Vilka skivbromsar???

dalmin

Aktiv medlem
Vilka skivbromsar???
Hej! Har idag vanliga V-bromsar och funderar på att skaffa hydraliska skivbromsar, vilka är att rekomendera? Hur stora skivor ska man ha osv.? Har kollat på Avid, Hayes, Hope och XT/XTR. Vilka rekomenderar ni? Jag kör mest XC men gillar och trixa å hoppa å så.. Väger strax över 80 kg.

Tack!

Senast redigerad av en moderator:
Vilka skivbromsar???
En fråga till ska man ha IS eller PM?, Fram har ja en mx comp eta...

På cc så står det att man får med ngn adapter för montering, vad är det?
Hur stora skivor ska man ha då? Vad har Ni på era avid?

Tack för hjälpen!!

Vilka skivbromsar???
På Marzocchigafflar är det IS som gäller, utom en del -06:or.

Ännu en röst på Avid Juicy, jag är ruskigt nöjd med dem. Och då slipper du fundera på IS eller PM eftersom de grejar både och i 160mm version :-)

Vilka skivbromsar???
Är det en 05:a, gaffeln alltså? Eller äldre? Då är det IS. Är det en 06 så är det PM. Så har jag för mig att det är iaf.

Två hål tvärs färdriktningen, likt två öron = IS.
Är det två hål in i gaffelbenet = PM.

Vilka skivbromsar???
med avids bromsar följer det med en adapter så man kan köra med både IS och PM.
160 mm skiva ger kraft så det räker och blir över. i varje fall för XC.

Vilka skivbromsar???
Kraft så det räcker? Är det tillräckligt för att den ska gå upp på framhjulet då om man sitter på sadeln å kör med hyffsad hastighet?

Vilka skivbromsar???
Undvik XTR! Har kört på dom nu i snart ett år och jag är inte nöjd. Vanliga företeleser är hjärtskrikande gnissel, dålig modelation, jobbiga att lufta, svåra(eller omöjliga) att ställa in, eftersom dom skall vara självcentreande, vilket dom inte är, utan dom ligger konstant emot lite granna mot skivan! Snacka om energiförlust! Har fortfarande inte fått tillbaka min bakbroms som jag reklamerade! Gå in på MTBR och läs lite om dom! Inte så många som är nöjda!

Däremot mina Avid (mekaniska) är suveräna! Bra med kraft (XC), lätta att ställa in, ingen olja att slabba med, gnisslar bara lite och billiga i drift!

Hade jag varit tvungen att köpa nya bromsar idag hade jag starkt funderat på Avids hydraliska.

/Erik

Vilka skivbromsar???
Drifter skrev:
-------------------------------------------------------
> Undvik XTR! Har kört på dom nu i snart ett år och
> jag är inte nöjd. Vanliga företeleser är
> hjärtskrikande gnissel, dålig modelation, jobbiga
> att lufta, svåra(eller omöjliga) att ställa in,
> eftersom dom skall vara självcentreande, vilket
> dom inte är, utan dom ligger konstant emot lite
> granna mot skivan! Snacka om energiförlust! Har
> fortfarande inte fått tillbaka min bakbroms som
> jag reklamerade! Gå in på MTBR och läs lite om
> dom! Inte så många som är nöjda!
>

Samma sak gäller XT från -04. Suger falukorv faktiskt. Men iom att jag har de där flip flop växlarna kan jag inte byta på nåt vettigt sätt heller.
/J

Vilka skivbromsar???
Bianchi oskar skrev:
> Lousie suger iaf...

Berätta gärna, du är den enda jag någonsin sett som gnäller på Magurabromsarna. Jag är fetnöjd med mina Louise och Louise FR.

Vilka skivbromsar???
Helt OK broms för XC.

marta_sl.jpg

Magura Marta SL

mgmarta.jpg

Magura Marta. Lite tyngre (24 gram per set enligt tillverkaren), handtag i alu istället för kolfiber och ganska mycket billigare. Marta SL kostar ca 5500 kr för komplett set medan Marta kostar 4200 kr för komplett set.

<http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1793800177>

Vilka skivbromsar???
Bianchi oskar skrev:
> ok, dålig modulation....
>
> jag har ifs den gamla med enkelkolv, dom nya har
> väll motställda kolvar...

Från 2002 har de blivit betydligt bättre än de var innan, vad jag förstått.

Skivstorleken beror på hur och vart trådskaparen cyklar. Långlopp: 160/160. Upp och ner för berg: 180/160. Bara ner för berg: 200/200.

Vilka skivbromsar???
TommyE skrev:
> Menar du alltså att jag ska fortsätta köra ti
> hardtail istället för att komplettera med en Five
> Spot?

Det är väl ingen prisskillnad så argumenten faller lite. :P

Vilka skivbromsar???
TommyE skrev:
> Menar du alltså att jag ska fortsätta köra ti
> hardtail istället för att komplettera med en Five
> Spot?

Förresten står det 1-1 i rambrottsmatchen mellan Ti Hardtails och 5-Spots här på forumet. Om man bara räknar Newsboy en gång...

Vilka skivbromsar???
Hehe... jag menar att allt kan gå sönder. Enligt Magura är de där kolfiberhandtagen mycket starka, men visst - kör man in i ett träd eller sten på olyckligt sätt så går det sönder som på bilden. Ett alu eller stål (finns det skivbromshandtag i stål?) går också sönder, men det är åtminstone billigare att byta. Skulle mitt Marta SL handtag gå av köper jag ett i alu än ett i kolfiber för 1200 kr eller vad det nu kostar.

>Förresten står det 1-1 i rambrottsmatchen mellan Ti Hardtails och 5-Spots här på forumet. Om man bara räknar Newsboy en gång...

Newsboys Newsboy har, om jag inte läst fel, blivit reparerad av Örnalp. Är nyfiken på hur det fortlöpt, om hojen hållt ihop för tuffare cykling. Inte kul när en 30 tkr ram går sönder, men med titan går det att reparera (åtminstone går det att räkna hem en lyckad lagning jmfrt mot att köpa en ny Newsboy, särskilt hans då den är av den första generationen som är mycket sällsynt). Marta SL-handtaget i bilden är väl bara att ge till Sverkers soptunna. :)

Vilka skivbromsar???
TommyE skrev:
> Hehe... jag menar att allt kan gå sönder.

*sjunger* Allting kan gå itu, men kolfiber kan splittras i tuuusen bitar. Säger du att du blir min död, så blir du kanske det...

Kolfibersplitter i blodet är inte så lyckat har jag hört.

Men visst är det så, att alles kan kaputt gehen. Vet inte ens om det är Martahandtag jag hittat bild på. När/om jag bygger en de-luxe XC av en Turner Flux blir det Marta. Är jag så snuskigt rik som det projekter kräver blir det dessutom SL.

Har inte hört/läst något annat från Newsboy sedan lagningen så jag förutsätter och hoppas att den är hel än.

Vilka skivbromsar???
dalmin skrev:
> Men räcker det med 160 fram
the_TnT skrev:
> Skivstorleken beror på hur och vart trådskaparen
> cyklar. Långlopp: 160/160. Upp och ner för berg:
> 180/160. Bara ner för berg: 200/200.

Vilka skivbromsar???
dom verkar finnas i hong kong... är det riktiga grejjor då eller så man inte blir lurad eller nåt?? Nåt man borde tänka på om man beställer från ebay?

Tack!

Vilka skivbromsar???
Ja, tänk på att slutnotan kommer bli ca 30% högre än du tror eftersom det tillkommer frakt, moms, tull och eventuellt försäkring.

Vilka skivbromsar???
Det räcker med att du håller dig inom EU. Tyskarna brukar vara billiga, kika bland några av de butiker som har bra betyg på sidan med butiksrecensioner. Frakten är ungefär samma från tyskland som inom Sverige och varesig tull eller moms tillkommer.

Vilka skivbromsar???
Kolfiber i blodet är nog en urban legend. Vissa fibrer kan ge lungskador enligt WHO men detta beror på deras förmåga att inhaleras och passera flimmerhåren. Dessutom är vissa mineralfiber carcinogena (läs Asbest). Kolfiber i sig är tämligen inert och den mängden epoxi ni skulle kunna få i er är försumbar...

(nämde jag att jag jobbade på VCCs miljöavdelning med materialfrågor...)

Vilka skivbromsar???
Jag rekommenderar magura louise fr. Jag är löjligt nöjd med mina som jag beställde från deutschland, och nu har jag haft dem ett tag på hojen.

MVH /Henrik

Vilka skivbromsar???
Ännu en röst på avid juicy 5.. har haft mina bromsar mer än ett halvår och cyklar dagligen + under åmm en vecka, det är mer än hälften kvar på beläggen forfarande.. Har provet hayes hfx 9 hd och hope mono 4 och magura julie/ gustav M och shimano saint/ deore.. ja tycker att juicy:n är den vassatste av dom och härligsta känslan + att den inte kosstar mycket.

ja kör med 203mm skivor.

// Anders

Vilka skivbromsar???
Har Hayes hfx9, skulle jag byta skulle det bli ett par Avid Juicy 7 eller Formula. Hayeshandtagen med oljecistern är så sot i jämförelse med de två nämnda. De ser mycket skönare ut. Bromsar gör de alla.

Tillbaka
Topp