Vilka hjälmar använder ni till MTB

• Trådstartare Trådstartare JOO
  • Start datum Start datum

JOO

Ny medlem
Dags att byta hjälm så nu funderar jag lite om man ska välja en mer traditionell cykelhjälm eller de lite mer allround/skateinspirerande hjälmar som går ner och i alla fall ser ut att täcka sidorna av huvud lite bättre?

Funderar lite på stadiums
http://www.stadium.se/sport/cykel/c...uctUUID=6mHCROinxiYAAAFE3G51ix5k#.U159sKJZFeE

Där finns ju möjlighet att prova i butik också.

Dock ser man väldigt lite mtb-cyklister med den typen av hjälm. Är det vikt, ventilation och utseende som avgör eller finns det några säkerhetsaspekter som i vissa situationer skulle göra ovanstående hjälm sämre avseende säkerhet istället för bättre som jag hoppas på?

Sammanfattning av länken: Neurokirurg, Hans Von Holst arbetar upp en prototyp av MIPS-hjälm tillsammans med KTH ingenjören Peter Halldin. Icke-standardiserade tester visar att MIPS-hjälmen reducerar risken för hjärnskakningar. Liknande teknik utvecklades i Oregon av ett annat läkare/ingenjör-par. Deras tester visade också på reducerad risk för hjärnskakning. Ned från 80% till 50% vid kraftiga smällar.

MIPS etc verkar alltså vara ett välkommet framsteg. Författaren byter ut familjens hjälmar till såna som har MIPS.
----

Själv slutade jag använda hjälm kort efter att jag lärde mig cykla och har fortsatt så hela livet. Givetvis dumt, men jag ska försöka bättra mig :) Om det blir MIPS eller inte vet jag inte än, men troligtvis kommer jag köpa den MTB-hjälm som sitter skönast och har bra coverage.

JOO skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att byta hjälm så nu funderar jag lite om
> man ska välja en mer traditionell cykelhjälm
> eller de lite mer allround/skateinspirerande
> hjälmar som går ner och i alla fall ser ut att
> täcka sidorna av huvud lite bättre?
>
> Funderar lite på stadiums
> http://www.stadium.se/sport/cykel/cykelhjalmar/203
> 355/occano-u-inmold-helmet?SelectedProductUUID=6mH
> CROinxiYAAAFE3G51ix5k#.U159sKJZFeE
>
> Där finns ju möjlighet att prova i butik
> också.
>
>
> Dock ser man väldigt lite mtb-cyklister med den
> typen av hjälm. Är det vikt, ventilation och
> utseende som avgör eller finns det några
> säkerhetsaspekter som i vissa situationer skulle
> göra ovanstående hjälm sämre avseende
> säkerhet istället för bättre som jag hoppas
> på?

Du vill ju inte se ut som en 17åring på en dirt när du kommer på din superduper MTB.

Senast ändrad:
SCOTT Mythic är skön som attan och sitter som en sugkopp på skallen. Köpte inte MIPS då jag fått indikation på att det kan ställa till det/vibrera vid cykling med pannlampa på hjälmen.

PS. Köp inte en så tät hjälm som i länken, du kommer att svettas ihjäl.

http://www.scott-sports.com/gb/en/p.../;jsessionid=AB70CDD8EC46C03E6D476E06C031EC01

Scott-Mythic.jpg

Senast ändrad:
Om man inte ska ha mips finns det billigare hjälmar att välja. I länken ovan kan man se min 661 recon som jag körde sönder. Dom går att köpa för ca 500 kr och är säkert svalare jämfört med mythic (utgår från min stego som är samma modell, fast med mips).

Fast Mythic är snygg och känns säker. När jag drar åt sista två snäppen så får jag inte av hjälmen av huvudet. Bör sitta på plats vid ev. faceplant.

JOO skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att byta hjälm så nu funderar jag lite om
> man ska välja en mer traditionell cykelhjälm
> eller de lite mer allround/skateinspirerande
> hjälmar som går ner och i alla fall ser ut att
> täcka sidorna av huvud lite bättre?
>
> Funderar lite på stadiums
> http://www.stadium.se/sport/cykel/cykelhjalmar/203
> 355/occano-u-inmold-helmet?SelectedProductUUID=6mH
> CROinxiYAAAFE3G51ix5k#.U159sKJZFeE
>
> Där finns ju möjlighet att prova i butik
> också.
>
>
> Dock ser man väldigt lite mtb-cyklister med den
> typen av hjälm. Är det vikt, ventilation och
> utseende som avgör eller finns det några
> säkerhetsaspekter som i vissa situationer skulle
> göra ovanstående hjälm sämre avseende
> säkerhet istället för bättre som jag hoppas
> på?

Säkert bättre skydd i en street/dirt-hjälm än en ventilerad cykelhjälm, å andra sidan slipper du få lika mycket svett som rinner ner i ögonen, vilket i sig kan vara en fara ;) och "skärm/keps" på en mtbhjälm är också ett plus för solens skull

Nu har jag äntligen köpte en hjälm som passar mig. Jag köpte den med en rabatt från promocodius. Nu sitter jag här och funderar på att köpa en filmkamera till en hjälm. Därför tänkte jag och någon har något tips på en billig kamera som sitter hårt på hjälmen så den inte faller av eller går sönder när man trillar. Med billig så räknar jag med en kamera på runt 1000kr.

Hur kommer det sig att cykelhjälmar sitter ovanpå huvudet istället för runt huvudet, som t.ex. motorcykelhjälmar, ishockeyhjälmar mm?

Lapierre-skogsbär sa:
Har en Bell Super 2 hjälm, tycker den sitter ganska likt min Bauer hockeyhjälm, (utan visir då) :)

+1.
Jag använder tyvärr inte hjälm men äger samma hjälm fast bell super 2r där hakskydd ingår. Sjukt snygg hjälm och den sitter skönt på huvudet men klämer lite vid tiningen, så om du ska köpa en sån hjälm se till att testa den först,då den inte passar alla skallar.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Lapierre-skogsbär sa:
Har en Bell Super 2 hjälm, tycker den sitter ganska likt min Bauer hockeyhjälm, (utan visir då) :)

+1.
Jag använder tyvärr inte hjälm men äger samma hjälm fast bell super 2r där hakskydd ingår. Sjukt snygg hjälm och den sitter skönt på huvudet men klämer lite vid tiningen, så om du ska köpa en sån hjälm se till att testa den först,då den inte passar alla skallar.

Kanske dags att tänka till och börja använda hjälm innan det är för sent. Tänk om någon hanterkare parkerar på cykelbanan och öppnar dörren så du stöper i backen? ;) (jag minns dina inlägg i cykelbanornas hall of shame...)

NickPick sa:
Anton_95 sa:
Lapierre-skogsbär sa:

+1.

Kanske dags att tänka till och börja använda hjälm innan det är för sent. Tänk om någon hanterkare parkerar på cykelbanan och öppnar dörren så du stöper i backen? ;) (jag minns dina inlägg i cykelbanornas hall of shame...)

Mycket tuffare utan ju

Leffe sa:
NickPick sa:
Anton_95 sa:
Lapierre-skogsbär sa:

+1.

Mycket tuffare utan ju

Skönare framförallt. Cykla med hjälm är som knull med kondom. Ganska trist.

Fullfacehjälm är skönt och bra.
Finns numera många snygga också.
I mitt gäng använder 50% hjälm med käkskydd och dom andra kommer nästa gång byta till en med;-)

Anton_95 sa:
Lapierre-skogsbär sa:

+1.

Ett tips om den klämmer på tinningen är att plocka bort de små gummigrejjer som sitter under mipsen vid tinningen. Det har räddat många 2r hjälmar från att säljas vidare.

Något utstickande kommer du ju vara! Åtminstone ifall du inte syftar på luftburen MTB-cykling. Hjälmen lär ju fylla sin funktion på motorcykeln likväl som på cykeln. Nackdelen skulle väl vara att de är tyngre och varmare än vanliga cykelhjälmar.

Edit: Ja risken finns ju att du blir uttittad till ett fån, men det är upp till dig ifall du faller för grupptrycket och prylhetsen som kan finnas i denna värld!

Tillbaka
Topp