Vilken utväxling ska jag välja till min racer?

belio

Aktiv medlem
Hej!

Ska beställa en Racer från Canyon, en Roadlite AL 6.0 blir det:)

Vilken utväxling ska jag välja? Har letat runt på forumet utan att bli klokare..

De man kan välja på är 11-28 & 11-25.

Jag är 189 cm lång och väger 87 kg. Cyklar för motionens skull och har även ambition att ställa upp i motionslopp till nästa säsong. Bor i Stockholm så det är väl relativt flack åkning det handlar om.

Mvh Joel

Om du tänkt hålla dig inom Sverige med cykeln säger jag också 11-25, av rent estetiska skäl.

Har du planer på att åka på cykelresor till bergiga platser kan 11-28 komma väl till pass, särskilt om du har standardvevparti (53/39). Med kompaktvevparti (50/34-36) känns 11-25 tillräckligt även i berg.

HaraldN skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du tänkt hålla dig inom Sverige med cykeln
> säger jag också 11-25, av rent estetiska skäl.
>
> Har du planer på att åka på cykelresor till
> bergiga platser kan 11-28 komma väl till pass,
> särskilt om du har standardvevparti (53/39). Med
> kompaktvevparti (50/34-36) känns 11-25
> tillräckligt även i berg.

Vad är det som skiljer rent estetiskt?

Allergia al vento skrev:
> Vad har du fram? compact eller 53/39?

Compact!

belio skrev:
> HaraldN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du tänkt hålla dig inom Sverige med cykeln
> > säger jag också 11-25, av rent estetiska
> skäl
> >
>
> Vad är det som skiljer rent estetiskt?

28-drevet är stort och fult och passar inte på en racer. ;-)

Jag bytter från 52/38 och 11-25 till 50/34 och 12-25 i år och det blev stor skillnad till det bättre för min del. Mycket mer tätstegat och sällan som man trampar ur.

Det är ju bara när du kör på lillkakan som det är skillnad på 11-25 vs 11-28. Kör du på 28:a drevet på storkakan gör du fel och sliter onödigt på delarna. Det ska till en riktigt brant stigning innan du behöver 28 drevet, såna finns det knappt i mellansverige.

grump skrev:
> Det är ju bara när du kör på lillkakan som det
> är skillnad på 11-25 vs 11-28. Kör du på 28:a
> drevet på storkakan gör du fel och sliter
> onödigt på delarna. Det ska till en riktigt
> brant stigning innan du behöver 28 drevet, såna
> finns det knappt i mellansverige.

Nja, det är ju även skillnad på näst största drevet. Och det använder man ju ibland tillsammans med storklingan.

11-23 gillar jag. Lite tungt på Halladsåsenmen då får man trampa hårdare :)
Så med ditt val så är 11-25 solklart.

Det är lite väl inskränkt att påstå att det inte finns behov av låga utväxlingar i Sverige. För alla finns en gräns när kraften i benen, och inte effekten, sätter stopp, och var den gränsen ligger är olika från person till person. Är man tung och svag, så finns det tveklöst många backar som hamnar på fel sida gränsen om man inte har en viss lägsta utväxling.

Jag har kört med 11-23 på niodelat (53/39 fram) i fyra år nu och har aldrig fastnat i nån backe, men nu när jag ska uppgradera till tiodelat har jag valt en 11-25 i stället. Den har samma drev som 11-23 för 9-delat (11,12,13,14,15,17,19,21,23), men har också ett 25-drev. En bra affär, tycker jag. Den lilla viktskillnaden kan jag leva med. Den lite lägre utväxlingen kommer att göra en del långa, branta stigningar lite enklare.

grump skrev:
> Det ska till en riktigt brant stigning innan du behöver 28 drevet, såna
> finns det knappt i mellansverige.

I Värmland kan det allt behövas. Dryga 2 km och ca 20% motlut som max, snittmotlut 10-12%. Då kan det allt vara trevligt med ett CT och 12-26. Och jag skulle inte klaga om jag hade ett 12-28 då.

Men jag skulle ta 11-25 i allafall. Man behöver ju inte köra backe hela tiden, om man inte vill.

geologen skrev:
> Det är lite väl inskränkt att påstå att det
> inte finns behov av låga utväxlingar i Sverige.
> För alla finns en gräns när kraften i benen,
> och inte effekten, sätter stopp, och var den
> gränsen ligger är olika från person till
> person. Är man tung och svag, så finns det
> tveklöst många backar som hamnar på fel sida
> gränsen om man inte har en viss lägsta
> utväxling.
>
> Jag har kört med 11-23 på niodelat (53/39 fram)
> i fyra år nu och har aldrig fastnat i nån backe,
> men nu när jag ska uppgradera till tiodelat har
> jag valt en 11-25 i stället. Den har samma drev
> som 11-23 för 9-delat
> (11,12,13,14,15,17,19,21,23), men har också ett
> 25-drev. En bra affär, tycker jag. Den lilla
> viktskillnaden kan jag leva med. Den lite lägre
> utväxlingen kommer att göra en del långa,
> branta stigningar lite enklare.

+1

Som tjockis och övermodig så kan jag bara hålla med, det är skönt att ha en lätt växel ibland!

Svårt att välja nu för tiden. På min tid handlade det om 6-delat, 13-18 och 53/52:45/42. Funkade väldigt bra då, med drygt 2000 mil/år i benen. Bytte f.ö ut 11-32 kassetten på min hybrid till en 12-25 kassett igår. 11,12 känns rätt onödigt på en räser om man inte tänker hårdsatsa. Går så klart att välja vad man vill om man är beredd att betala.

Senast ändrad:
Jag har 11-28 på nya cykeln, 11-25 på gamla. Föredrar verkligen 11-25 över 11-28, går knappt att använda de lättaste dreven och man missar några trevliga utväxlingar därinnan.

Jag kör compact med en 12-23 kassett, då får jag absolut flest drev att använda.
Lilla klingan använder jag i stort sett aldrig och de två största är oanvända hittills.
Ibland saknar jag 11-drevet bak men det är mest för att tillfredställa egot att ha kört så fort som möjligt nedför någon backe.

Tja, som jag sagt ofta förut. Vi lågkadensare tycker att 11 är för stort rätt ofta. Om jag vill tugga på med en kadens runt 60 så är 53/11 inte så värst mycket. Lite drygt 36 km/h. Det når man lätt över på platten en normal dag. Över 80-85 trivs jag inte alls.

Jag har nog oftast en kadens runt 85 med min utväxling enligt ovan och cyklar alltid ensam och snittar mellan 32-35 km/h. Det lägre snittet då när det är lite mer kuperat och det högre när det är relativt lättåkt.

Jag bytte från 11-28 till 11-23 och mina växlingar blev mer " lugna " dvs. Påverkade inte kadensen lika mycket när du växlade upp eller ner.
lättare att ligga runt 90 ( som jag föredrar) hela tiden.

MVH Peter

Hej! Du skriver att du cyklar för motionens skull och har planer för några motionslopp längre fram.
Jag skulle säga såhär: är du bekväm med att snitta 30+ på dina racerturer uppskattar du säkert en tätare stegad kassett som tex 11-25 (eller 11-23).
Inser du (liksom jag :-) att det finns vissa tillkortakommanden när det börjar gå uppför känns det säkert skönt med ett par lättare växlar att ta till även om vi håller till i relativt platta Sverige. Då skulle jag rekommendera 11-28.
Själv har jag testat 12-25, 13-26 och 11-25 på min tidigare racer och jag tyckte i och för sig att av de alternativen passade 11-25 bäst men på min nya kör jag med 11-delad 12-27 kasett och tycker att det är perfekt för min del. Har hela tiden kört med compact vevparti.
Att det sedan kanske väger några gram mer och inte alltid uppskattas ur estetisk synvinkel kan jag leva med :-)
Lycka till med ditt Canyon-köp! Jag är mycket nöjd min!

/ Jan

Verkligen stort tack för all input!

Men hur går det till rent praktiskt när man byter utväxling? Är det bara att gå och köpa sig drev/kasset från vilken tillverkare som helst? Kommer ha genomgående Shimano 105 till att börja med...

Du kan blanda shimano och sram utan problem (samt ev andra leverantörers alternativ som är kompatibla med shimano). Campagnolo blir problem. Du bör byta kedja samtidigt. Några specialverktyg behövs om du skall göra jobbet själv: kedjebrytare, kedjepiska och en speciell hylsa för att lossa kasetten. / Jan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp