Vilken cykelmedia betalar du för?

Froste

Aktiv medlem
Nyfiken på vilken cykelrelaterad media folk väljer att betala för?

Själv har jag tidigare köpt prenumeration på Bicycle Quarterly och betalat några månader hos Hartail Partys Patreon. Läser ofta det som skrivs på The Radavist och Bikepacking.com men då gratisversionen. Väljer även att lyssna på Path less pedaled, Peak Torque och andra tillsynes oberoende tyckare på Youtube/internet.

Nu betalar jag för Escape Collective för att jag gillar deras poddar och djupdykande artiklar om racing och tech. Caley Fretz, Dave Rome och Abby Mickey m.fl är trovärdiga och härligt nördiga karaktärer som ofta säger och skriver intressanta saker. Fint med en platform som betalas för via prenumeranter och inte företagens marknadsföring och reklam.

Vad betalar ni för och varför?

Jag prenumererar också på Escape Collective. Rekommenderas. De var Cycling Tips tidigare, men blev nedlagda av ägaren Outside och då startade de om Escape Collective och fick med sig en stor mängd av prenumeranterna.

Jag cyklar egentligen för att jag inte kan springa längre så har inte så stort intresse för cykelsport i fråga om Tour de France och sådant, men ser att de är duktiga på att följa och djuploda sådant. Deras cykelmek och prylnördssektion är dock fullt tillräckligt stor för att jag ska tycka det vara värt att prenumerera bara för det.

Även på pryl & mek är det en markant kvalitetsskillnad i innehållet jämfört sånt man kan läsa på webben gratis. En guldgruva för självlärd hemmamekaniker.

Kommentarsektionerna blir också helt annorlunda när det bara är betalande prenumeranter (och journalisterna själva) som skriver. De är bra.

Discovery+
Vi har det för fotboll men jag får bra täckning av lvg, mtb, ban, cx mm, både sv och brittiska streams på köpet.

Sedan slantar jag för Strava och Trailforks.

Jag prenumererar också på Escape Collective. Rekommenderas. De var Cycling Tips tidigare, men blev nedlagda av ägaren Outside och då startade de om Escape Collective och fick med sig en stor mängd av prenumeranterna.

Jag cyklar egentligen för att jag inte kan springa längre så har inte så stort intresse för cykelsport i fråga om Tour de France och sådant, men ser att de är duktiga på att följa och djuploda sådant. Deras cykelmek och prylnördssektion är dock fullt tillräckligt stor för att jag ska tycka det vara värt att prenumerera bara för det.

Även på pryl & mek är det en markant kvalitetsskillnad i innehållet jämfört sånt man kan läsa på webben gratis. En guldgruva för självlärd hemmamekaniker.

Kommentarsektionerna blir också helt annorlunda när det bara är betalande prenumeranter (och journalisterna själva) som skriver. De är bra.
Har aldrig hört talas om. Låter intressant men å andra sidan tycker jag att jag hittar mycket gratis.

GCN+, i några dagar till då..

I övrigt Readly på paddan där man kan läsa senaste och arkiverade nummer av MBR, MBUK, Cyclist, Cycling Plus, Cycling Weekly, Bicycling samt relaterad press som Outside Magazine, Utemagasinet mm.

Vad är det ni får ut av köpta tidningar som ni inte kan få gratis på internet så som Facebook, forum och Youtube som blomstrat senaste åren med cykel content
?

Har köpt allt om mtb någon gång men det enda av värde brukar vara nån artikel om nån up and coming svensk ungdom som jag inte hör talas om annars

Vad är det ni får ut av köpta tidningar som ni inte kan få gratis på internet så som Facebook, forum och Youtube som blomstrat senaste åren med cykel content
?
Förmodligen en snygg, lättläst presentation och mix av relevant innehåll, förutsatt att redaktionen lyckas med det alltså. Man slipper sålla genom all skit som finns därute, och 99 kr/mån för det 20-talet månadspublikationer (inte endast cykelrelaterade) som jag regelbundet läser känns försumbart.

Nyfiken på vilken cykelrelaterad media folk väljer att betala för?

Själv har jag tidigare köpt prenumeration på Bicycle Quarterly och betalat några månader hos Hartail Partys Patreon. Läser ofta det som skrivs på The Radavist och Bikepacking.com men då gratisversionen. Väljer även att lyssna på Path less pedaled, Peak Torque och andra tillsynes oberoende tyckare på Youtube/internet.

Nu betalar jag för Escape Collective för att jag gillar deras poddar och djupdykande artiklar om racing och tech. Caley Fretz, Dave Rome och Abby Mickey m.fl är trovärdiga och härligt nördiga karaktärer som ofta säger och skriver intressanta saker. Fint med en platform som betalas för via prenumeranter och inte företagens marknadsföring och reklam.

Vad betalar ni för och varför?

escape collective; helt hopplöst namn som de kommer behöva ändra om de skall nå framgång. men kvaliten verkar lovande.

vad kostar en prenumeration efter provperioden? hittar inget om det på deras sida.

Senast ändrad:
?
Då det gäller Escape Collective är det kvalitet och djup i innehållet. Jag som gillar läsa och bidra i forum tycker också det är rätt trevlig miljö när ett forum består endast av betalande medlemmar. Väldigt kunniga medlemmar som gärna delar med sig av sin kunskap utan tjafs, det känns lite mer vuxet liksom. Nog kan väl happyride-trams vara lite roligt ibland, men ibland blir det lite väl tramsigt för min smak.

Det finns en hel del bra gratis/reklamfinansierat innehåll också. Youtube är min källa nummer ett då det gäller hitta hur man ska genomföra en procedure i mek-verkstan som jag inte gjort förr, finns hur mycket som helst. Jag tycker också brittiska webbsajter som bikeradar, road.cc m fl har rätt bra täckning på prylar, men för den som är intresserad av sporten så ger de ju inte så mycket.

Som intresserad av ingenjörsmässiga sidan och tillverkning och sådant så kikade jag en del på Peak Torque, men han liksom Hambini med flera kör med den tröttsamma konspirationsvinkeln på allting, att cykelindustrin är ute för att blåsa en allt är marketing bullshit mm, vilket tilltalar en viss typ av publik... så det blir bara värsta troll-korvfesten vilket är lite synd då de faktiskt är rätt kunniga inom sina områden. GCN såg jag mycket på i början när det var mycket educational-innehåll cykelmek och sådant, men när de blivit mer eller mindre bara en rak förmedlare av pressreleaser från tillverkare så tappade jag intresset.

Då det gäller Escape Collective är det kvalitet och djup i innehållet. Jag som gillar läsa och bidra i forum tycker också det är rätt trevlig miljö när ett forum består endast av betalande medlemmar. Väldigt kunniga medlemmar som gärna delar med sig av sin kunskap utan tjafs, det känns lite mer vuxet liksom. Nog kan väl happyride-trams vara lite roligt ibland, men ibland blir det lite väl tramsigt för min smak.

Det finns en hel del bra gratis/reklamfinansierat innehåll också. Youtube är min källa nummer ett då det gäller hitta hur man ska genomföra en procedure i mek-verkstan som jag inte gjort förr, finns hur mycket som helst. Jag tycker också brittiska webbsajter som bikeradar, road.cc m fl har rätt bra täckning på prylar, men för den som är intresserad av sporten så ger de ju inte så mycket.

Som intresserad av ingenjörsmässiga sidan och tillverkning och sådant så kikade jag en del på Peak Torque, men han liksom Hambini med flera kör med den tröttsamma konspirationsvinkeln på allting, att cykelindustrin är ute för att blåsa en allt är marketing bullshit mm, vilket tilltalar en viss typ av publik... så det blir bara värsta troll-korvfesten vilket är lite synd då de faktiskt är rätt kunniga inom sina områden. GCN såg jag mycket på i början när det var mycket educational-innehåll cykelmek och sådant, men när de blivit mer eller mindre bara en rak förmedlare av pressreleaser från tillverkare så tappade jag intresset.
Tycker peak torque initialt hade den vinkeln men i närtid har det varit riktigt bra innehåll. Framförallt hans aero tester är intressanta. Han känns mer trovärdig än Hambini.

?
Om en hemsida betalas för genom marknadsföring och reklam kan man då lita på att det som skrivs i artiklar och "reviews" är trovärdiga och inte vinklade för att företagen som betalar för marknadsföringen ska fortsätta att betala för annonsplatser?

Inget på internet är gratis. Kanske "gratis" att läsa men annonsplatser drar in stora pengar.

Angående bias i recensioner så är det alltid något man måste förhålla sig till, även när recensenten inte är finansierad av reklam. Folk har nämligen tycke och smak och det påverkar utvärderingen till stor del. Det är precis som när man frågar en kompis om råd, eller nån här på happyride. Man gillar vissa saker.

Med Escape Collective kan man säga att Dave Rome gillar dyra verktyg, och kanske framhäver fördelar med dyra verktyg fastän en amatörmekaniker kanske hellre borde ha ett billigt verktyg. Caley Fretz är mer lite som jag när det gäller cyklar, han gillar sånt som är billigt och inte ogärna begagnat och tycker det är onödigt kostnadsdrivande med elväxlar och sånt där. James Huang gillar modernt och det senaste och tycker en landsvägscykel med bara 25 mm breda däck går knappt cykla på. Fördelen när man "känner" sina recensenter så kan man väga in vad man vet om deras smak. Det viktigaste är att recensionen går igenom produkten ordentligt och lägger ut texten så man själv kan bedöma om det är för en själv eller ej.

Escape Collective har också en del "friendly connections" till industrin och det ger lite kompis-bias, men jag tycker det är värt att kunna få lite inside info från fabriker och designprocesser mm även om den frånkomligt kommer vara lite filtrerad och vinklad.

Det gratis reklamsajter brukar ha är mest bara en presentation av produkten, omskrivning av pressreleasen från tillverkaren. Det är också helt ok, men det är ju inte en recension. Värsta sorten, alltså då man gör en recension men undanhåller det dåliga eller fejkar den på annat vis tror jag är hyfsat sällsynt ändå. Jag är inte konspiratoriskt lagd och tror att de som jobbar med det här är för det mesta vanligt folk, och de flesta skulle inte tycka det känns särskilt bra eller kul att ljuga ihop "recensioner". Det problemet verkrar däremot vara rätt stort i influencer-världen, men den kan jag inte mycket om...

Jo men så är det nog. Alla åsikter har sin vinkel, inklusive mina egna.

Det fina med större publikationer så som EC är att där finns många röster som kommer till tals. Peak Torque, Bicycle Quarterly etc är ju rätt ensidigt.

Senaste delen av ECs Performance Process pod var otrolig intressant. Rekommenderas!

IMG_7233.jpeg

IMG_7234.jpeg

Tillbaka
Topp