Vilken träningsdagbok rekommenderar ni?

Obed

Aktiv medlem
Träningsdagboken får gärna vara lättanvänd och kunna ta emot gps-data. Tror jag vill logga det på nätet så man inte är knuten till en enda dator.

Jag kör med Runkeepers dagbok, har man en Android eller iPhone så tar den loggdata och GPS-spår direkt från telefonen. Annars kan man ladda upp GPS-filer själv eller fylla i data manuellt, men det är inte så den är tänkt att användas :-)

Sporttracks kör jag med, finns massa bra plugins att ladda ner så att man kan få fina grafer och massa annat tjafs

roding skrev:
-------------------------------------------------------
> Sporttracks kör jag med, finns massa bra plugins
> att ladda ner så att man kan få fina grafer och
> massa annat tjafs

+1

Obed skrev:
> Tobbe, naturligtvis kommer jag vara anonym och tjuvträna

Äh, alla vet ju att du är ett periodiserande smygsvetto ändå. :P

Jag kör Garmin Connect och Sporttracks. Garmin connect saknar vissa features som finns i sporttracks, men om de får lite mer tid att utveckla det så tror jag det blir riktigt bra! Smidig import direkt från enheten.

Edvard

Sporttracks är bra, men det känns som att utveckligen står lite still... jag har sparat där några år, skulle nog gärna migrera till funbeat eller något annat.. men jag tror det blir svårt att lyckas exportera alltihopa och importera i något nytt.

+1 på Sporttracks, fungerar klockrent med Garmin Edge 305 och Forerunner 405 som jag kör med.
Kul att kunna ta ut rapporter.

Blev lite sugen på att testa Funbeat, eftersom det är webbaserat, men då det inte går att importera log-filen från Sporttracks är det alldeles för jobbigt att byta.

Senast redigerad av en moderator:
Inspirerad av tråden testade jag funbeat, som ju verkar trevligt och smidigt.
Men de rundor jag langat upp via tcx-filer dyker inte upp, när jag tar fliken och söker rundor inom ett specifikt område.

Hittade andras rundor som uppenbart är importerade tcx eller annan gps-import, dvs inte manuellt inritade rundor. Tar det en stund innan det publiceras, eller ser man helt enkelt inte sina egna rundor utöver visningen i den egna "mina rundor"-fliken?

Funbeat tycker jag är OK men har inte heller provat nån annan.

Det jag saknar är dock möjligheten att tydligt visuellt jämföra melan åren, t e x en stapel med antalet cyklade mil förra året, och en stapel bredvid (eller inuti med annan färg) med årets cyklade mil.

dans skrev:
> Det jag saknar är dock möjligheten att tydligt
> visuellt jämföra melan åren, t e x en stapel
> med antalet cyklade mil förra året, och en
> stapel bredvid (eller inuti med annan färg) med
> årets cyklade mil.

Enkelt! Skapa ett träningsmål som summerar antalet mil för 2009, och ett för 2010, så kommer de att hamna bredvid varandra med staplar (och siffror) som visar antalet km (mil finns inte som enhet).

Gör en egen i excel. Du bygger den som du vill ha med uppföljningar och grafer. Jag är inne på 6.e året i samma dok.

MTBiker skrev:
> Gör en egen i excel. Du bygger den som du vill ha
> med uppföljningar och grafer. Jag är inne på
> 6.e året i samma dok.

Obed frågade om något som kan ta emot GPS-data, hur löser du det i ditt excel-dokument? =)

Skogling skrev:
> Det är väl bara att köpa en Garmin med Excel.
> Hur svårt kan det vara liksom. :)

haha :) , varför köpte jag inte Edge705excel-versionen. Blev nya hjul istället. Nästa uppgradering blir en ny gubbe som ska cykla också.

Jag har nyligen börjat köra funbeat, tycker kartfunktionen är lite seg. Men motiveras man av att logga, se resultat och se jämförelser med andra är det bra grejer.

Sprang lite vilse i söndags (utan vatten fram till 15 km) och tänkte nu går jag en bit men så kom log- djävulen fram "det blir ingen bra runda..." och jag fortsatte :-)

Varför kan inte HappyMTB.org dra igång en "utmaning" till oss som kör med GPS.
Om happymtb.org får alla att använda samma loggbok med gps så kan ju en "tävling" anordnas under året.
Vem har cyklast längst totalt, längsta sträckan, flest stigar osv osv.......
Då finns det ju hela tiden förslag till stigar för alla tt cykla..

Sen kan man ju ha en sluttävling på hösten där dom som vill kör samma race.........

Vore intressant......eller?

NickeB, en bra idé som tyvärr faller på det programmeringsmässiga då vi har brist på utvecklare. Om du menar via FunBeat får du gärna arrangera bäst du har lust. :D

Tillbaka
Topp