Vilken 29" 140mm-gaffel till småklantig stigcykling 2020?

zinkpasta

Aktiv medlem
Tänkte bygga ihop en n+1, en HT som komplement till min FS (Ibis Ripmo). Ram blir Ragley Big Wig 2020. Troligtvis kommer den mest stå till förmån för FS:en, men då och då cyklas ål mountain:igt. Det kan ju vara helt fel och bli min primära cykel, men troligtvis ej, och därför vill jag helst inte kasta alltför mycket av sommarkassan på den. Cyklar gärna Göteborgs-bröt, tanken är att cykeln ska vara något mer åt xc-hållet än Ripmon, men ändå klara av smådumma hucks och klantiga icke-linjeval.

Frågan är då vad jag ska välja för gaffel med önskad spec:
- 140mm slag (Plus om den är enkel att justera +/- 10mm, kan vara kul att testa eventuellt.)
- 34-36mm innerben.
- 51mm offset
- 29", boost
- Inte helkass prestanda, men tänker mig som sagt halvbudgetbygge så Mezzer, Lyrik et.c. är tyvärr inte fokus, om de inte råkar slumpas bort, Lex Cykelkraft-Ibis.
- Gärna enkel att serva, eller iaf inte överkomplicerad så det blir orimligt dyrt att lämna in.

Följande korta lista har jag tänkt ut hittills:
- Marzocci Bomber Z2 (denna "leder" i nuläget..)
- Fox Float 34
- Manitou Mattoc nånting
- Rockshox Pike

..Nån som råkar ha hittat nån superdeal nånstans på någon av dessa (runt, eller under 5000kr om man får drömma), eller har nåt annat (o)vettigt att bidra med? Eller nån som har nåt passande bättre begagnat som mest står och luktar död hud?

Det beror ju på när du vill cykla?
Denna har ju varit på gång till detta priset sedan april tror jag :)

Varför är det? För att den har gamla DebonAir och nya Pike har nya DebonAir?
Jag är nöjd med min Pike Select, även om Charger 2 är finare.

Jag menar bara att det verkar vara ett bra pris för en bra gaffel. Men i april skulle den komma i lager i april, sen maj, sen juni och nu juli. Vill man cykla nu så är det nog inget alternativ :)

har också kikat på liknande gafflar, och vill ha en downcoutry gaffel med 130ish slag, ac ~540
Sid Ultimate hade verkligen varit toppen i 130mm, men 120mm är tydligen max
Fox34 SC skulle kunna vara en kandidat om den går att bygga om till 130mm

dvs många av de kralliga chassin som sitter på riktiga gafflar med alla rattar är för tunga.
förlåt för kapingen

Tack för era svar! DVO:n har ju lite blandade recensioner och verkar kräva en hel del skruvande innan man får den bra, något som iofs kan vara positivt om man verkligen kan få den dit man vill. Jag är inte den som gillar att lägga tid på sånt. :-)

Bomber Z2 lockar som sagt, men om Piken dyker upp och säljs för <€500 så hugger jag nog en sån, hade en V1 på min Meta och trivdes med den (efter Luftkappe-installation). Har ingen jättebrådska, tanken är att cykeln främst ska användas höst/vinter (lermånaderna .. vilket kan vara många i Gbg iofs).

Vikten bryr jag mig inte direkt om dock då jag inte jagar gram (stålram..), utan prioriterar robusta och icke-flexande grejer.

har också kikat på liknande gafflar, och vill ha en downcoutry gaffel med 130ish slag, ac ~540
Sid Ultimate hade verkligen varit toppen i 130mm, men 120mm är tydligen max
Fox34 SC skulle kunna vara en kandidat om den går att bygga om till 130mm

dvs många av de kralliga chassin som sitter på riktiga gafflar med alla rattar är för tunga.
förlåt för kapingen

Håller med att nya SID 35mm skulle vara toppen i 130mm. Jag bryr mig inte så mycket om vikt vid downcountry, så köpte Pike (select).

Denna kanske skulle kunna vara ett snålalternativ annars.. Nån som provkört (eller vill uttala sig ändå :-) )?
Snålalternativ var ordet. MoCon är ju inte så rolig med moderna mått mätt. Men den kan ju vara fullt tillräckligt bra beroende på hur du tänkt cykla med cykeln.

Helm? Kanske går att hitta till bra pris nu när det finns en uppdaterad. @Westman har ju en sådan och jag tyckte den kändes mycket bra när jag provade. Kanske för bra?
Hmm ja, kollade lite på Helm för ett tag sedan, då var de (för) dyra men det var ju innan den nya hade kommit.. så kan vara värt att kika över.

Om den är "för bra" så får jag väl montera den på Ripmon (och testa hur det här med 44/51 offset faktiskt påverkar, samtidigt). :-)

Hmm ja, kollade lite på Helm för ett tag sedan, då var de (för) dyra men det var ju innan den nya hade kommit.. så kan vara värt att kika över.

Om den är "för bra" så får jag väl montera den på Ripmon (och testa hur det här med 44/51 offset faktiskt påverkar, samtidigt). :-)
Mm den kan eventuellt vara ett uppköp över FIT4an faktiskt.
Men känslig för hur den ställs in tydligen. Du kan säkert få en utläggning om det från ägaren. Jag gled ju bara in och cyklade på den inställd och klar.
"Den är ganska hård nu" -westman
"Fan vad plush den är!" -jag
Ungefär så lät det.

Mm den kan eventuellt vara ett uppköp över FIT4an faktiskt.
Men känslig för hur den ställs in tydligen. Du kan säkert få en utläggning om det från ägaren. Jag gled ju bara in och cyklade på den inställd och klar.
"Den är ganska hård nu" -westman
"Fan vad plush den är!" -jag
Ungefär så lät det.
Jag har iofs inget otalt med FIT4:an heller.. men det kanske bara är för att jag inte jämfört med annat. Eller bara är allmänt okänslig för det, på gott och ont. Så den där MoCon kanske vore nåt. :-P

Jag har iofs inget otalt med FIT4:an heller.. men det kanske bara är för att jag inte jämfört med annat. Eller bara är allmänt okänslig för det, på gott och ont. Så den där MoCon kanske vore nåt. :-P
Nej inte så, mer att Helm är riktigt bra.

Men MoCo går ju helt klart också att cykla på. Och jag antar att det går att kasta i något annat senare om det skulle vara så att du blir sugen.

Jag bytte nyligen från Fox 34 Fitgrip till Pike Ultimate RC2, båda 130 mm, och förbättringen var avsevärd. Piken har förstås fräsigare dämpare men trots att gafflarna (uppmätt av mig) väger nästan identiskt lika mycket känns Piken ordentligt mycket köttigare.

En fräsig dämpare tycker jag gör en del för hur köttig gaffeln känns. Den kontrollen gör nog så mycket som styvhet i att behålla hjulet i den riktning det pekats.

Z2an utsågs väl till bästa gaffel för pengarna av pb? Den är dessutom coolaste än std rock shox:-)

/T

Tja! Har sen där gold 35an å den var mjuk å fin ett par turer(max 10timmar) sen började det bli mycket stiction så jag ska uppgradera med samma packningar som sitter i nya pike/lyrik som tydligen ska ha bättre glid!?

En fräsig dämpare tycker jag gör en del för hur köttig gaffeln känns. Den kontrollen gör nog så mycket som styvhet i att behålla hjulet i den riktning det pekats.
Förvisso, men jag är rätt övertygad om att Piken är styvare. Åtminstone i cykelns längdriktning. När styvhet testas brukar det av nån anledning verka röra sig om endast vridstyvhet mellan hjulaxel och gaffelrör (i "svängledd"). Jag upplevde Foxen som "fladdrig" framåt-bakåt på nåt sätt.

Edit: Gold 35 ser helt okej ut men den väger extremt mycket.

Tja! Har sen där gold 35an å den var mjuk å fin ett par turer(max 10timmar) sen började det bli mycket stiction så jag ska uppgradera med samma packningar som sitter i nya pike/lyrik som tydligen ska ha bättre glid!?
Stiction brukar om något minska efter en del inkörning, så jag skulle börja med att kika så det är ordentligt med olja i underbenen. Ibland slarvas det med sådant redan från fabrik, tyvärr.

Förvisso, men jag är rätt övertygad om att Piken är styvare. Åtminstone i cykelns längdriktning. När styvhet testas brukar det av nån anledning verka röra sig om endast vridstyvhet mellan hjulaxel och gaffelrör (i "svängledd"). Jag upplevde Foxen som "fladdrig" framåt-bakåt på nåt sätt.

Edit: Gold 35 ser helt okej ut men den väger extremt mycket.

Fox 32 och 34 är klart mindre styva i torsionsstyvheten i många test än Rock Shox. RS är en klar uppgradering i styvheten.

Nej inte så, mer att Helm är riktigt bra.

@zinkpasta du får gärna prova, kanske går att Hitta ngn Helm Mk I på rea snart när Mk II släpps som sagt.

Annars om du ska göra det ingen nånsin klarar och hålla dig inom föreslagen budget tror jag Zocchi Z2 är ganska bra. Och rätt image för dig. Ett huck eller två hör och där ligger liksom i DNAt.

Pike är grymt bra! Kolla dina pm??
Tänkte bygga ihop en n+1, en HT som komplement till min FS (Ibis Ripmo). Ram blir Ragley Big Wig 2020. Troligtvis kommer den mest stå till förmån för FS:en, men då och då cyklas ål mountain:igt. Det kan ju vara helt fel och bli min primära cykel, men troligtvis ej, och därför vill jag helst inte kasta alltför mycket av sommarkassan på den. Cyklar gärna Göteborgs-bröt, tanken är att cykeln ska vara något mer åt xc-hållet än Ripmon, men ändå klara av smådumma hucks och klantiga icke-linjeval.

Frågan är då vad jag ska välja för gaffel med önskad spec:
- 140mm slag (Plus om den är enkel att justera +/- 10mm, kan vara kul att testa eventuellt.)
- 34-36mm innerben.
- 51mm offset
- 29", boost
- Inte helkass prestanda, men tänker mig som sagt halvbudgetbygge så Mezzer, Lyrik et.c. är tyvärr inte fokus, om de inte råkar slumpas bort, Lex Cykelkraft-Ibis.
- Gärna enkel att serva, eller iaf inte överkomplicerad så det blir orimligt dyrt att lämna in.

Följande korta lista har jag tänkt ut hittills:
- Marzocci Bomber Z2 (denna "leder" i nuläget..)
- Fox Float 34
- Manitou Mattoc nånting
- Rockshox Pike

..Nån som råkar ha hittat nån superdeal nånstans på någon av dessa (runt, eller under 5000kr om man får drömma), eller har nåt annat (o)vettigt att bidra med? Eller nån som har nåt passande bättre begagnat som mest står och luktar död hud?

Jag är också nöjd med min Pike (Select 2020), men vete fan om jag tycker den är extremt styv. Tycker den kan flexa lite när man pressar den. Svårt dock att veta om det är gaffeln, stammen eller styret som flexar. Pike håller sig även inom ett perfekt längdspann för min smak på 140-160mm.

Jag är också nöjd med min Pike (Select 2020), men vete fan om jag tycker den är extremt styv. Tycker den kan flexa lite när man pressar den. Svårt dock att veta om det är gaffeln, stammen eller styret som flexar. Pike håller sig även inom ett perfekt längdspann för min smak på 140-160mm.
Det är väl ingen som påstått att den är "extremt styv" heller? ? Styvare än Fox 34 bara. Klart den flexar också, den är ju fortfarande aplätt.
Sen finns den uppenbarligen i 130 mm eftersom jag har en sån. Kanske även 120.

Luft!
Och det var en EVO. Den floppade ju dessutom i alla tester som inte var rena fanboy artiklar.
Fin small bump compliance dock men i övrigt ?
Det var ju lite intressant. Jag har labbat en del med inställningar på min, men landade mer eller mindre på vad öhlins rekommenderade i tryck och ett klick HSC.

Angående recensioner så är det väl bara bikeradar/mbr som inte gillat den?
(Jag brukar inte lägga så stor vikt vid deras recensioner då jag oftast inte riktigt håller med om deras slutsatser ändå. :). )

@zinkpasta du får gärna prova, kanske går att Hitta ngn Helm Mk I på rea snart när Mk II släpps som sagt.

Annars om du ska göra det ingen nånsin klarar och hålla dig inom föreslagen budget tror jag Zocchi Z2 är ganska bra. Och rätt image för dig. Ett huck eller två hör och där ligger liksom i DNAt.
Får göra dig (och mig, lite) besviken och berätta att det inte blev en Z2 utan en Pike Select från r2 (enl länk längre upp). Halvkilo lättare, nån tusing billigare, och just när jag kollade så hittade jag bara Z2 i röd vilket matchar sådär med ramen.

Jaja, får skaffa en huckgaffel nästa gång. :-)

Tillbaka
Topp