Vilka däck till en lätt DH cykel?

Nikke

Ny medlem
Halloj!

Ska snart beställa däck till det nya projektet.

Eftersom att det är en Ellsworth Dare dom ska sitta på så vill jag ha relativt lätta däck.

Har tittat mycket på Maxxis Minion Supertacky, dom har ju en mjuk gummiblandning som tydligen slits fort.. Hur fort slits de? Ni som har sånna däck kan ju berätta lite hur ni har upplevt dom.

Har ni några andra tips på däck för runt 350kr styck?

WHaaah, minion är väl tunga som sten?

Jag kör Kenda Nevegal DH 2,5 nu. Väger runt 1000-1100g, är lagom feta och har ett ruskigt grep och en grym lerräns.

WeirWolf 2.55 LT är tillräckligt bra för att sätta rekord på Downieville DH http://www.downievilleclassic.com/pages/dh.html

Image-EC01D95536A211DA.jpg

Mer info på http://content.mtbr.com/TRP_12_219_18crx.aspx

Jag har en beställning in hos WTB Europe, väntar besked om leverans, men när de har kommit så blir dem tillgängliga genom flera butiker här i Sverige. Bara att be din butikschef att kontakta mig.

Det måste sägas att om du priser grep mer än fart så blir du lyckligare med Kenda Nevegal, Schwalbe Big Betty, WTB TimberWolf mm.

En liten fundering, varför vill man ha lättare däck på en DH cykel?
För att den ska användas till annat, eller för att det är bra till DH på något sätt? :)

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten fundering, varför vill man ha lättare
> däck på en DH cykel?
> För att den ska användas till annat, eller för att
> det är bra till DH på något sätt? :)

Av precis samma anledning som man vill ha lätta däck till xc. Fåniga inlägg för provocering kan fortsätta framföras i tråden om gamla stel-hojar vs modern dämpteknik. Du vet vilken jag syftar på.

Jag måste säga att jag blev väldigt förtjust i Schwalbe-däcken. Nån som testat dem? Hur är rull och grepp i dem?

jag körde på maxxis high roller dh 2.5" ust supertacky (ej att förväxla med icke dh-versionen) halva förra säsongen. bakdäcket är lite slitet och har sämre grepp nu än vad det hade första månaden. kör du regelbundet är jag tveksam till att däcken håller mer än en säsong. dom har otroligt grepp och hållbarhet mot vassa kanter (fälgen viker sig sannolikt innan däcken går sönder). rullmotståndet är dock enormt så jag rekommenderar dom enbart till downhill. dom är som klister mot asfalt.

innan körde jag på continental diesel 2.5" ust. dom var rätt lätta men hade relativt dåligt grepp och krävde högt tryck för att inte bli ostabila. dessutom fick jag genomslagspunka på dom ganska omgående då jag körde på en stenkant i hög hastighet.

Det är ingen som vet hur till Nokian NBX Dual funkar utför?

Har läst en del negativt om NBX-däck tidigare här på happy. Men då rörde det sig om rena skogs-varianter av däcket.

Tänkte byta ut mina Minion mot något lättare i år. Vore najs att spara 1kg på däcken.

Kenda har en del intressanta däck. Men de flesta verkar ligga >1,2kg?

Henrik VXT skrev:
> Jag måste säga att jag blev väldigt förtjust i
> Schwalbe-däcken. Nån som testat dem? Hur är rull
> och grepp i dem?

Jag har som sagt kört med Big Betty redan förra året, från maj till oktober och det är helt enormt grepp i däcken. Greppar allt, och då menar jag allt, blöta klipphällar, rötter, stenar, bättre än något annat däck jag provat hittills som fungerar att köra med i skogen med. Breda och med stor luftkammare, går att köra med riktigt lågt tryck om man vill. Håller för freeride men är lite klena för ren downhill, då är Al Mighty 2.6" bättre val med sina tjockare sidoväggar men även tyngre vikt(1400gr).

Big Betty rullar bra också, kör transportcykling i 2-3 mil ibland på asfalt för att ta mig till skogen och det är inga problem att trampa i runt 25-30km/h. Och det på en Bullit... :-)

/Leo

EDIT: Det är Schwalbe Big Betty 2.4" ORC(Off Road Compound) som jag kört, det finns även en Gooey Gluey version som är extra klibbig men som slits fortare. Kan vara bra som framdäck, men redan ORC blandningen har enormt grepp.

Senast redigerad av en moderator:
Conti Diesel är nog de sämsta tänkbara däck till DH.
Livsfarliga så fort de bli blött.

Henrik: Menar du BigBettyn så rullar dom ovanligt bra för den typen av däck.
Greppar bra gör dom också, både i vått och torrt. Happyfavorit nästan ju, bara fat Albert som ligger före?. :) Annars verkar Al Mighty 2,6 riktigt grymma också. Lite mer Dh-däck än Betty.

calle h skrev:
> Kenda har en del intressanta däck. Men de flesta
> verkar ligga >1,2kg?

Nevegal finns som 2,35". På ca 750g.
Annars är det Betty som gäller!

Leo skrev:
> Henrik VXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag måste säga att jag blev väldigt förtjust i
> > Schwalbe-däcken. Nån som testat dem? Hur är
> rull
> > och grepp i dem?
>
> Jag har som sagt kört med Big Betty redan förra
> året, från maj till oktober och det är helt enormt
> grepp i däcken. Greppar allt, och då menar jag
> allt, blöta klipphällar, rötter, stenar, bättre än
> något annat däck jag provat hittills som fungerar
> att köra med i skogen med. Breda och med stor
> luftkammare, går att köra med riktigt lågt tryck
> om man vill. Håller för freeride men är lite klena
> för ren downhill, då är Al Mighty 2.6" bättre val
> med sina tjockare sidoväggar men även tyngre
> vikt(1400gr).
>
> Big Betty rullar bra också, kör transportcykling i
> 2-3 mil ibland på asfalt för att ta mig till
> skogen och det är inga problem att trampa i runt
> 25-30km/h. Och det på en Bullit... :-)
>
> /Leo
>
> EDIT: Det är Schwalbe Big Betty 2.4" ORC(Off Road
> Compound) som jag kört, det finns även en Gooey
> Gluey version som är extra klibbig men som slits
> fortare. Kan vara bra som framdäck, men redan ORC
> blandningen har enormt grepp.

Det där låter bra, står mellan Big betty och Kenda Tomac Nevegal..

Undra hur bra BigBetty egentligen är totalt sett vid några veckors DH. :P

Tyckte inte Minion satte igen i leran i Åre till exempel. Totalt sett funkade dom jävligt bra. Men dom väger 1,5kg styck och det stör mig lite. 1kg styck hade varit lagom. :)

En liten varning: Big Betty är visserligen riktigt suveräna med grepp i massor, jag har den mjuka varianten och älskar dem...men (det finns väl alltid ett men?) lerrensningen lämnar lite att önska. Klibblera, ni vet den som är som hundskit, sätter igen mönstret totalt och vipps så har man slicks. På alla andra underlag (inklusive is och snö) är greppet nästan läskigt :-)

Lite tyska tester. :-)

Big Betty: http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_schwalbe_big_betty_p35195.html
Fazit: "...super Traktion, schön fett, nicht zu schwer und pannenresistent. ..."
Note: "super"

Nevegal: http://www.testberichte.de/test/produkt_tests_kenda_nevegal_p35189.html
Fazit: "Kompromisslos: Wie ein Pitbull verbeißt sich der Kenda in den Boden und reinigt sich gut selbst. Allerdings ist der Rollwiderstand sehr hoch und der Reifen recht teuer."
Note: "gut"

Troligtvis kommer du bli nöjd med vilket som av de här två däcken, men jag rekommenderar ändå Big Betty då gummiblandningen är suveränt bra i Schwalbe däcken. Både grepp och slitstyrka håller världsklass. :-)

/Leo

calle h skrev:
> Undra hur bra BigBetty egentligen är totalt sett
> vid några veckors DH. :P

Det är inget downhill däck, det skrev jag också. Släng på ett par riktiga DH däck för DH, t.ex. Al Mighty.

/Leo

calle h skrev:
> Undra hur bra BigBetty egentligen är totalt sett
> vid några veckors DH. :P
>
> Tyckte inte Minion satte igen i leran i Åre till
> exempel.

Där har du väl hittat Big Bettys stora svaghet, lera, framför allt just Åreleran... Första dagen i Åre (ÅMM-veckan) kunda jag likaväl kört med slicks istället. Inget grepp överhuvudtaget i leran.

Just i Åre tror jag att Kenda Nevegal däcken är bättre än BB. I alla fall 2,5"-varrianten.
Mycket gummi i de däcken, och om det är något allround-däck som kan hantera leran så borde de väl vara dom.

Nikke skrev:
> Det där låter bra, står mellan Big betty och Kenda
> Tomac Nevegal..

Andra intressant däck i den här klassen är väl även
Panaracer Fire FR 2,4: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=61-90&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
WTB Timberwolf 2,5: http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=91-94&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Dom sista är dock en aning tunga men finns även i andra varianter: http://www.wtb.com/products/tires_Timberwolf.html

iMats: Panaracer Fire är en klar kandidat!

Kollade på Al Mighty på CC i går kväll.. Dom såg helt okej ut! Någon som testat dem?

Edit: Är Kenda Nevegal däcket ett FR däck? Ska jag satsa på Al Mighty istället? Hur är greppet på Al Mighty?

Citat från Markus Hachmeyer: "A true Downhill tire knows only one direction: Down! And so, above all, it needs good braking characteristics".

Här kommer hela texten:

"The almighty king of Downhill" That's how Bohle announces its Al Mighty, a tough tire of up to 2.6 inch specially developed for Downhillers and extreme Freeriders. Product Manager, Markus Hachmeyer says: "A true Downhill tire knows only one direction: Down! And so, above all, it needs good braking characteristics". The Al Mighty's center lugs are perfected for efficient transmission of the braking forces and act like shovels. Besides which all lugs have a serrated surface that means each lug has twice the normal braking and cornering grip

Also stability is particularly demanded with Downhill so an additional sidewall reinforcement, also used in motorcycle tires, gives more natural stability to the tire, in particular when ridden at low pressures. A double carcass ("Double Casing") provides four layers on the flanks and an additional two, making six under the tread for more stability and puncture resistance. Even ridden at low pressure of around 1,5 bar (20 PSI), the tire keeps its shape and doesn't become 'spongy'. The lugs are locked securely together and into the tread by 'Blockbars'. The sidewall is also strengthened by a light rubber layer, so the rider has greater puncture protection from sideswipes on sharp edges.

Soft or Hard? Al Mighty is offered in two versions. The new Gooey Gluey Compound is soft and viscous ("gooey"), and almost sticky ("gluey"), and therefore has great grip. Alternatively a hardwearing ORC compound is available that has good wet grip and durability.

Jag har inte testat Comp24 men vet att det är rätt populärt bland utförsåkarna.

Panaracer Fire FR 2.4 har jag däremot testat. Om vi jämför med Betty så är det lite mer tungrullat, öppnare och djupare mönster, mera slittåligt, lite grövre sidoväggar. Det är det däcket jag rullat på senaste åren, både i skog och utför. Likaledes mycket, mycket bra grepp på blött underlag.

Luftkammaren är en aning mindre än Betty men däcksbredden är större pga mönstret. Ungefär lika brett som ett Maxxis Highroller 2.7.

Mina däck har överlevt utförsåkande mycket mycket bättre än medresenärers Betty vilka som sagt inte är så lämpade som DH-däck. Dom dör rätt fort. Fire FR är förstås inte heller några DH-däck egentligen men de klarar uppgiften bra ändå.

När jag byggde min Yeti i höstas så ville jag ha ett par däck med bra grepp till freeride och dh, och tänkte först skaffa ett par Maxxis Minion DH. Dock så vill jag använda cykeln till att kunna cykla runt lite och det blir mer freeride och north shore än DH(av samma anledning valde jag dubbelklinga och bash fram). Vikten på Maxxis avskräckte därför och jag satsade på ett par lätta Big Betty 2.4". Det har jag inte ångrat.

Har inte hunnit testa hojen i helt torra förhållanden än, bara diverse varianter av småblött, helblött och snö, men greppet är fenomenalt jämfört med allt jag provat hittills! Bra fäste uppför(Jo, Yetin går bra uppför), suveränt kurvgrepp. Lätta, vilket håller nere vikten på min cykel. Enda som är dåligt är som ovanstående skrivit att vid riktigt blöt lervälling så sätter dom igen ganska fort(speciellt bak).

Så facit är väl att vill du ha grym lerränsning, välj Kenda Nevegal, annars Big Betty..

PS. Jag kör ORC-compound. DS.

Jag vill ha mer info om Michelin Comp 24 däcken. Det blir dem om någon kan svara på de här frågorna:

-Greppar de i blöta förhållanden?
-Hur stort/litet är rullmotståndet?
-Hur är punkteringsskyddet?
-Är gummiblandningen mjuk/hård?

-Greppar de i blöta förhållanden?
De greppar bra i blött men kläggar igen i lera.

-Hur stort/litet är rullmotståndet?
Mkt stort, det går segt tom utför på asfalt.

-Hur är punkteringsskyddet?
Mkt bra, feta sidewalls.

-Är gummiblandningen mjuk/hård?
Mkt mjukt, slits fort men du kommer åka ifrån polarna i kurvorna.

Ett skitbra downhilldäck!

Visst har Schwalbe satt sidodubbarna bakochfram på BigBetty? I vilken riktning har ni monterat era däck? Jag tycker det ser bättre ut i motsatt riktning... Fast mittendubbarna blir väl lite fel, kanske.

För DH tycker jag Minion DHF fram och Highroller bak är ok till det mesta. 2.5" och ST gummi. Visst slits de fortare, men det är ju racing däck! Har läst att Minion DHF ska vara bra bak också. Fast kanske mest på hårt underlag. Tror Minion ar bättre sidodubbar, faktiskt.

För mig har Maxxis standard däck fungert mycket bra på UST fälg med lite stans vätska.

Det går ju också att expremiera med "Single wall" däck, för vikten, men räkna med bucklor i fälgen om du kör over mycket sten!

Håller med Stream om Michelin. Michelin är också tillverkade för UST.
Fast Maxxis är ganska mycket billigare...

Men de går väl att köra med slang på Michelin däcken i alla fall?

Och kan Minion vara nått att satsa på? Jag har insett att jag byter hellre däckpar 1 gång om året än har ett par däck med mindre grepp efter några år. Och jag vill ha rena DH däck som är relativt lätta, men jag funderar på att skaffa Minion i alla fall..

Visst går det med slang!

Ville bara nämna det, eftersom vikten verkade viktigt.

Körde med minion fram halva förra säsongen. Det är mest sidodubbarna som verka spricka lite.
Syns tydligt att jag svänger helst åt höger :)

2.5" däcken väger nog 1200-1300g. Kanske värt att prova 2.35 bak för vikten? De smalare däcken har tätare mönster, så de rullar nog snabbare.

Minion DHF har ju ett mycket råare mönster än DHR. Förra sommaren tänkte jag rätt ofta "varför kör man inte ett DHF där bak också". Men då hade nog rullmotståndet ökat markant.

DHR har ju sjukt bra genomslagsskydd, rullar bra. Men lite blött underlag och hård bromsning så släpper det ju rätt fort bak.

Frågan är om det inte får bli ett par hyffsat snabbrullade däck med mjukt gummi för torra dagar och ett par lerdäck när vädret suger?

Gäller att synka bra där bara.

Var det inte du som fick på lerdäcken lagom tills det torkat upp i Åre i sommras Roger? *fniss* ;)

hehe. Fick på comp16 lagom till det torkade upp. Sen orkade jag inte byta mer... UST fälgar... :)

Men dom funkade rätt ok när man vant sig.

Jag tänkte som så att DHF har slätare, plattare, dubbar i mitten. Borde väl rulla på? Och sen glesare på sidorna, så de biter i kurvorna?

Har inga DHR själv. Men robert har på sin elcuervo. Dom ser nästan ut som comp24 på steorider, tycker jag.

Ett par färska Michelin räcker max en vecka om du ligger och nöter intensiv downhill hela dagarna. Sen är dobbarna borta. Men det är värt pengarna om du uppskattar hög prestanda utför.

Tillbaka
Topp