Vilken ram för budget alternativ?

Maxxi

Aktiv medlem
Hej. Hittade en cykel på Instagram och vart kär.

Men har inte riktigt budgeten för en vanilla. Så tänkte om någon vet någon ram som skulle passa in. Är rätt lång så 29er är nog ett bättre alternativ.

Bilagor

• Screenshot_20180710-094314_Instagram.jpg
    Screenshot_20180710-094314_Instagram.jpg
    232.5 KB · Besök: 97
Borde vara enklast att köpa en CX-ram.
Kolla på Brand-X ramkit på bike24.com.
Finns för sub €200 inkl. kolgaffel.
Men du lär inte hitta en ram med sån färgsättning billigt.
Köp billigt och lackera om isf.

Edit:
Sorry, Brand-X:en jag tänkte på var tydligen mer Road än CX.

Men finns ju snygga från Octane One annars, tyvärr dyrare då.

Screenshot_20180710-113101.jpg

Senast ändrad:
Färgen får komma sen. Tack för input. Här en canyon inflite. Kanske bara att sätta rakt styre på så är jag där. Det värsta att cyklar i min storlek aldrig ser ut som på bilden.

Är det för att du är för lång menar du eller?
En storlek större, fläskigare däck och kort styrstam så kanske det ser ok ut.
Satsa även på en ram med långt styrrör om du hittar så följer proportionerna med lite bättre.

Senast jag kollade på On-One hade de en massa ramar till ok priser.
Ogillar starkt OO som företag efter en del pissiga erfarenheter av deras kundsupport men dom har onekligen bra deals på många grejer så ta en titt där.
Andra har bra erfarenheter från OO så verkar skifta våldsamt med humör och dagsform.

Är det egentligen typ en cross/ gravel som jag bara sätter rakt styre på jag är ute efter? Kan man byta ut ett landsvägs reglage med mtb reglage rakt av?

MIGHTYnoob sa:
Är det egentligen typ en cross/ gravel som jag bara sätter rakt styre på jag är ute efter? Kan man byta ut ett landsvägs reglage med mtb reglage rakt av?
Nej, lvg och mtb bakväxlar vill ha olika mycket kabel per växelsteg. Men det finns "mtb-style" reglage för landsvägsgrupper från Shimano, typ https://www.bike24.com/1.php?conten...m-filter=&mid[931]=1&pgc[48]=2719&pgc[49]=171

Det är en "djungel" vad som lirar och inte lirar med vad. Så för exakt svar blir det krångligt, beroende på märke, modell, antal växlar etc.

Ang ramar, en bockstyreram har kortare reach än en raktstyreram, eftersom bockstyret flyttar fram händerna typ 10 cm. Att sätta flatbar på en räserram suger, en XL racer har typ 400 mm reach och en XL mtb har typ 475 mm reach.

Tillbaka
Topp