Vilken kartapp till Iphone är bäst?

dannyboy

Medlem
Trots idogt sökande tycker jag mig inte finna ett tydligt svar på min fråga, vilken app med topografiska eller liknande kartor till Iphone är egentligen bäst för att se stigar och vägar att cykla, vandra och springa på?
Är det Topo GPS vars sverigekartor kostar 30kr? På vilket sätt skiljer den sig från Lanmäteriets Min Karta med Bergodalkarta?

mcperand

Aktiv medlem
Trots idogt sökande tycker jag mig inte finna ett tydligt svar på min fråga, vilken app med topografiska eller liknande kartor till Iphone är egentligen bäst för att se stigar och vägar att cykla, vandra och springa på?
Är det Topo GPS vars sverigekartor kostar 30kr? På vilket sätt skiljer den sig från Lanmäteriets Min Karta med Bergodalkarta?
Topo använder samma underlag så där är det ingen skillnad. Jag har både Topo och Min Karta och det är några få funktioner (som jag inte använder) som skiljer. Topo städar undan och slänger nedladdade kartsektioner enligt en för mig obegriplig algoritm så helt plötsligt kan appen börja ladda kartor när man behöver dem som bäst och täckningen är som sämst. Jag har ingen koll på om MK gör på samma sätt.

jansson99

Moderator
Forumvärd
MK har alla kartserier som Lantmäteriet tillhandahåller som öppen data + fastighetsgränser. Den finns både som app och mobilanpassad webbsida. webben har lite mera funktionalitet men jag har inte björnkoll på vad som skiljer dem åt. Jag är också osäker på hur den cachar och hur stora rutor. Jag kollar upp det efter semestern och återkommer. MK har också koppling mot LM´s fastighets- & adressregister. Du kan alltså söka och hitta din fastighet eller bästa kompisens adress.

MK är inte lika utrustad när det gäller funktioner som Topo. Du kan spara enstaka punkter och dela dem med andra, mäta längd & yta, skapa höjdprofil. Det är en kartvisningsapp, inte en vägvisningsapp.

// Jocke, Regional Geodatasamordnare på Lantmäteriet

dannyboy

Medlem
Summa summarum verkar det inte finnas skäl nog för att betala för Topo GPS eller ladda hem någon annan app än Min Karta från Lantmäteriet.

kais01

Aktiv medlem
gäller det att hitta stigar som nästan inte finns är strava heatmap svåröverträffad. mycket bra med blå färg och satellitbakgrund. trailforks visar mer etablerade stigar, jag har tyckt den är för grov och hackig.

letar jag ny stug använder oftast en kombo av strava och maps 3d, en app jag verkligen kan rekommendera. men ställ den i 2d-läge det första du gör. den har olika varianter på openstreetmap inbyggd. postionering funkar, och det går att lägga upp spår för att sedan följa dem.

topo gps är trevlig att ha, tänker den är bäst för landsvägåkning på småvägar, men skulle säkert funka för gravelutflykter, till stigåkning den klart otillräcklig. många använder komoot, men jag har själv inte blivit vän med den.

fhloston

Aktiv medlem

Bilagor

• Screenshot_20210803-235435.png
    Screenshot_20210803-235435.png
    415.8 KB · Besök: 5

detvanligavartaget

Aktiv medlem
OsmAnd har OpenStreetMap-baserad offline-karta, men man kan även lägga till olika online-källor, bla Terrängkartan.
Den kan även en hel del annat kul som att skapa rutter, färgläggning av stigar efter svårighetsgrad (om den infon finns i OpenStreetMap för den aktuella stigen dvs) och massa annat.

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag tycker nog Topo GPS är värd sitt lilla pris, den har högre detaljnivå på "högre höjd" än Min Karta, den måste man zooma in ganska mycket för att se stigar.
OSM är uteslutet där jag bor...
Edit: På webben är Min Karta favoriten för att leta nya stigar och planera turer, himla synd man inte kan spara .GPXer därifrån bara

Senast ändrad:

Magnusg__

Medlem
Naturkartan tycker jag är en bra kart-app. Typ samma grafiska utseende som en tryckt karta. Gratis (iaf när jag laddade hem den).

stigfinnare

Aktiv medlem
I nya områden som jag inte känner till så väl gillar jag Trailforks, då försöker jag på förhand hitta några stigar jag vill cykla utifrån popularitet och trail reports. Spanar också på Strava Global Heatmap på webben lite innan för att se till att stigarna faktiskt används. Ute på cykeln är heatmapen i Strava bra för att veta t ex vilken väg man ska ta i en korsning. Min Karta använder jag för att orientera mig i förhållande till hus och vägar, men satellitbilderna gör ju inte jättestor nytta mitt i skogen om det inte är breda vägar som syns uppifrån.

Letar man nya stigar där inte så många andra rör sig kan man ibland hitta gamla vägar i Min Karta om du växlar till historiska flygfoton, om skogen var glesare för 50 år sen så att vägar och stigar syns. Går också att göra kvalificerade gissningar om man kan krångla sig igenom ett icke kartlagt område genom att kolla markfuktigheten på Skogsstyrelsens kartor men beror väl på hur mycket man gillar att gå vilse på djurstigar 🙂

Kneecap

Aktiv medlem
gäller det att hitta stigar som nästan inte finns är strava heatmap svåröverträffad. mycket bra med blå färg och satellitbakgrund. trailforks visar mer etablerade stigar, jag har tyckt den är för grov och hackig.

letar jag ny stug använder oftast en kombo av strava och maps 3d, en app jag verkligen kan rekommendera. men ställ den i 2d-läge det första du gör. den har olika varianter på openstreetmap inbyggd. postionering funkar, och det går att lägga upp spår för att sedan följa dem.

topo gps är trevlig att ha, tänker den är bäst för landsvägåkning på småvägar, men skulle säkert funka för gravelutflykter, till stigåkning den klart otillräcklig. många använder komoot, men jag har själv inte blivit vän med den.

Tjena!

Orienteringskartor är oslagbart när det gäller att hitta stigar. Speciellt om man får tag på äldre kartor.

zinkpasta

Aktiv medlem
ViewRanger har redan nämnts. Gillar att man kan få in karta från t.ex. OSM eller lantmäteriet och snabbt och enkelt växla. (LM kostar dock lite.)

Ang att hitta stigar så har Trailforks numera ett lager som kallas "Ride lines" som är betydligt mer användbar än heatmap för att hitta stigar som cyklats, men kanske inte tillräckligt för att ge en "värmesignatur".

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag ingen iPhone men kör också view ranger med osm och behöver jag rejka kollar jag i topo Sweden eller vad det heter. Främst för höjdkurvor som är kass i osm

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Orienteringskartor är oslagbart när det gäller att hitta stigar. Speciellt om man får tag på äldre kartor.
håller med om att dessa är bra! men ofta begränsade områden.

vet du om någon bra online-källa?

äldre kartor är kul, men stigar som inte används växer igen på högst fem år. vid det laget är uppväxande trädskott i full verksamhet, sedan tar det slut för gott.

Kneecap

Aktiv medlem

äldre kartor är kul, men stigar som inte används växer igen på högst fem år. vid det laget är uppväxande trädskott i full verksamhet, sedan tar det slut för gott.

Tjena!

Brukar gå rätt fort att kratta fram äldre stigar, ofta räcker det med att lyfta bort massa grenar m.m.

Två bra källor

Lite smidigare men bara nya kartor

Lite segare men här kan man hitta kartor som är 40 år gamla, har lyckats hitta tre stigar som idag är med i vårt lokala stignätverk som byggts av mig och Abloc.

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag tycker mig hitta skogsmaskinsspår som inte vuxit igen på decennier, det beror nog lite på hur långt skogen kommit i övrigt. Kommer det inte ner så mycket ljus blir det inte mycket nytillväxt.
På de här gamla spåren låg det en del nedfallna småträd och grenar men inget har tagit sig och börjat växa. Man får ju ståcykla och vara beredd på oväntade saker men det har sin tjusning tycker jag, och man sliter inte på nåt som inte redan fanns.

Bilagor

• E3DD359C-0C4D-4A95-ADAE-9095FFB51E19.jpeg
    E3DD359C-0C4D-4A95-ADAE-9095FFB51E19.jpeg
    1.6 MB · Besök: 14
  • B64C0C3C-EAE9-4AAD-BEFF-3C71533237FA.jpeg
    B64C0C3C-EAE9-4AAD-BEFF-3C71533237FA.jpeg
    1.6 MB · Besök: 12

kais01

Aktiv medlem
ställt i ordning några mil stig och har liknande erfarenheter av maskinspår. de varar längre helt klart. har tyvärr också erfarenheten att de inte är toppinspirerande att åka på, och att om det finns problem med våta surhål, finns de just i dessa spår.

mtb-spår gör sig allra bäst på uppstickade torrare partier och bergknallar:)

mcperand

Aktiv medlem
Tjena!

+1 på den. Beroende på var i landet det är frågan om så varierar tillgängligheten. Många kommuner (till exempel Uppsala) sponsrar kartritningen ekonomiskt mot att de får lägga ut kartorna på nätet. På andra ställen finns det kartallianser där flera klubbar gått ihop och ritar kartor tillsammans. Där finns det tyvärr ofta avtal om att kartor absolut inte får spridas utanför klubbarna. Eftersom alla underlag är digitala idag och skrivs ut vid behov så finns det inte längre några travar av kartor i klubbgårdarna där det inte märks om en saknas.

mcperand

Aktiv medlem

Det beror lite på var du vill cykla. I många kommuner sponsras kartritningen mot att kommunen får lägga upp kartorna på nätet. I andra områden ritas kartorna av kartallianser som brukar hålla hårt i de digitala underlagen eftersom det är dyrt att ta fram bra kartor. Kolla om din kommun har kartor (t.ex. Uppsala har en suverän kartdatabas med en massa olika kartor), eller om din lokala klubb kan ”råka” skriva ut ett extra exemplar, men det sista är verkligen inget man kan kräva på något sätt. Klubbarna är hårt pressade av avtal med kartalliansen (eller företag som ritar kommersiellt) och kan få problem om det blir känt att de sprider kartor.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer