Vilken MTB-bil?

Vilken MTB-bil?
I en Passat har jag haft en fuel ex i XL ståendes. Det krävdes att gaffeln ställdes bakom framsätet och var ett jäkla meck. Så jag har alla ggr efter det kört cykeln liggandes i bilen istället.

Vilken MTB-bil?
Jag har sen länge konstaterat att jag borde ha en Caddy rent funktionellt men körkomforten för att dra 10-15 timmar i sträck t ex Åre eller Alperna tycker jag saknas jmf en normal kombi. Om de inte nyligen blivit väsentligt mycket bättre?
Jag har en Ford tourneo connect, bättre komfort än i golfen vi har och mycket bättre än den förra Kia ceed'en. Samtidigt får man med sig massor av grejjer :) Nackdelen med den är dock att den har en svängradie som är utmanande

Vilken MTB-bil?
I en Passat har jag haft en fuel ex i XL ståendes. Det krävdes att gaffeln ställdes bakom framsätet och var ett jäkla meck. Så jag har alla ggr efter det kört cykeln liggandes i bilen istället.
Bra info, vet du hur högt det är i tak i bagageutrymmet? Skulle behöva 85cm ser det ut som. Sadeln blir ju högsta punkten och med storlek medium och dropper nere blir det inte superhögt.

Vilken MTB-bil?
Jag förstår inte TS krav att ha cyklarna stående, som flera påpekar är det en småsak att ha 2 mtb liggande i en typ v70kombi, eller mindre, med framhjulen av, och det är också en småsak att lägga bagage i mellanrummen mellan ramar, hjul och cyklar tills utrymmet är fyllt, och att lägga ytterligare bagage ovanpå dem när det väl är fyllt där. Ett par filtar/dukar tar hand om smuts och skrap mellan cyklarna.

Vilken MTB-bil?
Bra info, vet du hur högt det är i tak i bagageutrymmet? Skulle behöva 85cm ser det ut som. Sadeln blir ju högsta punkten och med storlek medium och dropper nere blir det inte superhögt.
Inte på rak arm men bilen står ju utanför så det är ju inte supersvårt att ta reda på. Den jag har är en 2020, om det skiljer mellan åren vet jag inte men Passat har ju sett rätt lika ut länge.

Jag har brukat haft med en lågtrycksflaska för grovrengöring om vädret ser ut att kräva det. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-8-l-2000030844

Edit:något böjd så några 85cm är det väl inte i bakluckan åtminstone.

Bilagor

• IMG_1843.jpeg
    IMG_1843.jpeg
    911.1 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Vilken MTB-bil?
Jag förstår inte TS krav att ha cyklarna stående, som flera påpekar är det en småsak att ha 2 mtb liggande i en typ v70kombi, eller mindre, med framhjulen av, och det är också en småsak att lägga bagage i mellanrummen mellan ramar, hjul och cyklar tills utrymmet är fyllt, och att lägga ytterligare bagage ovanpå dem när det väl är fyllt där. Ett par filtar/dukar tar hand om smuts och skrap mellan cyklarna.
Det kanske är skevt tänkt men tanken är att rimligt lätt kunna lasta i/ur cykel utan att behöva ta ut all övrig packning om man exempelvis campar med bilen och inte bara kör iväg till destination och lastar ur allt i stuga där. Och om cyklarna kan stå finns mer utrymme kvar för bagage vid sidan om än om cyklarna ska ligga ner och bagage staplas emellan.

Inte på rak arm men bilen står ju utanför så det är ju inte supersvårt att ta reda på. Den jag har är en 2020, om det skiljer mellan åren vet jag inte men Passat har ju sett rätt lika ut länge.

Jag har brukat haft med en lågtrycksflaska för grovrengöring om vädret ser ut att kräva det. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-8-l-2000030844

Edit:något böjd så några 85cm är det väl inte i bakluckan åtminstone.
Stort tack! Då ser det iaf ut som att det just där är precis för lågt och att det skulle bli att lägga ned i den bilen. Tror 79-80 räcker för styrhöjd, men sadlarna hamnar kring 84-85.

Tror mellantrycken (worx ) nästan tar mindre plats än trycksprutan ?

Vilken MTB-bil?
Jag tycker du tänker rätt (eftersom jag tänkt likadant med fyra föregående bilar :-) - det är väldigt mycket smidigare att ha cyklar stående jämfört med liggande. Visst, ska man resa enstaka gånger till ett mål så kan man ju plocka av hjul och ha cykeln liggande i en vanlig kombi, men är tanken att sova i bilen och/eller att åka med cykel i bilen ofta så är det väldigt mycket enklare med en stående cykel.
Bilar jag ägt som klarat stående cyklar: Caddy Life, Citroen C3 Picasso och Toyota Yaris Verso. Med andra ord endast lite högbyggda bilar.

Vilken MTB-bil?
Det kanske är skevt tänkt men tanken är att rimligt lätt kunna lasta i/ur cykel utan att behöva ta ut all övrig packning om man exempelvis campar med bilen och inte bara kör iväg till destination och lastar ur allt i stuga där. Och om cyklarna kan stå finns mer utrymme kvar för bagage vid sidan om än om cyklarna ska ligga ner och bagage staplas emellan.

Stort tack! Då ser det iaf ut som att det just där är precis för lågt och att det skulle bli att lägga ned i den bilen. Tror 79-80 räcker för styrhöjd, men sadlarna hamnar kring 84-85.

Tror mellantrycken (worx ) nästan tar mindre plats än trycksprutan ?
Ett lager packning under, presenning, två cyklar ovanpå. Lätt att ta ut cyklarna och lätt att nå packningen ytterst (dvs man får planera vad som ligger var lite grann). Rest mycket såhär och visst att ha cyklarna stående tätt mitt i så saker nära dörrarna är lätta att nå hade kanske varit lite smidigare men knappast natt och dag. Så fort du staplar bagage så det lutar mot cyklarna hamnar du också i ett scenario där du riskerar att behöva lasta ur saker för att gå ut en cykel, även om det nog ryms mer.

Mina egna funderingar på caddy o dyl har snarare att göra med att jag relativt ofta har fler än 2 cyklar och hade velat kunna parkera mer än 30s även då.

IMG_2398.jpeg

Vilken MTB-bil?
Däremot om man monterar in två utdragbara ”lådor” bak, en för stående cyklar, en för väskor, då börjar vi snacka en annan nivå av smidigt.

Vilken MTB-bil?
i BMW F11 kunde man ställa ner gaffeln i utrymmet under lastgolvet. Vet inte om det går i dagens modell. Bilden är en reklambild från BMW
1690919053379.png

Vilken MTB-bil?
Skoda hade väl den fränaste lösningen till Superb.
IMG_0008.jpeg

Vilken MTB-bil?
Berlingo rymmer en L mtb med framhjulet på om man tar ur mittensätet bak. Har kört 3pers + 3 full stora mtb utan framhjul utan bekymer dock endast 1 säte bak monterat då.
Visa bilaga 642751
längre tillbaka när jag körde evasion kunde jag på det där sättet backa in en tandemcykel. ganska bra gjort av en 445 cm lång bil, nära halvmetern kortare än vanliga famiijekombis.

apropå partner/berlingo finns den numera inte bara i opelversion. såg idag en toyota med samma kaross. borgar ju inte direkt för körglädje eller komfort, men rätt eller fel tror jag toyota kräver en hög grad av dritftsäkerhet innan de badgar den.

och toyotas serviceorganisation och garantihantering är lätt att föredra framför de andras.

Vilken MTB-bil?
Skoda hade väl den fränaste lösningen till Superb.
Visa bilaga 642869

Nu snackar vi!

Vilken MTB-bil?
Största fördelen med att ha cyklarna ståendes är imho att de inte gnuggar mot varandra. Ska de förvaras liggande behöver man lägga mattor, liggunderlag eller liknande emellan. Det underlättar i så fall också att ta av några pedaler. Stuvmässigt tycker jag inte att det gör så stor skillnad. Behövs det kan man lägga skydd, hjälmar etc i en hård låda under cyklarna.

Ett stalltips är att köpa på sig ett gäng stora plastbackar från Ikea, co eller liknande. Luffarlivet blir bra mycket lättare om man har allt organiserat så att det kan nås från bakdörrarna.

Vill man ha cykeln ståendes så tar det med lite rutin under fem minuter att växla till tyngsta, sänka sadeln, skruva av bägge hjul, tömma och spännbanda gaffeln, surra en pedalarm* samt lyfta in allt i bilen. Ungefär samma tidsåtgång när cykeln plockas ur. På så sätt går cykeln in i nästan alla bilar. Ett litet tankeexperiment är att fundera på intjänade minuter fördelat på årskostnad för en uppgraderad ”MTB-bil”.

Vad gäller lort i bilen löses det med vaxduk/presenning/byggplast längst ned. Insynen löses med samma sak högst upp. Det som eventuellt trillar utanför är bara lite barr och jord. Det torkar och är plättlätt att dammsuga vid hemkomst.

* för att inte pedalen ska gå emot taket, samt för att det enklare ska gå att ställa flera cyklar tätt

Vilken MTB-bil?
längre tillbaka när jag körde evasion kunde jag på det där sättet backa in en tandemcykel. ganska bra gjort av en 445 cm lång bil, nära halvmetern kortare än vanliga famiijekombis.

apropå partner/berlingo finns den numera inte bara i opelversion. såg idag en toyota med samma kaross. borgar ju inte direkt för körglädje eller komfort, men rätt eller fel tror jag toyota kräver en hög grad av dritftsäkerhet innan de badgar den.

och toyotas serviceorganisation och garantihantering är lätt att föredra framför de andras.
Även Mercedes har en version av den ? tycker det är en praktisk bil när man även behöver skjutsa barnen och är i behov av 5 sittplatser nästan dagligen.

Vilken MTB-bil?
Även Mercedes har en version av den ? tycker det är en praktisk bil när man även behöver skjutsa barnen och är i behov av 5 sittplatser nästan dagligen.
mercedes variant har åtminstone tidigare i grunden varit en renault. fabrikatet som länge legat nästan högst i på listan över bärgade bilar på grund av motorstopp på autobahn.

iom att mb badgar denna modell kan man ju hoppas den är bättre?

Vilken MTB-bil?
mercedes variant har åtminstone tidigare i grunden varit en renault. fabrikatet som länge legat nästan högst i på listan över bärgade bilar på grund av motorstopp på autobahn.

iom att mb badgar denna modell kan man ju hoppas den är bättre?
Fortfarande Renault/Nissan/Mercedes …framförallt på nyttosidan blandas det friskt med drivlinor mellan märkena?
Finns givetvis exempel på PB sidan också!

Vilken MTB-bil?
Det dödade Buzzens räckvidd också. Fick ligga i 89 bakom draget på en 24 metare så löste jag 29 mil iaf????. Utan lastbilsdrag 2.5 kw/mil?
Detta är jag som regelbundet kör cyklar på tak nyfiken på. Företaget kräver att nästa bil blir en elbil. Tittar på Q4 och EV6, kan finnas något alternativ till. Båda med runt 50 mil räckvidd på pappret. Vad är räckvidden med två cyklar på taket i motorvägstempo? 20? Någon med erfarenhet som kan gissa?

Vilken MTB-bil?
Läcker cykelbil, men för att den skall gå på litern är det nog konstant 65 km/g som gäller…
Min 2a Ram körde jag lagligt från frihamnen i Gbg till Kil där jag bodde då på precis under litern.
Vid lågbelastning stänger hemin av 4 cylindrar och blir då igången ungefär som en disel. Det går helt klart att köra snålt men det är inte kul☹️

Vilken MTB-bil?
Ang cyklar i Tesla. Såg ut att vara en ganska rejäl låda där reservdäcket "normalt" ligger. Kan man ställa ner gaffeln där? Får bakhjulet plats på höjden i en model Y?
Tänker alltså fällt baksäte, cykeln baklänges in i bilen och ställa ned gaffeln i lådan. Då kanske man kan få in två cyklar bredvid varandra...
Då skulle man slippa cyklar utanpå så länge man inte har för många kompisar.

Vilken MTB-bil?
Lastad såhär på vår Kia E-niro går det 23kw/km istället för 18kw/km olastad utan lastbågar.

Men då körde vi lite under hastihetsbegränsningen med så fullt på taket.

Vilken MTB-bil?
Detta är jag som regelbundet kör cyklar på tak nyfiken på. Företaget kräver att nästa bil blir en elbil. Tittar på Q4 och EV6, kan finnas något alternativ till. Båda med runt 50 mil räckvidd på pappret. Vad är räckvidden med två cyklar på taket i motorvägstempo? 20? Någon med erfarenhet som kan gissa?
Jag har kört rätt mkt med elbil både med cyklar på kroken och på tak och kan säga att det är dels stor skillnad mellan de båda (mitt råd kör inte med cyklar på taket med elbil) men också att motorvägstempo är väldigt relativt. Också i olika länder, ska du köra i Sverige kanske motorvägstempo för dig är 110-130, i Tyskland kanske 130-160, Frankrike 130-150. Det är stor skillnad mellan bara 110 och 130. Räkna med halverad räckvidd från WLTP så kommer du någorlunda nära.

Vilken MTB-bil?
Min fru körde just vår EV-6a med hästsläp. Då blev räckvidden strax över 30 mil. Bra väder och lagom temp. Jag har kört samma bil med lätt mc-släp, då ca 35 mil räckvidd. Kan inte tänka mig att takställ skulle kunna dra mer.
(Gällande Audin eller Kian så kan jag nöjt konstatera att jag brukar ladda nästan dubbelt så snabbt på publika laddare som tex Audi q-trons).
Tillägg: cykel på kroken verkar göra ytterst marginell skillnad på förbrukningen.

Vilken MTB-bil?
Körde till västra Jylland och hem igen med tre cyklar bak och två cyklar + takbox på taket nu i juli. Räckvidden blev typ 30 mil på motorväg, men då hade vi regn och motvind också.
Åt båda hållen såklart.

Vilken MTB-bil?
Min fru körde just vår EV-6a med hästsläp. Då blev räckvidden strax över 30 mil. Bra väder och lagom temp. Jag har kört samma bil med lätt mc-släp, då ca 35 mil räckvidd. Kan inte tänka mig att takställ skulle kunna dra mer.
(Gällande Audin eller Kian så kan jag nöjt konstatera att jag brukar ladda nästan dubbelt så snabbt på publika laddare som tex Audi q-trons).
Ja elbilar är ju uppånervända världen, inte samma skillnad mellan märkena som man är van vid. Skodan känns lyxigare än audin, och är lika dyr (men faller på annat). Kia känns väl ungefär som Audin kvalitetsmässigt och kostar också samma. Polestar ligger också där men är mindre och aldrig mer Volvo för min del. Ett getingbo mao. Och BMW har inget alternativ alls om man vill dra >750 kg någon gång och inte köpa bil för 1,5 Msek
Körde till västra Jylland och hem igen med tre cyklar bak och två cyklar + takbox på taket nu i juli. Räckvidden blev typ 30 mil på motorväg, men då hade vi regn och motvind också.
Åt båda hållen såklart.

Med vilken bil/vilken WLTP-räckvidd?

Vilken MTB-bil?
Tillägg: cykel på kroken verkar göra ytterst marginell skillnad på förbrukningen.
Det är inte alls min uppfattning när jag kört Tesla Model S och Model 3 med Thule Easyfold XT 3 med två MTB (29” och 27.5”) och gravelcykel på motorväg genom hela Europa. Det är väldigt stor skillnad, men hastigheten är ju avgörande. Jag tror absolut ett takställ drar mer än ett litet mc släp, givet att hastigheten är helt olika. Ditt släp får du väl bara köra i 90? Medans med takräcke kanske du ligger i 120 i Sverige (eller mer om man kör utomlands) och då är räckvidden riktigt kass. På autobahn kanske du kan räkna med 20 mils räckvidd med 3 cyklar på taket i 150.

Vilken MTB-bil?
Det är inte alls min uppfattning när jag kört Tesla Model S och Model 3 med Thule Easyfold XT 3 med två MTB (29” och 27.5”) och gravelcykel på motorväg genom hela Europa. Det är väldigt stor skillnad, men hastigheten är ju avgörande. Jag tror absolut ett takställ drar mer än ett litet mc släp, givet att hastigheten är helt olika. Ditt släp får du väl bara köra i 90? Medans med takräcke kanske du ligger i 120 i Sverige (eller mer om man kör utomlands) och då är räckvidden riktigt kass. På autobahn kanske du kan räkna med 20 mils räckvidd med 3 cyklar på taket i 150.
Jo hastigheten blir förstås ännu mer avgörande för förbrukningen ju högre den är. Ett släp får Man ju inte köra mer än 80, men kör man i 80 med takställ så har jag faktiskt svårt att tro att det drar mer än även ett litet släp. Men att jämföra släp i sverige och takställ på autobahn blir väl inte helt relevant.
Men det är gissningar och kanske inte så viktigt för denna tråd? Mitt svar var kanske inte helt relevant för TS heller.

Konsensus är väl ändå att cyklar på taket ökar förbrukningen ordentligt men cyklar på dragkrok bara ökar förbrukningen marginellt. Om det nu hade varit frågan…

Vilken MTB-bil?
Ja elbilar är ju uppånervända världen, inte samma skillnad mellan märkena som man är van vid. Skodan känns lyxigare än audin, och är lika dyr (men faller på annat). Kia känns väl ungefär som Audin kvalitetsmässigt och kostar också samma. Polestar ligger också där men är mindre och aldrig mer Volvo för min del. Ett getingbo mao. Och BMW har inget alternativ alls om man vill dra >750 kg någon gång och inte köpa bil för 1,5 Msek

Med vilken bil/vilken WLTP-räckvidd?
ID4. 511km WLTP och det kommer man upp i vid optimala förhållanden och högst 80 kmh.

Vilken MTB-bil?
Jo hastigheten blir förstås ännu mer avgörande för förbrukningen ju högre den är. Ett släp får Man ju inte köra mer än 80, men kör man i 80 med takställ så har jag faktiskt svårt att tro att det drar mer än även ett litet släp. Men att jämföra släp i sverige och takställ på autobahn blir väl inte helt relevant.
Men det är gissningar och kanske inte så viktigt för denna tråd? Mitt svar var kanske inte helt relevant för TS heller.

Konsensus är väl ändå att cyklar på taket ökar förbrukningen ordentligt men cyklar på dragkrok bara ökar förbrukningen marginellt. Om det nu hade varit frågan…
Hmm fast jag håller inte alls med, jag tycker det är stor skillnad med cyklar på drag också. Med min Tesla Model 3 LR AWD så hade jag kanske 30 mil räckvidd när jag körde runt på motorväg i Europa, största delen skyltad hastighet + kanske 10 km/h då och då. Den hade kanske en förbrukning som motsvarade mellan 30-40% högre än normalt, hade samma upplevelse med Model S.

Vilken MTB-bil?
Hmm fast jag håller inte alls med, jag tycker det är stor skillnad med cyklar på drag också. Med min Tesla Model 3 LR AWD så hade jag kanske 30 mil räckvidd när jag körde runt på motorväg i Europa, största delen skyltad hastighet + kanske 10 km/h då och då. Den hade kanske en förbrukning som motsvarade mellan 30-40% högre än normalt, hade samma upplevelse med Model S.
Med cyklar bak kan det tänkas vara stor skillnad mellan bilar. På en Model 3 sticker cyklarna rimligen upp en bra bit och stör luftflödet, inte lika mycket på en EV6 med kantigare bak. Cyklar på tak borde vara mer jämlikt

Tillbaka
Topp