Vilken pump?

Pasta

Ny medlem
Vilken pump?
Jag har ingen pump med tryckmätare men ska köpa en idag.
Till min förvåning går det att hitta en minikompressor med tryckmätare för 99 spänn. Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa - och vet om dom fungerar bra?

http://www.clasohlson.com/se/12-V-kompressor-4,5-l-min/40-8732 Det dåliga är givetvis att man måste ha en bil till hands, men det finns ju mojänger som konverterar till "vägguttag".
Biltema har också en variant för 189 kr: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...essor-15218/?gclid=CPKAqZH4zb0CFeHDcgodny0AJQ

Alternativt tänker jag köpa någon av dessa:
http://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckmätare/Pr314888000?gclid=CPrl6NX3zb0CFasLcwodk0QAvA
http://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckmätare-Asaklitt/31-4844

Det jag framförallt undrar är om man kan lita på tryckmätaren på en sådan här billig pump?
Vilken skulle ni köpt och varför?

Senast ändrad:
Vilken pump?
Köp en rejälpump så slipper du svära antingen över trasig pump eller trasiga nävar. Blackburn airtower tex. Pumpade ett lufttomt husvagnsdäck med den så det gick att köra till däckverkstad. Kolla med en cykelhandlare i närheten, de brukar ha bra grejor.

Vilken pump?
Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en rejälpump så slipper du svära antingen
> över trasig pump eller trasiga nävar. Blackburn
> airtower tex. Pumpade ett lufttomt husvagnsdäck
> med den så det gick att köra till däckverkstad.
> Kolla med en cykelhandlare i närheten, de brukar
> ha bra grejor.

+1
Billiga el-kompressorer är bara självbedrägeri. Måste du inte ha den idag
kan du beställa ex den här från Karlstad.
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=372&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Vilken pump?
Zvampen skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp en rejälpump så slipper du svära
> antingen
> > över trasig pump eller trasiga nävar.
> Blackburn
> > airtower tex. Pumpade ett lufttomt
> husvagnsdäck
> > med den så det gick att köra till
> däckverkstad.
> > Kolla med en cykelhandlare i närheten, de
> brukar
> > ha bra grejor.
>
> +1
> Billiga el-kompressorer är bara självbedrägeri.
> Måste du inte ha den idag
> kan du beställa ex den här från Karlstad.
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SKS0035&avd=1&Ref=&ar
> tgrp=372&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Mina nya däck kom med posten idag - så jag klarar nog inte att vänta så längre :D
Det visade sig att en kollega har en liknande clas ohlsons fotpump, så kanske testar den först. Annars får jag väl dra ner till en cykelhandlare. Men ni tror inte på pumpar från Clas Ohlson då?

Vilken pump?
Min erfarenhet är att desto billigare pump desto värdelösare tryckmätare/manometer.
Vad gäller handpumpar behöver man upp till kvalitetspumpar för att manometern ska vara värd namnet.

Eller så är det bara jag som har haft otur.....

Vilken pump?
Zvampen skrev:
> Skäms lite och trodde länkarna gick till
> el-kompressorer så jag kollade aldrig...
> Dom funkar säkert dom också.

Jag tänker att det kan vara värt att prova. Fungerar den inte får jag väl lämna tillbaka den. Första cykelturen får bli till en bensinmack och kontrollera trycket :)

Vilken pump?
Pasta skrev:
> Men ni tror inte på pumpar från
> Clas Ohlson då?

Jag köpte en golvpump där 2010 som håller bra ännu (märke Beto, finns ej där längre) men hur exakt manometern är vet jag inte. Pumpar mest på känsla ändå. Men att påstå att alla billiga pumpar per automatik visar väldigt fel tror jag är att generalisera lite för mycket.

Asaklitts-pumpen för 149:- du länkade till duger gott att börja med.

Vilken pump?
Pebben skrev:
> Nu har jag en Park Tool, PFP-3, som duger till det
> jag har den till. Pumpar mina cykeldäck med. SKS,
> Rennkompressor fotpump. Det blir min nästa pump.
> Om när PFP-an ger upp.
>
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=SKS0011&avd=1&Ref=&ar
> tgrp=372&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Jag trodde man pumpade dessa med händerna och armarna... ;-)

Vilken pump?
Miyata skrev:

> en "Rennkompressor", man blir ta mig tusan glad
> varenda gång man pumpar med den. En helt
> fantastisk pump.
>
Denna är som namnet antyder ganska uttalat avsedd för lvg. Eftersom mätaren går till 16 bar blir det svårt att fylla i 1.5 bar och lita på mätaren som knappt har hunnit börja röra sig. För mtb skulle jag föreslå ett lägre maxtryck på pumpen än vad Rennkompressorn kan ge.

Vilken pump?
Jag är ny på mer "seriös" cykling men har alltså nyligen beställt ett par Race King Race Sport med tillhörande slang som jag främst kommer cykla mycket i stan med. Jag vill därför kunna pumpa ganska hårt, men då kunna ha lite koll på trycket så jag inte riskerar att spränga dom :) Sedan blir det väl till att pysa ut lite luft när jag ska ut i skogen då och då. Ganska feta däck (2,2) så det ska ju in ganska mycket luft..

Senast ändrad:
Vilken pump?
Zvampen skrev:
> Pebben. Har cyclecomponents nån butik på Örsholmen eller är det bara ett nätlager?

För min del har jag i princip alltid bara kört ner och köpt direkt typ. Men det är ju bara för att jag är så kass och de så snälla mot en kass än. Jag har faktiskt inte varit nere på ett tag, märkligt. Men numera tror jag faktiskt att de har någon form av butik/uppställning. Vill du att jag ska kolla upp det?

Vilken pump?
Habanero skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Nu har jag en Park Tool, PFP-3, som duger till det jag har den till. Pumpar mina cykeldäck > > med. SKS,Rennkompressor fotpump. Det blir min nästa pump. Om när PFP-an ger upp.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=372&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

> Jag trodde man pumpade dessa med händerna och armarna... ;-)

Äääää, du tror så mycket du ;7)

"For close to 40 years, the Rennkompressor has been the most popular pump in international cycling and the sole legitimate ancestor of all floor pumps."

Undrar hur en golvpump fungerar och är det det samma som en fotpump eller är det handpump det heter? Eller är en handpump det samma som en minipump må hända. Det är mycket nu.

Vilken pump?
Fotpump:
27-514_l.jpg

Golvpump:
SKS-RENNKOMPRESSOR.jpg

Vilken pump?
Pebben skrev:
> Zvampen skrev:
> -----
> > Pebben. Har cyclecomponents nån butik på
> Örsholmen eller är det bara ett nätlager?
>
> För min del har jag i princip alltid bara kört
> ner och köpt direkt typ. Men det är ju bara för
> att jag är så kass och de så snälla mot en
> kass än. Jag har faktiskt inte varit nere på ett
> tag, märkligt. Men numera tror jag faktiskt att
> de har någon form av butik/uppställning. Vill du
> att jag ska kolla upp det?

Nä, det är lugnt. Kunde bara vara kul att veta. Då kunde man fara förbi när man är i hemlandet ibland. Men tack ändå!

Senast ändrad:
Vilken pump?
Vilken pump?
Pebben skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > Fotpump:
> >
> http://www.biltema.se/ProductImages/27/large/27-51
>
> > 4_l.jpg
> >
> > Golvpump:
> >
> http://www.cykeltjanst.com/public/img/user/SKS-REN
>
> > NKOMPRESSOR.jpg
>
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mount
> ainbike/tillbehor-136/pumpar/golvpumpar/index.html
>
>
> Fan hittar inte en ända "Fotpump" på den här
> sidan. Fan fan fan. Det står ju att det ska vara
> fotpumpar här. Jävla skit också.

Eller står det bara lite dumt på CC.s sida. Ja kanske det kanske. För visst är det väl så att en golvpump pumpar man med händerna/armarna och den hålls fast mot golvet med fötterna. En fotpump pumpar man med foten och den står på golvet. Och en minipump är just det, en minipump. Men på CC.s sida står de som "hand".

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/tillbehor-136/pumpar/hand/index.html

Senast ändrad:
Vilken pump?
Jag valde mellan exakt samma tre pumpar i förra veckan, köpte den "fothållna" handpumpen för 149:- enligt principen "flest kronor per mekanisk del" jämfört med de andra två. Tror inte på en kompressor för 99:-, ens för sporadisk cykelpumpning, och fotpumpen kändes smäckig i överkant. Den jag köpte kändes "lagom" smäckig för ändamålet.

Normalt sett har jag en pump av fickmodell med mig:
http://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-Asaklitt/31-4840
så golvpumpen är bara tänkt till slang/däckbyten i hemmets lugna vrå, vilket sker ganska sällan hos mig eftersom jag (handen på hjärtat) egentligen bara använder en av cyklarna, och ändå inte har hittat några dubbdäck som passar till den så den går med samma året runt... :-) Annars hade jag köpt en betydligt dyrare pump. Normalt snålar jag inte på verktyg, inte sådana som jag avser att använda mer än en gång i alla fall.

Spontant känns budgetpumpen i fråga rimligt gedigen för ovanstående ändamål. Spontant känns det också som att manometern visar rent åt helvete fel, eftersom den indikerade att det jag fyllt med min lilla fickpump var betydligt mer än det rekommenderade värde som Michelin skrivit på däcken istället för tvärt om som jag trodde. Däcken är egentligen mopeddäck och enligt min mening kunde dom gärna ha fått ytterligare lite högre lufttryck för att inte bli så trögtrampade på cykeln...

Det blir nog till att kalibrera manometern, eller att pumpa "på känn" även i fortsättningen, återkommer med rapport om jag orkar kalibrera. Om det står något om "åtta döda i lastcykelexplosion i Solna" framöver så vet ni att manometern i själva verket visade rätt...

Om du är ute efter en pump för mer frekvent användning än jag har beskrivit så bör du absolut sikta lite högre, t.ex. någon av pumparna som andra rekommenderat. Oavsett vilket så skulle jag inte rekommendera kompressorn och fotpumpen! :-)

Vilken pump?
Har två golvpumpar - en SKS Airbase PRO som är standardpumpen (pappa fick behålla min gamla Rennkompressor - still going strong efter snart 35 år...) samt en Lezyne högvolym någonting som är kanon till mtb. Lyckades fixa till tubeless igår utan minsta problem samt också smidig om man skall fylla i lite luft i bildäcken vilket går dåligt med "vanlig" pump.

Svaret är inte "Vilken pump" utan vilka. Är också otroligt nöjd med mina lezyne minipumpar - kvalitet

Vilken pump?
PerryE skrev:
> Har två golvpumpar - en SKS Airbase PRO som är
> standardpumpen (pappa fick behålla min gamla
> Rennkompressor - still going strong efter snart 35
> år...) samt en Lezyne högvolym någonting som
> är kanon till mtb. Lyckades fixa till tubeless
> igår utan minsta problem samt också smidig om
> man skall fylla i lite luft i bildäcken vilket
> går dåligt med "vanlig" pump.
>
> Svaret är inte "Vilken pump" utan vilka. Är
> också otroligt nöjd med mina lezyne minipumpar -
> kvalitet

Det där ville jag inte läsa ;) Har en Airbase sen 2003 och bästa pumpen jag haft och använt. Men som sagt till mtb behöver man något med högre volym och lägre maxtryck. Kollat en del på Lezyne Dirt Floor Pump. Är det värt att köpa en sådan också för mtb?

Vilken pump?
cerro skrev:
> PerryE skrev:
> -----
> > Har två golvpumpar - en SKS Airbase PRO som
> är
> > standardpumpen (pappa fick behålla min gamla
> > Rennkompressor - still going strong efter snart
> 35
> > år...) samt en Lezyne högvolym någonting som
> > är kanon till mtb. Lyckades fixa till tubeless
> > igår utan minsta problem samt också smidig om
> > man skall fylla i lite luft i bildäcken vilket
> > går dåligt med "vanlig" pump.
> >
> > Svaret är inte "Vilken pump" utan vilka. Är
> > också otroligt nöjd med mina lezyne minipumpar
> -
> > kvalitet
>
> Det där ville jag inte läsa ;) Har en Airbase
> sen 2003 och bästa pumpen jag haft och använt.
> Men som sagt till mtb behöver man något med
> högre volym och lägre maxtryck. Kollat en del
> på Lezyne Dirt Floor Pump. Är det värt att
> köpa en sådan också för mtb?

Förstår inte varför man ska ha olika till MTB och racer? Min Steel floor drive funkar utmärkt till båda i alla fall. Har pumpat upp tubeless med den med och inga problem att pumpa i 8 Bar i racern med några snabba tryck.

Vilken pump?
Jag köpte 150-kronerspumpen på Clas Ohlson. Jag har bara pumpat med den en gång och det gick ju hur bra som helst :)
Hur bra manometern är har jag svårt att uttala mig om, men på mina däck står det max 4,5 bar. Jag pumpade dom till 3,0 och dom är nu stenhårda så vågade inte dra i mer. 4,5 låter dock sjukt mycket. Även om jag har feta 2,2-däck.

Vilken pump?
Pasta skrev:
> Jag köpte 150-kronerspumpen på Clas Ohlson. Jag
> har bara pumpat med den en gång och det gick ju
> hur bra som helst :)
> Hur bra manometern är har jag svårt att uttala
> mig om, men på mina däck står det max 4,5 bar.
> Jag pumpade dom till 3,0 och dom är nu stenhårda
> så vågade inte dra i mer. 4,5 låter dock sjukt
> mycket. Även om jag har feta 2,2-däck.

Även jag köpte denna pump och den funkar skitbra. Manometern verkar hyggligt exakt (har jämfört med en separat manometer) när man kommer upp över 2 bar, men visar en liten smula för mycket. Flödet var tillräckligt för att jag skulle klara att få upp slanglösa däck på fälgen utan bekymmer.

Vilken pump?
Är ute efter en ny golvpump: hög volym prioriteras, bra "huvud" och gärna så lågt pris som möjligt. Vad hade ni rekomenderat?

I nuläget har jag en Pro som funkar okej men är inte riktigt kompis med "klick"-huvudet på den.

Ska man bara köpa någon enkel SKS och vara nöjd?

Senast ändrad:
Vilken pump?
Topeak Joeblow Mountain II är the shit när det gäller luftvolym. >700 cm3 per pumpslag. Tittar man på utbudet i övrigt så ser de ut att ligga runt 300-400 cm3. Munstycket är inte bra däremot. SKS lösa munstycken är billiga och väl värt att byta ut till. Kör du bara Presta så är munstycket för enbart Presta kanon.

Vilken pump?
Vilken pump?
Topeak Joeblow Mountain II är the shit när det gäller luftvolym. >700 cm3 per pumpslag. Tittar man på utbudet i övrigt så ser de ut att ligga runt 300-400 cm3. Munstycket är inte bra däremot. SKS lösa munstycken är billiga och väl värt att byta ut till. Kör du bara Presta så är munstycket för enbart Presta kanon.
Jag köpte precis en Mountain 2 pump. Volymen är bra men jag tycker det krävs orimligt med kraft för att pumpa, även med nya fräscha prestaventiler. Blir det bättre med SKS huvudet?

Vilken pump?
Jag köpte precis en Mountain 2 pump. Volymen är bra men jag tycker det krävs orimligt med kraft för att pumpa, även med nya fräscha prestaventiler. Blir det bättre med SKS huvudet?
Antar att kraften måste vara stor om volymen är hög.
Oklart om munstycket påverkar det
@jonte987 har helt rätt. Men om det är orimligt med kraft som behövs vet jag inte.
Jag har föregångaren, Joeblow Mountain utan siffra efter, och den är på 683 cm3 tror jag.

Vilken pump?
+1 på Joeblow, har både 1:an och 2:an. Funkar oftast utan bekymmer att poppa både XC- och Endurodäck om man plockar ut ventilkärnan. Om det går trögt att pumpa är det nog just ventilkärnan som är dålig/igensatt och ger dåligt flöde.

Vilken pump?
@jonte987 har helt rätt. Men om det är orimligt med kraft som behövs vet jag inte.
Jag har föregångaren, Joeblow Mountain utan siffra efter, och den är på 683 cm3 tror jag.
Plockade av munstycket och ser att det är slangen eller kanske oliven som begränsar utflödet. Oliven har ett riktigt liten genomgående på dryga millimetern. Kanske ska följa borra upp den lite.

Vilken pump?
Efter att ha kikat lite mer står det nog mellan SKS AIR-X-PLORER 10 (473 cm3, max 10 bar) för 31,5€ eller Topeak JoeBlow Urban EX (498 cm3, max 8 bar) för 29,4€. (Jag måste säga att Clik-versionen av SKS-pumpen lockar lite dock, men vet intre riktigt om jag vill gå all-in.) Vad tror ni?

Det optimala hade nog egentligen varit någon av dessa dock, men dem blir lite dyra:

Vilken pump?
Back in the tidiga UST-dagarna minns jag att jag aldrig inte var helt j@vla skogstokig över montagen av däcken... Som en avdankad och traumatiserad föredetting tog jag igår emot Topeaks Boost-pump...billig, men konceptet verkade lysande.

Nöjd likt en förväntansfull 5-åring skjöt jag boostern rakt ut i luften för att testa.
Den j@veln tog sin tid på sig att tömma tryckkammaren. Mina våta pojkdrömsfantasier om en ultraeffektiv luftkanon att bekämpa mina tidigare UST-demoner med gick i kras.

Är det bara jag som upplever det som ett problem, är det ens ett problem nuförtiden?
När jag kollat in i sjävla huvudet man sätter mot hjulventilen, så är där en massa onödigt krimskrams som garanterar ett blockerat luftflöde...
Har någon testat att byta pumphuvud på Topeaks Joeblow(job) Booster? Eller blockerar även trycksläpp-ventilen vid slangens början ett bra flöde???

Redigering:
Skruvade av pumphuvudet från pumpens slang för att kika in och se om där fans några flödesrestriktioner. Ser då att själva "nippeln" som går in i slangen bara har ett hål som är 2,5-max 3 mm. Jag gissar att den flaskhalsen är värre än krimskramset i själva pumphuvudet. Råkade borra upp den till 3,5mm.
Kanske lika bra att testa på moderna hjul och däck innan jag låter gamla UST-demoner gå full konstruktionsret@rd över nypumpssituationen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp