Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Jag hade både svårt att somna, men som du beskriver hade jag omöjligt att somna om när jag vaknade efter 2 - 3. Gubbvakna tydligen. Men det slipper jag nu. Jag somnar ganska fort och somnar om.
Du kan testa ZMA också. Det innehåller zink och magnesium. Det funkar riktigt bra för mig. Sover som en stock och drömmer om långcykling varje natt.

Vilka piller äter ni?
Vilken typ av Mg har du kört på? Jag labbade lite med Mg för några år sedan men det var 1000 olika råd på vilken typ av blandning (malat, citrat, oxid osv) sen minns jag det var något med c-vitamin(?) som antingen hindrar eller hindras med magnesium. Många vitamin och mineraltillskott kan ju påverka varandra. Börjar man stoppa in ett så händer kanske något annat.

Jag har googlat mig fram till att kroppen har lättare att ta upp Magnesiumlaktat och - citrat än oxid och annat.

Vilka piller äter ni?
Aldrig käkat kosttillskott. Nästan ingen behöver det. "Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott"

+1
Det kan även vara hälsovådligt utan att man vet om
Ur DN 28 december

Kosttillskott dålig idé – om du har en dold tumör​

"Många svenskar äter dyra kosttillskott. Oftast helt i onödan. I vissa fall kan det till och med vara farligt. Exempelvis om du har en dold tumör.
– Du kan ha lungcancer i tio år utan att veta om det, säger professor Martin Bergö.
"

Tack för att ni så tvärsäkert utbildar oss andra och levererar "sanningen". 🙏 ( 😅 ) Själv anser jag att det här är ett väl stort ämne att enkelt generalisera bort. Dessutom halvrörigt vad som nu sorteras in under kosttillskott & vitamintillskott eller inte. Är ni också motståndare mot mediciner? Tillhör ni någon sorts sekt? :unsure:

Vilka piller äter ni?
Tack för att ni så tvärsäkert utbildar oss andra och levererar "sanningen". 🙏 ( 😅 ) Själv anser jag att det här är ett väl stort ämne att enkelt generalisera bort. Dessutom halvrörigt vad som nu sorteras in under kosttillskott & vitamintillskott eller inte.

Tack för att ni så tvärsäkert utbildar oss andra och levererar "sanningen". 🙏 ( 😅 ) Själv anser jag att det här är ett väl stort ämne att enkelt generalisera bort. Dessutom halvrörigt vad som nu sorteras in under kosttillskott & vitamintillskott eller inte. Är ni också motståndare mot mediciner? Tillhör ni någon sorts sekt? :unsure:Ä

Inte alls motståndare till läkemedel. Haft en del själv. Men det är väldig få friska med allsidig kost som behöver kosttillskott. Men käka på du om du tror på det. Använder du själv kosttillskott? https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Inte alls motståndare till läkemedel. Haft en del själv. Men det är väldig få friska med allsidig kost som behöver kosttillskott. Men käka på du om du tror på det. Använder du själv kosttillskott? https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott

Ja, icke smaksatt proteinpulver brukar jag ta i min frukost (overnight oats) samt dagliga smoothie men efter ditt uppläxande sanningsinlägg så förstår jag att jag är ute på riktigt djupt vatten nu. Kanske är bättre att mala ner kyckling istället, bör funka? Eller varför behövs protein egentligen, vi kanske kan börja diskutera om detta istället? (y) Finns ju pengar att spara här.

Vitamintillskott har jag väl gjort lite olika med i perioder genom årens lopp. Omega 3 och magnesium nu som snart 55 åring men förstår att även detta är totalt förkastligt/onödigt - bortkastade pengar (vad säger egentligen professor Bengt Bengtsson i Herrljunga om detta? :unsure:).

För jag antar i ditt inlägg att du syftade både på kosttillskott och vitamintillskott som förkastligt, eller hur?

Skämt åsido men grovt generaliserande inlägg som framställs som "The big truth" om kost, kosttillskott och/eller vitamintillskott ger jag inte mycket för. Rent logiskt bör man absolut kunna få i sig allt som behövs genom en bra varierad tip top kost ja *big surprise* men för det behöver man inte se ner på andra som väljer en delvis annan väg eller uttrycka att man minsann vet bättre än dem.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Såg att någon proffsåkare i toppen tryckte i sig 400 gram protein per dag eller 6 gram per kilo kroppsvikt. Redan över 100 gram per dag måste man börja proteinoptimera sitt intag, det sker oftast inte automatiskt.

Själv försöker jag äta D-vitamin vintertid. Dricka Mulitvitamin-brus (Lidl) på morgonen och har tidigare varit flitig i att dricka Magnesium-brus (Lidl) till kvällen. Sover bra av det och drömmer massor. Dricker även Protein, nästan dagligen.

Fick i present ett blodtest på Werlabs.se, där jag kunde se att att alla värden var okay. Men noterar att även fast jag är utomhus mycket och äter D-vitamin, så var mina värden typ låga normala. Jag är ingen expert, men man kan fråga sig hur värdet skulle ha sett ut utan cyklingen, "soldyrkande", Multivitaminerna och D-vitaminerna.

Vilka piller äter ni?
Tråkigt att du uppfattat det som uppläxande. Ville bara ge mig in i diskussionen. Om man inte mår bra är det väl bra att kolla upp om det fattas något. Men det är tydligen lite känsligt att ifrågasätta kosttillskott.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Elitidrottande är ju en sak, men för motionärer som äter en balanserad kost ska det inte behövas. Det är ju Livsmedelsverket som säger detta, och de har nog bättre koll än oss gubbar här på ett forum.

Vilka piller äter ni?
Elitidrottande är ju en sak, men för motionärer som äter en balanserad kost ska det inte behövas. Det är ju Livsmedelsverket som säger detta, och de har nog bättre koll än oss gubbar här på ett forum.
Med risk för att det blir lite politiskt. Vilket inte är min mening. Vi hoppar över det här.

Problemet med Livsmedelsverket är att de även styrs/tar hänsyn till en massa andra intressen. Svenskt jordbruk, miljö och någon form av trygghetsskapande i händelse av krig för att nämna några saker. De tar inte 100 procent hänsyn till vad som är bäst för min kropp.

Vilka piller äter ni?
Tråkigt att du uppfattat det som uppläxande. Ville bara ge mig in i diskussionen. Om man inte mår bra är det väl bra att kolla upp om det fattas något. Men det är tydligen lite känsligt att ifrågasätta kosttillskott.
Har jag skrivit att jag inte må bra? 🤔

Nu vänder vi blad, det är nog bara jag som är lite överkänslig för diskussioner om kost, vitaminer och kosttillskott. LoL

Eftersom kost och sådant är ett ämne som vi alla funderar över ibland kan det ju vara skönt när någon äntligen presenterar "sanningen" men problemet är väl att det kanske inte finns någon "sanning" gällande kost, vitaminer och kosttillskott ännu?

Peace & Love

Vilka piller äter ni?
Har jag skrivit att jag inte må bra? 🤔

Nu vänder vi blad, det är nog bara jag som är lite överkänslig för diskussioner om kost, vitaminer och kosttillskott. LoL

Ibland kan det ju därför vara skönt när någon äntligen lägger fram "sanningen" men problemet är väl att det kanske inte finns någon "sanning" ännu?

Peace & Love
Problemet är väl när folk utan koll generaliserar(som vanligt)
Har man inga problem med blodvärden så är jag tveksam men äter själv mulititab(från apoteket) för 1kr/dag som innehåller det mesta uppräknade här för att mitt blodvärde varit historiskt riktigt lågt och framförallt ngn järnsubstans.

Betydligt bättre värden med men vad vet väl jag jämfört happygubbar och livsmedelsverket🤔

Vilka piller äter ni?
Om jag säger så här då, varför tror du att du behöver kosttillskott om du mår bra och inte upplever något problem.
Jag tar inte det här betet 🙂 eftersom min okunskap då riskerar blottas men ni andra som är betydligt kunnigare än mig får gärna fortsätta diskussionen. ❤️

Men jag tror inte det är så gott att mala ner kyckling i min havregrynsgröt eller i mina smoothies. Blir också överdrivet jobbigt att laga så mycket mat och spendera onödigt mycket tid i köket. Tycker icke smaksatt whey/mjölk protein är ett schysst, snabbt och ekonomiskt sätt att göra min frukost samt mina smoothies mera närings/energirika.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Problemet är väl när folk utan koll generaliserar(som vanligt)
Har man inga problem med blodvärden så är jag tveksam men äter själv mulititab(från apoteket) för 1kr/dag som innehåller det mesta uppräknade här för att mitt blodvärde varit historiskt riktigt lågt och framförallt ngn järnsubstans.

Betydligt bättre värden med men vad vet väl jag jämfört happygubbar och livsmedelsverket🤔
Blev bara lite nyfiken då jag själv har haft lite lågt blodvärde, får man fråga om du vet vad som är orsaken?

Vilka piller äter ni?
Blev bara lite nyfiken då jag själv har haft lite lågt blodvärde, får man fråga om du vet vad som är orsaken?
Det kan nog bero på många orsaker, dålig kost, blödningar mm men inget av det hos mig efter filmning i för och akter utan dåliga gener ligger väl närmast.
Mitt Val Sport som jag äter innehåller dock alla dom viktiga delarna som påverkar blodvärde och dom hjälper bevisligen(för mig).
Och ja (@Makten ), det krävs mätning.

Vilka piller äter ni?
Balanserad kost med minimalt köttintag är långt från optimal kost. Låta koldioxidutsläpp styra kostråd är en dålig utgångspunkt.

Vilka piller äter ni?
Ja, betydligt bättre att äta kött och fisk än att stoppa i sig proteinpulver och annat jox.

Du tror inte att folk som ibland äter proteinpulver av praktiska skäl också äter kött och fisk, du framställer det som två olika alternativ? 🤔 😅

Härlig nivå i diskussionen, saknades bara en Brynäsare (som för övrigt kommer torska ikväll, på tal om fisk).

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Gårdagens middag, innehåller nästan allt. Folsyra, B-vitaminer, C-vitamin, protein, fett, kolhydrater, kalium, natrium och Mg i knäckemackorna jag åt till. Upprepas ikväll.
middag.png

Vilka piller äter ni?
Gårdagens middag, innehåller nästan allt. Folsyra, B-vitaminer, C-vitamin, protein, fett, kolhydrater, kalium, natrium och Mg i knäckemackorna jag åt till. Upprepas ikväll.
Visa bilaga 746354
Risk finns dock att den stora mängden alkoholen neutraliserar effekten av din nyttiga vitaminrika mat. Jag ska googla på det här senare. (y) Men erkänner att det ser gott ut. 🙂

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp