Vilken framväxel som helst?

graevling

Ny medlem
Hej..
Har försökt leta runt lite, men känner inte att jag hittat nåt svar på min fråga, så jag startar en ny tråd istället.

Såhär är det;
Jag hade tänkt byta framväxel på min cykel inom kort, och undrar då vad man måste tänka på.
Jag har tre klingor fram. Är det det enda som spelar nån roll egentligen? Alltså att växeln har tre växlar, eller har det nån betydelse vad man har för bakväxel?
Jag har sjudelat bak för tillfället, men planerar byta den till nio till våren.
Min spontana tanke var att så länge man har tre lägen på reglaget, tre klingor och en tredelad växel så har resten inte nån betydelse. Men det kanske är feltänkt? Jag vill ju inte behöva byta fram en gång till sen när jag uppgraderar bak liksom.

Och spelar det nån roll om man väljer att köpa topswing eller downswing?
Just nu sitter det topswing. Jag menar om reglage osv är anpassat till just det ena eller det andra, eller är det bara att man monterar dom på olika sätt?

Tack på förhand.

graevling skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej..
> Har försökt leta runt lite, men känner inte att
> jag hittat nåt svar på min fråga, så jag
> startar en ny tråd istället.
>
> Såhär är det;
> Jag hade tänkt byta framväxel på min cykel inom
> kort, och undrar då vad man måste tänka på.
> Jag har tre klingor fram. Är det det enda som
> spelar nån roll egentligen? Alltså att växeln
> har tre växlar, eller har det nån betydelse vad
> man har för bakväxel?
> Jag har sjudelat bak för tillfället, men
> planerar byta den till nio till våren.
> Min spontana tanke var att så länge man har tre
> lägen på reglaget, tre klingor och en tredelad
> växel så har resten inte nån betydelse. Men det
> kanske är feltänkt? Jag vill ju inte behöva
> byta fram en gång till sen när jag uppgraderar
> bak liksom.
>
> Och spelar det nån roll om man väljer att köpa
> topswing eller downswing?
> Just nu sitter det topswing. Jag menar om reglage
> osv är anpassat till just det ena eller det
> andra, eller är det bara att man monterar dom på
> olika sätt?
>
> Tack på förhand.

Själva växeln är analog såtillvida att den har ett totalt steglöst rörelseområde som går att spärra ned till smalare om man vill. Det är alltså reglaget som bestämmer lägena på växeln. Men det är viktigt att hävstången i reglaget och hävstången i växeln stämmer med varandra för att få önskad rörelse. I övrigt måste ju växeln passa för cykeln med diameter på sadelrör osv samt att vajerdragningen är rätt för top eller down. Dessutom måste ju rörelseområdet på framväxeln funka med baknavet så att kedjan inte ligger och skrapar mot framväxeln i ytterlägena bak.

Ursäkta eventuellt dumma frågor, men hur vet man ifall hävstången i reglaget och växeln stämmer med varandra, samt om rörelseområdet fram funkar med baknavet? Eller är det nåt man justerar så det blir rätt?

Kanske är det lättare att vänta med bytet fram tills man byter bak?

graevling skrev:
> Ursäkta eventuellt dumma frågor, men hur vet man
> ifall hävstången i reglaget och växeln stämmer
> med varandra, samt om rörelseområdet fram funkar
> med baknavet? Eller är det nåt man justerar så
> det blir rätt?
>
> Kanske är det lättare att vänta med bytet fram
> tills man byter bak?

Det där med fram/bak och kedjeskrap är ganska ovanligt. Hävstången brukar inte vara något problem så länge man inte blandar alltför friskt mellan märken och generationer. Lättast är väl att fråga om det du tänker göra. Skulle tro att du får ja eller nej inom fem minuter.

jofahjalm skrev:
> Varför ska du byta framväxel? Alla framväxlar
> suger ungefär lika mycket?

Den är gammal, sliten och sned.
Det är inte så att det är panikbråttom eller nåt, för jag använder mest bakväxeln ändå, men det skadar ju inte om alla grejer funkar som dom ska.

MTB o racer är inte alltid (kanske aldrig?) kompatibla med varandra. Racerväxlar brukar vara vara märkta med ett C innan ett nummer. Jag antar att det är hävstången som inte stämmer.
Växel för 2-delat passar inte till 3-delat, det lärde jag mig när Cyclecomponents skickade fel, och jag inte förstod varför det inte fungerade förrän jag dubbelkollade modellbeteckningen med shimanos sortiment.
Klämman på växeln måste passa med rördiametern.
Reglaget bryr sig inte om top o down, men vajerdragningen gör det. Har ramen fästen för att vajern ska dra i växeln uppifrån blir det bökigt att ändra på det.

Tillbaka
Topp