Vilken bakväxel kan jag byta till?

jobr

Ny medlem
Måste höra med folk som verkar ha koll, för det saknar jag.
Jag har en scott comp racing -01, och på den sitter en XT RD M750. Åkte till cykelverkstan för att få växlarna inställda riktigt då det strulat en del innan.
Han påstod att fjädern verkade sliten, så han tyckte jag skulle byta.
Det verkar inte finnas den här modellen längre, så nu vet jag inte vad jag kan sätta dit istället.

Nån som vet, och kan hjälpa??

Troligtvis vilken Shimano-bakväxel som helst, möjligen med undantag för de allra nyaste. Kanske har de ändrat vajerutväxlingen på senare tid.

En sak att tänka på är att det finns en justerskruv för vajern på den växeln som du har. Om du inte har justermöjlighet uppe vid växelhandtaget så måste du skaffa en växel som har det( en hel del har det inte)

Kan jag alltså byta till annan XT växel utan att byta något annat då?

Det finns olika beteckningar också, typ sg, sgs osv. Något att tänka på där, eller funkar vilket som??

Senast ändrad:
SGS = longcage

Troligen skall du ha en sådan om du har en orginalutrustad cykel av den modellen.

Du kan inte använda dig av Shimano 10-delade bakväxlar (Dyna Sys) utan måste hålla dig till 9-del som tidigare nämnt.

Passa på att byta vajer + hölje samtidigt, de 9-delade shadowväxlarna är trevliga, sticker inte ut lika mycket.

De nyaste XT passar inte. De är avsedda för tiodelade kassetter.

XT 771/772 passar, inte XT 78*.

Om du är osäker ska du köpa SGS, den klarar störst spann i utväxling.

Fjäder utsliten !!?? Hur sliter man ute en fjäder. Det är ju inte riktigt så att fjädern kan tänjas ut då växlem har fasta ändlägen.

-Åke

De nyare växlarna som oftast är sk High/top Normal och är anpassade efter "Rapifire" växelreglage.
Shimano har två varianter - Top/high Normal eller Low normal (sk Rapid Rise)
"High/top normal rear derailleurs return the chain to the smallest sprocket on the cassette when no cable tension is applied".
Jag har googlat lite och M750 verkar vara top normal.
Bytte precis grabbens bakväxel (från en M751 som är efterföljare till M750) till en XT Shadow:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20700
Drygt en femhundring inkl frakt...

För mig låter det mer troligt att det är vajer och höljen som är utslitet än fjädern. Lossa vajern från växeln helt. Orkar verkligen inte fjädern att dra växeln till ändläget?

Vajer och hölje är bytt innan jag lämnade cykeln.
Fjädern funkar, men troligen inte tillräckligt.

Tack för alla svar..

Bakväxeln kan även ha fått sig en smäll eller har ärgat/är full med smuts o avlagringar så att den "går trögt".
Ta loss den och rengör ordentligt (doppa den i avfettning eller liknande) och tvätta sen rent med tex diskmedel. Låt torka. Smörj sedan alla rörliga delar med silikonfett.

Tillbaka
Topp