Vilken fabrik tillverkar Allebike ramarna?

Det är spännande hur ofta folk blandar ihop produktionskostnader med varans slutgiltiga pris. Det kan ha viss relevans för standardiserade produkter. Det har ingen relevans för cyklar utom möjligtvis dussinförsäljarna på Alibaba.

Om allebike köper hem ramar från kontinenten och sätter fula loggor på dem, så är det rimligtvis det mervärdet som loggan är laddat med som styr priset. Skillnaden mellan inköps/tillverknings kostnad och utpris blir så mycket pengar de kan lägga på overhead/marknadsföring etc och vinst. Det kallas affärsmodell. Med tanke på att allebike har funnits ett tag och satt mat på bordet till sina anställda och ägare under tiden påvisar att de har en affärsmodell som håller. Jag har svårt att tänka mig att den modellen skulle bli sämre om det var av allmän kännedom var de köpte sina ramar ifrån. Lite som att tro att Coca Cola lever på ett "hemligt" dryck recept.

Mvh
Magnus

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> ----
> > Om jag inte har fattat helt fel så var
> problemet
> > för Cotoc med att ha produktionen i GB att
> > kvaliteten inte höll måttet.
>
> Om det där stämmer så är det intressant och
> det känns som något man hört förut
> Vad beror det på, om det nu stämmer?

Jo, det har man ju hört. Men eftersom Toyota med flera tillverkat bilar i England under många år nu utan att tappat kvalitetsstämpeln så är det nog inte relaterat till produktionspersonalen. Vet inte om det skiljer så mycket i mellancheftskultur så det kan vara lite råttan i pizzan med det här med kvalitet och Europa kontra Japan.

Taiwan är knappast ett låglöne U-land med slavarbetare, det är duktiga smarta högutbildade människor. Inte märkvärdigare att köpa en ram från taiwan än att köpa från tyskland. Man måste välja rätt tillverkare bara, för det finns många "stupid white men" som köper vilket skit som helst bara det är billigt. ;)

Fredrik80 skrev:
> Taiwan är knappast ett låglöne U-land med
> slavarbetare, det är duktiga smarta högutbildade
> människor. Inte märkvärdigare att köpa en ram
> från taiwan än att köpa från tyskland. Man
> måste välja rätt tillverkare bara, för det
> finns många "stupid white men" som köper vilket
> skit som helst bara det är billigt. ;)

När jag kallade Taiwan "U-land" var jag naturligtvis ironisk. Bara för att förtydliga.

tropfrog skrev:

av tropfrog idag 12:49
"Det är spännande hur ofta folk blandar ihop produktionskostnader med varans slutgiltiga pris. Det kan ha viss relevans för standardiserade produkter. Det har ingen relevans för cyklar utom möjligtvis dussinförsäljarna på Alibaba."

Att produktionskostnaden (av ramar och andra komponenter) inte skulle spela roll för tex Allebike (eller Merida, Specialized, Trek etc) kan du väl inte mena? Jag missförstår dig väl där?

Fredrik80 skrev:
> Taiwan är knappast ett låglöne U-land med
> slavarbetare, det är duktiga smarta högutbildade
> människor. Inte märkvärdigare att köpa en ram
> från taiwan än att köpa från tyskland. Man
> måste välja rätt tillverkare bara, för det
> finns många "stupid white men" som köper vilket
> skit som helst bara det är billigt. ;)

Men det här är Happy, sluta blanda in verkligheten. På Happy ska man belysa sina stereotyper och fördommar. Att Kina idag har högre levnadsstandard och köpkraft än många, kanske till och med de flesta länder i europa är inget att låtsas om... ;)

Snuten skrev:
> tropfrog skrev:
>
> av tropfrog idag 12:49
> "Det är spännande hur ofta folk blandar ihop
> produktionskostnader med varans slutgiltiga pris.
> Det kan ha viss relevans för standardiserade
> produkter. Det har ingen relevans för cyklar utom
> möjligtvis dussinförsäljarna på Alibaba."
>
>
> Att produktionskostnaden (av ramar och andra
> komponenter) inte skulle spela roll för tex
> Allebike (eller Merida, Specialized, Trek etc) kan
> du väl inte mena? Jag missförstår dig väl
> där?

Jag tror han menar:
Price-not-based-on-cost-620x330.png

Skogling skrev:
> AAverdal skrev:
> -----
> > Har bekanta som har haft rambrott på
> > Allebike-kolram. Tycker jag
> > är ett bra betyg.
>
> +1

Blir ju bra när du bara citerar en del av texten!
Men i de (få) fall jag har hört talas om rambrott så är användaren nöjd med sitt bemötande av Allebike.

När jag skulle köpa en cykel till min fru var det den enda butik som vi fick relevant och seriös hjälp med att hitta en cykel som passade henne bra. Inte en bikefit men noggrann koll av sittställning där cykeln justerades in efter henne utan kostnad innan köp.

Att cykeln (av känt märke, standardmodell) dessutom var 25% billigare än alla andra LBS i området är inte heller dumt.

Det har jag inte upplevt hos andra LBS.

Dessutom så har de en testbana att prova cyklar på som är designad av Emil.

Snuten skrev:
> När jag kallade Taiwan "U-land" var jag
> naturligtvis ironisk. Bara för att förtydliga.

Jag fattade ;)

AddeN skrev:
> Men det här är Happy, sluta blanda in
> verkligheten.

K då. Jag ger mig.

AddeN skrev:
> Fredrik80 skrev:
> -----
> > Taiwan är knappast ett låglöne U-land med
> > slavarbetare, det är duktiga smarta
> högutbildade
> > människor. Inte märkvärdigare att köpa en
> ram
> > från taiwan än att köpa från tyskland. Man
> > måste välja rätt tillverkare bara, för det
> > finns många "stupid white men" som köper
> vilket
> > skit som helst bara det är billigt. ;)
>
>
> verkligheten. På Happy ska man belysa sina
> stereotyper och fördommar. Att Kina idag har
> högre levnadsstandard och köpkraft än många,
> kanske till och med de flesta länder i europa är
> inget att låtsas om... ;)

Det känns som att det kanske är du som luftar dina fördomar om den genomsnittlige happyläsaren.

Dessutom är det väl så att Kina ligger i den absoluta toppligan då det gäller inkomstskillnader. Om man med det i bakhuvudet tänker på hur många kineser det finns, så inser man att det kan finnas väldigt många kineser som har det ganska knapert.

Snuten skrev:
> Men nog finns det väl (fortfarande) tillräckligt
> know how kvar i Europa för att man skall kunna
> tillverka cykelramar på löpande band?

Ja, men eftersom arbetskostnaden är ca 500% högre än i Taiwan så går det inte ihop sig så länge kunden inte är beredd att betala mer för en ram byggt i EU än en byggd i Taiwan. Sedan blir ju inte slutkostnaden lika stor i skillnad eftersom andra kostnader tillkommer - som material, frakter, etc. Men arbetskostnaden är mycket dyrare i EU än i Taiwan...

Detta är helt oavsett vad bröd kostar i de olika länderna.

Folk verkar ha svårt att förstå att hålla isär arbetskostnaderna för det producerande bolaget med de relativa lönenivåerna. För det producerande bolaget har förhållandet mellan arbetstagarens lön och dennes levnadsomkostnader mindre relation till vinsten än vad förhållandet mellan priset man kan ta ut från kund och det man får betala för att få varan producerad med den kvalitet man vill ha.
Ju mindre del av totalkostnaden arbetskostnaden är ju mindre lönsamt (ofta t.om olönsamt) att ha produktion i låglöneländer.
Och det är som sagt var helt frikopplat för priset på bröd i olika länder....

Visst kan en arbetare i Sri Lanka potentiellt ha det relativt bättre ställt än en dito i Taiwan, beroende på priset på bröd etc. Men för tillverkningskostnaden för en produkt så är det arbetskostnaden, materialkostnader, och omkostnader som spelar roll, inte förhållandet mellan arbetskostnad och levnadsomkostnader.

AddeN skrev:
> verkligheten. På Happy ska man belysa sina
> stereotyper och fördommar. Att Kina idag har
> högre levnadsstandard och köpkraft än många,
> kanske till och med de flesta länder i europa är
> inget att låtsas om... ;)

Visst, om du med de flesta länder i Europa menar fd. Jugoslavien och Albanien.

http://data.worldbank.org/indicator...pi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc

tropfrog skrev:
> Det är spännande hur ofta folk blandar ihop
> produktionskostnader med varans slutgiltiga pris.
> Det kan ha viss relevans för standardiserade
> produkter. Det har ingen relevans för cyklar utom
> möjligtvis dussinförsäljarna på Alibaba.
>
> Om allebike köper hem ramar från kontinenten och
> sätter fula loggor på dem, så är det
> rimligtvis det mervärdet som loggan är laddat
> med som styr priset. Skillnaden mellan
> inköps/tillverknings kostnad och utpris blir så
> mycket pengar de kan lägga på
> overhead/marknadsföring etc och vinst. Det kallas
> affärsmodell. Med tanke på att allebike har
> funnits ett tag och satt mat på bordet till sina
> anställda och ägare under tiden påvisar att de
> har en affärsmodell som håller. Jag har svårt
> att tänka mig att den modellen skulle bli sämre
> om det var av allmän kännedom var de köpte sina
> ramar ifrån. Lite som att tro att Coca Cola lever
> på ett "hemligt" dryck recept.
>
> Mvh
> Magnus

+1

Här i Schweiz finns det också flera lokala "tillverkare" som använder en affärsmodell som går ut på att "bara" erbjuda konfigurering av en komplett cykel och lokal närvaro jämfört med att köpa direkt från Kina.
Har man inte tid och kunskap är det ju rimligt att man är beredd att betala för den tjänsten.

Själv kör jag för Stöckli som är ett litet märke (i cykelvärlden). För cykel har de bara ett par tjänster på utvecklingssidan, så vitt jag vet och deras innovation tycks inskränka sig till mindre justeringar av vad som redan erbjuds som katalogramar. Desto mer satsar de på att ha ett team med Jolanda och Matt i yttersta världseliten. Det är en annan affärsmodell som också tycks fungera.

Pris och kostnad är två olika parametrar.... De kan dock ha viss inverkan på varandra... T.ex kan ett högre pris, om kunderna är beredda att betala, ge en högre tolerans för högre kostnader. Och högre kostnader kan ibland motiveras med att man kan ta ett högre pris till kund, i de fall så är fallet.
Dock kan det också vara så att kunden inte är beredd att betala för den högre kostnaden, och då får man antingen pressa kostnaderna, tjäna mindre pengar, eller sluta producera och sälja varan.

Många företag väljer att pressa kostnaderna och fortsätta tjäna pengar.
Varför skulle man ta på sig högre kostnader än nödvändigt om det inte räknas hem på sista raden...

marr skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Är dom överhuvudtaget på den nivån? Det är
> > inte bara någon som sitter och klickar hem
> random
> > ebayramar och sedan sätter klistermärken på
> > dessa?
>
>
> Meeeen?!? De är ju premium!

Så de är tillverkade på dagskiftet? :p

Tror ni inte de flesta cykeltillverkarna köper ramar från Taiwan? möjligen Kina?. Känns tämligen omöjligt för en mindre cykeltillverkare som Allebike att ha en "egen" fabrik som kanske dom större har? så förmodligen därför det finns snarlika eller liknande ramar på Ali eller Ebay.

Jag är inne på min andra Allebike och har än så länge inte haft några problem med cyklarna.

Sen den eviga kommentaren om Allebikes logga, Comic sans logga var under all kritik men nu? är den verkligen så illa att kommentaren ständigt ska dyka upp? (absolut man har olika smaker)

andreas89 skrev:
> är
> den verkligen så illa att kommentaren ständigt
> ska dyka upp?

Ja

emmer skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > theBrand skrev:
> >
>
> > ----
> > > Om jag inte har fattat helt fel så var
> > problemet
> > > för Cotoc med att ha produktionen i GB att
> > > kvaliteten inte höll måttet.
> >
> > Om det där stämmer så är det intressant och
> > det känns som något man hört förut
> > Vad beror det på, om det nu stämmer?
>
> Jo, det har man ju hört. Men eftersom Toyota med
> flera tillverkat bilar i England under många år
> nu utan att tappat kvalitetsstämpeln så är det
> nog inte relaterat till produktionspersonalen. Vet
> inte om det skiljer så mycket i
> mellancheftskultur så det kan vara lite råttan i
> pizzan med det här med kvalitet och Europa kontra
> Japan.

Jo, det handlar ju om att ha en process som funkar. Toyota har ju en väl inarbetad process som är rätt känd... Jag gissar att de även har en process för att lära upp nya medarbetare och få dem med på tåget.

När det gäller just cykelproduktion så har det (förutom know-how) även att göra med att många av producenterna i Asien har nödvändiga verktyg för bedriva massproduktion med jämn och hög precision. Många av de här verktygen är dyra och kanske inte kan räknas hem om man är en liten tillverkare.

Tänk dig själv att du har konstruerat en cykel som du vill börja sälja, du har en prototyp som du själv svetsat ihop. Du har nu valet att endera

1. Själv starta fabricering med införskaffande av maskiner, lokaler och personal.
2. Beställa en batch med ramar (byggda utifrån din ritning) från en existerande producent.

Jag hade nog valt alternativ 2.

Jag tycker typsnittet är halv-ok. Det är mest namnet som är rätt beige.

Jämför med coola namn som "Cannondale", "Trek", "Santa Cruz", "Niner", "Firefly", "Enigma" etc.

va fan är "allebike"? Låter som någon kommunistisk planlösnings cykel från gamla soviet.

Möjligt att Namnet inte är världens läckraste men tar du reda på historien bakom namnet Allebike är det inte så lustigt att det blev just detta!
Å vad är läckrare Mer-Ida eller Scott, knappast..
Blir nog dessutom fler i detta forum som köper sig en Allebike efter nästa säsong då man gärna vill sitta på det den bästa trampar runt med...:)))
Synd bara att de är för billiga!!!

Haha, håller med. Merida eller Scott är inte speciellt balla de heller. Eller Giant heller tycker jag.

Jag tror också absolut att det kommer bli flera Allebike framöver, namnet kan kvitta. Cyklarna och priset är bra och det är det som räknas. Gäller bara att dom har bra support för det är ju därför man köper från dom och inte direkt från asien nånstans. Med lite flyt kan det bli en Svensk motsvarighet till Canyon, Cube eller Radon på några års sikt.

Reibmob skrev:
> Möjligt att Namnet inte är världens läckraste
> men tar du reda på historien bakom namnet
> Allebike är det inte så lustigt att det blev
> just detta!
> Å vad är läckrare Mer-Ida eller Scott,
> knappast..
> Blir nog dessutom fler i detta forum som köper
> sig en Allebike efter nästa säsong då man
> gärna vill sitta på det den bästa trampar runt
> med...:)))
> Synd bara att de är för billiga!!!

++++1

JojjeM skrev:
> Fabrik? Jag trodde Allebike var handgjorda i
> Italien.
>
> /johan

Dom hade ramar som var gjorda i Italien.
deras 29" som hette mb29er var tillverkad där och den var samtidigt dubbelt så dyr..

andreas89 skrev: -----------------------------------
> är
> den verkligen så illa att kommentaren
> ständigt
> ska dyka upp?

Loggan hade varit helt ok om det inte vore för elefantsnabeln mellan e och b

Nu har ni kommit ifrån ämnet. Frågan är fortfarande "Vilken fabrik tillverkar Allebike ramarna?". Jag vet inte och skiter egentligen i det oavsett vilket märke det handlar om, så länge jag får det jag vill ha och är nöjd. För handen på hjärtat, var är din ram tillverkad?
Till 90% hamnar vi i Kina och däromkring oavsett loggan. Eller så har vi betalat ohemult mycket för en customram från en liten mysig bergsby i Italien där hela familjen i generationer levt på att uppfylla lycravärlden med just sin exklusiva produkt.
Det är just här vi trasslar in oss. I Asien har alla det bedrövligt och arbetar dygnet runt i hemsk miljö och måste därför sälja sina ramar billigt utan mervärde, medans i ett mysigt hemtamt land lite halvnära där allt förmodas vara frid och fröjd kan man ta mer betalt för just det.

Jag kan ju gissa att frågan ställts för att kunna köpa ramen direkt från fabrik, utan svensk mellanhand. Det är ju bra eftersom ramen antagligen redan har ett hyfsat gott rykte som den fått genom just den svenska mellanhanden, lite som en garanti. Är det värt det på bekostnad av den lilla svenska cykelbranschen?

nilebiker skrev:
> Det är ju bra eftersom ramen
> antagligen redan har ett hyfsat gott rykte som den
> fått genom just den svenska mellanhanden, lite
> som en garanti. Är det värt det på bekostnad av
> den lilla svenska cykelbranschen?

Ok, du kanske är ironisk, men ändå:
Hong-fu är ett stort internationellt etablerat företag,kinessisk, men med ett gott kvalitetsrykte. På Mtbr finns kilometervis med forumtråd som handlar om produkterna. Det finns en hel del här på happy som har köpt och skrivit om ramarna och hur företaget hanterar garantier etc. Hong-fu är ju i särklass störst men samma gäller även utvecklare som Carbonal.

Lite magstarkt att påstå att ramarna får gott rykte tack vare en svensk småhandlare.

Jag misskrediterar inte de kinesiska tillverkarna och utvecklarna, tvärtom. Jag säger inte heller att ramarna enkom har fått ett gott rykte genom EN handlare eller kanal.
Men om syftet är att ta reda på vilken/vilka ramar som används av en viss handlare, för att sedan köpa den direkt från fabrik. Då skall man kanske fundera ett varv till och ta med lite andra värden, inkl.kostnader. Men valet är givetvis fritt.

"Den lilla svenska cykelbranschen" syftar på branschen och inte en enskild handlare eller LBS.

Roligt med ironin. Den låg ju i första styckets generaliseringar.

Som lite input tänkte jag bara nämna gigantex ( http://www.gigantex.com.tw/index.php )som ligger I Taiwan och har varit först med väldigt många kolfiberlösningar. Ett högteknoligiskt företag med extremt bra företagskultur och I stort sett obefintlig personalomsättning.

Relativt stor tillverkning med tanke på att mänga av produkterna ligger på ganska höga priser I butik. Det intressanta är väl att 70% av tillverkningen inte går under deras egna brand (Equinox) så man blir nyfiken på hur många andra och vilka tillverkare som dom tillverkar för. Jag vet att deras egna hjul tex nästan alltid sitter monterade på Trekcyklar I reklambilder.

Själv har jag en Equinix cykel handlad direct från fabriken där I stort sett allt är från egen tillverkning, ram, hjul, vevparti, sadelstolpe, sadel, styre, styrstam m.m. (allt i kolfiber, 6.7 kg)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    102.3 KB · Besök: 92
Senast ändrad:
Ubu skrev:
> Ok, du kanske är ironisk, men ändå:
> Hong-fu är ett stort internationellt etablerat
> företag,kinessisk, men med ett gott
> kvalitetsrykte. På Mtbr finns kilometervis med
> forumtråd som handlar om produkterna. Det finns
> en hel del här på happy som har köpt och
> skrivit om ramarna och hur företaget hanterar
> garantier etc. Hong-fu är ju i särklass störst
> men samma gäller även utvecklare som Carbonal.
>
> Lite magstarkt att påstå att ramarna får gott
> rykte tack vare en svensk småhandlare.

Nog för att Hong-Fu gör bra ramar, men alla Allebike-ramar kommer ju inte därifrån (alla modeller finns inte på Hong-Fus hemsida iaf). Jag skulle gissa att Allebike köper från flera olika tillverkare/distributörer precis som många andra märken som t ex Crescent. Egen tillverkning är rätt ovanligt, många hyr in sig hos andras tillverkning, t ex Giant tillverkar ramar åt flera andra kända märken.

Det man betalar för är väl kundservice/garanti/rykte, tycker man inte det är värt något extra så kan man förstås lika gärna beställa själv från ebay/aliexpress.

Sen när det gäller loggorna finns det ju rätt många tillverkare som skulle må bra av lite bättre grafisk design (säger jag som precis har köpt en Cannondale själv).

superx.PNG

Speedster skrev:
> ...Själv har jag en Equinix cykel handlad direct från fabriken där...

Varför köpte du en ram som var för liten?

HP skrev:
> Vet inte vilken fabrik, men toleranserna är inte
> bra :(
> Blev dyrt...
>
>
>
>
>

Tråkigt :-(

Men måste den varierande godstjockleken ha något med skadan på stolpen att göra?

Nu vet jag inte hur alla Allebikes ramar ser ut vid sadelstolpen, men den avsmalnaden (där du mäter) var ramen verkligen avsmalnad där när cykeln var ny? har själv märkt på min Allebike Impera -14, (som inte hade avsmalning från början) att jag själv dragit åt sadelstolpsklämman lite för hårt (läs okunnigt hårt, för att få fast stolpen utan carbonpasta) och på så vis skapat en deformering i form av en liknade avsmalning. Säger inte att det är så i ditt fall men KAN isåfall vara svaret på olika tjocklekar och märkena på sadelstolpen.

HP skrev:
> Vet inte vilken fabrik, men toleranserna är inte
> bra :(
> Blev dyrt...
>
>
>
>
>

Bild #3, tolkar jag bilden korrekt om jag tycker att det ser ut som att skivbultarna inte går fritt från kedjestaget?
Edit: [Funderingen slog till så jag lägger in följande fråga] Kedjestag, heter det ens så på icke drivsida?

Senast ändrad:
Vernersson skrev:
> HP skrev:
> -----
> > Vet inte vilken fabrik, men toleranserna är
> inte
> > bra :(
> > Blev dyrt...
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
> Bild #3, tolkar jag bilden korrekt om jag tycker
> att det ser ut som att skivbultarna inte går
> fritt från kedjestaget?

Känns ju otroligt om det är så... hur rullade de isåfall ut cykeln från butiken och kan en ens cykla då?. Men en konkret fråga!

lundatok skrev:
> Ser ju sjukt oproffsigt ut. :(
>
> Blev det någon annan cx Hasse?

Blev ingen på två år. Tappade helt sugen.
Men, nu en Giant på gång, så fort DHL får tummarna loss.

andreas89 skrev:
> Nu vet jag inte hur alla Allebikes ramar ser ut
> vid sadelstolpen, men den avsmalnaden (där du
> mäter) var ramen verkligen avsmalnad där när
> cykeln var ny? har själv märkt på min Allebike
> Impera -14, (som inte hade avsmalning från
> början) att jag själv dragit åt
> sadelstolpsklämman lite för hårt (läs okunnigt
> hårt, för att få fast stolpen utan carbonpasta)
> och på så vis skapat en deformering i form av en
> liknade avsmalning. Säger inte att det är så i
> ditt fall men KAN isåfall vara svaret på olika
> tjocklekar och märkena på sadelstolpen.

Ramen är helt ny på bilden. Endast sadelstolpe monterad och rullad 30 m på asfalt.

Vernersson skrev:
> HP skrev:
> -----
> > Vet inte vilken fabrik, men toleranserna är
> inte
> > bra :(
> > Blev dyrt...
> >
> >
> >
> >
> >
>
>
> Bild #3, tolkar jag bilden korrekt om jag tycker
> att det ser ut som att skivbultarna inte går
> fritt från kedjestaget?
> Edit: Kedjestag, heter det ens så på icke
> drivsida?

Skivbultarna gick inte fritt från framgaffeln :(

andreas89 skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > HP skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vet inte vilken fabrik, men toleranserna är
> > inte
> > > bra :(
> > > Blev dyrt...
> > >
> > >
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> > Bild #3, tolkar jag bilden korrekt om jag
> tycker
> > att det ser ut som att skivbultarna inte går
> > fritt från kedjestaget?
>
>
> Känns ju otroligt om det är så... hur rullade
> de isåfall ut cykeln från butiken och kan en ens
> cykla då?. Men en konkret fråga!

Cykeln levererades utan skivor och utan monterade däck.
Den levererades även utan möjlighet att justera bakväxeln :-(

Igino Cazzola skrev:
> Speedster skrev:
> -----
> > ...Själv har jag en Equinix cykel handlad
> direct från fabriken där...
>
> Varför köpte du en ram som var för liten?

Varför är den det?

Frid!

Tillbaka
Topp