Vilken Vitus Sentier?

Vilken Vitus Sentier?
Jag och tjejen går i tankarna att köpa varsin Vitus Sentier, med platinarabatt. Vilken modell är mest prisvärd? Är det en modell utan dropper så kommer den läggas på ursprungspriset, så räkna på ca 1 200 kr extra.

En storlek M och en XL ska inhandlas.

Alternativ uppskattas såklart men efter att ha kikat själv verkar dessa bäst. Ändamålet är nybörjartrail med fokus på teknik och linjeval innan ev. Fs i framtiden.

Jag är 190 och hon 174 lång.

Vilken Vitus Sentier?

Bilagor

• sent2.png
    sent2.png
    5.2 KB · Besök: 286
Vilken Vitus Sentier?
NickPick sa:
Jämför vad delarna kostar. Klart :)

Tack för tipset. Har som du säger inte räknat ihop delarnas totala kostnad på någon modell, men om pris alltid gick hand i hand med kvalitet så skulle ju den dyraste garanterat vara bäst. Enligt min erfarenhet är det inte alltid så. Tänker mer om någon har något i stil med "drivlinan på Y är enligt min erfarenhet lika bra som den på X så knappt värt att lägga extra på X."

Troligtvis kommer tillgängliga storlekar och ev. färgen på modellen styra mest i slutändan. Om inga andra tips kommer dvs :)

Vilken Vitus Sentier?
Sixten Fors sa:
Vad finns i lager i rätt storlek? Köp den dyraste modellen du kan hitta. Ingen kommer ihåg en fegis :)
Wiggle verkar inte ha några 29or på lager. Så då förmodar jag att det är 27,5" du tittar på.

XL: VRX med Revelation RC http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrx-hardtail-bike-xt-1x11-1/
Medium: VRS med Reba RL http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vrs-hardtail-bike-slx-1x11-1/

Klart :)

Tackar. Det är så enkelt alltså? Då blir det nog dyrast möjliga, lika bra att kosta på lite direkt. :)

Kör nog 27 för att få igång tekniken och lite mer lek. Blir ev en 29 fs senare.

Missade förövrigt ditt svar innan jag skickade mitt senaste inlägg, ett kvällsbad kom emellan författandet.

Vilken Vitus Sentier?
jonathansvi sa:
Tackar. Det är så enkelt alltså? Då blir det nog dyrast möjliga, lika bra att kosta på lite direkt. :)
Vet inte vad ni väger, men jag gissar att du är tyngre.
Ø 32 mm Reba RL 140 mm funkar bra för en tjej/lättviktare, mindre bra på en XL-ram med en tyngre kille. Där är Ø 35 mm Revelation RC 140 mm ett mycket bättre val helt enkelt. Det verkar som att VRX kommer med 2,3" däck och VRS med 2,6" däck, det kan vara en god idé att skifta däck mellan cyklarna när du får hem dem. Och slänga ut slangarna, sätta i TL-ventiler, hälla i TL-vätska och köra utan slang i båda cyklarna.

Senast ändrad:
Vilken Vitus Sentier?
Sixten Fors sa:
Vet inte vad ni väger, men jag gissar att du är tyngre.
Ø 32 mm Reba RL 140 mm funkar bra för en tjej/lättviktare, mindre bra på en XL-ram med en tyngre kille. Där är Ø 35 mm Revelation RC 140 mm ett mycket bättre val helt enkelt. Det verkar som att VRX kommer med 2,3" däck och VRS med 2,6" däck, det kan vara en god idé att skifta däck mellan cyklarna när du får hem dem. Och slänga ut slangarna, sätta i TL-ventiler, hälla i TL-vätska och köra utan slang i båda cyklarna.

Jag är runt 85kg och damen runt 60-65 skulle jag tippa.

Stort tack Sixten! Precis den typen av tips jag gärna tar emot. Låter ju kanon att kombinera två modeller på det viset. Skönt att inte rulla runt på identiska cyklar heller, ingen tycker ju speciellt bra om par som klär och beter sig som samma person.

Vilken Vitus Sentier?
jonathansvi sa:
Stort tack Sixten! Precis den typen av tips jag gärna tar emot. Låter ju kanon att kombinera två modeller på det viset. Skönt att inte rulla runt på identiska cyklar heller, ingen tycker ju speciellt bra om par som klär och beter sig som samma person.
En annan fördel med just VRX och VR modeller är att de har samma generation Shimano 11-delade system och bromsar. Lätt att hantera med reservdelar som bromsbelägg, skivor, bromsvätska/luftningskit, vevlager, klingor, kassett, kedja, verktyg etc. Det mesta mellan M8000 och M7000 grupperna är funktionellt samma men lite olika material/vikt/pris.

Vilken Vitus Sentier?
Kan meddela att en XL Sentier VRX och en M Sentier 29 VR i detta nu (förhoppningsvis) skruvas ihop någonstans i Storbritannien. 17 % platinarabatt var för bra för att säga nej till.

Tack för hjälpen! Kommer ett par bilder när allt är på plats.

Sixten, inte kontrollvägt henne nu eller någonsin. Kan väcka frågan ikväll dock, återkommer med resultat där också.

Vilken Vitus Sentier?
Sådär! Leverans rätt in i vardagsrummet med montering på samma ställe. Bjuder på en halvdan förstabild. Blir tyvärr ingen invigningstur förrän tidigast måndag.

Bromsslang och växelvajer satt fel på 29an, det är dock inget att gnälla på då Wiggle bjöd på frakten (efter lite mejl), fyra par pedaler (som aldrig kommer monteras på dessa cyklar), lika många multiverktyg och 17 % rabatt.

Ytterligare en dropper är på väg hem och jag ska försöka bjuda på lite mer "in action"-bilder framöver.

IMG_20180726_233615.jpg

Angående kontrollvägningen så inga resultat än. Återkommer

Senast ändrad:
Vilken Vitus Sentier?
Vitus Sentier, finns det någon cykel som kommer göra mig eller min plånbok lyckligare? Eller är Sentier fortfarande den som vinner köprådstävlingarna?
187cm, 86kg, innerben 87cm.
29tum, 10vxl Deore, good enough? http://www.chainreactioncycles.com/...9-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159766
Cyklat landsväg en del men blåbär på skogscykling. Kommer nog mest sällskapscykla sambo, 10åringen och vänner på stig och en del MTB-slingor.

Senast ändrad:
Vilken Vitus Sentier?
eriaxe sa:
Vitus Sentier, finns det någon cykel som kommer göra mig eller min plånbok lyckligare? . . .

Både jag och damen är mycket nöjda. Presterar faktiskt bättre på de stigar vi cyklar på än Specialized Epic Carbon som vi hyrde en helg innan vi köpte. Så geometrin funkar fint för lite aggressivare körning men även bra och sköna på transporterna emellan. Har dock inte kört några längre sträckor än. Med en dropper på de billigare modellerna är det nog kanoncyklar vilken du än tar.

Annars pratas det varmt om Scott Scale på Startfitness i andra trådar, slå till på den om du tvekar på Sentier?

Att gaffeln har rasat på min VRX är ju en annan historia men ingenting man kan skylla på Vitus för. Wiggle hade gärna kunnat vara lite snabbare att svara på mejl eller ens ha ett telefonnummer dock (för det finns inget jag missat eller?).

Senast ändrad:
Vilken Vitus Sentier?
Sixten Fors sa:
jonathansvi sa:
Annars pratas det varmt om Scott Scale på Startfitness i andra trådar...
StartFitness hade kanonpriser på "contessa" lackade Scale och Spark, men bara storlekar är S-M-L så ingen av dessa hade passat ändå. Dessutom är det mesta redan slutsålt.

Okej, mer än jag visste. Har släppt letandet och fokuserat på att cykla istället :)

Vilken Vitus Sentier?
Sixten Fors sa:
Det blir bra, i storlek XL/52 cm.
Hmm, XL alltså. Jag hamnar iofs mitt emellan L/XL. Läste även dina andra inlägg om att byta styrstam och ändå få samma reach. Så jag bör inte vara orolig för att det blir för stort? Ev annan styrstam kan lösa det?
XL får också loss lite fler cyklar på lager.

Vilken Vitus Sentier?
eriaxe sa:
Sixten Fors sa:
Det blir bra, i storlek XL/52 cm.
Hmm, XL alltså. Jag hamnar iofs mitt emellan L/XL. Läste även dina andra inlägg om att byta styrstam och ändå få samma reach. Så jag bör inte vara orolig för att det blir för stort? Ev annan styrstam kan lösa det?
XL får också loss lite fler cyklar på lager.
Du kan cykla på på både L och XL, det skiljer 22 mm i reach och 26 mm i hjulbas. Om du köper L och byter till 10 mm längre stam, eller XL och byter till 10 mm kortare stam är en smaksak.
Din sadelhöjd borde vara ca 76,5 cm. Large har 48 cm sadelrör och XL 52 cm.
Om du köper en (bra) 150 mm dropper så får den preciiiis plats under din rumpa även på XL.

Vilken Vitus Sentier?
Tack för din beställning!
Hej,
Din order kommer att skickas s&aring fort som möjligt. Vi kommer att skicka ut ytterligare ett mail som bekräftar när ordern har skickats.
Beställningsnummer: XXXXXXXXXXX
Vitus Sentier 29 VR Mountain Bike (SLX 1x11 - 2019) Grå/svart XL Stock Bike
Nu väntar vi på paket :)
Fick faktiskt möjligheten att provcykla en Sentier i XL för ett tag sedan. Inga konstigheter, ägaren hade ungefär samma mått som mig.
Tack för input om storlek mm.

Vilken Vitus Sentier?
Sparkar lite liv i en gammal tråd istället för att skapa en ny!

Är ny på MTB (och här) men har plöjt drösvis med trådar om vilken cykel man ska välja. Efter mycket läsande bestämde jag mig för Vitus Sentier, men nu är den slutsåld i 2019 års modell. Den enda 29a av Vitus i min prisklass som finns kvar i lager är Nucleus.
Nån som har koll på om CRC/Wiggle brukar få in nya laster av cyklarna eller är det slut när det är slut?
Om så är fallet, är Nucleusen nåt att ha? Är ju trots allt en hel del billigare och jag har en budget på runt 10k så andra märken kanske kan erbjuda bättre?
Vad ska jag kika på annars i den prisklassen med "rätt" geometri? Canyon?
Lokala cykelbutiken har en Scott Scale 980 av fjolårets modell inom budget, men bara i storlek M och XL tyvärr (jag är 182 cm och väger drygt 70 kg).

Kommer nog mest att cykla på skogstigar, enklare till att börja med så klart men ju mer man kommer igång desto svårare antar jag att man vill ha det...

Vilken Vitus Sentier?
Hadder sa:
Nån som har koll på om CRC/Wiggle brukar få in nya laster av cyklarna eller är det slut när det är slut?
De får in nya på lager då och då.
Min som jag beställde i november kom aldrig, Wiggle backade ordern pga lagerslut . Sen kom det en notis på min lagerstatusbevakning i mellandagarna, cykeln hemma hos mig efter strax efter nyår.

Vilken Vitus Sentier?
Canyon har ingen "brötcykel" i den prisklassen.

Köp för allt i världen inte en för stor/liten cykel bara för att det är bekvämt för stunden, även om det säkerligen går att kompensera för det mesta på ett OK sätt. Just i fallet Scott Scale 980 tippar jag på att XL kommer fungera bra ändå, möjligtvis med en något kortare styrstam. Däremot är själva cykeln mer långloppsinriktad än Sentiern. Vill du ha en stighoj är det alltså fel utgångspunkt.

Andra tips runt 10k (nästan)

Rock Machine Blizz 30-29
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-30-29-matt-svart-bla-morkgra

Verkar finnas i lager i 21" som bör passa fint i storlek. Jäkligt mycket för pengarna.

Scott Scale 730
https://m.lannasport.se/sv/articles/2.2941.196380/scott-scale-730-2018

Ytterligare ett steg åt bröthållet, om du vill prova på 27.5+ Kunde ha varit lite roligare komponenter men är det Scott så är det.

Senast ändrad:
Vilken Vitus Sentier?
Scale 980, nucleus och aspekt är väl snäppet under scout o sentier.

Jag hade eller tagit rapide än scale 980 som har vad, 141mm är eller vad det var?

Vilken Vitus Sentier?
Tack för alla tips!

Jag kan nog tänja lite på budgeten om det behövs ;)
Nukeproofen fanns för 11k på Wiggle. Högst intressant men jag blir bara mer förvirrad och villrådig nu när jag väl hade bestämt mig (jag kan ingenting om MTB egentligen). 29 tum har jag snöat in på då jag uppfattat det som lite mer förlåtande och sväljer rötter och hinder lite smidigare samt mer rull på transportstäckorna, men det kanske jag snöat in för mycket på?

Hittade en Nucleus 29 VRS för dryga 7k på CRC med men har snöat in lite på singelklinga fram (så lite grejer som kan strula som möjligt, känner jag).

Tror inte jag kommer att cykla superbrötigt till att börja med men jag vill inte heller behöva byta cykel efter första säsongen för att det är för mycket XC-känsla över den jag eventuellt beställer.

Den där Rock Machinen såg ju riktigt trevlig ut med även om det töjer budgeten lite väl mycket (men kanske funkar).

Tusen tack för engagemang!
Kom gärna med mer input, jag behöver nog sova på saken över natten ändå ;)

Vilken Vitus Sentier?
Antagligen inte. Jag tvekar mest för att jag inte är speciellt insatt än över huvud taget.
Det är ju nästan värt 1500 extra på scouten bara för den snyggare finishen ;)

Vilken Vitus Sentier?
Hadder sa:
Antagligen inte. Jag tvekar mest för att jag inte är speciellt insatt än över huvud taget.
Det är ju nästan värt 1500 extra på scouten bara för den snyggare finishen ;)

Jag har själv en sentier men du har nog rätt i att scouten är lite mer genomarbetad. Vet i fan om det är värt 1500 om du kan vänta lite. Vet inte om det finns nåt annat som är bättre på scout. Båda har deore 1x10 o recon gaffel.
Fast scout är väl lite coolare också.

Vilken Vitus Sentier?
Tittar du på scout eller sentier behöver du inte oroa dig för att de är för mycket xc. Snarare tvärtom, de är mer åt trail-hållet.

Vilken Vitus Sentier?
Lyfter denna tråd ännu en gång.

Är på gång att köpa min första MTB, och hat förstått att vitus Sentier är ett prisvärt alternativ.

Budget runt 10k,
Längd 176cm
Vikt 77kg
Kommer cykla skog, närmare bestämt elljusspåret i knivsta.

Har provat att cykla ca 10ggr på lite olika ställen. Kom gärna med synpunkter på vad jag ska köpa, antar att det är från wiggle man köper vitus Sentier.

Hur funkar det att serva dom cyklarna? Är det något dom fixar överallt eller servar man själv?

Vilken Vitus Sentier?
Det fixar de överallt men allt utom möjligen gaffeln är bättre att fixa själv.

Wiggle eller crc. Jag är lika lång och har en medium med 70mm stam så det hade väl varit coolare med en l och kortare stam. Möjligen har du andra proportioner eller preferenser.

Vilken Vitus Sentier?
strangelove sa:
Lyfter denna tråd ännu en gång.

Är på gång att köpa min första MTB, och hat förstått att vitus Sentier är ett prisvärt alternativ.

Budget runt 10k,
Längd 176cm
Vikt 77kg
Kommer cykla skog, närmare bestämt elljusspåret i knivsta.

Har provat att cykla ca 10ggr på lite olika ställen. Kom gärna med synpunkter på vad jag ska köpa, antar att det är från wiggle man köper vitus Sentier.

Hur funkar det att serva dom cyklarna? Är det något dom fixar överallt eller servar man själv?

Elljusspåret eller mtb-banan? Hoppas det senare som är väldigt bra och köper du en Sentier är det bara att titta norrut in i Lunsen sen! Mät din innerbenslängd också och posta. Ligger väl på gränsen till att kunna ha en L, men det beror på om du kan gränsla den "bekvämt" och om du får plats med en dropper av rimlig längd för det kommer du vilja uppgradera med så småningom ?
Finns bara en 29a för 10 så det är väl den som gäller.

Vilken Vitus Sentier?
Tack för tips!
Såg dock ingen rea på CRC.

Ska ta ett innermått och se vad som kan få plats.

Ja, det blir mtb-banan och inte spåret.

Är det värt att titta på begagnat? Såg en M för 8k och en L för 7k på blocket

Vilken Vitus Sentier?
Tillbaka
Topp