Vilka fotokromatiska glasögon?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Jag cyklar landsväg och oftast efter middagen vilket gör att ljusförhållandena skiftar rätt kraftigt mellan när jag ger mig av och kommer hem igen.
Har tidigare kör med "no name" fotokromatiska och det fungerade bra men dessa har nu gått sönder.
Vad ska jag köpa för glasögon?

Mina Julbo tycker jag är bra. Den kontrasthöjande linsen ska vara väldigt omtyckt, jag har den vanliga gråa dock.
Själv har jag modellen Fury. Ganska trevlig för allmän träning och passar bra om man har medelstort eller lite mindre huvud.

Jag har funderat på att kanske köpa en lins till mina Oakley Sutro Lite. Någon som har erfarenhet av oakleys fotokromstiska?

Kör Oakleys fotokromatiska (i ett par Jawbreaker) hela vinterhalvåret sedan bortåt tio år och är väldigt nöjd, såpass att jag är inne på lins nummer två efter att den första blivit alltför repig. I princip helt klara i mörker.

Kör med Oakley Radar EV Path Black-Clear Photochromic Lens och är nöjd (glasögonmodellen är "Oakley Radar Ev Path"). I synnerhet imponerad över hur bra de fungerar i mörker då jag personligen inte vill ha för luddigt ljus. Den typen av relativt dyra köp (för ett par glasögon menar jag) man (jag) ändå blir nöjd över till slut.

Senast ändrad:
Jag körde Lidls fotokromatiska för pendling i ett år, de funkade helt ok. Nu kör jag Dirtlej specs 03 som är ganska stora och fungerar bra. De blir inte totalsvarta som Julbo verkar bli men funkar fint för både MTB och grusåka. Mina dirtlej är dock så stora att de tar i hjälmen framtill när jag kör MTB, så jag kör ofta med oakley sutros med klara linser istället.

Tillbaka
Topp