Vilken skivbroms fram?

Vallejos

Medlem
Vilken skivbroms fram?
Hej!

Jag behöver råd om vilken skivbroms jag skall satsa på fram. Bak ska jag ha v-bromsar men fram måste jag ha skivbroms. Ska jag satsa på en mekanisk eller en hydraulisk?

Alla tankar och idéer är välkomna. Likaså erfarenheter och tips.

Mvh
Anders

Vilken skivbroms fram?
Rose har hydralisk frambroms för 240 kr så det känns som ett enkelt val.
min polare körde med mekanisk orginal innan men bakbromsen slutade fungera plötsligt ganska tråkigt när man är i säfsen påväg nerför han har nu bytt till hydralisk.

Vilken skivbroms fram?
Det beror lite på budget kanske?

Här är en duglig broms för 500:-
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67246

På en enklare cykel kanske en mekanisk funkar lika bra:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2617
Men ska du ha en bra mekanisk med bra justeringsmöjligheter så kostar den lika mycket som en ok hydraulisk.

Jag gillar mekaniska bromsar på typ pendelhojen, för det är lättmeckat.
Men på motionshojen vill jag ha hydraulisk, för bättre modulering.

Vilken skivbroms fram?
Jag är ute efter en bra broms. Budgeten ligger på 2-3 tusen kr. Jag vill ha något bra.

Har ju hydrauliska bromsar på MCn och de fungerar kanon. Så hydraulisk broms och flytande okupphängning vore kanske inte fel. Men å andra sidan är mekanisk broms enklare att justera och underhålla.

Bromsen ska sitta fram på en Airnimal Rhino med en Manitou dämpare. Hojen är ihopfällbar och kan transporteras i en väska.

Kan detta vara något eller finns det bättre i samma prisklass (eller ska jag välja hydraulisk?) och är det värt att titta högre upp i prisklassen? Jag vill ju ha skiva och bromshandtag också. Som sagt är bromsverkan det viktigaste...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=59438

Vilken skivbroms fram?
Vallejos skrev:
-------------------------------------------------------
> Men å andra sidan är mekanisk broms enklare att justera

Nej, hydrauliska bromsar är självjusterande. Mekaniska kräver omjustering var efter skivor slits och vajrar sträcks.

> och underhålla.

Smaksak. Hydrauliska kan behöva luftas och bytas vätska i men jag tycker egentligen det är enklare än att byta vajrar + höljen.

Vilken skivbroms fram?
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Vallejos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men å andra sidan är mekanisk broms enklare
> att justera
>
> Nej, hydrauliska bromsar är självjusterande.
> Mekaniska kräver omjustering var efter skivor
> slits och vajrar sträcks.
>
> > och underhålla.
>
> Smaksak. Hydrauliska kan behöva luftas och bytas
> vätska i men jag tycker egentligen det är
> enklare än att byta vajrar + höljen.

Jag uttryckte mig felaktigt. Vad jag menar är att det är lättare att meka med en mekanisk broms än med en hydraulisk. Dessutom lättare att underhålle, speciellt på resande fot, förlåt jag menar hjul :-)

Vilken skivbroms fram?
mekaniska är lättare att meka ihop när saker går sönder, en avsliten vajjer kan man väl oftast fulmeka ihop med ett multiverktyg, en avsliten hydralslang kräver ett luftningskit

Tillbaka
Topp