Vilken sko till CB Mallets?

SzMooD

Medlem
Vet att det är många använder Crank Brother Mallet pedaler, vilka skor föredrar ni?

Mallets ihop med Shimano AM45 som jag använder nu resulterar i att jag inte kan klicka ur foten i en viss position. Problemet lyder att den främre delen av skon tar i vevarmen och därför inte ger tillräckligt stor vinkel för att skon ska lossna, se bifogad bild nedan. Cleatsen är vända för minsta utlösningsvinkel och även flyttade så att skon är på maximalt avstånd från vevarmarna.

interference.jpg

Kört spd tidigare? CB löser ut lite annorlunda och det tar några rundor innan det sitter i ryggmärgen.
I vissa lägen tror jag att jag klickar ur genom att vrida hälen inåt. (utan att tänka på det)

any shoes will result in difficult un-clipping in certain positions. Just use shoes that are suitable for the riding you do and comfortable to your feet. Nothing worth than riding with painful feet...

Lingon: Mallet DH race är ju en aningens bredare vilket kan tänkas bli en lösning på problemet. Känns osäkert att inte kunna klicka ut i utåt vilket för mig känns mer naturligt.

Jofahjalm: Cleatsen är monterade precis i mitten på skon infästningsrails.

Latjo. Hade också det problemet med en hipstersko (DRZ) och standardcleatsen, men alla mina Shimanoskor går fria till och med utan utflyttning. Har dock inte just AM45...
Men det är ju ändå rätt stor justermån på premiumcleatsen, så om inte det räcker vet jag inte vad. Kan du flytta fram klossen utan att det blir obekvämt?

Bojsänke: gjorde en tillfällig lösning nu där cleatsen flyttades fram och monterades lite på sned.

Jon: Jag testar ett par Five Ten Impact VXI i veckan så förmodligen så blir dom den slutgiltiga lösningen, tack för hjälpen :)

Tillbaka
Topp