vilken cykel är bättre?

vilken cykel är bättre?
Purely based on kinetic and ride quality. The Orbea
Resell value, most likely the Orbea today but who knows in a few years.
Value wise. I think about equal

Best for you... Only someone who knows you, has seen you ride and knows what you like riding can answer that objectively.
Now get ready for a lot of answers that do not include either of those 2 bikes but the one they own themselves just like on every forum in the world

vilken cykel är bättre?
vilken cykel är bättre?
Cube alla gånger. Av de skäl att jag redan har 2 st av äldre modell som jag voltat med, kört in i träd och fortfarande ingen sprucken ram. Mycket bra kvalité. Att gå från Shimano till Sram på växel är rena drömmen av de skäl att sram slits inte ut lika snabbt som Shimano. Dyr i inköp men hållbarheten och kvalitén är outstanding på just sram. Kommer snart förmodligen köpa en Cube till av det skäl att Canyons Spectral har dåligt rykte med kvalitén kring spruckna ramar som Cube också hade, fast det var för mer än 8-9 år sedan som de dessutom lyckats lösa bra. Något som Canyon inte verkar ha löst än. Läser fortfarande om skräckhistorier om just Canyon kolfiber ramar här på HP.

vilken cykel är bättre?
Ytterst anekdotiskt att SRAM skulle hålla längre än Shimano dock...
körde shimano xt på min drivlina i flera år. Bytte shimano kassetter och kedja 2 ggr om året pga slitage. Detta på grund av lera och det dåliga väder som äter kassetter i Sverige. Köpte Sram xx1 kassett och kedja och har inte behövt byta någonting på flera år. Sram är knappt sliten i jämförelse och allt fungerar fortfarande utan problem. Shimano skräpet hade gått av vid detta lag och bara totalhavererat med tanke på milen man fått ut av just sram. Så Ja Sram är kvalité.

vilken cykel är bättre?
Ja, det låter ju väldigt troligt. Om det stämmer så kostar en xx1 drygt dubbelt.

Dessutom verkar båda cyklar säljas med xt och om det varit sram hade det kanske varit nx

vilken cykel är bättre?
Ja, det låter ju väldigt troligt. Om det stämmer så kostar en xx1 drygt dubbelt.

En XX1 kassett kostar drygt dubbelt, så det stämmer. Har nyligen lärt mig att SRAMs dyrare kassetter håller dubbelt så länge. SRAMs kedjor med Hard Chrome håller också mycket längre än andra kedjor och är faktist billigare per km än många billigare kedjor.

vilken cykel är bättre?
En XX1 kassett kostar drygt dubbelt, så det stämmer. Har nyligen lärt mig att SRAMs dyrare kassetter håller dubbelt så länge. SRAMs kedjor med Hard Chrome håller också mycket längre än andra kedjor och är faktist billigare per km än många billigare kedjor.
Ja och i så fall är invändningen att ingen cykel i prisklassen kommer med det och att båda cyklar verkar säljas med XT

vilken cykel är bättre?
Jag föredrar Shimano pga servo-wave, det är inte så kritiskt när bromsskivorna blir skeva, och att jag gillar en distinkt bite-point där bromskraften sedan mer är fråga om kraft in i reglaget än hur långt in man trycker det. Och pga mineraloljan, nu finns det då dock alternativen db8 och Maven gällande just det.

vilken cykel är bättre?
Jag tycker bara att det är konstigt att köpa nx för att xx1 eventuellt är bra. Dessutom bör man jämföra med xtr i så fall.

Många tycker nog att Shimano iallafall är bättre på allt billigare än GX.

Ja, såklart. Och vid billigare komponenter fanns variation i hållbarhet, men jag minns ingen stora skillnader.

Trodde att man kanske inte ville har en Praxis vevparti som på Cube, men den har Sram drev infästning, så ingen problem (och ingen växelrampar som kan ger problem som på lvg).

vilken cykel är bättre?
Ja, såklart. Och vid billigare komponenter fanns variation i hållbarhet, men jag minns ingen stora skillnader.

Trodde att man kanske inte ville har en Praxis vevparti som på Cube, men den har Sram drev infästning, så ingen problem (och ingen växelrampar som kan ger problem som på lvg).

Om det är 24mm + sram 3 bolt så är det enligt mig det bästa. Frågan är vad det väger.
(Fick ett somax med 77mm assymetric bcd med boost som vägde 850g eller nåt på vitus 26.)

vilken cykel är bättre?
Om det är 24mm + sram 3 bolt så är det enligt mig det bästa. Frågan är vad det väger.
(Fick ett somax med 77mm assymetric bcd med boost som vägde 850g eller nåt på vitus 26.)

Den är koolfiber, så borde vara lätt. Hursomhelst är lite extra vikt på en komponent ingen problem. Jobbigare är det om tillverkare har egen "standard", som FSA.

vilken cykel är bättre?
körde shimano xt på min drivlina i flera år. Bytte shimano kassetter och kedja 2 ggr om året pga slitage. Detta på grund av lera och det dåliga väder som äter kassetter i Sverige. Köpte Sram xx1 kassett och kedja och har inte behövt byta någonting på flera år. Sram är knappt sliten i jämförelse och allt fungerar fortfarande utan problem. Shimano skräpet hade gått av vid detta lag och bara totalhavererat med tanke på milen man fått ut av just sram. Så Ja Sram är kvalité.

Trampade precis av en Sram kedja på min pendlare(!), så vi har har nog alla olika erfarenheter.

vilken cykel är bättre?
Jag tycker bara att det är konstigt att köpa nx för att xx1 eventuellt är bra. Dessutom bör man jämföra med xtr i så fall.
Fast när man väl vet om det så slänger man på en varmvaxad X01-kedja även om cykeln kommer med NX. Håller verkligen i evigheter.

Många tycker nog att Shimano iallafall är bättre på allt billigare än GX.
Allt billigare än X01 till och med. GX kommer ju med den sladdriga infästningen.

vilken cykel är bättre?
Allt billigare än X01 till och med. GX kommer ju med den sladdriga infästningen.

Blir lite OT nu, men gäller det bara Eagle eller också 11-delat? Jag har aldrig haft nån problem med våra 11-delade GX drivlinor. När jag hade 12-delat GX behövdecden finjustering då och då, men jag vet inte om det hade med infästningen att göra.

vilken cykel är bättre?
Blir lite OT nu, men gäller det bara Eagle eller också 11-delat? Jag har aldrig haft nån problem med våra 11-delade GX drivlinor. När jag hade 12-delat GX behövdecden finjustering då och då, men jag vet inte om det hade med infästningen att göra.
Har bara erfarenhet av 10 och 12, ingen koll på 11.

Tillbaka
Topp