Vilka plattformspedaler är bäst?

Både ett par RFR-alu-pedaler och mina Oneup i alu har pins som visserligen gängas i godset men gängan är m4 och ovanför den är det smalare aningen ogängad eller m3 gänga, bägge typerna kan iallafall böjas och slitas av utan att gängan i godset förstörs eller att pinskruven blir ivägen för att gängas ut.

Både ett par RFR-alu-pedaler och mina Oneup i alu har pins som visserligen gängas i godset men gängan är m4 och ovanför den är det smalare aningen ogängad eller m3 gänga, bägge typerna kan iallafall böjas och slitas av utan att gängan i godset förstörs eller att pinskruven blir ivägen för att gängas ut.
Så ser mina Superstars också ut och det funkar ju ett tag, men tillräcklig smäll så får man limma sina pins sen. Men pedalerna går ju åt, är glad om jag får ut tre-fyra säsonger eller så.

Hur skulle piggarna fästas om de inte gängas i godset?
Nylonpedaler(alla?) har en nedsänkt mutter istället för gänga i godset. Så skulle jag vilja ha på en metallvariant. Dock är det ju rätt mycket enklare att gjuta en pedal i plast och få till 6-kanthålet än att fräsa liknande på en metallpedal, så det finns kanske inte.

Bilagor

• Screenshot_20260511_054458_Chrome.webp
    Screenshot_20260511_054458_Chrome.webp
    7.3 KB · Besök: 1
Nylonpedaler(alla?) har en nedsänkt mutter istället för gänga i godset. Så skulle jag vilja ha på en metallvariant. Dock är det ju rätt mycket enklare att gjuta en pedal i plast och få till 6-kanthålet än att fräsa liknande på en metallpedal, så det finns kanske inte.
Har aldrig sett det. Betyder iofs inte att det finns men känns inte speciellt troligt. Jag har kört med crankbrothers magnesiumpedaler, oneup composite, crankbrothers composite och nu saint. De enda jag kört sönder är oneup composite men då slog jag i en skarp stenbumling rejält. Då slog jag ur en bit ur pedalen.

Man måste ju typ matcha pedal till sko, eller iaf skostorlek, även på flats.

Kör fiveten skor i strl 44, bästa pedals hittils: DMR Vault.
DMR V11 (composite) funkar också jättebra, och ser inte så fula ut när de repas.

Biltemas bmx-pedal är skitbra för pendling och har dessutom reflexer :)

Sämst av de bra pedalerna jag testat: crankbrothers stamp.

Problemet med det är att om/när pins blir böjda så fastnar de i muttern när man ska demontera dem, och riskerar att dra runt mutter i plasgodset.

Jag har kört Stamp 7 på mina tre cyklar under massor av år. Då pinnarna förr eller senare böjs och/eller blir utslitna så får man helt sonika byta. Jag köpte en påse med 100 stoppskruvar av rostfritt. De bryts inte av utan böjs "mjukt". Fästes med Loctite 243 och går att lossa med tång om insexgreppet är mosat. Inte en enda gänga i någon av pedalerna har pajjat hittills. Och då är de ändå rejält misshandlade.

Jag har kört Stamp 7 på mina tre cyklar under massor av år. Då pinnarna förr eller senare böjs och/eller blir utslitna så får man helt sonika byta. Jag köpte en påse med 100 stoppskruvar av rostfritt. De bryts inte av utan böjs "mjukt". Fästes med Loctite 243 och går att lossa med tång om insexgreppet är mosat. Inte en enda gänga i någon av pedalerna har pajjat hittills. Och då är de ändå rejält misshandlade.
Låter härligt. Jag har funderat i banorna på att ha mjukare eller kanske sprödare pinnar som ger sig innan gängorna ger sig. Eller så lär man sig at inte slå i stenar :P

Låter härligt. Jag har funderat i banorna på att ha mjukare eller kanske sprödare pinnar som ger sig innan gängorna ger sig. Eller så lär man sig at inte slå i stenar :P
Sprödare vill du definitivt inte ha, för då går de av och blir helt omöjliga att få ur. Köp lite random rostfri stoppskruv på Amazon så är kvallan förmodligen lagom dålig. 😁

Edit: Ett tips som kräver lite insats är att såga ett spår i botten på skruven innan montering. Hålen är nämligen genomgående, så då kan man sticka in en smal mejsel från andra hållet och lossa, om skruven är så illa tilltygad att den inte går att greppa från rätt sida. Eller så sågar man spåret i den uppstående stumpen, så får man mejselgrepp den vägen efter att den havererat.

Jag tycker ofta att gängorna går sönder efter ett tag I pedalen.

Jag har sett många böjda pinnar men aldrig en skadat gänga på pedaler i alu. Men här ovan läser jag om Stamp som verkar har detta problem. Stamp är fina pedaler men pinnar med insex är en dum konstruktion.

Min son kör med vassa pinnar som är lite tunnare på toppen. Där böjar alltid bara toppen och inte gängade delen.

Sprödare vill du definitivt inte ha, för då går de av och blir helt omöjliga att få ur. Köp lite random rostfri stoppskruv på Amazon så är kvallan förmodligen lagom dålig. 😁

Edit: Ett tips som kräver lite insats är att såga ett spår i botten på skruven innan montering. Hålen är nämligen genomgående, så då kan man sticka in en smal mejsel från andra hållet och lossa, om skruven är så illa tilltygad att den inte går att greppa från rätt sida. Eller så sågar man spåret i den uppstående stumpen, så får man mejselgrepp den vägen efter att den havererat.
Jag tänker då på pinnar som man skruvar igenom från andra sidan. OM dessa går rakt av är det bättre än att de blir böjda. Så är det på Nukeproof Horizon-pedalren som jag har. Dock är de yttre pinnarna på sidan sådana som skruvas utifrån med insex. Dessa har helt demolerat gängorna i godset :)
1778578347537.webp

Jag tänker då på pinnar som man skruvar igenom från andra sidan. OM dessa går rakt av är det bättre än att de blir böjda. Så är det på Nukeproof Horizon-pedalren som jag har. Dock är de yttre pinnarna på sidan sådana som skruvas utifrån med insex. Dessa har helt demolerat gängorna i godset :)
Visa bilaga 829986
Aha, ja då har du helt rätt. Köp skruvar av 12.9-stål. Det är höghållfast och går av tämligen tvärt istället för att böjas, när man väl misshandlat dem tillräckligt jävligt. Men det rostar, så man skulle kunna doppa dem i lite linolja innan (bör också agera som gänglåsning i någon mån).

Stamp är fina pedaler men pinnar med insex är en dum konstruktion.
Det beror på... Pinnarna blir lite grövre vilket gör att de inte förstör skorna lika snabbt. Och man slipper skruva ut dem från baksidan, vilket inte funkar bra om de väl blivit böjda. En vettig kompromiss helt enkelt.

Herregud! Har inte bytt sedan jag köpte pedaler för 3-4 år sedan, men det börjar bli dags nu.
Tycker nästan det är ett problem med för mkt grepp i början när de är nya...
Beror ju helt på hur mycket man cyklar, och hur ofta man drämmer pedalerna i marken. Jag har tidigare cyklat 3-4 dagar i veckan, så då går det åt en och annan pinne förstås.

Men ja, jag kan hålla med om att nya pinnar kan vara onödigt greppiga. Då kan det vara läge att byta till kortare. De måste ju inte vara exakt samma längd som kom med pedalerna från början.

Herregud! Har inte bytt sedan jag köpte pedaler för 3-4 år sedan, men det börjar bli dags nu.
Tycker nästan det är ett problem med för mkt grepp i början när de är nya...
Håller med om detta med att det kan bli för mycket grepp vilket kan göra det svårt med en snabb fot-justering när sådan behövs i stöket. River också upp rejäla sår på skenbenen om man klantar sig och har kortbraller, kan jag bekänna.

Tillbaka
Topp