vilka ekrar ska jag välja?

Astraboy

Aktiv medlem
Hallojs.
Jag ska låta bygga nytt hjulset. Är jag helt galen om jag väljer lätta sapim d-light (2.0-1.65-2.0) istället för sapim race (2.0-1.8-2.0). Jag vet att det inte blir mycket skillnad i vikt, men de kostar mig lika mycket så undrar om hjulet kommer bli märkbart styvare med race-ekrar eller om man lika gärna kan gå på det lite lättare alternativet?
Väger runt 82kg fullkittad och cyklar mest stökigare skog och en del enduro-tävlingar.

"problemet" är att det är wheelproject.com som bygger hjulet och det går inte att välja så exakt. Man kan väl maila dom iofs :)

Robust karl och stökig åkning... Skulle tagit race även om det var rätt många ekrar per hjul, men det är väl lite av en värderingsfråga i slutändan. Tycker pålitligthet är viktigare än några gram lättare.

Salabaladala sa:
Robust karl och stökig åkning... Skulle tagit race även om det var rätt många ekrar per hjul, men det är väl lite av en värderingsfråga i slutändan. Tycker pålitligthet är viktigare än några gram lättare.
Det blir inte mindre pålitligt, om nu inte Sapim är mycket sämre än DT. Möjligtvis lite mindre styvt.

Jag kör 2.0-1.5-2.0 och har lyckats göra av med en eller på de tre och ett halvt år jag haft nuvarande hjul. Har krossat tre fälgar på samma tid.

om rattnalle säger det är ok är det nog så:)

nästa fråga är om det är boosthjul?

tycker för min del 74 kg att mina icke-boost cresthjul med 32 ekrar känns mjukare än de hjul jag sedan byggt med 1,8.

men är det ett problem för åkningen? tror faktiskt inte det. men om man ha fetare däck och har det lite trångt i gaffeln kan tjockare ekrar vara en faktor att väga in.

om ts beställer med tunnare ekrar och sedan ändå vill styva upp med 1,8 på platta sidan är det ju lätt och billigt i sammanhanget att själv byta dessa ekrar.

Rattnalle sa:
Salabaladala sa:
Det blir inte mindre pålitligt, om nu inte Sapim är mycket sämre än DT. Möjligtvis lite mindre styvt.

Jag kör 2.0-1.5-2.0 och har lyckats göra av med en eller på de tre och ett halvt år jag haft nuvarande hjul. Har krossat tre fälgar på samma tid.

Mmmm fast mindre styvt innebär mer rörelse, vilket innebär snabbare materialutmattning. Är vad jag tänker.

Salabaladala sa:
Rattnalle sa:
Salabaladala sa:

Mmmm fast mindre styvt innebär mer rörelse, vilket innebär snabbare materialutmattning. Är vad jag tänker.

rörelse inom stålets elastiska marginal ger inte utmattning. rörelse kan också vara avlastande och skonande för andra strukturer, som t ex lager, gaffel eller och för den delen cyklisten själv. tycker rattnalle var dristig när han provade 1,5, men det verkar fungera så varför inte:)

av hjulen på mina cyklar tycker jag endast 24 platta värstingekrar på min gamla 26a är störande flexiga. 32 ekrar 1,7 mm på samma hoj är urstadiga.

kais01 sa:
rörelse inom stålets elastiska marginal ger inte utmattning.
+1

kais01 sa:
rörelse kan också vara avlastande
Och avlastande (av ekerspänningen) ökar risken för utmattningsbrott,
åtminstone om ekrarna avlastas så mycket att de helt tappar ekerspänningen.

Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning
P9bIPkR.png

och
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Läs mer här: http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/index.html

Men jag tror ändå att TS får bra och hållbara hjul med reducerade ekrar (1,8mm som tunnast),
åtminstone så länge hjulen är välbyggda.

/Håkan

kais01 sa:
Salabaladala sa:
Rattnalle sa:
Salabaladala sa:

rörelse inom stålets elastiska marginal ger inte utmattning. rörelse kan också vara avlastande och skonande för andra strukturer, som t ex lager, gaffel eller och för den delen cyklisten själv. tycker rattnalle var dristig när han provade 1,5, men det verkar fungera så varför inte:)

av hjulen på mina cyklar tycker jag endast 24 platta värstingekrar på min gamla 26a är störande flexiga. 32 ekrar 1,7 mm på samma hoj är urstadiga.
Jag är ju lätt och smidig som en katt ;-)
Har kört på Revolution sedan 2013 men byggt om hjulen halvvägs till 27,5 så då blev det nya ekrar. Haft av totalt en.

1,8 är nog ett bra standardval egentligen. Särskilt om man inte har så starka egna åsikter åt ena eller andra hållet.

gillar också 1,8

tillräckligt elastiska för att de skall vara lätta att spänna upp till elastisk fas.

och tillräckligt stadiga för att styrningen inte ska bli undulerande genom stengärdsgårdar.

problemet håkan tar upp med segmentell avlastning av ekrar särskilt i det fall fälgen inte är skulle vara så kraftig att den inte kan flexa i förhållande till en punktbelastning, är i mitt tycke närmast svårare att undvika med tjocka ekrar. man skulle kunna tro tvärtom, men när en viss fälgböj ändå inträffar t ex över en sten, och en viss förkortning särskilt drabbar de nedre ekrarna är det större risk att de tillfälligt helt avlastas om de inte är översträckta.

och tjocka ekrar är svårare att översträcka. de har helt enkelt mindre längd att ge i den situationen.

vi skogsåkare har säkert alla hört detta hända, det blir ett karakteristiskt spelande ljud på stökigt underlag som indikerar att det är dags att efterspänna. så att även de nedre ekrarna i det fallet förblir elastiskt översträckta.

är fälgen i förhållande till belastningen tillräckligt styv för att inte flexa alls inträffar en dylik avlastning bara om hjulet är särskilt illa byggt, eller har har så inadekvata ekrar att den övre typ 2/3 av hjulsektorn inte räcker att bära upp cyklistens vikt.

ett sådant hjul torde kännas som spaghetti vid belastning i sidled, ett test som aktiverar väldigt få ekrar i förhållande till en radiell belastning som i bilderna från håkan.

tjocka oelastiska ekrar är i sammanhanget med 'helt' styv fälg inte heller samma problem. t ex hos vissa landsvägshjul med förhållandevis få tjocka ekrar. men den situationen har man inte med tunnare fälgbanor och inte heller inom mtb, punktbelastningarna lär där vara så stora att fälgen i vissa lägen kommer att flexa oavsett.

Jag hade nog valt 1.8 Tycker att dom tunna kan vara lite dryga att justera när man ska spänna upp dom, hela ekern vill liksom rotera med nippeln lite grann.

Tillbaka
Topp