlar, hjul etc. är normalt sett bullshit.

ething: det beror väl helt på hur man kör, jag har sett småfjuttar köra sönder både det ena och det andra, det kan ju vara så att du har ganska smutt och skonsam körstil

Lite generellt så där så är det problem om man är lite överviktig. Det är allt från problem med att hitta storlekar på kläder, tur lycra är töjbart, till tekniska specar.

t ex så gick det inte att hitta en dämpad framgaffel för några år sen när jag köpte min som var specad för folk över 100 pannor. Således kör jag med övertryck i den och det har förvisso funkat.

Men som friluftsintresserad så möter jag problemet i andra segment, det finns t ex inte storlekar på byxor från haglöfs, fjällräven och de andra som passar. Kikar man på t ex kajaker så uppstår samma problem där, jag har dock inte köpt någon så jag vet inte hur stora marginalerna är där.

Men kort sagt så kan man väl säga att industrin inte direkt underlättar för större människor som vill bli mindre. Och visst, det finns ett företagsekonomiskt förnuft i det eftersom det antagligen är rimligt att anta att de flesta aktiva människor är av microformat.

/Fredrik

Tillbaka
Topp