Vilken cykel på Gotland?

Aktiv medlem
Vilken cykel på Gotland?
Dagens fråga.

Om jag skall vara på Gotland en vecka, 3km norr om Visby. Längs med väg 148 tror jag. Vilken cykel skall jag ta med? MTB eller Räcer?

Jag kan inte ta med båda cyklarna. Var snäll och försöka inte övertala mig.

Jag kommer inte ha tid att köra jättelångt, så allt inom 2h totaltid är rimligt. Bästa är om det räcker med 1h för att ha kul.

Fråga nr 2

Finns det något som kan liknas vid pumptrack/dirt/bmx på Gotland?

Vilken cykel på Gotland?
En mtb kan du ta dig fram överallt. Din mtb är ju snabb nog för asfalt.

FAST skulle jag välja cykel idag, lvg. Jag har cyklat lvg mer än mtb på ön.

Så du måste köpa en CX.

Vilken cykel på Gotland?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Så du måste köpa en CX.

+1. Med skivbromsar.

Vilken cykel på Gotland?
CX är rätt svar, definitivt. Men av dina alternativ så definitivt landsväg. Jag har cyklat nån vecka på gotland varje år de senaste tio åren ungefär och det är vad jag baserar min åsikt på.

Vilken cykel på Gotland?
Visby-Ljugarn tur och retur körde jag förra året när jag var där med familjen..

Trevlig och lagom lång runda (ca 9 mil) perfekt om man sticker iväg tidigt innan dom andra riktigt har vaknat (ca 06) och sen frulle hemma:)

och som svar: LVG hade jag valt 10/10

Senast ändrad:
Vilken cykel på Gotland?
Av det jag sett av ön är det fantastiska vägar men inte så spännande stigar. Jag är kass i skogen men har inte sett en stig som ser svår o rolig ut där. En racer tål väl lite grusväg?

Vilken cykel på Gotland?
Jag har cyklat runt en himla massa på gotland men inte hittat särskilt mycket rolig stig. Allt jag hittat har funkat att forcera på touringlastad CX så den är som du säger inte särskilt svår..

Vilken cykel på Gotland?
NLC skrev:
> BTW håll dig borta från länsvägarna om du vill
> komma hem med livet i behåll bara...

? Breda fina vägrenar, och gentlemannabilister är min erfarenhet. På en veckas cykling blev jag irriterad på en bilist en gång, hen bländade inte av. Reflexväst är inte ascoolt, men det gjorde stor skillnad i hur tidigt bilisterna upptäckte oss, framförallt dagtid. Gillar ljudet av en bilist som släpper på gasen i god tid bättre än ljudet av bromsar precis bakom.

Vilken cykel på Gotland?
Jag cyklar mycket på södra Gotland och har heller aldrig hittat särskilt mycket stigar. Vad jag hört beror det på avsaknad av större vilt och glest mellan hundekipagen.

Vilken cykel på Gotland?
ratatosk skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > BTW håll dig borta från länsvägarna om du
> vill
> > komma hem med livet i behåll bara...
>
> ? Breda fina vägrenar, och gentlemannabilister
> är min erfarenhet. På en veckas cykling blev jag
> irriterad på en bilist en gång, hen bländade
> inte av. Reflexväst är inte ascoolt, men det
> gjorde stor skillnad i hur tidigt bilisterna
> upptäckte oss, framförallt dagtid. Gillar ljudet
> av en bilist som släpper på gasen i god tid
> bättre än ljudet av bromsar precis bakom.

Kanske beror på var på ön man är då för färjerallyt till/från Fårö på 148:an tycker inte jag var någon hit. 149:an bättre men bäst är som vanligt småvägarna.

Vilken cykel på Gotland?
ratatosk skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > BTW håll dig borta från länsvägarna om du
> vill
> > komma hem med livet i behåll bara...
>
> ? Breda fina vägrenar, och gentlemannabilister
> är min erfarenhet. På en veckas cykling blev jag
> irriterad på en bilist en gång, hen bländade
> inte av. Reflexväst är inte ascoolt, men det
> gjorde stor skillnad i hur tidigt bilisterna
> upptäckte oss, framförallt dagtid. Gillar ljudet
> av en bilist som släpper på gasen i god tid
> bättre än ljudet av bromsar precis bakom.

Där var inte många rätt.
Vägren: <10 cm, ner mot noll. 148:an är riktigt kass.

Gentleman, nej. Vi var fem som cyklade från F-sund till stenugnsbageriet i dag, med livet som insats. Värst var "gentleman" i 80-årsåldern som tutade ilsket, strök förbi på 10 cm avstånd och avslutade med att peka finger åt oss. Långfinger. Tillbaks ville vi överleva så vi tog bakvägarna.

Sen, iof, om man är svettocyklist med massa erfarenhet, känns ju enklare än att släpa med vimsiga familjen Trampalätt på sin tur.

"Cykelsemester på Gotland", my ass.

Vilken cykel på Gotland?
Dom stora landsvägarna är inget kul att ligga och dra på, i synerhet inte på en MTB. Dom går mestadels rätt så öppet och det är av någon orsak alltid motvind när man cyklar på den ön... Dessutom gott om bildårar. Och karavanerna till och från färjorna, som inte är kul att hamna i.

Skogsstigar finns, men är svårhittade så det kräver god lokalkännedom, och dom är vanligen ändå inte speciellt brötiga. Däremot finns det massor med trevliga små grusvägar, och många mil väldigt fina banvallar som är utmärkta att cykla på. Ofta med lite ojämn kvalitet på beläggningen, så smala däck är ingen höjdare. Helstelt går dock bra. Dom flesta roliga småvägarna hittar man nära kusterna, och banvallarna i inlandet.

Skall du cykla för att transportera dig långa sträckor så kan nog en räser och landsvägarna vara ett alternativ, men då går du miste om den finaste cyklingen. Cyklar du för cyklandets skull och inte för transporten så skulle jag också rekommendera en CX eller något liknande, och att hellre hålla dig på småvägarna. (Kör själv oftast en gammal herrcykel av klassisk vattenrörstyp när jag är där, och det funkar utmärkt på småvägarna, och även på skogsvägarna, som referens för cykelvalet...)

3km ut från stan längs Fårösundsvägen så har du en del småvägar att utforska, både ned mot Slitevägen och runt flygplatsen. En del rolig terräng ner mot kusten, och så banvallen mot Lärbro. Om valet inte innefattar någon CX (eller Long John, som annars är den ultimata allroundcykeln) och du inte har som mål att finfika i Ljugarn eller Hemse så hade jag mycket hellre tagit med en MTB än räser. Kan tyvärr inte rekommendera några skogsstigar i området, är uppväxt på östra sidan... :-)

Vilken cykel på Gotland?
Gamla banvallarna skulle man ju vilja ha en karta över, dom är svåra att hitta och bryts av ibland. Så det gäller att veta var man kan åka på och av dom?

Vilken cykel på Gotland?
Hmmm, hur feta däck får jag in i min räcer tro..=D

Men MTB,n får stanna hemma, det hör jag det.

tack för bra tips!!

Happy vs Facebook i frågan blev 1 - 0

Vilken cykel på Gotland?
> Skogling skrev:
> Så du måste köpa en CX.

Men först en rejäl SUV så det får plats med fler cyklar, bara 1 cykel med på semestern. DÅLIGT!

Vilken cykel på Gotland?
staine skrev:
> Gamla banvallarna skulle man ju vilja ha en karta
> över, dom är svåra att hitta och bryts av
> ibland. Så det gäller att veta var man kan åka
> på och av dom?

Dom är lätta att följa på flygbild, om man vet var man skall leta. För att veta var man skall leta så kan en karta över järnvägarna vara till hjälp: http://www.gotlandstaget.se/historia/gotlkarta02.gif

Vilken cykel på Gotland?
Jag har cyklat en hel del på Gotland och jag skulle välja racer alla dagar i veckan. Det är nästan hopplöst att hitta lite längre bra stigar, och grusvägarna jag cyklat på är inte speciellt upphetsande. Det går dock att hitta riktigt fina landsvägsrundor. (Vi har hus ett par mil söder om Visby så det kan finnas stigar på andra delar av ön som jag inte känner till.)

Vilken cykel på Gotland?
Ville skrev:
> Hmmm, hur feta däck får jag in i min räcer
> tro..=D
>
>
> Men MTB,n får stanna hemma, det hör jag det.
>
> tack för bra tips!!
>
> Happy vs Facebook i frågan blev 1 - 0

24 mm Vittoria Open Pave räcker gott och väl till det mesta!

Vilken cykel på Gotland?
mmmrrrr skrev:
>
> 24 mm Vittoria Open Pave räcker gott och väl
> till det mesta!

Fast ska man köpa nytt så är det ju 25/27 mm som gäller på detta däcket.

Vilken cykel på Gotland?
NLC skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
> >
> > 24 mm Vittoria Open Pave räcker gott och väl
> > till det mesta!
>
> Fast ska man köpa nytt så är det ju 25/27 mm
> som gäller på detta däcket.

Köpa nytt går ju inte, man måste väl lagra däcken i franska vinkällare i 10 år innan man kör på dem?!

Vilken cykel på Gotland?
det var 20år sen jag var på gotland och orientera , men minnet säger mig att det knapp behövs stig för att cykla i terrängen.
men från lumelundagrottorna och norrut finns det väl lite skog? som ser ut att ha lite stig och fallmeter finns nog gott om naturliga drops på ön iaf, kanske landar nere i havet iofs...
http://www.hitta.se/kartan?s=131ee0cf

Vilken cykel på Gotland?
Loadrunner skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Gamla banvallarna skulle man ju vilja ha en
> karta
> > över, dom är svåra att hitta och bryts av
> > ibland. Så det gäller att veta var man kan
> åka
> > på och av dom?
>
>
> Dom är lätta att följa på flygbild, om man vet
> var man skall leta. För att veta var man skall
> leta så kan en karta över järnvägarna vara
> till hjälp:
> http://www.gotlandstaget.se/historia/gotlkarta02.g
> if

ja iof bra tips men ett rakt streck från F-sund o neråt, inte lätt att fälja, bitvis ser det ut som fel sida av vägen också?

Vilken cykel på Gotland?
jomper skrev:
> Från Havdhem till Stånga har jag cyklat banvall.
> Helt OK men rätt tråkig egentligen.

Den biten brukade jag promenera på när jag hade långa håltimmar från skolan i Hemse. Rätt så skickligt om du lyckades cykla på banvallen hela vägen, det kan knappast ha varit "tråkigare" än att asfaltcykla motsvarande sträcka på 142:an och 144:an, i synnerhet på dom avsnitt där banvallen är överväxt eller upplöjd, eller för all del helt avgrävd med ett drop på några meter som i grusgropen före Stånga... ;-)

Jag kanske uttryckte mig oklart ovan. Dom roliga cykelvägarna är småvägarna, nästan bara längs kusterna, och dom förutsätter ganska feta däck för att vara riktigt njutbara, i synnerhet om man har otur och dom är nyharvade eller nygrusade med kalkkross, men dom är i vilket fall inte sämre än att helstelt är att föredra. För transportcykling i inlandet så är banvallarna bäst som cykelvägar, och framför allt betydligt trevligare än asfaltsvägarna. Inräknat asfaltsvägarnas klientel.

Åker man till Gotland bara för att köra på en platt ointressant asfaltsväg med motvind och bilkö till färjan så kan man lika gärna cykla några gånger mellan Stockholm och Nynäshamn och få sitt lystmäte samtidigt som man sparar in kostnaden för båtbiljetten. Finfikat i Ösmo är ändå inte sämre än det är i Roma...

Senast ändrad:
Vilken cykel på Gotland?
staine skrev:
> Loadrunner skrev:
> -----
> > staine skrev:
> >
>
> > -----
> > > Gamla banvallarna skulle man ju vilja ha en
> > karta
> > > över, dom är svåra att hitta och bryts av
> > > ibland. Så det gäller att veta var man kan
> > åka
> > > på och av dom?
> >
> >
> > Dom är lätta att följa på flygbild, om man
> vet
> > var man skall leta. För att veta var man skall
> > leta så kan en karta över järnvägarna vara
> > till hjälp:
> >
> http://www.gotlandstaget.se/historia/gotlkarta02.g
>
> > if
>
>
> ja iof bra tips men ett rakt streck från F-sund o
> neråt, inte lätt att fälja, bitvis ser det ut
> som fel sida av vägen också?

Som framgår av kartan så var sträckan mellan Lärbro och Fårösund planerad, men blev aldrig byggd, så hittar du en banvall där så är det bara att gratulera. 8-)

Vilken cykel på Gotland?
Nja, ner till Rute finns ivf nåt liknande, en stig innanför vägen, på västra sidan, trodde det var gammalt spår? Lärbro och söderut vet jag ska finnas men har inte testat.
Men som sagt, inte jättespännande stigar, inte på Norr iaf...

Vilken cykel på Gotland?
"Stigen" ner till Rute är nog gamla landsvägen, skulle jag gissa. På båda sidor om Kappelshamnsviken finns områden som är trevliga att cykla i. Längs kusten från Halls huk och ner till Irevik är väl inte så tokigt till exempel?

Vilken cykel på Gotland?
Loadrunner skrev:
> "Stigen" ner till Rute är nog gamla landsvägen,
> skulle jag gissa. På båda sidor om
> Kappelshamnsviken finns områden som är trevliga
> att cykla i. Längs kusten från Halls huk och ner
> till Irevik är väl inte så tokigt till exempel?

Ja man kan runda Storugns t.ex det är fint. Men ack så platt.

Vilken cykel på Gotland?
Var och traskade vid Ireviken idag och hittade episk, lättcyklad singletrack vid fornborgen norr om stranden uppe på klinten. Ett par km gick jag, men det såg fint ut vidare också. Såg liknande söder om Ireviken för några år sen. Nån som har testat? Kanske är det bara de här korta bitarna?

Tillbaka
Topp