Vilken ryggsäck?

D i U

Aktiv medlem
Vilken ryggsäck?
Jag har tänkt att skaffa mig en bra ryggsäck att dels ha med ute på tur och dels att packa div kläder och annat att ha med till någon bikepark etc.

Jag har kollat på nätet och hittat Poc VPD 2.0 spinepack 16 liters och Evoc FR blackline 16 liters.
På Evoc ska man kunna ta av ryggskyddet och köra med det separat men någon som vet om det sitter bra? Kan man ta av ryggskyddet på poc också och köra det separat utan ryggsäcken?

Vilken ryggsäck?
Nu vet jag inte om det är annat med 2017 av evoc men på min enduro blackline kan man inte använda skyddet separat, man kan ta ut det om man vill köra utan. Evoc kör väl nån sort skydd som man bör byta om man gör en rejäl crash.

Förövrigt så är jag mycket nöjd med min rygga. Sitter bra, bra med fickor och dyl.

Vilken ryggsäck?
Valet beror nog på hur stort ditt behov av ryggskydd är vs ditt behov av ryggsäck för att åka på tur. Viktigt att ett ryggskydd verkligen sitter bra och de integrerade i de två ryggorna du kollat på kan knappast ersätta ett bra dedikerat ryggskydd. En annan faktor är ventilation; det är rätt jobbigt med en väldigt tät rygga om man svetts mycket och ska cykla långt.
Separat ryggskydd + en lättare luftigare ryggsäck ger dig större flexibilitet.

Vilken ryggsäck?
Märkligt.. Det är ju en sån jag har.. Undra om det är en tryckfelsnisse som har varit i farten hos dom.
Men iaf, jag tycker inte den är så farligt varm att cykla i. Det är rätt bra ventilation faktiskt

Vilken ryggsäck?
Sambon klämde på en sådan EVOC och vi kunde inte heller se att skyddet gick att använda separat.

POC-väskan klämde vi också på och passformen på den var verkligen usel. Den satt som en sån där billig skolryggsäck barn har ungefär. Skyddsplattan i sig bör dock vara några strån vassare än EVOCs i och med att den täcker större yta (om den väl sitter rätt dvs) och är flergångs.

EVOCs skyddsplatta är ganska kort, 10-15 cm kortare än ryggsäcken i båda ändar. Den är också engångs på samma sätt som en hjälm, har den väl absorberat energi en gång gör den det inte igen. Fördelen är att skyddet är extremt lätt så det finns ingen vinst med att köra det utan.

Jag har en Deuter Attack som jag är nöjd med. Skyddet är långt och går nästan från svanskota till skulderblad, hela ryggsäckens längd alltså. Flergångs och med inbyggt stickskydd. Sitter dock inte fullt lika gjuten på ryggen som EVOC.

Lös ryggplatta och ryggsäck ovanpå tycker jag själv verkar vara det sämsta alternativet ur komfortsynpunkt. Två uppsättingar remmar att störa sig på.

Jag märker ingen skillnad vad gäller värme mellan min gamla lätta Camelbak och Deutern med ryggplatta i. Båda är rätt täta.

Vilken ryggsäck?
Tack för svar! Jag har kikat runt lite på andra hemsidor som säljer väskan men ingen mer påstår att ryggskyddet går att köra med separat.
Ska åka in till stan nån dag och kika på den hur den känns.

Vilken ryggsäck?
Om du vill ha fler uppslag så kan du även titta på camelbak kudu (finns som 12l och 18l). Har haft den sedan i våras och är väldigt nöjd. Ryggskyddet har bra skyddsnivå och ryggsäcken i sig är genomtänkt. Man får med ett verktygsfodral som har en egen ficka i säcken. Det följer även med ett regnskydd som har en egen plats i säcken och det är trevligt att ha även om det inte regnar men är lerigt ute. Egen vadderad ficka för glasögon är ett plus, en trevlig säck helt enkelt. Använder 12l varianten själv och den får med lätthet med sig jacka, kaffe, sjv utrustning, fika mm utöver verktygen

Det enda negativa jag upplevt med den är att spännet till midjebältet lätt ger med sig, ska titta på att byta det spännet.

http://enduro-mtb.com/en/the-review-camelbak-kudu-12-pack-with-back-protector/

Tillbaka
Topp