Vilka pedaler?

Bazzoka_nr1

Ny medlem
Vilka pedaler?
Jag letar efter ett par clipless som ska vara väldigt lätta att sätta i/ur. (För skogen, sommar, vinter)
Kan någon rekommendera några, bör ligga runt 500-hundringen?
Vilka märken är kompatibla med varandra, Shimano, Crank, Look m.m.?

Edit av the_TnT: Räcker la med ett '?'.

Senast redigerad av en moderator:
Vilka pedaler?
Inga märken är kompatibla övr gränserna.

Jag har erfarenhet av alla tre märkena och de är väldigt bra allihopa. Dock har mina legat på minst det dubbla i pris.

Jag hade kollat först på Shimano sen gått vidare om du inte gillar dem.

/Jerka

Vilka pedaler?
Tack rekrej.
Har tittat på Crank Brothers Candy C. De ser ut att vara lite mer "smutståliga" än t.ex Shimano 545. Ska man välja en med mindre stöd för skon för att lättare komma i/ur?

Vilka pedaler?
Köp aldrig Crank Brothers Cpedaler, oavsett namn. SL minst där, annars går de bara sönder, finns ett antal trådar om de här på happy.

Candy är annars ett par kanonpedaler, älskar mina. Crank Brothers över lag tål mer smuts än Shimano. Men de är lite "sladdrigare" än Shimanos vilka man sitter bättre fast i. Crank Brothers klossar kan också slita skorna, Times med om man inte kör med skydd mellan kloss och sko.

Vilka pedaler?
Shimano 540 är mitt tips. Prisvärd pedal med just de funktioner du vill åt. Jag är helnöjd och inne på mitt 3:e par. Vet inte hur de nya pedalerna står sig, men när de kom ut så var skillnaden mellan dessa och värstingarna 959 (hade dem innan) några gram.

Vilka pedaler?
540 utan tvekan.
Angående märken som är kompatibla så har jag samma klossar till mina 540 som mina Xpedo.
Xpedo kommer säkert att fungera bättre om jag ändrar, men det funkar.

Vilka pedaler?
Efter ett par turer med Shimano M520 pedaler känner
jag att det inte riktigt passar mig när jag kör tekniskt.
jag kommer inte särskilt långt utan att behöva klippa ur mig ur pedalerna
och jag vågar inte satsa lika mycket.
Och jag tror inte jag vill ha en pedal med spd/plattform.
Eller är det jag som är dum och ovillig?

Så med anrda ord: En smidig och lätt plattformspedal för xc/am?
Tipsa mig

/M

Vilka pedaler?
Noxter skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimano 540 är mitt tips. Prisvärd pedal med
> just de funktioner du vill åt. Jag är helnöjd
> och inne på mitt 3:e par. Vet inte hur de nya
> pedalerna står sig, men när de kom ut så var
> skillnaden mellan dessa och värstingarna 959
> (hade dem innan) några gram.

Håller med. Hade 520 innan och prisglappet mellan den och 540 är ganska liten. Samma sak äre med skillnaden i vikt mellan 540 och 959 såsom Noxter skriver, väldigt liten.

Vilka pedaler?
jag köpte mig ett par time och de är väldigt gedigna.. är mycket nöjd hittils.
bra lerrensning, enkla att hoppa i lätta..
minus att de är dyra.

Vilka pedaler?
Max.K skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter ett par turer med Shimano M520 pedaler
> känner
> jag att det inte riktigt passar mig när jag kör
> tekniskt.
> jag kommer inte särskilt långt utan att behöva
> klippa ur mig ur pedalerna
> och jag vågar inte satsa lika mycket.
> Och jag tror inte jag vill ha en pedal med
> spd/plattform.
> Eller är det jag som är dum och ovillig?

glöm allt vad spd-pedaler med korg runt heter - du kommer aldrig kunna stå på korgen, spd-mekanismen sticket alltid upp och skon står alltid på den, även i urklickat tillstånd.

och vändbara (ensidiga spd) orkar man inte med, de är "alltid" med fel sida uppåt.

bli säkrare på att klicka ur och på att köra är nog dom enda möjliga förbättringarna, annars är det bara att byta tillbaka till vanliga plattisar

Vilka pedaler?
Vill du ha clipless för XC/AM tycker jag Shimano 520/540 är mest bang for the bucks. De håller också så länge att man nästa tröttnar på dem. En fördel är att de tål duktigt med smällar i sten innan de påverkas menligt. CB har i teorin en överlägsen konstruktion med den fyrsidiga bygeln. På C-versionerna går den dock ofta av. Dessutom har jag och andra haft problem med lagren som lätt ger upp. Billiga reservdelar och lättmekade pedaler gör det problemet hanterligt.

Kombinationspedaler, typ Mallets är jag efter flera års användning skeptisk till. Med vanliga cykelskor blir de pedalerna hala som snor om man kör urklickat. Med mjuka sulor utan kloss är det allt annat än skönt att stå på pedalen (mekanismen). Möjligt att det skulle funka med mjukare sulor och kloss. Så kör ju vissa DH-åkare.

Jag har 520 på ena cykeln och riktigt feta plattisar på andra cykeln. Då får jag alltid optimal funktion :)

Vilka pedaler?
Kombinationspedaler har alltid fel sida upp och är stora och klumpiga. Undvik om du inte verkligen har ett behov att cykla ofta med vanliga skor.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp