Vilken jacka?

• Trådstartare Trådstartare CE
  • Start datum Start datum

CE

Ny medlem
Vilken jacka?
Jag är på jakt efter en jacka för landsvägscykling och vill ha tight passform. Har inte hittat nån bra ännu. Fördel om den även funkar bra vid löpning. Vill ha en som skyddar mot regn och vind.

Vilken jacka?
VAng skyddet mot regn du vill ha.. vill du ha en jacka att ha när det regnar, eller en som du inte blir genomsur efter första droppen?

Är viktigt att veta, det finns inga jackor som är vattentäta och med andning värd namnet, därimot så finns det ju softshelljackor som är nästan vindtäta och vattenavstötande som inte ger avkall på andningen på samma sätt..

Jag väntar på en softshell från patagonia, den borde komma imårrn.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken jacka?
Jag har tidigare aldrig ens ägt en regntät jacka, men köpte min första nu i vintras för just landsvägscykling i värsta tänkbara väder(dvs ösregn och runt +5C). Letade länge och fastnade till slut för en Gill Pro Speed jacket, som har eVent membran i jackan som många recensioner och tidningstester hyllat till skyarna. Sedan tidigare research så är GoreTex uteslutet då det är för varmt, även om det klarar regn bra, Windstopper funkar inte heller då det är för varmt och håller inte tillräckligt tätt. Jag köpte Gill jackan på Chainreactioncycles, som säljer ut de sista Gill jackorna då de verkar ha upphört med tillverkning av cykelkläder i år, så det gäller att passa på:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8951

Har ännu inte haft möjlighet att testa jackan, då vädret är ur led här och vi har majväder i mars med sol och +15C istället för +5C och regn... :-) Väntar med spänning på regnväder och kyla igen, då blir det ett ordentligt test av jackan under minst 10 mil landsvägscykling i högt tempo. Återkommer med en liten recension därefter.

Så här ser jackan ut, passformen är bra, semitight, inte helt slimmad mot kroppen men den verkar ändå inte för fladdrig:

IMG_0036s.jpg ht=544

IMG_0030.jpg ht=544

/Leo

Vilken jacka?
Jag är väldigt nöjd med Spectras Windtex-jacka i klassisk cykelmodell med ryggfickor, tight form, flossad insida, membranfri rygg (där kan man bli blöt) och genuint ful färgsättning.

Tvekar inte att göra många timmar i ruskväder med den. Är kanske inte optimal i ösregn men då får man ta till andra doningar. Normalt pissregn och många minusgrader är inga problem.

Den ligger väl på 1100-1200kr. På kuppen får man dessutom köra i ett totalt osexigt märke, vilket naturligtvis känns bra :)

C9520114.jpg

Vilken jacka?
Hur är det med Spectra överlag? Bra eller anus? Tänkte precis starta en ny tråd om detta eftersom mina LBS här på Gotland enbart verkar saluföra Spectra. Misstänker att det beror på någon samarbete/delägeri i Crescent (om också verkar vara det ända cykelmärket som finns här).

Vilken jacka?
Lite trådkapning får väl gå. Jag är väldigt nöjd med mina Spectra-köp. Har en Sportex nära som säljer Spectra (Cycleeuropes tillbehörsmärke)
- Jackan, se ovan
- Vevarmsavdragare, funkar mycket bra
- Vevlagernyckel ISIS, inget som helst att anmärka (se till att ha en fet skifta hemma för mutterskallen är huge :)
- Diodlysen (gummisnodd-minidioder), Utan fel
- Minipump, kanske inte SKS/CB-klass men OK
- Cantibromsbelägg, mja...

åter till ämnet, Jag har även en fin Craftjacka i deras kralligaste membran. Den är bra i regn men man blir blöt innefrån oxå :o

Vilken jacka?
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> VAng skyddet mot regn du vill ha.. vill du ha en
> jacka att ha när det regnar, eller en som du inte
> blir genomsur efter första droppen?
>
> Är viktigt att veta, det finns inga jackor som
> är vattentäta och med andning värd namnet,
> därimot så finns det ju softshelljackor som är
> nästan vindtäta och vattenavstötande som inte
> ger avkall på andningen på samma sätt..
>
> Jag väntar på en softshell från patagonia, den
> borde komma imårrn.

Jag är nog mer ute efter en jacka som tål en regnskur eller två snarare än en jacka att använda när det vräker ner... Har kikat runt en del, men har inte hittat nån med bra passform, vill inte ha något som fladdrar.

Vilken jacka?
Det är väldigt svårt att rekommendera en jacka då det finns en massa faktorer som påverkar det hela:

Först, hur tätt ska materialet vara?

1. Knappt vindtätt(t.ex. vindväst+armvärmare)
2. Vindtätt(Windstopper, softshellmaterial m.fl.)
3. Regntätt(Gore Tex, eVENT m.fl.)

För det andra, hur hårt ska du köra när jackan ska fungera som bäst?

1. Lugn distanscykling
2. Medelfort
3. Fullt ös

Av de här två frågorna kan man hitta några fungerande kombinationer beroende på materialet i jackan:

1+3 kan funka för en tävlingscyklist som kör såpass fort att han/hon ändå håller värmen trots regn och kyla, samt vill inte bli kokt pga en för tät jacka. Körde t.ex. Vätternrundan 2004(då det var riktigt skitväder) med bara vindväst+armvärmare, det funkade.

3+3 kan funka för en motionär som kör fullt ös men inte vill frysa ihjäl när det är ösregn och några plus, men isåfall är kraven på andningsförmågan också stora för att man inte ska bli kokt inifrån av svett.

3+2 och 3+1 är nog de vanligaste användningsområdena för en helt regntät jacka.

2:an(vindtätt) funkar också det nära nog till vilket väder och cykling som helst, men det gäller att hålla värmen om man blir genomblöt. Har själv kört med bara vindtäta jackor tidigare, både Windstopper(Tierra Fasttrack) och Softshell(Marmotte DriClime Windshirt). Det har funkat bra så länge man tar i så man håller värmen, men man har blivit blöt rätt igenom av regnet. Därför köpte jag nu till slut en regntät jacka som ska andas förhoppningsvis bra, Gill Pro Speed, som får tjänstgöra som landsvägsregnjacka.

/Leo

Vilken jacka?
Så! Nu har jag fått min softshelljacka!

Jag postar bilden, efterssom jag har sökt samma produkt som trådskaparen, med rätt lika krav.
Patagonia super guide jacket, sotshell helt i stretch, kostar 1600 normalpris, köpte en för halva priset på addnature.com
Och small passar riktigt bra, trots att jag var rätt tveksam, men valde att lita på tabellen!

Ett mjukt och fint nätfoder fram, som även funkar som insida på fickorna, förböjda ärmar, jackan är ofodrad, men tyget har en vävd insida som är skön mot huden..
enda jag kan klaga på såhär långt är nog att sömmarna för att förböja ärmarna inte var splatta innåt, men nu stör jag mig inte alls på det (och va skönt med förböjda ärmar)..

Edit: Jag gör tranan för övrigt.

Bilagor

• jacka.jpg
    jacka.jpg
    56.3 KB · Besök: 35
Senast redigerad av en moderator:
Vilken jacka?
Jag köpte en Halti Cadence för att klara februaris kyliga pendelcykling och kommande höst och vintermånader.

http://www.halti.fi/dynamic/3/productdetail/6/0/12/2557.html

Jag är mycket nöjd med passformen. Inte tight, men för den sakens skull inte stor och fladdrig. Öppningsbara ventilationshål i sidorna, ryggfickor och riktigta handtag till dragkedjorna gör den dtill en jäkligt bra vinterjacka. Fukttransporten ut ur jackan funkar bra. Kör med den med kortärmad cykeltröja under nu utan att svettas för jäkla mycket.

Byxorna till har långa dragkedjor ungefär upp till knäna samt kardborre stroppar för att kunna justera benvidden. Midjan är extra hög med avtagbara hängslen. Jag tror att stället fungerar kanon även för skidåkning både slättförs och uttförs.

Hoppas att de har någon motsvarande sommarjacka eftersom det saknas i cykelgarderoben.

Vilken jacka?
Många bra tips måste jag säga. Har tittat en del på Gore Bike Wear och Pearl Izumi. Är det någon som kan rekommendera några specifika modeller i deras sortiment??

Vilken jacka?
Leo skrev:
> Jag har tidigare aldrig ens ägt en regntät
> jacka, men köpte min första nu i vintras för
> just landsvägscykling i värsta tänkbara
> väder(dvs ösregn och runt +5C). Letade länge
> och fastnade till slut för en Gill Pro Speed
> jacket, som har eVent membran i jackan som många
> recensioner och tidningstester hyllat till
> skyarna. Sedan tidigare research så är GoreTex
> uteslutet då det är för varmt, även om det
> klarar regn bra, Windstopper funkar inte heller
> då det är för varmt och håller inte
> tillräckligt tätt.

Leo, har du läst några membranomdömen i Utsidans Forum?
Det skrivs MYCKET om material där, men i åtminstone några av trådarna
påstås det att det är mer likhet än skillnade mellan de olika membranen
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42381

Trots det TROR jag att du har gjort ett bra val, eVent är väl det 'bästa' membranet.
(Men jag tycker att passform och ventilationsöppningar är viktigare än materialet)

lleberg skrev:
> Så! Nu har jag fått min softshelljacka!
....
> Edit: Jag gör tranan för övrigt.

Den ser liiite lång ut framtill.
har du ngt emot att ta en bild näsr du sitter på cykeln?
Eller skall jackan bara användas sena fre/klör-kvällar? ;-)

/Håkan

Vilken jacka?
HåkanC skrev:
> Leo, har du läst några membranomdömen i
> Utsidans Forum?
> Det skrivs MYCKET om material där, men i
> åtminstone några av trådarna
> påstås det att det är mer likhet än skillnade
> mellan de olika membranen
> http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?thre
> adid=42381

Nej, jag ska kolla lite vad de skriver där. Likheterna är säkert stora, då uppgiften är enkel(eller jäklig svår) - att skapa ett tygmaterial som fungerar som en likriktardiod(spärrar åt ett håll och släpper igenom åt andra hållet).

> Trots det TROR jag att du har gjort ett bra val,
> eVent är väl det 'bästa' membranet.
> (Men jag tycker att passform och
> ventilationsöppningar är viktigare än
> materialet)

Har sedan tidigare en RaceFace Freeride jacka som skulle vara regntät och utan andasfunktion, men med ventilationsöppningar. Den fungerade dessvärre inte alls bra, den höll varken tätt mot ösregn eller så blev man överhettad när man hade jackan på sig vid uppehåll trots att ventilationsöppningarna var öppna.

I skogen fungerar vindtätt och softshell bra, även vid regn, men på landsväg är det lite kyligare med fartvinden så det ska bli intressant att se hur Gill jackan fungerar. Har bara tänkt att använda den vid regnväder när tempen är runt +3 till +13C, är det varmare än så blir det troligtvis för varmt men det får vi se.

/Leo

Vilken jacka?
Jag köpte en jacka från USA från Showers Pass, deras Elite jacka. Det är nog faktist den bästa jacka jag köpt hitils i mitt liv som håller tätt och andas hyfsat.
Här är en länk till den:
http://showerspass.com/cart/product...id=59&osCsid=a4c517ce9656a4e648d6954f341a38ae

Den är otroligt lätt och har genomtänkt design. Jag har haft den sedan i höstas och den är så pass smidig att jag har den både som vindskyddande jacka vid cykel och löpträning och som regnskyddande jacka.

Dessutom är dom otroligt bra att ha och göra med. Jag beställde Elite 2005, men fick då den nya modellen kom Elite 2.0 för samma pris, dvs. $179. Mycket snabb leverans.

Jag håller som de flesta andra med om att andnings funktionen i de flesta jackor inte klarar av den värme och svett som man alstrar vid träning, men det avhjälps i detta fllet rätt bra med att man kan öppna upp rätt mycket under armarna och att ventialtionen på ryggen fungerar bra.

Rekomederas..

Tyvärr så är tullen rätt flitig på att öpna paket från USA så risken att få tull är överhängande. Det gjorde jag!!! :-(

Vilken jacka?
HåkanC skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så! Nu har jag fått min softshelljacka!
> ....
> > Edit: Jag gör tranan för övrigt.
>
> Den ser liiite lång ut framtill.
> har du ngt emot att ta en bild näsr du sitter på
> cykeln?
> Eller skall jackan bara användas sena
> fre/klör-kvällar? ;-)
> /Håkan

Den kan nog vara lite lång till cykling ja, men tycker absolut inte det är nått extremt, har inte testsuttit heller, men därimot så korvar den sig en del när jag sitter på stol, men det gör väl allt..
Och så är den inte tänk enbart till cykling, utan mycket till turskidåkning, fjällvandring, enhjulingscykling, och väldigt mycket i allmänhet.

Men om du är nyfiken på hur den sitter vid cykling så kan jag testsitta och ta en bild när jag kommer hem, på söndag.

Vilken jacka?
Istället för att 'klaga' på Leos och llebergsa jackor
(det var inte meningen, vilket jag hoppas att ni förstår?)
Så tänkte jag nu komma med ett tips på en lättviktsregnjacka för cykling:

L_MONTANEAETHERLH2O.jpg

Montane Featherlite H2O

den skall väga <120g och kostar i Sverige under 900:-
enl Montanes sida http://www.montane.co.uk/productdetails.php?productid=81&rid=7
så skall den 'andas' 6000g/m2/24h (vilket jag TROR är 1/3 av GoreTex)
men den skall ha ventilationsöppningar oxå

Men kanske allra viktigast:
Det skall gå att 'knöla ihop' den till ett äpples storlek(ungefär), dvs inga problem att ta med den.

Säljs i Sverige bla av
http://www.addnature.com
http://www.friluft.se

OBS
Jag har ingen själv, men skulle kolla närmare på den om jag skulle köpa en regnjacka för cykling idag.

/Håkan

Vilken jacka?
Lång tråd, den där på utsidan. Som sagt, ska man inte köra i ösregn utan bara vid kallt väder så behövs ingen regnjacka, då funkar vindväst+armvärmare eller vindjacka bäst. Med regnjacka(oavsett om den andas eller inte) blir det för varmt om det inte är tillräckligt kallt och blött väder.

/Leo

Vilken jacka?
Leo skrev:
> Lång tråd, den där på utsidan. Som sagt, ska
> man inte köra i ösregn utan bara vid kallt
> väder så behövs ingen regnjacka, då funkar
> vindväst+armvärmare eller vindjacka bäst. Med
> regnjacka(oavsett om den andas eller inte) blir
> det för varmt om det inte är tillräckligt kallt
> och blött väder.
>
> /Leo

Det kanske är en vindväst och/eller vindjacka jag borde komplettera garderoben med. Vad har ni då för förslag och erfarenheter?

Tillbaka
Topp