Jag bytte nyligen från en Wahoo Elemnt Bolt till en Edge 1030 (R2 Bike i DE sålde den för 455euro ca), innan Wahoo:n hade jag en Edge 520 tills den lade av, tänkte bara dela med mig av några reflektioner.
Det jag gillade med min Wahoo över 520:n var främst mjukvaran och gränssnittet, vilket jag tyvärr påminns om igen nu med 1030:n. Det är helt enkelt oslagbart i Wahoo:n. Trots att Bolt:en endast har knappar så funkade allting bra, jag saknade aldrig någon touchskärm på grund av den genomtänkta användningen av knapparna. Att byta datasida/"skärm" var snabbt, likaså att zooma in och ut på kartan mm. Sedan bara det att Livetrack gick att lita på, woot.
I skogen så fungerade kartan bra, jag använde den ofta för att hitta stigar som jag troligtvis inte hittat annars. De flesta stigar där jag cyklar (Genarp och Bokskogen utanför Malmö) var markerade. Det jag saknade var möjlighet att flytta kartan, om cykeldatorn ansåg att jag stod riktad norrut när jag pausade och zoomade ut så visades väldigt lite söderut, så då fick jag snällt cykla någon meter söderut och därefter zooma ut (om det var stigar söderut jag letade efter). Jag har även cyklat i Tyskland, Österrike och Frankrike och via Wahoo app:en går det snabbt att ladda ner alla kartor, så inget behov att sitta och skapa egna kartfiler från OSM för att sedan kopiera över via USB.
Vid tidpunkten när jag köpte min Wahoo så var även Strava Live integrationen bättre, jag kunde välja vilken tid jag skulle tävla mot (vid den tiden gick inte det i Garmin, ex. att tävla mot KOM, mitt egna PR eller liknande). Jag kunde även ha en rutt inlagd och ändå få Strava segmentet triggat när jag närmade mig. Som ni förstår så är jag tidvis lite av en segment-junkie :)
Så jämfört med 520:n så saknade jag inte mycket, om ens något vad jag kommer ihåg nu.
Till Edge 1030:n, det är utan tvekan en väldigt kompetent cykeldator. Jag bytte för att jag ville ha lite bättre skärm men framförallt bättre kartor. Tyvärr får jag dras med Garmin Connect på nytt och att Live track ofta inte vill starta, men i övrigt är den grym. För MTB är den kanske en aning i största laget men det fungerar. Touch funktionerna fungerar bra och kartan innehåller alla stigar jag vill ha, det är lätt att navigera runt på kartan och att zooma ut/in, helt klart är det en klar fördel att så lätt kunna navigera runt i kartvyn.
För LVG så har jag uppskattat möjligheten att ta fram rutter direkt i cykeldatorn mer än jag förväntat mig, jag behöver inte förbereda en rutt hemma lika mycket som förr. Lite kul med ett par av Connect IQ app:arna jag lagt in med som visar väder och vind.
Ur ett Strava segment perspektiv är det trevligt att den automatiskt laddar ner rutterna som är nära dig, utan att du behöver ha stjärnmarkerat dem i Strava. Jag är dock besviken på att du inte kan aktivera dem, de visas på kartan så du kan se start/stopp att få upp dem som ett aktivt segment verkar inte gå, då krävs det att de markerats i Strava innan rundan startar. Likaså går det fortfarande inte att ha en rutt aktiverad och samtidigt få strava segmenten aktiverat, hur är det ens möjligt?
I det stora hela är jag dock väldigt nöjd, 1030:n är en bra enhet (om än dyr). Wahoo:n är även den en väldigt bra enhet för MTB, det hänger på hur viktigt det är med kartdatabasen för dig. Jämfört med 520/530 så hade jag valt Wahoo varenda gång för den typ av cykling jag gör. Valet är svårare med 830:n (endast läst om den).