Vilken tjänst använder ni när ni skickar cyklar utomlands?

Nienkerk

Medlem
Hej! Jag har nyligen sålt en cykel och ska skicka den till England. Jag tänker mig att jag ber om en kartong på den lokala cykelbutiken och packar cykeln med mycket vaddering. Därefter skickar jag den med paket som är försäkrat men vilket bolag och varför? Hur har ni gjort och vad kostar det?

Jag har läst lite om Postnords tjänst och det verkar kosta runt 800kr för att skicka en cykelkartong som väger mellan 10-12kg. Det går tyvärr inte att klicka för någon försäkring i deras webbtjänst vilket gör mig frågande till hur mycket detta kostar.

Oftast sköter ett gäng från östeuropa det gratis utan att jag bett om det... när jag gör det frivilligt är det rätt enkelt att göra som du. Kartong + bubbelplast är bra. När man skickar paket utomlands är det vad jag minns alltid rek och då kan man välja mellan två alternativ beroende på hur stort värde man vill att "försäkringen" ska täcka.

Ja, precis det har jag också kommit fram till men minns du priserna? låter 800kr + försäkring som rimligt?

Postnord har max storleksgräns. Dubbelkolla att de tar emot ett så stort kolli för säkerhets skull.

Det går inte att försäkra paket utomlands om godset är begagnat med posten. Det kan ju vara värt att tänka på. Tyvärr är posten oxå det enda rimliga alternativet prismässigt att skicka utomlands med.

tjänsten heter ems-express den finns endast online och heter ngt annat innan man skriver ut frakthandlingarna. Troligen vanligt postpaket utomlands och sedan väljer man tillägget som lyder ngt i stil med "snabbare frakt och större paket" som kostar ca 150:- extra. Då har du den tjänsten man vill skicka med. Men som sagt om paketet tappas bort så räknas värdet ut på en volym kalkyl som inte kommer vara i närheten av vad ngn finare ram kostar. Spelar ingen roll vad ngn på ngt lokalt postkontor eventuellt påstår, det går inte att försäkra begagnat gods med posten!

Senast ändrad:
Nienkerk sa:
Ja, precis det har jag också kommit fram till men minns du priserna? låter 800kr + försäkring som rimligt?

Det låter rimligt. Jag minns inte vad det kostade för en cykel för det var länge sedan. Har dock i nutid skickat en hel del dyra saker utomlands men det har oftast varit betydligt mindre än en hel cykel...då har det kostat 350-450 kr och det har inte spelat någon roll om det varit begagnat, ingen har ens frågat.

Vill bara tipsa dig att om du har fått betalt via PayPal så är det troligtvis en blåsning.

Innan Paypal slog igenom så var det checkar utan täckning. En snubbe i Australien ville köpa datorprylar av mej en gång...

Jocke77 sa:
Nienkerk sa:

Det låter rimligt. Jag minns inte vad det kostade för en cykel för det var länge sedan. Har dock i nutid skickat en hel del dyra saker utomlands men det har oftast varit betydligt mindre än en hel cykel...då har det kostat 350-450 kr och det har inte spelat någon roll om det varit begagnat, ingen har ens frågat.

Problemet är inte att teckna en försäkring. Problemet är när man skall utnyttja den..
Men grejorna kommer ju iofs oftast fram så det är ju inte så många som upptäcker detta.

Så länge pengarna finns hos PayPal så är det lugnt, annat om man bara fått ett mejl där det står att dom bara dröjer lite...

Det är min uppfattning också. Jag har gjort detta förut och det har gått bra. Har aldrig skickat en hel cykel bara. Jag brukar kolla kontot så pengarna är där samt ringa PayPal kundservice. Finns pengarna på mitt konto så finns pengarna på mitt konto. Det köparen dock kan göra är att säga att produkten inte motsvarade annonsen men jag har 20 bilder på den och relativt sparsmakad text vilket gör det tämligen säkert på den biten.

Värt att tänka på att vissa länder har restriktioner på lådans dimensioner även med den tilläggstjänsten jag pratade om ovan.

De flesta länder i väst har som regel <300cm längd + omkrets annars är det för stort. Vissa har 200cm.
Det är svårt att packa en hel cykel även under den större restriktionen, speciellt om den är lite större.
Den mindre om 200cm tror jag inte ens går.

Senast ändrad:
Nienkerk sa:
Det är min uppfattning också. Jag har gjort detta förut och det har gått bra. Har aldrig skickat en hel cykel bara. Jag brukar kolla kontot så pengarna är där samt ringa PayPal kundservice. Finns pengarna på mitt konto så finns pengarna på mitt konto. Det köparen dock kan göra är att säga att produkten inte motsvarade annonsen men jag har 20 bilder på den och relativt sparsmakad text vilket gör det tämligen säkert på den biten.

Problemet är att om ni inte är överens så tar Paypal köparens sida. Oavsett vilka kort du har.

Är köpet genomfört med ett stulet kreditkort spelar det ingen roll om pengarna ligger i ditt konto, de lär dras tillbaka illa kvickt. Har du då hunnit spendera eller ta ut dem vette fasen hur PayPal kommer reagera.

Men visst, varje fall är unikt och jag har ingen aning om vilken cykel du sålt eller hur. Är det en någorlunda unik cykel som sålts till ett rimligt pris på eBay till köpare som verkar seriös är det kanske helt legit. Men är det en dussinhoj du haft ute till salu här på Happy och utländsk köpare hör av sig skulle alla mina varningsklockor ringa på öronbedövande volym…

johnny165 sa:
Så länge pengarna finns hos PayPal så är det lugnt, annat om man bara fått ett mejl där det står att dom bara dröjer lite...

Nej, det är inte lugnt. Klassikern här är att ”köparen” låtsas-sålt något till tredje man men sett till att betalningen kommit till dig.

När tredje man inser att inget kommer kräver denne pengarna från PayPal och får dem. Du är då utan cykel och utan pengar.

Jag vet inte hur man bäst skyddar sig mot denna typ av scam.

Det är ju helt skadat att det inte går att sköta sånt här på rätt sätt med betalning, sen att det inte går att sköta på rätt sätt när man ska skicka.

Skickar du rek får du en försäkring, upp till 10 000 tror jag, det ingår by default, men det är ju max 2kg?.

Tilläggsförsäkringar täcker INTE begagnat gods, eller något annat som är stöldbegärligt. Det är helt sjukt. I princip kan du bara försäkra tegelstenar, nya.

Jag lärde mig det här när jag skulle skicka en halvdyr klocka på service i tyskland. Rejält underförsäkrad men det gick ju bra, inget hände.

Förklaring till tilläggsförsäkringens många undantag, som mer än en postanställd uppgav, var det de inte försäkrade stöldbegärligt gods. Varför har man en "mitt paket har försvunnit" försäkring? Jo det är ju stöldbegärligt. Det är Kafka nivå på det.

Mitt eget försäkringsbolag, hemförsäkring, kunde försäkra, men bara hel pall, och då med bra villkor och inget jidder om vad som var i paketet.

Väcker den här tråden då jag har intressenter i Italien, Finland och Danmark på en cykel jag har till salu. Vilket fraktbolag kan frakta cykeln till ett humant pris? Jag har gått bet på de fyra stora (PostNord, Schenker, DHL och UPS). Det börjar kännas som ett omöjligt uppdrag om jag inte spänner fast cykeln på biltaket och kör själv till något av de tre länderna.

Till Finland skickade jag med bussgods, mycket smidigt och överkomligt pris. Dock är det nog som i Sverige, bussgods finns inte överallt, tyvärr.

Jag har använt en tjänst från England som heter sendbike.com som fungerade alldeles utmärkt. Om dom skickar kors och tvärs inom EU är dock oklart men det går väl att fråga.
De använder DHL som fraktbolag, allt går att försäkra och även en låda tillhandahålls, allt för en tusing. Vill man ha högre försäkring än den som ingår kostar det givetvis extra.

Pfaff sa:
Jag har använt en tjänst från England som heter sendbike.com som fungerade alldeles utmärkt. Om dom skickar kors och tvärs inom EU är dock oklart men det går väl att fråga.
De använder DHL som fraktbolag, allt går att försäkra och även en låda tillhandahålls, allt för en tusing. Vill man ha högre försäkring än den som ingår kostar det givetvis extra.

Går att välja Eu till Eu i alla fall. Ser smutt ut.

Och på frågan om att skicka cyklar inom EU svarade Pippa ”Great to hear and yes we do”
Om jag förstått rätt går det även att skicka till Nordamerika.

Tillbaka
Topp