Vilken Polarklocka?

Skalman

Ny medlem
Vilken Polarklocka?
Hej!

Jag vet att detta frågats förut men sökfunktionen fungerar inte för mig.

Jag skall köpa ny Pulsklocka, vilken skall jag välja och varför.
Dom jag väljer mellan är Polar S725, S720i eller S625x

Vad är skillnaden på 725 och 720 och någon som provat 625?

/M

Senast redigerad av en moderator:
Vilken Polarklocka?
Jag köpte en 625X just för att den har löpfunktionen, sen har jag inte sprungit på sex månader, men annars är jag helnöjd de andra är ju inte billigare och man får inte med något extra heller tror jag.

Vilken Polarklocka?
till 625x medföljer löparsensorn (som inte fungerar ihop med 720/725)
till 720/725 medföljer cykelhastghetssensorn (som kan köpas som tillbehör till 625)
mellan 720 och 725 skiljer bara att den senare kan synkas med nån Nokiatelefon.

/G

Edit: lite sen...

Vilken Polarklocka?
Kör själv med 720 och min fru med en 725. Vi är båda väldigt nöjda. Om du inte har tänkt sända träningsdata över mobilnätet så är det egentligen bara en utseende och prisfråga du behöver ta ställning till. Om du cyklar mer än du löper så är 700 serien att rekomendera framför 600.

Vilken Polarklocka?
Kan rekommendera s725:an varmt... skillnaden mellan s720i och s725 är överförningen och utseendet. Valde den framför s720i för uteseendet endast. s520 är som 720i fast utan höjd och tempraturmätare och ingen ir.

Vilken Polarklocka?
Lite småfeatures som skiljer. Jag har 725:an Tour Edition http://www.bike-discount.de/www/nav...fo&ArtikelID=9529&Kategorie2=96&Hersteller=51 och vet att den har funktion för att lägga in sammadragsintervall för att ha gränser för hela passet.
720i har en feature som gör att den pausar när du går ifrån hojen (t.ex när du går in och käkar på långloppet) medans jag på min måste trycka paus om jag vill pausa.

Edit:
Bra pris på Tour Edition och coolt med att den är i begränsad upplaga.

Vilken Polarklocka?
Har en 720i som funkar fint. Haft problem med hastighetssensorns, men fått den helt utbytt hos Polar. Toppenservice där! Fn är jag utan manuall, fick storstäda hemma igår (hu va hemskt) men hittade den ej. Men Polar har för 40 kr, får väl va ok för teflonhjärnan.

Vilken Polarklocka?
S625x är i grundutförandet anpassad för löpning vilket innebär att man får med en pod att ha på foten när man springer. Allting som behövs för cykling kan dock köpas som tillbehör.
Polar S625X och S725X (finns nog inte i Sverige f.n.) är likvärdiga och den enda skillnaden ligger i vilka tillbehör som följer med.
Eftersom jag ägnar mig åt triathlon och därför springer en del som komplement till cyklingen så valde jag en S625X som jag köpt extra cykelsensorer till.

Vilken Polarklocka?
Det blev en S725TE.

Own Index är det ett test som fungerar? dvs någon här som haft klockan under olika formperioder.
Fick värdet 56 vilket enligt tabellen är Very good, är i usel form efter diverse problem, ska bli kul att se om detta värde ökar när jag börjar träna igen.
vad har ni för värde?

/M

Vilken Polarklocka?
skalman:
tveksamt .. min visar att jag är i sämre form nu än vad jag var innan jag började träna seriöst.. o då har jag ökat min förmåga många gånger om.

sånna där tester fungerar inte helt enkelt.

åk till bosön eller liknande o testa dig om du vill ha vettiga svar.

Vilken Polarklocka?
Funderar även jag på en pulsklocka inriktad mot cykling.
En fråga dock, som jag inte lyckats hitta ngn vettig info om på
http://www.polar.fi och det är om 720-klockorna har höjdmätare.
På bilderna visar de höjder, men tittar man i listan över "All Features"
så har de inte markerat höjdfunktioner... Knepigt...

/K2

Hur trivs de förrästen med vatten? Tar man livet av dem om man råkar bada med dem
eller fixar de att bli blöta?

Vilken Polarklocka?
K2 skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Hur trivs de förrästen med vatten? Tar man livet
> av dem om man råkar bada med dem
> eller fixar de att bli blöta?
>
>

s625x är iaf vattentätt till 30 meter, manualen beskriver t ex vad man ska tänka på när man använder den under vattnet ( t ex att man inte använder knapparna när klockan är under vattnet). Det är nog samma med klockorna i 700-serien.

Vilken Polarklocka?
thompa skrev:
>
> s625x är iaf vattentätt till 30 meter, manualen
> beskriver t ex vad man ska tänka på när man
> använder den under vattnet ( t ex att man inte
> använder knapparna när klockan är under vattnet).
> Det är nog samma med klockorna i 700-serien.

OK, så det går att ha dem under vatten iallafall. Har för mig att klockor märkta med
mindre än 100m bara var "regnsäkra"... inget man ens skulle tänka på att bada med.
Vilket känns lite konstigt med tanke på typen av klocka...

/K2

Vilken Polarklocka?
jt:
om du simmar.. många som simmar för att få en allround träning..

7xx serien fungerar att bada med sålänge man inte klickar på knapparna under vatten, har själv prövat..

Vilken Polarklocka?
JT skrev:
> När behöver man en mer än regntät klocka om man
> inte är dykare?

Regntät enligt min erfarenhet brukar betyda: läcker som ett såll efter ngt år med normalt
knapptryckande... men det var iofs ett par år sedan jag hade en klocka med knappar på
senast så de kanske har skärpt till sig...

/K2

Vilken Polarklocka?
Det jag ville att ni skulle komma på själva var att om man tänker bada så kanske det inte är så jobbigt att ta av sig klockan...

Vilken Polarklocka?
JT skrev:
> Det jag ville att ni skulle komma på själva var
> att om man tänker bada så kanske det inte är så
> jobbigt att ta av sig klockan...
>

Jo tanken är väll inte att bada med den, så jag håller med om att det inte är några problem.
Var mer intresserad av om ngn haft problem med att klockorna inte funkar att träna med när det
regnar eller dylikt. Klockorna borde ju kunna bli regält fuktiga av tränandet också.
Men enligt tråden verkar alla vara nöjda och glada så det blir nog en klocka från billigaste
webb-butik innom kort.

/K2

Vilken Polarklocka?
JT skrev:
> När behöver man en mer än regntät klocka om man
> inte är dykare?

T.ex. när man tävlar i triathlon. :-)

Vilken Polarklocka?
cerberos skrev:
> Funkar verkligen pulsmätningsbältet under
> vatten?????

Det funkar dåligt, framförallt i saltvatten och klorerat vatten. Jag använder inte pulsmätningen när jag simmar utan jag brukar sätta på den när jag börjar cykla i de triathlontävlingar jag kör.

Vilken Polarklocka?
K2 skrev:
> Hur trivs de förrästen med vatten? Tar man livet
> av dem om man råkar bada med dem
> eller fixar de att bli blöta?

Såvitt jag vet ska alla klockor åtminstone i S-serien klara vatten (inkl. simning) men man ska inte trycka på knapparna. Min S625X drabbades dock av översvämning så den har varit iväg en sväng till Polar...
Min Polar S210 har jag dock aldrig haft problem med.

Vilken Polarklocka?
K2 skrev:
> Funderar även jag på en pulsklocka inriktad mot
> cykling.
> En fråga dock, som jag inte lyckats hitta ngn
> vettig info om på
> och det är om 720-klockorna har höjdmätare.
> På bilderna visar de höjder, men tittar man i
> listan över "All Features"
> så har de inte markerat höjdfunktioner...
> Knepigt...
>

Jodå, S720 har "höjdmätare" som är baserad på lufttryck, dvs den ger inte exakt höjd i möh men du få veta om du sprungit uppåt eller neråt si och så många höjdmeter inkl en höjdkurva.

Vilken Polarklocka?
OdenXT skrev:
> Jodå, S720 har "höjdmätare" som är baserad på
> lufttryck, dvs den ger inte exakt höjd i möh men
> du få veta om du sprungit uppåt eller neråt si och
> så många höjdmeter inkl en höjdkurva.

Mer exakt än en höjdmätare baserad på lufttryck är svårt att få om du ska kunna ha den på armen... :-)

Vilken Polarklocka?
kayaker skrev:
> Mer exakt än en höjdmätare baserad på lufttryck är
> svårt att få om du ska kunna ha den på armen...
> :-)
>
> /Fredrik

Jo det förstår jag, men jag ville inte invagga K2 i tron att den var exakt.

Vilken Polarklocka?
Skalman: Ownindex ska ju representera syreupptagningsförmågan. Jag tycker att värdet verkar rättvisande för egen del (efter jämförelse över längre period), men det är viktigt att man gör inställningarna korrekt. Om du är ur form och tränar lite så måste du ställa in det på low activity under user set. Den tar hänsyn till det, ålder, maxpuls och vikt. Har du uppskattad maxpuls, eller beräknad?

Vilken Polarklocka?
För mig fungerar ownindex syreupptagningsförmågan bra, går tydligt upp vid långvarig träning och vice versa... gjorde dessutom ett riktigt test i ett labb och fick ungefär samma syreupptagningsförmåga där..!

Ställ in din vikt längd träningsmängd etc så ska det funka bra

Vilken Polarklocka?
Jag provade OwnIndex på min nya 725X och efter att jag tittat i tabellen i manualen så skulle jag vara på "Elite"-nivå vilket jag knappast är. Jag hade ställt in klockan på "high activity". Någon som vet om OwnIndex beror mycket av ålder och vilken nivå på activity man ställt in?

/Fredrik

Tillbaka
Topp