vilka XC-däck ska jag välja?

XC Trail har den gamla gummiblandningen, det är XC Race som har den nya gummiblandningen.
Även XC Trail finns med den nya gummiblandningen: https://int.vittoria.com/products/barzo-xc-trail?variant=57077134688637

Jag kör med 2.6 och har tidigare kört de gamla 2.6. Föredrar helt klart de gamla XC Trail, dels är skillnaden i grepp inte större än skillnaden mellan ett gammalt och nytt däck och dels så väger de nya betydligt mer.

Trinotal ser däremot riktigt intressant ut! Vad är bredden på ett 2.4 i verkligheten? Har gärna lite större luftkammare för att kunna köra med mindre luft vilket inte bara är bekvämt utan hjälper en hel del över hala rötter och hällar.

Även XC Trail finns med den nya gummiblandningen: https://int.vittoria.com/products/barzo-xc-trail?variant=57077134688637

Jag kör med 2.6 och har tidigare kört de gamla 2.6. Föredrar helt klart de gamla XC Trail, dels är skillnaden i grepp inte större än skillnaden mellan ett gammalt och nytt däck och dels så väger de nya betydligt mer.

Trinotal ser däremot riktigt intressant ut! Vad är bredden på ett 2.4 i verkligheten? Har gärna lite större luftkammare för att kunna köra med mindre luft vilket inte bara är bekvämt utan hjälper en hel del över hala rötter och hällar.
Missar jag nåt?

Den variant du länkar till har "Vittoria 4Compound", även kallad Graphene. XC-Race har nåt de kallar Race Compound, även kallat Graphene+Silica. 4Compound har väl funnits ett tag och det är den gummiblandning som många snackar ned? Jag testade Vittoria för 10 år sen så jag ska inte uttala mig om dom.

Du har rätt 👍 Jag som inte läst tillräckligt, de gamla hade Graphene som text på sidorna och de nya 4C. Alltid lurar de någon 🤣

Till den andra frågan; Har du erfarenhet av Trinotal och vet vad bredden är på 29x2.4?
Nej, inte Trinotal, bara Dubnital (29x2.4"). De mäter 58.5 mm på 30 mm innerbredd.
Såg du länken jag postade till GuyKesTV och vilket "Grip XC tire" han föredrog? Det går att se i videons nederkant var det är han pratar om Trinotal. Han var inte så road av Trinotal.

Jag kör 2.6or på hardtail just för att få lite dämpning. Men så noterade jag att mitt Rekon Race i 29x2.4 mäter 63.5 mm över däckstommen medan Specialized Ground Control och Fast Trak i 29x2.6" mäter 61 mm - alla dessa på fälg med 30 mm innerbredd. Rekon race väger dessutom 60-80 g mindre än dessa.
Men Rekon Race väger samtidigt >100g mer än Trinotal och Dubnital.

Jag kör 2.6or på hardtail just för att få lite dämpning. Men så noterade jag att mitt Rekon Race i 29x2.4 mäter 63.5 mm över däckstommen medan Specialized Ground Control och Fast Trak i 29x2.6" mäter 61 mm - alla dessa på fälg med 30 mm innerbredd. Rekon race väger dessutom 60-80 g mindre än dessa.
Men Rekon Race väger samtidigt >100g mer än Trinotal och Dubnital.
Ja, det är tyvärr ett ofta förekommande problem. Mina "nya" Barzo 2.6 mäter 60.5mm på 30mm fälg (innermått) vilket knappt är 2.4" och det var samma med de gamla. Samtidigt är det inte bara bredden utan även höjden som avgör vad luftkammaren blir. Generellt tycker jag att Maxxis alltid ser breda ut, kanske dags att gå tillbaka. Har kört både Ardent Race och Forekaster (den gamla varianten) innan det blev Vittoria och Barzo.

Tack för alla svar. Jag själv har bara erfarenhet av Maxxis DHR II och DHF 😃 som jag har på min trail och endurocykel. Just nu sitter det nerslitna Rapid Rob på min Scale, så allt blir nog mer lättrullat än det jag kört med i skogen tidigare.

Tack för alla svar. Jag själv har bara erfarenhet av Maxxis DHR och DHF 😃 som jag har på min trail och endurocykel. Just nu sitter det nerslitna Rapid Rob på min Scale, så allt blir nog mer lättrullat än det jag kört med i skogen tidigare.
Natt och dag mellan typ DHF/DHR eller dylikt och typ Rekon. De senare går skitsnabbt på hårt underlag men blir snorhala om det ens ser ut att regna om man är van vid att köra stigcykling på kralligare däck. Och då är Rekon ändå helt okej i många fall. Man kan inte få allt och rätt däck behöver vara på rätt underlag om man vill vara konkurrenskraftig.

Kolla recensioner på Youtube och Trinotal/Dubnital. Jag är riktigt imponerad av greppet. Sen finns det nog inga xc-däck som fixar hala rötter riktigt bra, det är ju mer en teknikfråga.
Det finns däck som fixar hala rötter bättre än andra XC däck :) Dubnital ligger i gänget längst bak enligt mig haha.
Rocket Ron var en lerfavorit redan på 26 tum tiden. Har av någon anledning inte använt det däcket sista åren, kanske dags igen. Tycker guykeyes beskrev det bra, predictable. Så jag vill tro att jag minns ron.
RoRo är en XC lerdäck. Men vi har egentligen lite tjock lera i Sverige åtminstone inte som i England så det finns inte så mycket att bita sig i eller glida på. Vi har en tunn lager av lera gjord av lös “kompost” på hård underlag. Sen har vi ngn slags biologisk film på alla rötter, stenar och berghälar som finns knappt utanför Norden. Halt som satan och långa dobbar tar i grejer och glider åt sidan ofta. Magic Mary och Shorty fungerar också så där om du kör inte den allra mjukaste gummiblandning. Snackade med Guy om det, han fick liknande bud fån Norge.

Tillbaka
Topp