Vilken elcykel ska jag köpa?

emmasays

Ny medlem
Hejsan!
Jag cyklar runt 15-20 km varje dag till jobbet, väglaget varierar (lite skog, asfalt, grus, stadsmiljö) liksom upp och nerförsbackar. Nu är jag på jakt efter den bästa elcykeln en kan köpa (dam/unisex) :) Har varit i flera​ affärer och kikat men vill undvika att köpa fel pga okunskap och, ja jag är nog ett lätt byte för cykelsäljarna. Vad har ni för tips?

Jag är inte så kunnig på cyklar eller elcyklar rent tekniskt men har lite önskemål.

Sportigare look (är inte förtjust i typiska damcyklar med fisiga färger och enligt mig nästan alltid ful design)
Upprätt cykelposition
Lågt insteg
Ingen cykelkorg eller pakethållare behövs
Stabil och säker (och förhoppningsvis bekväm :p)
Stark motor
Lätt
Budget: > 40 000 nr

Hit me! ?

Upprätt position, lågt insteg, sportig look, bekväm...
Det låter som en Lapierre Overvolt :-)

[Skojar bara - kan noll om elhojar.]

Bilagor

• SDURO-AllMtn-RX.png
    SDURO-AllMtn-RX.png
    93 KB · Besök: 137
Vad menar du med "lite skog"? De flesta e-mtb's är byggda för att tåla ganska extrem trail/AM cykling med inslag av downhill. Visst funkar det i staden men kanske inte optimalt. Det viktigaste är att du hittar en motor som är driftsäker och passar din åkstil. Yamaha är stark och något billigare än Bosch men framväxeln kräver mekande och är inte helt driftsäkert. Bosch CX är stark och driftsäker men är tung och har interna kugghjul som gör det i stort sett omöjligt att trampa utan eldrift. Shimano har kommit med en ny motor som fått väldigt bra kritik. Liten, lätt, driftsäker och går att cykla utan el. Denna kanske: https://www.merida.se/cyklar/elcyklar/el-ebig-nine-steps-500-15391

Senast ändrad:
fhansson925 sa:
Vad menar du med "lite skog"? De flesta e-mtb's är byggda för att tåla ganska extrem trail/AM cykling med inslag av downhill. Visst funkar det i staden men kanske inte optimalt. Det viktigaste är att du hittar en motor som är driftsäker och passar din åkstil. Yamaha är stark och något billigare än Bosch men framväxeln kräver mekande och är inte helt driftsäkert. Bosch CX är stark och driftsäker men är tung och har interna kugghjul som gör det i stort sett omöjligt att trampa utan eldrift. Shimano har kommit med en ny motor som fått väldigt bra kritik. Liten, lätt, driftsäker och går att cykla utan el. Merida satsar stort på Shimano's motor och har vunnit flera tester med oneSixty serien. Denna kanske: https://www.merida.se/cyklar/elcyklar/el-ebig-nine-steps-500-15391

Med lite skog menar jag en kort bit skogsväg kantad av rötter och gruspartier :)

Tack för tipsen!

Senast ändrad:
nja, 500 Wh är ju vanligt nu, på 36V blir det ca 13,6 Ah om jag inte minns fel. 6-7 Ah är ju i klenaste laget kanske, då får man nog ha laddare på jobbet också :) 10-11 Ah är trevligare. Om det nu erbjuds då, inte alltid det går att välja heller.

Varför krångla till det och snacka volt och amp när det räcker att prata om Wh, dessutom är "alla" elcyklars batterikapacitet redan angiven i rätt enhet, typiskt 400 eller 500 Wh.

Sixten Fors sa:
Varför krångla till det och snacka volt och amp när det räcker att prata om Wh, dessutom är "alla" elcyklars batterikapacitet redan angiven i rätt enhet, typiskt 400 eller 500 Wh.
...jo eller hur... men ovan skrev det i mAh! så därför måste man ju förklara lite. Eller var det fel?

Sambal Oelek sa:
...jo eller hur... men ovan skrev det i mAh! så därför måste man ju förklara lite. Eller var det fel?
Nej det var inte fel, det var inte du som började svamla om Ah. Mitt syfte var också att förklara, riktat till TS, att det enda som är intressant är Wh gällande batteriets förmåga att lagra energi.

Samt att nästan alla motorer har 250 W effekt. Så det behövs inte funderas någon vidare på det heller.

Vridmoment är också tämligen ointressant.

Andra finesser, funktioner, display, vikt etc. skiljer mellan olika system (Bosch, Yamaha, Shimano). Vem som är bäst? De är olika.

Sixten Fors sa:
Sambal Oelek sa:
Nej det var inte fel, det var inte du som började svamla om Ah. Mitt syfte var också att förklara, riktat till TS, att det enda som är intressant är Wh gällande batteriets förmåga att lagra energi.

Samt att nästan alla motorer har 250 W effekt. Så det behövs inte funderas någon vidare på det heller.

Andra finesser, funktioner, display, vikt etc. skiljer mellan olika system (Bosch, Yamaha, Shimano). Vem som är bäst? De är olika.

Wh och Ah är samma sak (P=U*I) bara olika sätt att ange batterikapaciteten. Sen är det är lite förvirrande med motoreffekt för enligt reglerna är det 250 Watt nominell effekt som gäller, dvs vad motorn levererar kontinuerligt under en längre tid. Toppeffekten för Yamaha's motor ligger på 400 Watt som den kan leverera under en mycket kort tid.

Vridmoment är väl intressant för det avgör hur stark motorn är. :) Sen att motorerna har olika interna drivsystem och levererar på olika varvtal gör det svårare att jämföra...

Åter till ämnet?
Känns verkligen en el-MTB lämplig för ändamålet? :)

I stort sett vilken cykel som helst med halvbreda däck kan rulla grusväg, så frågan kanske mer är hur övriga resan ser ut, och om du tänker använda cykeln till något annat. Behövs dämpad framgaffel? Behövs grova däck?

Känns rimligare med typ semislicks-däck som Schwable Marathon i 50 eller 55mm bredd.
Ett lyse som alltid fungerar (navdynamo?)
Stänkskärmar.
Stel framgaffel.
Är det interna eller utanpåliggande växlar som gäller? En fråga om omvårdnad va?

Om det är en pendlingscykel du är ute efter alltså.

Är inne på Ilebergs spår, har själv en "trekking-hoj" och den klarar grus som en dans med de 40-sulor jag har på nu. Kan ha bredare också. Även lättare stig men om det är ofta så skulle man ju helst ha en MTB (HT) då istället.

En pendlingshoj ska ju vara pålitlig och gärna ha skärmar osv ja. Men lyse har man lämpligast från driftbatteriet på en elcykel. Finns många varianter, blir lite bättre kräm än att köra från navdynamo även om det såklart går lika bra.

Var in och kikade på BD nyligen och såg att det är rea på några stycken där:
https://www.bike-discount.de/en/shop/e-bikes-17099

fhansson925 sa:
Sixten Fors sa:
Wh och Ah är samma sak (P=U*I) bara olika sätt att ange batterikapaciteten. Sen är det är lite förvirrande med motoreffekt för enligt reglerna är det 250 Watt nominell effekt som gäller, dvs vad motorn levererar kontinuerligt under en längre tid. Toppeffekten för Yamaha's motor ligger på 400 Watt som den kan leverera under en mycket kort tid.

Vridmoment är väl intressant för det avgör hur stark motorn är. :) Sen att motorerna har olika interna drivsystem och levererar på olika varvtal gör det svårare att jämföra...
Watt anger effekt (= arbete eller energi per tidsenhet, P för Power).
Ampere anger strömstyrka.
Volt anger spänning.
Strömmen är, ur ett effektperspektiv, helt ointressant om man inte vet/anger vid vilken spänning.

10 Ampere * 25 Volt = 250 Watt.
10 Ampere * 250 Volt = 2500 Watt.
Ett batteri som är märkt 10 Ah klarar alltså att leverera 10 Ampere strömstyrka i en timme (innan batteriet är tomt), men beroende på om det är vid 25 eller 250 Volt nominell spänning blir det 250 Wh eller 2500 Wh. Typ inte samma utan 10 gånger så mycket energi i det senare fallet. Alltså, Ah är inte samma sak som Wh, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Det är inte ens förhandlingsbart.

Samma problem med vridmoment. Utan att ange (vid vilket) varvtal är det ointressant eftersom vridmoment * varvtal = effekt. Exempel:
En cyklist trampar allt vad tygen håller på svintrög växel, effekten är 250 watt och kadensen är 50 varv per minut, det rullar på i 35 km/h.
Samma cyklist växlar nu ner några hack och trampar allt vad tygen håller, effekten är fortfarande 250 watt men kadensen är nu 100 varv per minut, och guess watt, det rullar på i 35 km/h (samma vikt, väg, rullmotstånd, lutning, vind, luftmotstånd, etc.). Vid den lägre kadensen är vridmomentet dubbelt så stort, men samma effekt eftersom varvtalet är häften så stort.

Samma sak gäller alla el-, bensin-, dieselmotorer. En dieselmotor t.ex. har ofta högre vridmoment än en bensinmotor, men eftersom varvtalet är lägre blir effekten samma. Därför har en dieselbil annan utväxling än en bensindito. I samma hastighet på högsta växel kanske dieselbilens motor snurrar i 2000 varv per minut när bensinbilens motor snurrar i 3000 varv per minut. Olika vridmoment, samma effekt (samma vikt, väg, rullmotstånd, lutning, vind, luftmotstånd, etc.).

Sixten Fors sa:
fhansson925 sa:
Sixten Fors sa:

Volt anger spänning.
Strömmen är, ur ett effektperspektiv, helt ointressant om man inte vet/anger vid vilken spänning.

Ett batteri som är märkt 10 Ah klarar alltså att leverera 10 Ampere strömstyrka i en timme (innan batteriet är tomt), men beroende på om det är vid 25 eller 250 Volt nominell spänning blir det 250 Wh eller 2500 Wh. Typ inte samma utan 10 gånger så mycket energi i det senare fallet. Alltså, Ah är inte samma sak som Wh, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Det är inte ens förhandlingsbart.

Samma problem med vridmoment. Utan att ange (vid vilket) varvtal är det ointressant eftersom vridmoment * varvtal = effekt. Exempel:
En cyklist trampar allt vad tygen håller på svintrög växel, effekten är 250 watt och kadensen är 50 varv per minut, det rullar på i 35 km/h.
Samma cyklist växlar nu ner några hack och trampar allt vad tygen håller, effekten är fortfarande 250 watt men kadensen är nu 100 varv per minut, och guess watt, det rullar på i 35 km/h (samma vikt, väg, rullmotstånd, lutning, vind, luftmotstånd, etc.). Vid den lägre kadensen är vridmomentet dubbelt så stort, men samma effekt eftersom varvtalet är häften så stort.

Samma sak gäller alla el-, bensin-, dieselmotorer. En dieselmotor t.ex. har ofta högre vridmoment än en bensinmotor, men eftersom varvtalet är lägre blir effekten samma. Därför har en dieselbil annan utväxling än en bensindito. I samma hastighet på högsta växel kanske dieselbilens motor snurrar i 2000 varv per minut när bensinbilens motor snurrar i 3000 varv per minut. Olika vridmoment, samma effekt (samma vikt, väg, rullmotstånd, lutning, vind, luftmotstånd, etc.).

Hmm.. Behövs nog en fysiklektion. Effekt anger förhållandet mellan ström och spänning. Ändrar du spänningen i batteriet ändras effekten så klart. Ampere och Watt är inte samma sak men det säger samma sak menade jag. Effekt och energi är däremot inte samma sak, det anges i Joule (J=W*s). En Wh och en Ah*V är alltså lika stor mängd Joule.

Resten var väl ungefär det jag menade..

s sa:
Har alla elcyklar samma spänning ut från batteriet?
Nej

De flesta har 36V och det är det som är lagligt. 48V har de lite snabbare S-Pedelarna.
24V har de riktigt snikika (undvik! det blir för trött)
(sedan finns det hembyggen som har upp till 76V eller vad det blir men det är exotiskt)

fhansson925 sa:
Sixten Fors sa:
fhansson925 sa:
Sixten Fors sa:

Volt anger spänning.

Hmm.. Behövs nog en fysiklektion. Effekt anger förhållandet mellan ström och spänning. Ändrar du spänningen i batteriet ändras effekten så klart. Ampere och Watt är inte samma sak men det säger samma sak menade jag. Effekt och energi är däremot inte samma sak, det anges i Joule (J=W*s). En Wh och en Ah*V är alltså lika stor mängd Joule.

Resten var väl ungefär det jag menade..
Vem behöver en fysiklektion, du eller jag? Om det första rekommenderar jag en kurs i läsförståelse innan du går kurs 1a i fysik.
Jag påstår aldrig att effekt och energi är samma sak, oavsett enhet. Där Wh, Ws och J är olika enheter för energi.
Ampere och Watt säger fortfarande inte samma sak, vilket du verkar mena då som nu.

Sambal Oelek sa:
s sa:
Nej

De flesta har 36V och det är det som är lagligt. 48V har de lite snabbare S-Pedelarna.
(sedan finns det hembyggen som har upp till 76V eller vad det blir men det är exotiskt)

Tack för info!

Misstänkte det. Då är det meningslöst, som Sixten Fors så väl upplyste om, att prata Ah för den här typen av tillämpningar om man skall jämför olika cyklar. Energiinnehåll (J, Wh, Ws) är det som gäller om man skall jämföra batterikapacitet när spänningen skiljer sig åt.

Men för lekmannen är det nog inte så intressant någotdera utan det relevanta är vilken räckvidd man får i slutändan.

s sa:
Tack för info!

Misstänkte det. Då är det meningslöst, som Sixten Fors så väl upplyste om, att prata Ah för den här typen av tillämpningar om man skall jämför olika cyklar. Energiinnehåll (J, Wh, Ws) är det som gäller om man skall jämföra batterikapacitet när spänningen skiljer sig åt.

Exakt min poäng. Det snackas vitt och brett om mAh hit och Ah dit i många batterisammanhang (med varierande nominell spänning), i allt från mobiler till powerbanks, bärbara datoret, batterilysen, laddbara småbatterier, mc- och bilbatterier. Förvirringen är total bland alla de som sov sig igenom grundskolans fysikleltionen.

Bra att elcyklars batterikapacitet korrekt anges i Wh, troligtvis tack vare tyska Bosch.

s sa:
Sambal Oelek sa:
s sa:
Nej

Tack för info!

Men för lekmannen är det nog inte så intressant någotdera utan det relevanta är vilken räckvidd man får i slutändan.

Hur svårt är det att räkna om Ah till Wh med effektlagen då? Det lärde man väl sig på högstadiet..

Fast jag förstår inte vart du vill komma egentligen. Batterietkapaciteten har ganska liten inverkan både på räckvidd och prestanda när man jämför olika motorer med olika drivning och momentkurvor. Det intressanta är effekten på bakhjulet som är summan av motor + benstyrka. Bosch som har intern utväxling är mycket mer beroende av assisterande motorkraft än tex Shimano som kan trampas utan eldrift. Men då Bosch går på ett högre varvtal kommer den att vara effektivare än tex Yamaha som levererar maximal effekt på lägre varvtal och stänger av assistansen tidigare. Trampar man 90 varv/min drar Yamaha motorn mindre ström än Bosch som fortsätter pumpa på till 120 varv/min. Men det förutsatt att assistansläget är lika programmerat vilket det heller inte är. "trail" läget på Yamaha är inte samma sak som "sport" läget på Bosch. Det går alltså inte att jämföra batterikapacitet med olika motorer.

fhansson925 sa:
Hur svårt är det att räkna om Ah till Wh med effektlagen då? Det lärde man väl sig på högstadiet..
Uppenbarligen fler än du som verkar ha svårt att först skillnad och att räkna. Grejen är att alla batterier till elcyklar redan märks korrekt i Wh, så varför började nogon/vissa i denna tråd svamla om Ah, mAh etc.

fhansson925 sa:
Fast jag förstår inte vart du vill komma egentligen.
Det gör du visst det, du vägrar bara att pudla.

fhansson925 sa:
Batterietkapaciteten har ganska liten inverkan både på räckvidd och prestanda när man jämför olika motorer med olika drivning och momentkurvor.
En rökridå till. Äpplen och päron. Ingen har sagt eller påstått att alla motorer/konstruktionen/system fungerar exakta lika. System från samma tillverkare kommer typiskt med ett mindre och ett större eller batterialternativ. Det större typiskt med 25-40% mer lagrad energi. Beroende på om man prioriterar låg vikt, lågt pris eller lång räckvidd kan man här göra ett aktivt val.

fhansson925 sa:
Det intressanta är effekten på bakhjulet som är summan av motor + benstyrka.
För dig kanske, andra kan prioriterar annat, se ovan.

fhansson925 sa:
Bosch som har intern utväxling är mycket mer beroende av assisterande motorkraft än tex Shimano som kan trampas utan eldrift. Men då Bosch går på ett högre varvtal kommer den att vara effektivare än tex Yamaha som levererar maximal effekt på lägre varvtal och stänger av assistansen tidigare. Trampar man 90 varv/min drar Yamaha motorn mindre ström än Bosch som fortsätter pumpa på till 120 varv/min. Men det förutsatt att assistansläget är lika programmerat vilket det heller inte är. "trail" läget på Yamaha är inte samma sak som "sport" läget på Bosch.
Bra och relevanta information om hur de olika systemen uppför sig.

fhansson925 sa:
Det går alltså inte att jämföra batterikapacitet med olika motorer.
Felaktigt dragen slutsats. Varför inte bara pudla?

1 mil x 2 per dag ? Skippa elektrifiera cykel och kör på en muskeldriven, inga problem att pendla den sträckan på en hygglig cx/gravel. Billigare och du blir i bättre form.

Köp förslagsvis en GT Grade:

gt-grade-105-2017-womens-adventure-road-bike-blue-green-EV281672-5060-2.jpg

Sixten Fors sa:

Jag håller inte med.
De flesta elcyklar har 250W motorer. Men vridmoment skiljer sig mellan olika modeller.
Ska man klättra uppför lite brantare backar så gör det skillnad på en 250W med högt vridmoment eller en 250W med lågt vridmoment.

Däremot om man bara ska mys-cykla lite där det är relativt platt så kan en modell med klenare vridmoment fortfarande duga bra.
För många vanliga vardagscyklister som inte bor i backiga områden duger säkert en modell med klenare vridmoment (som med största sannolikhet också är en billigare modell)

Modeller med navmotor och en enklare PAS (Pedal Assist System) som bara har 2 lägen för PAS.
Cyklisten trampar = PAS ON
Cyklisten trampar inte = PAS OFF

Kan ge lite mer "mopedkänsla".
Att på relativt plan mark kan det räcka att slötrampa lite och ha på högre assist läge och att det kan räcka för att ta sig fram tillräckligt fort.
Det uppskattas säkert av många som bara vill cruisa fram.

Totalt sett av alla elcyklar som säljs så är nog majoriteten såna med navmotorer och enklare PAS.
Många som inte bryr sig så mycket om fördelarna med en bra mittmotor och inte är beredda att betala för det.
Men det är inte samma sak som att det inte finns fördelar.

Sambal Oelek sa:
s sa:
Nej

Jag har aldrig hört att det skulle vara olagligt att ha högre än 36V.

Om vi talar om de som ska klassas som vanlig cykel så får de ha 250W kontinuerlig effekt.
Sen om de använder ett 1V system eller 250V system för att uppnå de 250W har jag aldrig hört att det ska spela någon roll.
(Att det är vanligt med 36V system är inte nödvändigtvis samma sak som att det är det ändå tillåtna)

GuessWho sa:
Sixten Fors sa:
Jag håller inte med.
De flesta elcyklar har 250W motorer. Men vridmoment skiljer sig mellan olika modeller.
Ska man klättra uppför lite brantare backar så gör det skillnad på en 250W med högt vridmoment eller en 250W med lågt vridmoment.
Hjälp !!!

Ja, skillnaden är varvtalet och utväxlingen :)

Och på vilket sätt blev 250 watt bättre än 250 watt sa du? En watt vet inte hur den är producerad. Havregrynsgröt eller vrid X * varv Y eller tvärt om. 1 watt är, typ ...en watt.

Tillbaka
Topp