Vilka GPS-klockor har karta?

Kikar på en träningsklocka för löpning och cykling. Tanken är att logga sträckor och hastighet men vill även kunna använda för en del navigering. För cykling hade ju såklart en gps med större skärm på styret varit ett bättre alternativ än klocka men då jag gärna vill ha den till vandring och löpning med så får det bli en enhet i klockformat. Som jag förstått det kan man i de flesta lite nyare träningsklockor använda någon form av ruttnavigering och t.ex. följa en på förhand inlagd gpx-fil. Men det hade ju varit klart intressant att även kunna ha en mer grafisk karta nedladdad i klockan för att kunna navigera efter stigar, vägar och berg med mera. Har försökt leta efter vilka klockor där en mer grafisk karta är möjlig men känner att det är svårt att reda ut vad de olika modellerna klarar av. Finns det mellanting som inte har en full karta men lite mer omgivningsinformation än bara rutten som ett sträck på skärmen?

Någon som har koll på ämnen och vet vilka klockor som klarar vad?

Kikar på en träningsklocka för löpning och cykling. Tanken är att logga sträckor och hastighet men vill även kunna använda för en del navigering. För cykling hade ju såklart en gps med större skärm på styret varit ett bättre alternativ än klocka men då jag gärna vill ha den till vandring och löpning med så får det bli en enhet i klockformat. Som jag förstått det kan man i de flesta lite nyare träningsklockor använda någon form av ruttnavigering och t.ex. följa en på förhand inlagd gpx-fil. Men det hade ju varit klart intressant att även kunna ha en mer grafisk karta nedladdad i klockan för att kunna navigera efter stigar, vägar och berg med mera. Har försökt leta efter vilka klockor där en mer grafisk karta är möjlig men känner att det är svårt att reda ut vad de olika modellerna klarar av. Finns det mellanting som inte har en full karta men lite mer omgivningsinformation än bara rutten som ett sträck på skärmen?

Låter som att en 955 vore rätt så bra val för dig.

Tyvärr är det nog bara de dyrare modellerna från Garmin:

Lite beroende på krav så är nog det billigaste en begagnad Fenix 5 eller Fenix 6 med kartor. Det är inte alla F5 och FY som har stöd för kartor så kolla specen ofta.

Tyvärr är det nog bara de dyrare modellerna från Garmin:

Lite beroende på krav så är nog det billigaste en begagnad Fenix 5 eller Fenix 6 med kartor. Det är inte alla F5 och FY som har stöd för kartor så kolla specen ofta.
Fenix 5 plus och Fenix 5X (icke plus och plus) har kartor.
Från 5 Plus även stöd för musik på enheten och spotify sync.

Senast ändrad:
Kikar på en träningsklocka för löpning och cykling.
...
Har försökt leta efter vilka klockor där en mer grafisk karta är möjlig men känner att det är svårt att reda ut vad de olika modellerna klarar av.
..
Vad som är bäst att rekommendera för dig är svårt att veta utan att veta mer om hur dina krav/önskemål ser ut liksom, inte minst, hur mkt du är villig att betala?
Men det kan gå att klara sig undan riktigt billigt
Tex tycker jag att du bör kolla på den Garmin Forerunner 645 för 1.599 SEK hos Sportamore som jag har tipsat om här några ggr tidigare.
Den skall även klara kartor och navigering, men kommer inte med några förladdade kartor utan de får du ladda själv (kartor är gratis och det inte särskilt svårt att ladda ned dem)
Men även om den skall klara både att visa karta och navigering tror jag, utan att ha provat själv, att den lilla displayen gör både kartbild och navigering onödigt handikappad.
Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår särskilt i skogen
Om du använder träningsfunktionerna i GPS-klockan tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett bra och prisvärt val för just navigering.

Tillsammans kostar FR645 + Edge Explore under 3.600 SEK!
Vill du ha en modern klocka kostar Forerunner 955 över 5.500 SEK (i lager enl Prisjakt), även om en modern klocka förstås är bättre får du ändå "samma" handikappade kartbild och navigering i den lilla klockdisplayen.

Om du ännu inte har gjort det är det en bra idé att kolla hos Ray han brukar jmf och skriva om "alla" klockor och cykel-GPSer
https://www.dcrainmaker.com
Tex denna
DCR: Product Comparison Calculator: FR 645 vs FR 955

...

..

Vad som är bäst att rekommendera för dig är svårt att veta utan att veta mer om hur dina krav/önskemål ser ut liksom, inte minst, hur mkt du är villig att betala?
Tex tycker jag att du bör kolla på den Garmin Forerunner 645 för 1.599 SEK hos Sportamore som jag har tipsat om här några ggr tidigare.
Den skall även klara kartor och navigering, men kommer inte med några förladdade kartor utan de får du ladda själv (kartor är gratis och det inte särskilt svårt att ladda ned dem)
Men även om den skall klara både att visa karta och navigering tror jag, utan att ha provat själv, att den lilla displayen gör både kartbild och navigering onödigt handikappad.
Ju större skärm och desto bättre upplösning desto enklare att följa rutter och spår särskilt i skogen
Om du använder träningsfunktionerna i GPS-klockan tycker jag att Garmin Edge Explore för 2kSEK är ett bra och prisvärt val för just navigering.

Vill du ha en modern klocka kostar Forerunner 955 över 5.500 SEK (i lager enl Prisjakt), även om en modern klocka förstås är bättre får du ändå "samma" handikappade kartbild och navigering i den lilla klockdisplayen.

Om du ännu inte har gjort det är det en bra idé att kolla hos Ray han brukar jmf och skriva om "alla" klockor och cykel-GPSer
Tex denna
Min FR645 (music) var nog det sämsta Garmin-köpet jag gjort. Pinsamt dålig batteritid i aktivt läge (jämfört med 920XT eller valfri Edge-modell), fånig begränsningar på vilka sensorer som kan kopplas till (tex inte effektmätare), tveksam GPS-noggranhet, instabil FW för alla andra aktiviteter än löpning och cykling.

Det enda positiva (numer) är nog priset. Jag hade siktat på en 945 istället

En inte uråldrig "buyer's recommendation" från DC Rainmaker finns på

Min FR645 (music) var nog det sämsta Garmin-köpet jag gjort. Pinsamt dålig batteritid i aktivt läge (jämfört med 920XT eller valfri Edge-modell), fånig begränsningar på vilka sensorer som kan kopplas till (tex inte effektmätare), tveksam GPS-noggranhet, instabil FW för alla andra aktiviteter än löpning och cykling.

Det enda positiva (numer) är nog priset.
De flesta andra FR645-användare verkar vara mer nöjda med sin GPS-klocka än vad du var. Dessutom är ju mkt åtgärdat med FW-uppdateringar och vad gäller möjligheten för effektmätarkoppling finns det via Connect IQ-app.

Jag hade siktat på en 945 istället
Enl Prisjakt kostar den över 4.600 SEK (i lager). Måste det vara en annan klocka tycker jag att den nya Forerunner 255 (med GPS-multiband) för strax över 2.500 SEK verkar vara ett ännu bättre köp
Särskilt som det även lämnar över 2.000 SEK för att även köpa en Garmin Edge Explore för 2kSEK
eller
eller

Enl Ray verkar Forerunner 255 numer även ha en hel del tri/mutisport-funktioner
Liksom denna jmf
DCR: Product Comparison Calculator: FR 255 vs FR 945

Jag har en Garmin Forerunner 945 som jag är nöjd med och den har karta. Eftersom de släppt 955 kan den gå att hitta för ett bättre pris än i originalutförande :)

Tack för rättelsen! Undra var jag fick det ifrån då....Minns att det var något jag tänkte på som saknades på S modellen (föredrar själv storleken på S men det vsr något jag reagerade på).
Vad jag såg var det väl mest batteritid.
Sen är ju kartfunktionen ganska begränsad av displayen, så om det är en viktig faktor skulle jag väl ändå rekommendera en större klocka (även om jag är nöjd med min 6S)

Tack för många svar hörni! Billigaste alternativet med karta verkar alltså vara forerunner 645. Den går dock tyvärr bort framförallt pga batteritid som är en viktigt grej för mig. De inte helt absoluta kraven på klockan är möjlighet till kartor, så bra batteritid som möjligt (gärna 24 h+ med gps påslagen) och inte alltför stor då jag har rätt så små handleder. Har kommit fram till att Coros Apex Pro och forerunner 945 verkar uppfylla detta och är en del billigare än t.ex. fenix-serien. Någon som har erfarenhet av dessa två eller tankar om vad som är bäst?

Bra tips förresten att komplettera med en annan enhet för navigering med cykel. Det kan ju vara en ide med såklart:)

De inte helt absoluta kraven på klockan är möjlighet till kartor, så bra batteritid som möjligt (gärna 24 h+ med gps påslagen) och inte alltför stor då jag har rätt så små handleder. Har kommit fram till att Coros Apex Pro och forerunner 945 verkar uppfylla detta
Har Coros kartor? Det har jag missat helt... Om du kan tänka dig begagnat har jag svårt att se något mer prisvärt än en Fenix 5 Plus med kartor eller en Fenix 6 Pro.

Tack för många svar hörni! Billigaste alternativet med karta verkar alltså vara forerunner 645. Den går dock tyvärr bort framförallt pga batteritid som är en viktigt grej för mig. De inte helt absoluta kraven på klockan är möjlighet till kartor, så bra batteritid som möjligt (gärna 24 h+ med gps påslagen) och inte alltför stor då jag har rätt så små handleder.
Att behöva +24-timmar kontinuerlig GPS-spårning gör mig nyfiken:
Vilka användningsfall tänker du dig där det behövs?

Har kommit fram till att Coros Apex Pro och forerunner 945 verkar uppfylla detta
Gamla Forerunner 945 skall klara upp till 10-timmar i GPS-läge enl Garmin
https://www.garmin.com/sv-SE/p/621922
Men den FR645 som enl dig skulle ha för kort batteritid skall klara upp till 14-timmar GPS-läge enl Garmin
https://www.garmin.com/sv-SE/p/591311/pn/010-01863-10

Den nya Forerunner 255 jag skrev om ovan är inte endast billigare och ger högre GPS-noggrannhet, den skall även klara upp till 30-timmar GPS-läge enl Garmin
Det finns dessutom en modern Garmin Forerunner GPS-klocka med solladdning: FR 955 Solar
Men den är en hel del dyrare jmf med FR 255, nästan 3kSEK enl Prisjakt.

Bra tips förresten att komplettera med en annan enhet för navigering med cykel. Det kan ju vara en ide med såklart:)
Skall du använda en Garmin cykelGPS för navigering kan det finnas fördelar med att även ha en Garmin GPS-klocka,

Men oavsett vad det blir hoppas jag att du hittar lösning som funkar för dig

Senast ändrad:
Forerunner 945 ska väl klara 14h i gps-läge har jag för mig (kollar inte upp just nu). Jag hade mer än 10h gps som krav när jag köpte ny och ja, jag köpte ju 945 :)

Ja jag tror specen är 36h i GPS-läge. 10h är GPS+Music. Upp till 60h i Ultra trac. Sen är ju verkligheten oftast en annan och en massa olika parametrar spelar in (hur många sensorer man använder, ljusstyrka, notifieringar osv)

Är man uppe och sneglar i den här prisklassen så är det ju inte ett jättestort hopp från 945 till 955, verkar skilja mindre än en tusenlapp enligt prisjakt, så då skulle jag nog inte valt en "gammal" 945. Men då kan man samtidigt också argumentera för en biligare klocka och en dator som HåkanC säger. Men visst, vill du ha riktig karta i klockan, så är är ju utbudet ganska begränsat, tror du fått det mesta i tråden redan

Senast ändrad:
Värt att ha i åtanke är att kartprodukterna som finns tillgängliga kan vara lite sisådär, utgå tex inte från att alla stigar finns med.

Om du ändå har mobil med dig är den, förutsatt lämpliga kartor/appar installerade, ett överlägset navigeringsverktyg.

Senast ändrad:
Värt att ha i åtanke. Jag har fört över rutter från Strava till min FR255 och det fungerar utmärkt att navigera efter dem trots att en inte visar någon karta i bakgrunden. Piper till och med i korsningarna, så något slags intelligens kopplat till kartdata verkar finnas någonstans i bakgrunden.

Trodde jag skulle sakna karta men det gör jag inte.

Att behöva +24-timmar kontinuerlig GPS-spårning gör mig nyfiken:
Vilka användningsfall tänker du dig där det behövs?
Har planer på långa löplopp, typ 24 timmar, såklart hade jag ju inte behövt ha noggrann GPS-logg på hela tiden men det är ju kul! (och viktigt för Strava såklart) Även för flerdagars bikepacking känns lång batteritid bra även om det då kan lösas med en powerbank egentligen.
Gamla Forerunner 945 skall klara upp till 10-timmar i GPS-läge enl Garmin
Som även Moros nämnde har jag fattat som att det är med musikspelning och GPS på. Skippar man musik ska det gå 36 timmar.
Den nya Forerunner 255 jag skrev om ovan är inte endast billigare och ger högre GPS-noggrannhet, den skall även klara upp till 30-timmar GPS-läge enl Garmin
Men inga kartor va?

Värt att ha i åtanke. Jag har fört över rutter från Strava till min FR255 och det fungerar utmärkt att navigera efter dem trots att en inte visar någon karta i bakgrunden. Piper till och med i korsningarna, så något slags intelligens kopplat till kartdata verkar finnas någonstans i bakgrunden.

Trodde jag skulle sakna karta men det gör jag inte.
Ja, jag vet egentligen inte hur viktigt det är med karta egentligen (har aldrig haft en klocka med möjligheten till det). Jag har fått för mig att på en vanlig i förväg planerad löp eller cykelrunda skulle det funka bra med enbart ruttnavigering. Men tänker mig att de gånger man inte planerat så hårt i förväg eller vill lämna rutten så skulle en karta kunna vara till mer hjälp. Tänker mig även kunna ha den som komplettering till papperskarta vid löp eller vandringsäventyr där jag inte har en fast rutt från början.

Har spanat vidare på Coros Apex Pro och tycker den känns riktigt trevlig! Kartor, riktigt bra batteri, robust bygd men inte alltför stor och går att få för strax över 4000. Någon som har testat den eller annan klocka från Coros?

Har planer på långa löplopp, typ 24 timmar, såklart hade jag ju inte behövt ha noggrann GPS-logg på hela tiden men det är ju kul! (och viktigt för Strava såklart) Även för flerdagars bikepacking känns lång batteritid bra även om det då kan lösas med en powerbank egentligen.
Ok
Hur viktig är GPS-loggningens noggrannhet för dig? De nya GPSerna, ffa FR955 då, har ju multiband som ger en hel del bättre presiscion
Här är en bild som visar det tydligt. Inte min bild, från ett annat Forum
b5607333-5d24-41ca-8ecc-8fcb25f839e0.png

"I dag testade jag min Fenix 7 (som ska ha samma multiband-GPS som 955) i riktigt tuff miljö, Gamla Stans gränder :-)
Jämför dessa två bilder, 945 till vänster, Fenix 7 till höger
(den vänstra är alltså inte från idag, utan ett tidigare tillfälle, så inte exakt samma rutt)
"

Som även Moros nämnde har jag fattat som att det är med musikspelning och GPS på. Skippar man musik ska det gå 36 timmar.

Men inga kartor va?
Visst är det så. Jag verkar ha missförstått en hel del

Har också en 945 och instämmer i att det går till nöds, men för cykling använder jag en Edge.
Ja jag sa inte att kartan var bra :D
Har nog faktiskt aldrig använt den, men klocka och karta, ja. Undrar om det finns någon klocka där det funkar med karta på riktigt och om den faktiskt klassas som klocka storleksmässigt :)

/R

Har nog faktiskt aldrig använt den, men klocka och karta, ja. Undrar om det finns någon klocka där det funkar med karta på riktigt och om den faktiskt klassas som klocka storleksmässigt :)
Jag använder ofta kartan tillsammans med ett spår för att hitta rätta i skogen. Fungerar utmärkt på en Epix2 och fungerade utmärkt med en Fenix 6X. För ändamålet är jag grymt nöjd!

Det jag oftast gör är att jag samlar olika GPX-spår från olika källor (mina tidigare aktiviteter, andras aktiviteter, trailforks...), laddar sedan dessa i https://gpx.studio där det går att redigera, dela ett spår i flera, slå ihop och skapa nya. Kartorna i tjänsten är Mapbox, OSM och Lantmäteriets Terrängkarta. Som lager på det finns Strava's globala heatmap vilket skapar ett helt grymt verktyg för att hitta stigar och skapa sina egna rutter.

Undrar om det finns någon klocka där det funkar med karta på riktigt och om den faktiskt klassas som klocka storleksmässigt :)

Apple Watch i storlek 40 (40mmx34mm). Det är väl nästan att klassa som normal klockstorlek. Appen WorkOutDoors med OpenStreetmap, kan ladda in GPX-filer också. Fungerar - ja. Men det är inget jag använder mer än i nödfall, en Edge på cykelstyret är bättre alla dagar.

Trailhead Spillepengen:
tempImagenAKZG9.png

Senast ändrad:
Har inte så mycket att säga om Coros då jag är inlåst i Garmin världen - men den röda tråden bland användarna verkar vara just batteritiden. Så den är poppis bland ultralöparna / äventyrarna.

Sen är väl gps batteritid lite som brinntid på lampor, många saker som påverkar och verkligheten är ofta rätt långt från pappersspecen.

Apple Watch i storlek 40 (40mmx34mm). Det är väl nästan att klassa som normal klockstorlek. Appen WorkOutDoors med OpenStreetmap, kan ladda in GPX-filer också. Fungerar - ja. Men det är inget jag använder mer än i nödfall, en Edge på cykelstyret är bättre alla dagar.

Trailhead Spillepengen:
Visa bilaga 580927
Jag tycker nästan att 945an är gränsfall på stor och då har jag inte skitsmå handleder och sportade dykklocka innan jag fick ärr i lungorna så att jag inte fick dyka längre :)

/R

...

..

Tex denna
Ehm...varför är 645 så billig, emot typ 245? Vad är "fel"? :D

Min Fenix 5s är repig och skit, värt att byta till 645?

Ehm...varför är 645 så billig, emot typ 245? Vad är "fel"?
Ingen aning. Det är ju en utgången modell så min gissning är att Sportamore har köpt in ett (stort?) antal riktigt billigt.
Men de har ju sålt dem billigt sedan åtminstone mitten av Januari även om priset har varierat lite sedan dess, så endera har de riktigt många eller så är det ingen som köper dem.

Min Fenix 5s är repig och skit, värt att byta till 645?
Har du kollat på Rays jmf
DCR: Product Comparison Calculator: Fenix 5 vs FR 645

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp