Vilka pedaler är detta?

Vilka pedaler är detta?
Hej! Ny på detta med cykling men just skaffat landsvägscykel och är tänd på att utveckla detta nu. Men - jag vill ju ha cykelskor, så vad har jag för pedaler (se bild) och vilken typ av SPD-fäste har jag? Blir inte klok på detta.
Och vad ska man tänka på vid valet av skor? Vill inte köpa så dyra än men kanske har ni tips?
Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_4051.webp
    IMG_4051.webp
    272.2 KB · Besök: 582
Vilka pedaler är detta?
Hej! Ny på detta med cykling men just skaffat landsvägscykel och är tänd på att utveckla detta nu. Men - jag vill ju ha cykelskor, så vad har jag för pedaler (se bild) och vilken typ av SPD-fäste har jag? Blir inte klok på detta.
Och vad ska man tänka på vid valet av skor? Vill inte köpa så dyra än men kanske har ni tips?
Tack på förhand!
Tja! det där är en sk. kombipedal, där du cyklar som på en vanlig cykel, alltså utan att sitta fast på ena sidan, och på andra sidan har du ett "vanligt", spd-fäste, som är vanligast att ha på MTB och gravel, men funkar till landsväg också.

Exempelvis dessa skor passar: https://www.xxl.se/white-white-ultimate-mtb-shoe-mountainbikeskor-herr-svart/p/1226350_1_Style

Dessa "cleats" ska du ha under skor för att det ska passa: https://www.xxl.se/shimano-cleats-s...gtmProductListName=frequently-bought-together
Utan att veta, så borde det följ amed sådana här vid köp av skor, men ska väl inte lova något...

Om du vill veta vad denna typ av pedal heter hos Shimano: https://www.xxl.se/shimano-pedal-pd...gtmProductListName=frequently-bought-together så kallas den "combi SPD pedal"

Edit: att tänka på vid köp av skor är att dubbelkolla att de passar den typ av fäste du behöver, och att sitter skönt är det som du behöver tänka på i första hand

Vilka pedaler är detta?
Cleats brukar följa med pedalerna och inte skorna. Rekommenderar att byta till pedaler som har fäste för cleats på båda sidor. Inget vidare med combi, då dom alltid är åt fel håll så krångligare att klicka i.

Vilka pedaler är detta?
Cleats brukar följa med pedalerna och inte skorna. Rekommenderar att byta till pedaler som har fäste för cleats på båda sidor. Inget vidare med combi, då dom alltid är åt fel håll så krångligare att klicka i.
Nja, alltid är att ta i. Mina (numera gamla) Shimano PD-A530 hänger rätt varje gång. Tryck framåt med foten gör att klicka i, dra bakåt med foten för att få upp platta sidan. Hjärnan gör rätt automatiskt ganska fort. Men jag hade för evighet sedan M-324:or som inte betedde sig som de skulle.

Vilka pedaler är detta?
Jag gillar kombipedaler - i vissa fall. Har så på min gravel/touring/cykla i stan-cykel. Funkar perfekt. Ibland cyklar jag på stadens gator som en vanlig man, och ibland fikarundor/cykelsemester med MTB-skor.

Blir alltså SPD eller plattisar lite blandat, ibland samma dag. Och om det någon gång blir fel sida, det löser man snabbt, ser det inte som något problem direkt.

Det är klart, om jag skulle ha den till enbart MTB-skor så skulle jag givetvis inte ha kombipedaler, det är lite sämre än rena SPD-pedaler (eller SPD-SL).

På racern har jag inte kombipedaler, men skulle jag då och då cyklat med vanliga skor på den skulle jag haft kombipedaler på den också.

Tillbaka
Topp