Vilken cykel i Änggårdsbergen?

JesperW

Medlem
Grannen har gått all-in på fyrtioårskrisen och köpt en YT Capra för stigcykling i Änggårdsbergen. Jag har inte lust att gå all-in (svårt att förankra det hemmavid...) så jag funderar på att komma billigare undan genom att köpa begagnat.
Vad tror ni om en Santa Cruz VP Free för Änggården? Kommer det att vara fruktansvärt tungt och helt förta det roliga? De recensioner jag läst säger att den klättrar förvånansvärt bra, men det var ju för tio år sedan...
Vilka andra beggade cyklar bör man leta efter om man nu vill hålla sig väl under 20-tusensträcket??

Vilken 120-140 mm stigcykel som helst funkar finfint i Änggården. Visst funkar det med en full enduro men om du bara ska cykla runt i Änggården med omnejd så har du nog roligare med en stighoj.
Typ:
Merida one twenty eller one forty
Bmc Speedfox
Canyon spectral
Focus spine
Cannondale habit
Trek fuel
Yt jeffsy
och så vidare.

Senast ändrad:
Se till att köpa cykel med dropperpost, 120-150 i slaglängd, hyfsad låg vikt och som är smidig att klättra med. Vp free kanske blir lite klumpig men en betydligt modernare bronson/hightower/5010 skulle du fara fram som en raket på stigarna i Änggården.
Kona har ju släppt några instegsmodeller för 2018 som verkar prisvärda och skulle gå bra i Göteborgs berg också.

PatrikHA sa:
Det funkar helt ok med en Hardtail också, och då är det inga problem att komma under 20-tusen, ens för nya
Men det är inte lika roligt.

Det tycker jag varje gång jag undrat om man inte borde ha en och lånat nåns. Uppenbarligen tycker många annorlunda.. :-)

Om målet är att hitta något kompetent för rimligt pris är begagnat klockrent. Visst vissa saker är slitna och kanske behöver bytas snabbare men det kan ju lika gärna vara så att du vill byta saker ändå för att de inte faller dig i smaken.

PatrikHA sa:
Det funkar helt ok med en Hardtail också, och då är det inga problem att komma under 20-tusen, ens för nya

Förvisso, men om grannen köpt en Capra och tanken är att ha kul ihop med honom/henne så bör TS köpa en cykel som är någorlunda samma typ. Då kan man ha skoj tillsammans. Stigcykel som alla andra är inne på (Jeffsy osv) är tillräckligt lika.
Om en har HT och den andra Enduro så vill man inte köra på samma ställen. Och så måste grannen vänta på TS i alla skojiga stenkistor och tvärt om i uppförsbackarna.

"de e najs".... skulle jag säga! Blir ju väldigt prisbilligt nu när pundet är på mänskliga nivåer. Drop-post för 99 quid dessutom!

Tack för all input! Det känns som att jag var rätt ute från början; att Santa Cruzen förmodligen är overkill, och blir för tung. Jeffsyn ser ju helt rätt ut på pappret (så får jag hyra en ren DH om det visar sig att det inte räcker om man åker till Hemsedal el Åre...)
Calibren verkade ju jäkligt sweet, så jag får kolla upp den!
Uppdateringar kommer!

JesperW sa:
Tack för all input! Det känns som att jag var rätt ute från början; att Santa Cruzen förmodligen är overkill, och blir för tung. Jeffsyn ser ju helt rätt ut på pappret (så får jag hyra en ren DH om det visar sig att det inte räcker om man åker till Hemsedal el Åre...)
Calibren verkade ju jäkligt sweet, så jag får kolla upp den!
Uppdateringar kommer!

Dagens trail/am/enduro cyklar klarar lätt en vecka i Åre eller andra bikeparks. I somras upplevde jag att det var fler trail/am/enduro i berget än dh cyklar om man bortser från hyrcyklar i Åre. Jag hängde på flera med dh cyklar med min bronson.

Kika vad du får på diverse cykelbutiker för samma pris. Vissa modeller reas ju ut. MTBstore, Sportson, Cykelhuset osv osv.

Igår var jag i ÄGB för första gången sen ~maj. Upptäckte att Rasselbacken var ett minne blott... :'(

IMG_20180108_154005_430.jpg

Suck!
Varför blir naturen mer och mer urbaniserad? Och varför ser inte "urbanisatorerna" ironin i att de som själva vurmar naturen är de som orsakar den största förstörelsen av det naturliga?
Grusade gångar, asfaltering, utgrävningar. Det händer mycket konstigt i naturens namn.

Tag en rätt så tråkig stig med enstaka testpice som gör den intressant. Säg ca 10 km med ett surkål, en stenkista, ett par diken som kräver att man förflyttar kroppsvikt bakåt och en backe. Markera sedan upp den som MTB-stig. Då kommer Hurtfrisk att åka dit och ramla. Hurtfrisk vill bara träna sitt flås och komma ut lite. -Alla ska ha rätt att komma ut lite utan att behöva förflytta kroppsvikten. Hur kan man markera upp något så osäkert som MTB-stig?

plumse sa:
Suck!
Varför blir naturen mer och mer urbaniserad? Och varför ser inte "urbanisatorerna" ironin i att de som själva vurmar naturen är de som orsakar den största förstörelsen av det naturliga?
Grusade gångar, asfaltering, utgrävningar. Det händer mycket konstigt i naturens namn.

Idag tog mig ut och passade på att ta en ny bild, så man kunde pilla ihop en före/efter:
IMG_20180127_174926.jpg

Fy tusan så trist. Har ni inga cykelvägar och elljusspår för dom som vill ha det tillrättalagt när dom ska ut i wildmarken?

Tillbaka
Topp