Vilka pedaler/trampor?

Vilka pedaler/trampor?
Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Det duger inte att läsa någon av de andra 100
> trådarna som gäller pedaler?

Ok, jag var kanske lite snabb att starta en tråd där. Jag blev så ivrig att kunna få cykeln redo ikväll :)

Vilka pedaler/trampor?
Prova SPD-pedalerna på Biltema. Vi har nyss konstaterat att det är det kända märket Wellgo på dom. Billiga, lätta och hyggliga på alla de sätt. Dom är inkl. klossar.

Om du pendlar eller tränar spelar ingen roll. Behåll jobbskorna på jobbet och pendla i dina träningsskor. Eller tänker du cykla i kostymen i sommar?

Fin cykel föresten. Löjligt pris :)

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-27278/

Vilka pedaler/trampor?
Kung_Gustaf skrev:
> Prova SPD-pedalerna på Biltema. Vi har nyss
> konstaterat att det är det kända märket Wellgo
> på dom. Billiga, lätta och hyggliga på alla de
> sätt. Dom är inkl. klossar.
>
> Om du pendlar eller tränar spelar ingen roll.
> Behåll jobbskorna på jobbet och pendla i dina
> träningsskor. Eller tänker du cykla i kostymen i
> sommar?
>
> Fin cykel föresten. Löjligt pris :)
>
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-
> /Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-27278/

Jag är ju inte så avancerad än så jag har hela tiden tänkt mig pedaler man inte sitter fast i. Men det kanske är värt att tänka om? Men då måste jag skaffa speciella skor också eller? Men dessa går alltså att använda "vanligt" också? Ser ut som det skulle vara lite oskönt..?

EDIT: Förlåt jag läste nu att det medföljer bindningar. Men inkl. klossar? Vad menas med klossar?

Senast ändrad:
Vilka pedaler/trampor?
ylva skrev:
> Jag skulle tro att dom med bindningar menar
> klossar :)
> De är nog väldigt obekväma och hala att cykla i
> utan skor som du klickar i med. Det finns pedaler
> som har spd på ena sidan och som är släta på
> andra sidan.. om du känner att du inte kan
> bestämma dig :)
>
> Edit: dessa t.ex.
> http://www.wiggle.se/shimano-m324-kombinationspeda
> l/

Ok :) Dock ska nämnas att jag har väldigt nära till jobbet. Typ 10 min. Då känns det overkill med sådana pedaler. Men är det bökigt att byta pedaler ofta? Annars kan jag ju köpa de du tipsade om först samt köpa ett par "vanliga" pedaler för 45 spänn (också Biltema). Så byter jag till SPD-pedalerna när jag ska cykla lite mer seriöst.. Och kör med 45 kronorspedalerna till vardags. Lyckas inte få en dirketlänk, men dom heter 27883 på Biltema. Finns även ett par 27274 (som inte har platsstomme). 70 spänn för dom.

Vilka pedaler/trampor?
Tanken ett par inlägg upp var att du alltid cyklar i cykelskor, även till jobbet. Kombipedaler vill du inte ha för de har alltid fel sida upp och skapar stor sorg och frustration i mtbvärlden.
På en renodlad alltiallo-cykel som aldrig åker in i skogen funkar de bra.

Vilka pedaler/trampor?
Pasta skrev:

> Jag är ju inte så avancerad än så jag har hela
> tiden tänkt mig pedaler man inte sitter fast i.
> Men det kanske är värt att tänka om? Men då
> måste jag skaffa speciella skor också eller? Men
> dessa går alltså att använda "vanligt" också?
> Ser ut som det skulle vara lite oskönt..?
>
> EDIT: Förlåt jag läste nu att det medföljer
> bindningar. Men inkl. klossar? Vad menas med
> klossar?

Klossar är den metallbit man skruvar fast i skon, som man sedan klickar fast i pedalen.

Även Biltema har pedaler som är släta (dvs vanliga) på ena sidan och för SPD-klossar på den andra:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedaler-med-clips-2-st-270019/

Pedaltypen kan kännas trygg för nybörjare. Erfarenhetsmässigt så, när man väl blivit van att vara fastklickad, är att den släta sidan bara är i vägen och man vill ha SPD på båda.

Om du redan ikväll vill ut och cykla är mitt förslag att skippa kombipedalerna och satsa på SPD på en gång.
Köp de pedaler Kung_Gustaf länkade till, Biltema har även passande cykelskor till bra pris (Lidl har även passande cykelskor till bra pris just nu, jag har dock ingen aning om kvaliteten på dessa).

Vilka pedaler/trampor?
dnleriksson skrev:
> Tanken ett par inlägg upp var att du alltid
> cyklar i cykelskor, även till jobbet.
> Kombipedaler vill du inte ha för de har alltid
> fel sida upp och skapar stor sorg och frustration
> i mtbvärlden.
> På en renodlad alltiallo-cykel som aldrig åker
> in i skogen funkar de bra.

Ok. Till en början kommer cykeln förmodligen mer användas till alltiallo än i skogen. Men jag är givetvis jättesugen på skogscykling också. Men att cykla 10-15 min till jobbet med cykelskor känns overkill.

Men är det helt tokigt tänk att ha två olika sorts pedaler man byter mellan? Då kan jag ha ett par billiga "vardagspedaler" till vardags och byta till SPD-pedaler någon gång i veckan när jag ger mig ut i skogen.

Vilka pedaler/trampor?
Pasta skrev:
>
> Men är det helt tokigt tänk att ha två olika
> sorts pedaler man byter mellan? Då kan jag ha ett
> par billiga "vardagspedaler" till vardags och byta
> till SPD-pedaler någon gång i veckan när jag
> ger mig ut i skogen.

Wellgo har ett system för det, QRD, med snabbkoppling för snabbt byte mellan olika pedaler, finns hos Classe:

http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Vilka pedaler/trampor?
tobo skrev:
> Pasta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Men är det helt tokigt tänk att ha två olika
> > sorts pedaler man byter mellan? Då kan jag ha
> ett
> > par billiga "vardagspedaler" till vardags och
> byta
> > till SPD-pedaler någon gång i veckan när jag
> > ger mig ut i skogen.
>
>
> Wellgo har ett system för det, QRD, med
> snabbkoppling för snabbt byte mellan olika
> pedaler, finns hos Classe:
>
> http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N
> =0&Ntk=All&Ntt=qrd&Nty=1&D=qrd&Ntx=mode+matchparti
> al&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Verkar smidigt. Men det börjar sticka iväg i pris. Från att jag hade förväntat mig en komplett cykel med pedaler till att jag ska köpa till två olika pedaler, en "mellankopplare" samt nya skor.. :) Får suga lite på karamellen, men känns som det får bli ett par 45-kronors pedaler från Biltema ikväll så får jag fundera vidare på hur jag vill göra sedan. Kanske att jag köper det där Wellgo-systemet när jag fått känna lite mer på cykeln.

Det får nog även bli ett par biltema-skärmar när jag ändå är där. Så jag inte kommer prickig till jobbet i morgon (ser ut att bli regn i natt).

Vilka pedaler/trampor?
Jag har ändrat min åsikt.

Köp 70kr pedalerna i aluminium och ge dig ut och cykla! Pedalerna är inte en faktor för att ha roligt, oavsett underlag :)

Den dagen du känner att du vill sitta fast kommer säkert, men tills dess CYKLA!!

Vilka pedaler/trampor?
Man behöver inte ha SPD för att tycka det är roligt i skogen, ett par bra plattisar gör det minst lika roligt och dessutom enklare att variera stad och skog. Nukeproof electron finns till ett mycket humant pris på CRC och har funkat alldeles utmärkt till mig.

Vilka pedaler/trampor?
xdr skrev:
> Man behöver inte ha SPD för att tycka det är
> roligt i skogen, ett par bra plattisar gör det
> minst lika roligt och dessutom enklare att variera
> stad och skog. Nukeproof electron finns till ett
> mycket humant pris på CRC och har funkat alldeles
> utmärkt till mig.

Har precis fått cykeln därifrån. Hade jag vetat att pedaler inte ingick hade jag troligen köpt något sådant. Men nu när jag precis fått cykeln och vill komma igång så fort som möjligt så lutar det nog mer åt aluminiumpedalerna på Biltema för 70 spänn.

Vilka pedaler/trampor?
Jag har SPD-pedaler och ett par skor från biltema som jag fick.
Köpte ett par plattor som man bara klickar i sina SPD-pedaler och vips så kan du använda vanliga skor =)
Biltemas skor är fantastiskt sköna och perfekta pendlarskor ;)

Vilka pedaler/trampor?
tobo sa:
Pasta skrev:
>
> Men är det helt tokigt tänk att ha två olika
> sorts pedaler man byter mellan? Då kan jag ha ett
> par billiga "vardagspedaler" till vardags och byta
> till SPD-pedaler någon gång i veckan när jag
> ger mig ut i skogen.

Wellgo har ett system för det, QRD, med snabbkoppling för snabbt byte mellan olika pedaler, finns hos Classe:

http://www.clasohlson.com/se/view/c...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Kapar gammal tråd. Någon som har erfarenhet av Wellgo QRD systemet?

Tillbaka
Topp