Vilka racercykel-fabrikat i stl 50

• Trådstartare Trådstartare Cor
  • Start datum Start datum

Cor

Ny medlem
Hej!
Behöver stl 50 på racer men finner att många fabrikat endast görs i 47/48 och sedan nästa stl i 51. Även om geometrin kan skilja mellan fabrikaten kommer jag ändå fram till att 51 är förstort och 48är för litet (hittills) Således, 50 borde vara perfekt.

Vilka racercykelfabrikat görs i stl 50?

Storlek 50 är ingen exakt storlek. Det är som att skriva att man ska ha skor i storlek 40, men ibland måste man köpa 39or och ibland 41or.
Man kan titta på mått som stack/reach istället. Eller provcykla den modell som är intressant.

Fast detta är ju lite svårt. Treks 50 är deras "minsta" som är "samma" storlek som Cannondales 48. Cannondale finns ju 50, Scott har ju en 49:a.

Så det är inte helt lätt att jämföra storlekarna mellan tillverkarna. Jag hade tagit reda på vilken reach du ska ha, o kollat storleken efter det.

Edit: samma svar hade visst redan kommit.. skriver långsamt :)

Senast ändrad:
Det kan inte uteslutas?. Men tycker de märken jag kollat hamnar inom förvånansvärt få millimeter gällande stlekarna. Och stack and reach, iaf reach, blir väl missvisande, då längden på toppröret horisontellt borde påverkas av sadelrörsvinkeln ( och sadelhöjden)Eller är jag ute och cyklar där också...? (Fast vinklarna på sadelrören håller sig kanske så likt mellan olika cyklar?)

Cor sa:
Och stack and reach, iaf reach, blir väl missvisande, då längden på toppröret horisontellt borde påverkas av sadelrörsvinkeln ( och sadelhöjden)Eller är jag ute och cyklar där också...? (Fast vinklarna på sadelrören håller sig kanske så likt mellan olika cyklar?)

Du är ute och cyklar! Men jag tänkte precis som dig innan jag fick det förklarat såhär: Man kommer alltid justera sadeln så man sitter på samma position relativt vevpartiet.
Och det stämmer ju!

Reach är horisontellt avstånd från vevcentrum till överkant centrum styrlagring
Stack är vertikalt avstånd från vevcentrum till överkant centrum styrlagring

Sadelns placering ingår egentligen inte i de måtten :-)

desmo sa:
Man kommer alltid justera sadeln så man sitter på samma position relativt vevpartiet.
Och det stämmer ju!
Nja, avståndet bestäms ju av benlängden, men sadelns position horizontellt bestäms ju av längd på överbenet (och vevarmslängd).
Eftersom överbenet är ungefär lika långt som underbenet men sadelstolpen sällan lutar 60 grader så får man flytta sadeln bakåt lite hela tiden med ökande benlängd (mer setback på stolpen för större storlekar).
Fast nu börjar det bli så snurrigt och petimeteraktigt så nu är nog jag på väg att åka ut och cykla :-)

emmer sa:
desmo sa:
Man kommer alltid justera sadeln så man sitter på samma position relativt vevpartiet.
Och det stämmer ju!
Nja, avståndet bestäms ju av benlängden, men sadelns position horizontellt bestäms ju av längd på överbenet (och vevarmslängd).
Eftersom överbenet är ungefär lika långt som underbenet men sadelstolpen sällan lutar 60 grader så får man flytta sadeln bakåt lite hela tiden med ökande benlängd (mer setback på stolpen för större storlekar).
Fast nu börjar det bli så snurrigt och petimeteraktigt så nu är nog jag på väg att åka ut och cykla :-)

Rör inte till det nu när jag trodde att jag förstod! ;)

Men blir det inte så att om man har en personlig referens att alltid sitta 5cm bakom vevpartiet, så blir reach det måttet som påverkar hur utsträckt man sitter? (+styrstam/styre). Och oavsett vilken cykel man köper så kan man alltid justera sadeln så man hamnar på den önskade positionen? (mha setback/sadel).

Tror Håkan C kan langa fram nån graf över stack och reach på diverse modeller.
Jag har en CAADX i 48 och en Synapse i 51. Snarlik stack och reach på dessa 'dales även om storlekarna är olika.

Man brukar prata om kvoten mellan stack och reach (kvot=stack/reach) som ett mått på hur utsträckt det blir.
Dock stiger kvoten med ökad storlek så det funkar bäst för att jämföra för likartad storlek.

Ok, justera sadeln horisontellt "löser ut" sadelrörsvinkelns påverkan så att säga. Jag får fortsätta studera märkens geometrier helt enkelt och hålla mig till stack and reach. Over and out!

Cor sa:
Jag får fortsätta studera märkens geometrier helt enkelt och hålla mig till stack and reach.
+1

Vad stack och reach är framgår av bilden nedan
reach-stack.gif

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Varför stack och reach är bättre framgår av bilderna nedan
jimmythefly-bikegeo.gif

Bild från: http://www.biketinker.com/2011/bike-resources/bike-fit-geometry-relationships/

/Håkan

Tillbaka
Topp