zinkpasta
Aktiv medlem
Vilken 29" 140mm-gaffel till småklantig stigcykling 2020?
Tänkte bygga ihop en n+1, en HT som komplement till min FS (Ibis Ripmo). Ram blir Ragley Big Wig 2020. Troligtvis kommer den mest stå till förmån för FS:en, men då och då cyklas ål mountain:igt. Det kan ju vara helt fel och bli min primära cykel, men troligtvis ej, och därför vill jag helst inte kasta alltför mycket av sommarkassan på den. Cyklar gärna Göteborgs-bröt, tanken är att cykeln ska vara något mer åt xc-hållet än Ripmon, men ändå klara av smådumma hucks och klantiga icke-linjeval.
Frågan är då vad jag ska välja för gaffel med önskad spec:
- 140mm slag (Plus om den är enkel att justera +/- 10mm, kan vara kul att testa eventuellt.)
- 34-36mm innerben.
- 51mm offset
- 29", boost
- Inte helkass prestanda, men tänker mig som sagt halvbudgetbygge så Mezzer, Lyrik et.c. är tyvärr inte fokus, om de inte råkar slumpas bort, Lex Cykelkraft-Ibis.
- Gärna enkel att serva, eller iaf inte överkomplicerad så det blir orimligt dyrt att lämna in.
Följande korta lista har jag tänkt ut hittills:
- Marzocci Bomber Z2 (denna "leder" i nuläget..)
- Fox Float 34
- Manitou Mattoc nånting
- Rockshox Pike
..Nån som råkar ha hittat nån superdeal nånstans på någon av dessa (runt, eller under 5000kr om man får drömma), eller har nåt annat (o)vettigt att bidra med? Eller nån som har nåt passande bättre begagnat som mest står och luktar död hud?
Frågan är då vad jag ska välja för gaffel med önskad spec:
- 140mm slag (Plus om den är enkel att justera +/- 10mm, kan vara kul att testa eventuellt.)
- 34-36mm innerben.
- 51mm offset
- 29", boost
- Inte helkass prestanda, men tänker mig som sagt halvbudgetbygge så Mezzer, Lyrik et.c. är tyvärr inte fokus, om de inte råkar slumpas bort, Lex Cykelkraft-Ibis.
- Gärna enkel att serva, eller iaf inte överkomplicerad så det blir orimligt dyrt att lämna in.
Följande korta lista har jag tänkt ut hittills:
- Marzocci Bomber Z2 (denna "leder" i nuläget..)
- Fox Float 34
- Manitou Mattoc nånting
- Rockshox Pike
..Nån som råkar ha hittat nån superdeal nånstans på någon av dessa (runt, eller under 5000kr om man får drömma), eller har nåt annat (o)vettigt att bidra med? Eller nån som har nåt passande bättre begagnat som mest står och luktar död hud?