Vilken dator / pulsmätare ska jag köpa ?

FUJI

Ny medlem
Har köpt ny racer och ska skaffa en ny cykeldator till den
Vill ha följande funktioner i en och samma dator / pulsmätare
Vanliga cykeldator funktioner
Pulsmätare
Kaloriförbrukning
Kadens

Vill att allt ska vara trådlöst och fungera bra ihop
Är tex Garmin Edge 500 bra ?

Jag är en medelmåttig motionär som alltid kompenserar bristande förmåga med senaste teknik

Har själv Edge 800 och är nöjd med den... bara en sak som jag inte kunde förutse från början...
Själv kartfunktionen är tämligen värdelös om man tänkt använda den för att cykla utan att ha planerat ordentligt i förväg. går liksom inte att läsa kartorna vettigt på den lilla skärmen som samtidigt har värdelös upplösning. (då får android telefonen med google maps åka upp :)

Men använder man den som träningspartner för en seriösare runda är den helt suverän.

Så garmin 500 tror jag helt klart kan vara vettig då den har det mesta förutom kartorna.

Har inte själv undersökt det ordentligt men det kanske i nuläget finns bra appar och tillbehör till typ iphone och android att överväga också.

Jag kör med en 500. Fungerar klockrent. Men det där med kaloriförbrukning är nog något du inte ska lägga så mycket fokus på.

+1 för Edge500, fast som sagt kaloriförbrukningen får den inte rätt på även om man även loggar med effektmätare.

@emilh: Intressant länk!

Enligt DC Rainmaker kan Edge500 använda 4 olika metoder för att beräkna förbränning: New Leaf Test, First Beat Algo (Gen 1), Fart/Distans/vikt & Power Meter kJ. Men jag kan inte hitta att man kan ställa in vilken prio som datorn ska välja metod (t.ex. den sista om man kör med effektmätare).

Körde t.ex. ett 3-timmarspass med PT-nav och hade 256 W i medeleffekt vilket borde ge runt ~2900 kcal (+/- 200 kcal) men Edgen "räknade ut" ~1800 kcal. Lite störigt när all data ändå finns där...

Hej !

Har nu sett en dator på Bike24 som heter VDO Z2 och som har puls samt trådlös kadens och hastighet.

Den är jag lite sugen på att köpa, priset blir c:a 1 600 kr komplett med leverans

Har ni någon erfarenhet av VDO?, är de lättanvända ?, funkar den trådlösa överföringen bra ?

(Har tidigare haft 2 Sigma med tråd-(värde) lös överföring)

Tacksam för tips !

FUJI går i samma tankar som dig då jag smashat min Polar cad200 som levt länge men som nu är i cykeldatorhimmelen. Själv är jag inte helt 100 om den bara ska vara till cykel eller om jag ska ha den till annat också. VDO hade jag för några år sen och då var märket inget vidare men de kanske har blivit bättre.

De jag tittat på och väljer mellan är:

Garmin Edge 500 med cad och puls ( 2349:- billigast i Sverige just nu )

edge_500hr_schraeg2_detail.jpg

och Garmin Forerunner 310xt HRM (2290:- billigast i Sverige)

438445.jpg

Att kunna ha den klockan på styret eller på armen spelar ingen roll men det får inte se ut så här, så mycket vet jag =):

IMGP8420_thumb.jpg

YETI det känns som om någon av Garmins klockor/datorer är ett bra köp. Men det är bara min åsikt.

/love koko

Jag ska endast ha datorn på cykeln, dock följer det med armband till VDO:n om man vill bära den på armen

Fördelen med VDO:n jämfört med Garmin (som jag ser det), är batteri tiden.

Garmin verkar klara 15-18 timmar innan uppladdning, VDO:n klarar hela säsongen utan batteribyte

Vidare har jag inte riktigt användning för kartor mm som finns i de dyrare Garmin produkterna

dels beroende på att jag ofta kör samma rundor samt att jag gillar att åka lite vilse ibland, det är oftast då som man får se eller uppleva något nytt

Här är länken till VDO:n som jag funderar på, kolla och säg vad du tror om den

http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,5,144,13;product=9070

Tillbaka
Topp