Vilken typ av sadel till mtb/stadscykel

Helaskiten

Aktiv medlem
Så jag har en mountainbike jag troligtvis kommer använda mest på asfalt. Bör jag då ta den här smala sadeln jag har på cykeln nu på bilden. Eller bör jag ta den närmast i bild som är fetare?

Vad är för- och nackdelarna med de här två typerna? Är den smala bra för något? Känns spontant som att den feta är skönare men gubbarna här kan säkert tala om varför den smala som sitter på nu är bra den också?

Är det bara en smaksak eller varför har folk smala sadlar som sticker en i arslet? :)

Bilagor

• dfsmkfdsmfsd.png
    dfsmkfdsmfsd.png
    145.2 KB · Besök: 44
  • dfsdf.png
    dfsdf.png
    80.7 KB · Besök: 43
Smaken är som baken, delad.

Men båda sadlarna ser väldigt breda ut. Om den ännu bredare sadeln är skön så kör med den.

Sitter man lite mer framåtlutad så brukar det bli bättre med en sadel som någorlunda matchar avståndet mellan sitt-benen vilket brukar vara 100-150mm eller så. Man kan mäta mha en kartongbit.

De här bredare modellerna brukar mest användas på traditionellan dam- och herrcyklar där man sitter med rak rygg.

De här bredare modellerna brukar mest användas på traditionellan dam- och herrcyklar där man sitter med rak rygg.
Den övre ser ut som CUBE Natural Fit Saddle Sequence. Cube själva säger att den är optimerad för framåtlutad ställning (Optimised for the Bent Forward position).

Den övre ser ut som CUBE Natural Fit Saddle Sequence. Cube själva säger att den är optimerad för framåtlutad ställning (Optimised for the Bent Forward position).

Mycket möjligt, men storlekarna 158 och 170mm är bredare än de flesta sadlar.

Tillbaka
Topp