Vilken slang till 29'' 2.25 MTB?

Elleman sa:
Framdäcket på mtbn har åkt på punka. Är helt ny inom delar och märken när det kommer till cykling och undrar vilket märke och prisklass som duger för arbetet. Hittade dessa https://www.bikester.se/continental-mtb-cykelslang-28-29-224756.html och undrar om det duger? Och vad är det för skillnad förutom tjocklek och ventil?

Mvh Elias

Om du har nära till XXL kanske dessa kan vara ett alternativ.
https://www.xxl.se/white-tube-super-lite-29-5x2-2-fv-cykelslangar-5-pack/p/1110895_1_style

Butylslang funkar bättre att laga än skräpslang från ICA Maxi eller liknande.

Var inne på det lokala XXL idag, såklart var alla (!) 29'' slangar slut. Känns lite som att 30gram hit och dit inte påverkar min cykling någon vidare, duger XXLs 5 pack om det beställs online?

kör gärna med 26 tums slangar, passar 26-29. så har du alltid en reservslang till hands oavsett vem i sällskapet som får behov.

föredrar själv latexslang pga det sköna rullet, tillverkas bara i 26.

Sixten Fors sa:
Är inte "skräpslang från ICA" tillverkad i butylgummi menar du?

Jo det har du ju rätt i.
Sen inser jag att resten av mitt påstående också kan ifrågasättas, jag har egentligen ingen egen erfarenhet. Jag utgår från att pris och kvalitet korrelerar hyfsat och köper inte gärna sånt som verkar billigt eller säljs på nåt ställe med halvtaskigt rykte. Ska det pudlas så kan jag lika gärna göra det riktigt...

De fempacken från XXL tycker jag i alla fall har varit bra och det känns som att chansen ökar att man har ett gummi nära till hands när det behövs. Sen finns det kanske en egen tråd för XXL:s lagersaldo på sin hemsida.

Schwalbe SV19A, billig och bra. Brukar väga mellan 135-140 gram. Vilket kan vara upp till 100 gram lättare än en tjockslang. Inte lika hållbar som tjockslang förstås, men 200 gram lättare hjulset är märkbart. Ännu bättre är förstås att köra slanglöst, vilket sparar ytterligare 100-150 gram på ett hjulset.

Bilagor

• 171203_SV19_s.jpg
    171203_SV19_s.jpg
    100.5 KB · Besök: 48
GetLucky sa:
Nog måste väl guckan väga mer än 25-50g per hjul?
En slang 140 gram.
Slanglöst 100 till 150 gram mindre per hjulset, eller 50-75 gram mindre per hjul.
Slanglöst väger då 65 till 90 gram.
Varav TL-ventilen väger 5 gram.
Kvar blir 60 till 85 gram gucka.

Vilket är mer än 25-50 gram, helt riktigt.
Matte e svårt...

Senast ändrad:
Jag kör Maxxis Ultralight och Flyweight för 26” på min 650b.
Flyweight väger 98gram och punkar inte mer än tjock standardslang.

Tillbaka
Topp