Vilken XC hoj skulle du köpa inför 2021?

Westman98

Aktiv medlem
Godmorgon!

Jag började cykla för ungefär ett år sen och är verkligen fast haha! Då vart jag rekommenderad att köpa en Cube Stereo 120 PRO vilket jag gjorde och varit ganska nöjd med. Men den är tung och halv taskiga komponenter..?

Så jag har börjat fundera på en ny hoj till nästa år, tycker om att cykla på xco banor och funderat på att kanske cykla någon tävling nästa år. Så en lätt, trampvänlig fs vill jag ha tror jag!

Jag har tittat på lite olika hojar som tex
Allebike FS Majestatic
Canyon lux
Scott spark

Men tycker det är svårt finns så sjukt mycket att välja på..?

Så vad hade du köpt om du hade 40k att köpa en ny hoj för till nästa år? ?

Nya Cannondale Scalpel Si eller SE (om man vill ha längre slaglängd) triggar mitt ha-begär....
Har en 2018 och är grymt nöjd. På minussidan står servicekostnad på Lefty'n om man inte gör det själv. Kan inte tänka mig att Ocho'n är billigare....

Av dem och den prisklassen hade nog majestic legat väldigt bra till. Lux hade gått bort lite på geo. Sparken för att du får så mycket bättre komponenter för 40 hos Allebike mot scott. Orbea brukar vara prisvärda med. Kolla deras oiz

Sparken får väldigt bra omdöme av många. mer än så kan jag inte bidra med :)
Ja och det finns ju även fina begagnade just nu..
Nya Cannondale Scalpel Si eller SE (om man vill ha längre slaglängd) triggar mitt ha-begär....
Har en 2018 och är grymt nöjd. På minussidan står servicekostnad på Lefty'n om man inte gör det själv. Kan inte tänka mig att Ocho'n är billigare....
Måste kolla upp mer om den tack för tips! :)
Verkar gå en del oanvända tävlingscyklar nu om man kan tänka sig en 2020. Tex super caliber
Ja det spelar ju egentligen ingen roll, men hur fungerar det med garantier osv? :)
Av dem och den prisklassen hade nog majestic legat väldigt bra till. Lux hade gått bort lite på geo. Sparken för att du får så mycket bättre komponenter för 40 hos Allebike mot scott. Orbea brukar vara prisvärda med. Kolla deras oiz
Ja Allebiken känns sjukt prisvärd, skulle vilja klämma och känna på en faktiskt! ?
Av de tre hade jag valt Scotten, om du vill ha lite mer slaglängd tycker jag nya kona heihei ser trevlig ut. https://www.konaworld.com/hei_hei_cr.cfm
Tack för tipset måste kollas upp! ?? Har du haft en scott själv?

Generellt så gäller garantier inte andra ägaren om man köper begagnat. Undantaget är väll vissa märken. Tror specialized har två år från inköp även för andra ägaren men bara på de senare årgångarna eller kanske till o med bara på senaste (inte kollat upp exakt), men de är ju generellt dyra från början så tveksamt om det lönar sig ändå.

Problemet så här års kan ju vara att allt typ är slutsålt. Vet att det är långa väntetider på tex cannondale på allt som inte finns i lager. Tror det är lika på Allebike, typ slutsålt på mycket. Men har man ända till 2021 års säsong är det ju tvärlugnt

Nej, har inte haft en spark själv men har kompisar som har och är nöjda. Tycker de gör lätta och fina ramar.
Själv kör jag en Rocky mountain Element som jag är nöjd med, men den passar inte i budgeten.

Hade valt något av följande:
cube elite c:68X sl, 8,7 Kg
cube elite c:68x slt, 8,6 Kg
cube AMS 100 C:68 Slt 29, 9.9 Kg

Fast å andra sidan är jag jäv =).

Senast ändrad:
Godmorgon!

Jag började cykla för ungefär ett år sen och är verkligen fast haha! Då vart jag rekommenderad att köpa en Cube Stereo 120 PRO vilket jag gjorde och varit ganska nöjd med. Men den är tung och halv taskiga komponenter..?

Så jag har börjat fundera på en ny hoj till nästa år, tycker om att cykla på xco banor och funderat på att kanske cykla någon tävling nästa år. Så en lätt, trampvänlig fs vill jag ha tror jag!

Jag har tittat på lite olika hojar som tex
Allebike FS Majestatic
Canyon lux
Scott spark

Men tycker det är svårt finns så sjukt mycket att välja på..?

Så vad hade du köpt om du hade 40k att köpa en ny hoj för till nästa år? ?

För 40k så hade jag lätt valt en Allebike. Fri budget en supercaliber.

I första hand, beg top of line
I andra hand lätt

I första hand, beg top of line
I andra hand lätt

den var ju intressant. Trevlig geo. Vettig vikt. Bra utrustad för det priset.

ingen remote till dämpningen?
På Snipern? Nej, de har designat länkage så otroligt smart att det inte behövs!

:-) Självklart blir det en annan grej när man är van vid remote, jag kommer från en Spark där jag använde remoten heeela tiden. Så det blir lite annorlunda. Man når ju reglagen på dämparna ändå, men det blir ju bara att man använder dem vid något speciellt tillfälle. Först hade jag en tanke på att uppgradera, men efter att ha vant mig har jag kommit fram till att det fungerar fint utan.

På Snipern? Nej, de har designat länkage så otroligt smart att det inte behövs!

:-) Självklart blir det en annan grej när man är van vid remote, jag kommer från en Spark där jag använde remoten heeela tiden. Så det blir lite annorlunda. Man når ju reglagen på dämparna ändå, men det blir ju bara att man använder dem vid något speciellt tillfälle. Först hade jag en tanke på att uppgradera, men efter att ha vant mig har jag kommit fram till att det fungerar fint utan.
vem trivs du bättre på, sparken eller snipern?

vem trivs du bättre på, sparken eller snipern?
Snipern. Lätt!
Jag har cyklat tre år på gammel-Sparken i det flacka läget, men bara ca 30min på den nuvarande (på hemmastigar). Jag upplever nya Sparken som en trygg och stabil ambassadör för (relativt) ”modern geo”, medans min tweakade gammel-Spark och Snipern är mycket lekfullare. Jag tror iofs att fininställd sittställning, dämpare och lätta hjul bidrar till den känslan.

Kolla min gamla tråd https://happyride.se/forum/threads/modern-xc-fs-om-jag-inte-vill-ha-en-spark-igen.3554083/ så ser du resonemanget som ledde till köp, samt några alternativ och en jämförande geo-tabell.

Edit: La till länk.

Senast ändrad:
Har ägt både Allebike Majestic och Scott Spark RC. Bortsett från att sparkens ram är lättare kan jag inte säga att den är bättre, bara annorlunda. De är två väldigt olika cyklar.

Vill man ha en bekväm resa i maklig fart på stig, med mycket hjälp utför så är sparken att föredra. Den är dock ganska slö i sin kinematik, vilket gör att man måste använda twinlocken lika ofta som man växlar för att få effektivitet i den. Det är fel att säga att den cyklar sig själv, men cykeln har ganska mycket självstyre, på gott och ont.

Majestic är en betydligt mer fokuserad cykel, såtillvida att man offrat viss lågfartskomfort till fördel för effektivitet och support. Detta gör att Majestic svarar bättre när man trycker på lite, men också att den är betydligt stötigare och mindre bekväm om man bara såsar.

I längden innebär detta att en Majestic ”vill” köras fort medans en Spark måste övertalas lite mer, även om den inte protesterar. För mig och mitt tävlande gillar jag Majestic bättre, men om jag hellre hade åkt på långa lugna stigturer skulle Sparken vara att föredra då den har betydligt bättre komfort när man bara tar sig fram på stig, inte cyklar fort på stig.

Tillbaka
Topp