Vilken nivå?

Bigblue

Ny medlem
Vilken nivå?
Jag ska nu ge mig in i LVG-världen och behöver lite råd. Jag tänker införskaffa en cykel för dedikerad träning, lite längre pass (komplement till min löpning,3-4 mil/vecka) samt Vättern och 1-2 Grand fondo per år.
Går det att rekommendera ett lämpligt prissegment för en dylik hoj? Ex kring 10 000 kr eller runt 15.000 kr.
Eller är det så att man ska glömma priserna och istället fokusera på att cykeln bör en viss utrustningsnivå (minst 105-utrustning etc.)?
Cyklarna som det står mellan idag är Canyon Roadlite 5.0 (ultegra) som ligger på 9.500 kr och Canyon Ultimate AL 7.0 (Ultegra/DA) som närmar sig 15.000 kr.
Jag är mån om att ha bra grejer men vill inte för en skull elda för kråkorna, och inte heller hamna på en för hård/nervös cykel till att börja med. Och risken för det är väl högre ju större prislapp. Eller?
Vad säger ni med mer erfarenhet?

Vilken nivå?
för några månader sedan var det en tråd med en jämförelse mellan olika komponenttillverkare. Det var en skannad bild från någon tysk (?) tidning som visade vilka komponentgrupper från Sram, Shimano & Campagnolo som motsvarade varandra. Jag är inte vän nog med sökfunktionen för att hitta den, men jag tror att en länk skulle passa här

för övrigt har jag ställt ungefär samma fråga nån gång i oktober-november, men jag hittar inte den tråden heller... Och den tråden blev för lång och innehållsrik för att summeras här

Edit: I slutändan blev hela inlägget en hänvisning till sökfunktionen. Som inte fungerar så bra...

Senast redigerad av en moderator:
Vilken nivå?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi börjar med Campagnolo. . . . . . . .

Aah, nu gäller det bara att få hit HåkanC (Shimano) och Jensen (Sram) också! Fast jag hinner nog hämta chips och ett sexpack öl... \(^_^)/

Vilken nivå?
kaj a skrev:
> för några månader sedan var det en tråd med en
> jämförelse mellan olika komponenttillverkare.
> Det var en skannad bild från någon tysk (?)
> tidning som visade vilka komponentgrupper från
> Sram, Shimano & Campagnolo som motsvarade
> varandra.

Bilden var scannad från Kadens Cykelguiden 2008 s 44 men kritiserades från de olika supporterlägren som ville ranka "sina" grupper högre än de övriga. Däremot finns en test i senaste Tour av de olika grupperna och den återgavs i ord och bild av HåkanC vilket dock utlöste protester och uppretade inlägg från de som inte var ägare till den grupp som ansågs bäst. Rådet till Bigblue måste nog bli att prova själv vilken grupp man trivs med (reglage-ergonomi och växlingskänsla), skippa toppgrupperna som kostar rejält med pengar men inte köpa sämre än motsv Shimano 105.

Efter Vättern brukar det dyka upp många bra beg hojar på Blocket, liksom till hösten då proffsteamen säljer av årets modeller.

Vilken nivå?
Är det med lvg-komponenter (och cyklar) som med bilar. Är de för billiga så går de sönder pga bristande kvalitet – och är de för dyra blir de som sköra ballerinor som måste servas en gång i veckan för att topprestera? Om så är fallet är det den gyllene medelvägen jag söker :-).

Vilken nivå?
vilken grupp eller tillverkare man än väljer av de tre stora, så blir man nog nöjd. i alla fall om man håller sig ifrån de billigaste shimano o campa grupperna (men till o me de ä bra numera egentligen).

NiklasL, du kan ställa in grejerna i skafferiet o kylen igen. kan nog garantera att ja inte kommer kasta paj. det ända jag förespråkar är att man inte ska lita blint på va andra säger och tycker, speciellt inte när åsikterna ä grundade på smak o tycke o inte rent fysisk fakta tagna ur en maskin som inte påverkas av smak o vana. som sagt, tror man blir nöjd oavsett.

angående nämnda hojar, så verkar det dels skilja lite i ramen, annan geometri, o verkar även om att ultimate AL ä lite lättare i ramen, för komponenterna ä rätt lika i vikt. ultimate al har lite bättre hjul, men inte extremt mycket bättre.

men mitt tips ä annars http://shop.cycles-4-u.de/shop/product_info.php?info=p114_Project-Carbon-Ultegra-Starters.html o så väljer du lite finare hjul. då hamnar du på ungefär samma pris som ultimate al, men me bättre hjul o en fin o prisvärd kolfiber ram, inte världens finaste logga, men det kan man ju leva me för en så prisvärd hoj.

Vilken nivå?
Bigblue skrev:
> Är det med lvg-komponenter (och cyklar) som med
> bilar. Är de för billiga så går de sönder pga
> bristande kvalitet – och är de för dyra blir
> de som sköra ballerinor som måste servas en
> gång i veckan för att topprestera? Om så är
> fallet är det den gyllene medelvägen jag söker
> :-).

njaaa, beror ju lite på vilken nivå vi snackar om, men 105 ä inte bärcklig bara för att den ä lite billigare, o dura ace ä inte bräckligare bara för att den ä dyr. o liknande me campa o sram.

men går man till väldigt extrema produkter, så visst kan de vara lite bräckliga, men det beror väll då på att de ligger på gränsen

Vilken nivå?
Ett par Canyon-modeller utvärderas här, efter genomfört Transalp: http://happymtb.org/2007/07/09/transalp-2007-utvardering-av-cyklar-och-bil/.

Kanske lite tjatigt att upprepa men för att ett cykelköp ska bli bra är det viktigt att storlek och geometri är rätt, att sadeln passar ens egen bak (mycket individuellt) och att sittställningen är bra (sadelhöjd, position i längsled; styrets utformning, bredd och vinkling).

Vilken nivå?
Visst är det som du säger NiklasL att jag måste prova för att hitta rätt. Det jag vill få råd kring är i vilken pris/utrustningshärad jag skall söka. Detta i ett försök att reducera antalet hojar jag ska prova.

Vilken nivå?
Ultegra är en bra nivå, fast 105 gruppen är nära nog lika bra. Det är bara det att i det stora cykellandet Tyskland har de lagt ribban på Ultegra, så alla "prisvärda" racers därifrån finns med Ultegra gruppen istället för 105 - prisskillnaden är såpass liten att den nästan är försumbar. Och ja, 10-15kkr är en bra nivå att lägga sig på.

/Leo

Vilken nivå?
Håller nog med leo. 105 duger gott men ultegra är vad de flesta väljer. Om det är din första racer så är ett tips att titta på compactramar. De konservativa kommer att skrika sig hesa men fördelen är att du har större justermån via sadelstolpe och styrstam. jag kör själv en Giant TCR carbon som första racer och är grymt nöjd.

Vilken nivå?
måste slå ett slag för wilier mortirolon..

14.995 e ju faktiskt i 10-15000 kr klassen :D
sjukt snygg och vald till arets racer. Har sjalv haft en men tycker kolfiber blir lite jobbigt etfersom jag budar, numera kör vi mjukt titan :D

Gillade verkligen den har hojen annars. kvick o bra kansla, inte värdens lättaste kolfiberram men 3 hekto hit lr dit spelar liksom ingen roll om vikten inte sitter på hjulen iaf.

just de dar hjulen fulcrum racing 7 e val inga toppenhjul men i ovrigt inget att klaga på, den dar ramen e dessutom ngt du kan upgradera på ifall att du kanner att du e vard det :D

https://www.bikebuster.se/detaljer/120711.html

Vilken nivå?
Jag skulle köpt något för runt 10' och sen lagt 4-5' på nya hjul. Köpte själv 105 istället för Ultegra och tycker att det funktionsmässigt räcker mer än väl till. Med den lilla prisskillnaden som dock råder mellan grupperna kan man lika gärna fläska till på ultegra och om inte annat inbilla sig att man är lite lyxigare :)

Vilken nivå?
Jag tackar för alla tips och tankar. Något jag förstått efter att ha rotat i forumarkivet är vikten av bra hjul. Men det tycks som om det flesta (mest kända) hjulen får svala omdömmen. Ex Aksium, Ksyrium, Shimano 500 etc. Det enda under 3000 som klarar sig hyfsat är Shimano 561. Finns det fler?

Vilken nivå?
Köp vad fasen som helst bara det är rätt storlek och du själv är nöjd med köpet. Vilka hjul och komponenter spelar inte så stor roll eftersom du tänker lägga dig i 10-15 kkr-klassen. Då köper du ingen dålig cykel även om en del kan hävda att dom hjulen är kass eller dom komponenterna är kass. I den prisklassen är inget så kass att det inte funkar fullt tillfredsställande.

Vilken nivå?
...eller så letar du upp någon begnagad för att testa storleken.

Passar den så kan du behålla den, eller köpa en ny i samma storlek.
Passar den inte så kan du sälja den för samma pengar som du köpte den för.

Om du köper en ny och den inte visar sig passa, så för du kanske ut halva pengen när du säljer den.

Tillbaka
Topp