Vilka (STHLM) -stigar har lite högre medelhastighet?

daninorb

Aktiv medlem
Har precis börjat plöja lite stigar i sthlm, de flesta har varit rätt tekniska och låg hastighet, vilka är lite snabbare?

Har kört NICK, Fornstigen, V-Spåret, Järvafältets 21km, Rönneberga MTB på Lidingö. Rönneberga är ju den som är mest lättcyklad där man kan ha lite mer tempo.

Vore kul att hitta fler liknande, vilka har ni att rekommendera ?

/Daniel

daninorb sa:
Nej, har läst om den och det jag minns från det, var att den är lite dåligt uppmärkt nu för tiden?

Cyklade den förra veckan. Det är bra uppmärkts och svårt att köra fel. Jättebra spår men ganska mycket backar som tar ner farten (iaf uppför). Skulle nog säga att det går fortare på Fornstigen, men jag kan ha fel!

anco sa:
daninorb sa:
Nej, har läst om den och det jag minns från det, var att den är lite dåligt uppmärkt nu för tiden?

Cyklade den förra veckan. Det är bra uppmärkts och svårt att köra fel. Jättebra spår men ganska mycket backar som tar ner farten (iaf uppför). Skulle nog säga att det går fortare på Fornstigen, men jag kan ha fel!

Jag skulle nog säg att den är lite halvdåligt uppmärkt och det är rejält svårt att hitta på vissa partier. Den är ganska smal, backig och knixig så snabb är den inte - om man inte har kört den några gånger och lärt sig svängarna. Det var gnället. Annars är Fiskartorpets MTB-bana kalas. Man måste bara lära sig den och köra fel några gånger innan den sitter. IMHO.

Jag som alltid räknat Fornstigen och NICK till de snabbare stigarna. Annars så finns det ju ett par slingor som CX-folket brukar använda, det borde väl vara lämpligt.

grondahl sa:
Jag som alltid räknat Fornstigen och NICK till de snabbare stigarna. Annars så finns det ju ett par slingor som CX-folket brukar använda, det borde väl vara lämpligt.

Min snabbaste tid på NICK är runt 11km/h i snitt när jag körde 14km/h på Rönneberga första gången med massor av felkörningar (Trots bra uppmärkt). Så den kommer jag nog slipa lite. Men typ 30-40% snabbare kan man säga?

Jag har inte cyklat någon av de aktuella stigarna men undrar om du kanske har lite fel förväntningar. Det går normalt inte så fort att cykla på stigar så någon spesiellt hög medelfart kommer du inte få om du inte bara cyklar på grusvägar.

görveln sa:
Jag har inte cyklat någon av de aktuella stigarna men undrar om du kanske har lite fel förväntningar. Det går normalt inte så fort att cykla på stigar så någon spesiellt hög medelfart kommer du inte få om du inte bara cyklar på grusvägar.

Nej jag förstår att det går olika fort, tycker NICK är svinkul, men tyckte även det var kul på ett annat sätt att få lite fart ute på Lidingö. Det blir olika typer av träningar.

Tillbaka
Topp