Vilken slang väljer jag nästa gång?

gandhi

Aktiv medlem
Efter att precis kommit hem till Bagis efter en skön 2-mila-xc-semisvetto-tur igår i Nackareservatet började det pysa. Jag stod bakom kompisens Citroên C5 och först trodde jag att det var tryckluftsfjädringen på bilen som pös, men det var mitt framdäck. Det visade sig att gummit spruckit runt ventilen så det är nu bara att skaffa ny slang. Slangen var en Nokian MTB 26 Lite. Är lite tvecksam till kvaliteten på denna slang då jag tidigare även fått en fabrikssprucken slang. Jag tycker att det var en mycket märklig punka, men skönt att det inte hände uppe vid Nackamasterna. (pinsamt nog hade jag ingen reservslang med 'host, hack et hum')

Så till min fråga:
Vilken slang väljer jag nästa gång? Har 1.95-däck (Schwalbe Black Shark Light)
Vilka är bra och prisvärda? Salsa, Schwalbe, ...?

Med tanke på ovan nämnda punka, skulle en starkare slang vara bättre?

~K

Både Salsa och Schwalbe verkar vara bra slangar, Ritchey därimot har jag haft oflyt med. Kör Salsa så får du röda ventilhattar - jag har blivit 0.05km/h snabbare sedan jag bytte. :-P

EDIT: Contis latexslangar verkar också ganska hållbara faktiskt. Även vanliga noname grejer verkar fungera fint... så prova vad som helst utan det som inte funkat. Personligen köper jag det som finns närmast till hands (dock ej Ritchey numera ;-).

Senast redigerad av en moderator:
Kör med michelins latex slang (tror jag) de är gröna och fina. Latex slangar är inte riktigt täta så man får pumpa lite oftare än butyl. Som reserv slang har jag nokian mtb lite. Har alltid funkat bra för mig.

Alla mina conitnental grå sönder som papper.

Nää. Gör som Erik H. Han är en av de tyngre i slangköparbranchen...där är det cykelringen som gäller.

Allt annat är bara slöseri med pengar.

Billigaste biltemaslangen funkar bra, har haft en enda punka på ett år. Tänk på att det är många faktorer som inverkar på punkarisken. I tidigare trådar har vi diskuterat däckstryck, felaktiga slangstorlekar med mera.

Dom lite tyngre nokianslangarna funkar bra, ingen punka på bra länge. dock fick jag punka på fulslangen på kinnekulle.

Jag köper slang av fabrikatet "Spectra" för 40,- hos LBS.

Fast till Åre har jag beställt Nokia DH-slang. Om det blir blött och jag vill köra med lågt lufttryck...

Michelins gröna latexslangar. Punkteringssäkra och lägst rullmotstånd av alla slangar (enligt tyska Bike i alla fall)
Enda nackdelen är att man får pumpa ofta.

Eller så skippar man slangar och kör med Stan's NoTubes i stället vilket blir lättare, mer punkasäkert men även dyrare.

//Markus

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köper slang av fabrikatet "Spectra" för 40,-
> hos LBS.

Det var fulslangen jag punkade på kinnekulle. Spectra är ett täcknamn för Cheng Shin Tyre om det är räcerventil, är det bilventil så är det täcknamn för dunlop. Fulslang javisst, prisvärd? Som en halvliterscola på macken.

Har köpt Continental och andra lite finare slangar,, kring 90-130:- för en slang, men efter ett par punka så testade jag Cykelringens för 19:- Jag kommer nog inte att köpa någon dyrare hädanefter! Du får ju 5-6st slangar til priset av en.. .. .. .. ..

kevlar skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köper slang av fabrikatet "Spectra" för
> 40,-
> > hos LBS.
>
>
> Det var fulslangen jag punkade på kinnekulle.
> Spectra är ett täcknamn för Cheng Shin Tyre om det
> är räcerventil, är det bilventil så är det
> täcknamn för dunlop. Fulslang javisst, prisvärd?
> Som en halvliterscola på macken.
>
> __________________________
> militant hardtailer

Spectra är Cycleurops tillbehörs märke, funkar som BBB, PRO osv. Ingen egen tillverkning, bara egna loggor och förpackningar.

Lite onödigt vetande bara, jag är bra på sånt :D

kevlar skrev:
> Som en halvliterscola på macken.

Shoppar jag rätt ofta, de är kalla.

Dessutom funkar de bättre för mig än den där tyska Schlauchomatskiten Continental di kallart.

contislangar har jag oflyt med liksom många andra.. ventilerna går sönder, den lilla låsningen går av om man inte har pumpen på till 100% samt håller spikrakt.. gäller både lvg och mtb slangarna.

nokian, schwalbe och maxxis slangar har jag goda erfarenheter av och det är vad jag använder.

Jag kör mest med WTB slangar, men när jag tänker på att det tar nästan lika mycket tid att beställa, tar emot, lagerföra, sälja och tar betalt för en slang som för en ram, så blir mer och mer tvecksam över att det är en bra investering av min tid att kränga sådana saker.

Schwalbe funkar också bra så länge man struntar i felaktiga värden från tryckmätaren som levereras med dem. Michelin latex rullar mycket bra och behöver pumpas ungefär lika ofta som WW UST däck på Mavic UST fälger. Air-B latex (bubble-gum pink) exploderar inuti däcket när som helst, även när cykeln står parkerade. Specialized Airlock är mycket bra om du kommer att cykla någonstans där elaka taggiga växter finns. Lite tung men bättre än Slime tubes. De är klena där ventilen kommer ut ur slangen, men är inte gängade så de får ingen stöd från fälgen så man måste vara försiktig med dem.

gandhi skrev:
> var mitt framdäck. Det visade sig att gummit
> spruckit runt ventilen så det är nu bara att
> skaffa ny slang. Slangen var en Nokian MTB 26
> Lite. Är lite tvecksam till kvaliteten på denna

Precis samma sak har hänt med de tre senaste Nokian-slangarna jag köpt (inom loppet av 2 veckor). Trodde först att det var nåt fel med fälgen och provade att byta fälgband men det blev samma sak med nästa Nokian-slang. Skönt att veta att jag inte är ensam om problemet och att det helt klart är fel på slangen och inte hjulet/däcket.

Blir till att byta slang-märke.

Biltema slangarna funkar kanon tycker jag...inte haft en punka i år.

Dessutom är de så billiga att man köper nya istället för att laga vid punka :)

lundatok skrev:
> Jag tycker om Continentals 1,75-2,5 med lång
> racerventil.

oj,oj nu blev det svårt igen:
lång eller kort ventil? Vilken är skillnaden (förutom längden)?

btw: tack för tipsen samtliga! (det är detta som är sååå bra med happy)
~K

Tillbaka
Topp